Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu (I STOPIEŃ) - DRUGA EDYCJA

MODUŁ 1.

Temat: Zadanie 2. W jakie umiejętności i kompetencje powinno się wyposażyć dzieci, młodzież, aby przygotować je właściwie do funkcjonowania w dorosłym życ...

Autor Wiadomość
Grażyna Nowosielska

postów: 29

Przeczytałam z wielką ciekawością i uwagą wszystkie wypowiedzi - właściwie powinnam się dopisać do każdej. Zawsze na szkoleniach dla nauczycieli powtarzałam, że wg mnie w klasach 1-3 powinno się stworzyć warunki, żeby dziecko nauczyło się czytać ze zrozumieniem, wykonywać działania (ale pewnie i wiedząc, dlaczego tak) w zakresie do 100, a najważniejsze, żeby uczeń UMIAŁ się UCZYĆ, bo wtedy żadne zadanie przed nim postawione nie będzie dramatem. Inną niezwykle ważną - także w kontekście tego, co już było przez Was wspominane, czyli niskiej wiary we własne możliwości - jest wyposażenie uczniów w zrównoważoną samoocenę. Zawsze będą wiedzieli, czy podjąć się w danym momencie nowego zadania, czy powiedzieć NIE dla dobra siebie i innych, bo jego wiedza lub umiejętności na to nie pozwalają.


Nie zapominam oczywiście o komunikacji, empatii, pracy w zespole - gdzie jedynacy siedzący przy komputerze w domu mają się tego uczyć, jak nie w szkole. Ja uczyłam się na podwórku, ale jestem z innego pokolenia .....

Ryszard Bończyk

postów: 3

x vhuhygvyoooooubiegłego wuieku dość powszechnie zdawano sobie ffvccfx (Przepraszam za czcionkę ale inaczej wychodzi biała płachta zamiast tekstu.)


   Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku niemal wszyscy znaczniejsi polscy profesorowie pedagogiki oraz filozofowie zapowiadali, że w XXI wieku trzeba będzie sobie radzić z następującymi wyzwaniami:



  1. szybkie tempo zmian,

  2. złożoność

  3. niepewność


Sposobami na sprostanie tym wyzwaniom miało być nabywanie, odpowiednio, umiejętności:



  1. szybszego uczenia się,

  2. logicznego analizowania sytuacji

  3. twórczego rozwiązywania problemów.


Tego trzymam się od lat "oddając cesarzowi, co cesarskie" przy realizowaniu podstaw programowych z przedmiotów, których nauczam.


 


Dziś mamy więcej konkretnych drogowskazów (np. dzięki zdefiniowaniu kompetencji kluczowych i H.Gardnerowi) oraz propozycji rozwiązań. Wszystko o czym czytam na forum jest ważne. Jednak dla mnie dorosłość to głównie branie odpowiedzialności za swoje wybory, także te dotyczące drogi edukacyjnej. Oczywiście pokazuję uczniom i ich rodzicom konsekwencje braku pewnych umiejętności lub preferowania różnych postaw. Nie wymagam jednak mistrzostwa w "moich" przedmiotach od każdego, zwłaszcza gdy ma już jakieś pasje. 

Barbara Wyszyńska

postów: 3

samodzielne, ciekawskie, praktyczne, myślące, kombinujące, chcące, nie bojące się porażki, mające marzenia i dążące do ich spełnienia, lubiące siebie i innych


 

Alicja Anastaziuk

postów: 41

Myślę sobie, że nie jest to łatwe zagadnienie. Moi poprzednicy pisali na forum o umiejętności komunikacji, wzmacnianiu mocnych stron, byciu kreatywnym, empatycznym, czyli ogólnie o rozwijaniu tzw, kompetencji miękkich u młodzieży. Trudno podać jednoznaczny przepis na wychowanie młodego, wartościowego człowieka, który będzie dobrym rodzicem, pracownikiem, członkiem społeczeństwa. Wydaje mi się,że należy młodych ludzi wzmacniać, na pewno nie wyręczać, a wskazywać drogę, stwarzać sytuacje, które nauczą ich radzenia sobie w kryzysach. Warto nauczyć ich współpracy oraz rozwiązywania problemów.

Ilona Dranka

postów: 10

Wielu uczniów ładnie maskuje to o czym napiszę, czyli brak pewności siebie. Dzieci są słabe psychicznie, co ułtwia popadanie w kompleksy, czy też doprowadza do skrajnych sytuacji. Trzeba ich umacniać w tym, w czym są dobre, a radzić sobie z zawiłościami życia.


To chyba jedna z ważniejszych umiejętności, dzięki której mogą nabyć wielu kompetencji. Nie będa bali się podejmować ryzyka, nowych wyzwań, wyrażać swoje zdanie wśród innych ludzi w grupie, będą pewni swojej wiedzy by być kreatorem nowych pomysłów, rozwiązań itp.


Pozdrawam

Zmodyfikowany: Piątek, 25 Grudzień 2015 16:31:09 - Ilona Dranka

Renata Rejman

postów: 5

Wyposażajmy uczniów w wiedzę niezbędną do samodzielnego życia, umiejętność współżycia w grupie rówieśniczej i społeczeństwie, umiejętność znalezienia swojej drogi życiowej i realizacji swoich planów. Wszystko, co jest napisane na forum jest ważne i oczywiste.

Lidia Liszkowska

postów: 20

Chciałabym, aby moi uczniowie po skończeniu nauki:


- byli szczęśliwymi ludźmi;


- nie stracili wiary w siebie i drugiego człowieka;


- byli odpowiedzialni za to, co robią;


- potrafili współpracować w grupie;


- byli kreatywni i nie bali się swojej pomysłowości;


- byli asertywni;


- chcieli sie uczyć i ciągle rozwijać, odkrywać, poznawać;

Małgorzata Woroszyło

postów: 26

Chciałabym wyposażyc uczniów w umiejętności radzenia sobie  w trudnych sytuacjach - kluczowa umiejętność - dobra komunikacja.

Agata Gibas

postów: 5

Wydaje mi się, że absolwent szkoły powinien:


- posiadać umiejętności komunikowania się różnymi kanałami;


- być asertywnym, wierzyć w siebie, znac sowje mocne i słabe strony;


- weryfikować bombardujące go informacje;


- być otwartym, kreatywnym;


- umieć współdziałać w grupie;

Anna Szerszeń

postów: 2

Myślę, że współczesnego ucznia należy wyposażyć w umiejętnośc brania odpowiedzialności za swoje decyzje i czyny. Ponadto powinien być elastyczny ( co nie oznacza bycia chorągiewką na wietrze ale jak Amerykanie - kończy sie praca, zwalniają mnie - nie załamuje rąk tylko szukam i gdy ją znajdę nawet oddaloną o 1000 km od mojego miejsca zamieszkania pakuję się i jadę).


Ponadto warto ich "wyposażyć "w umiejętnośc pracy w zespole i komunikowania się. A przede wszystkim zaszczepić w nich ciekawość świata i ciągłego rozwoju, bo to Goethe powiedział" kto sie nie rozwija, ten sie cofa".

Edyta Zarembska-Marciniak

postów: 9

Współczesna szkoła, a co się z tym w sposób oczywisty łączy, nauczyciel, już nie mają monopolu na wiedzę. Świat z wielu stron zasypuje informacjami, proponuje doskonalenie w wielu dziedzinach. Jaka jest więc rola nauczyciela? W mojej opinii stajemy się kimś na wzór przewodnika, coacha, który w mądry sposób stymuluje młodego człowieka, dziecko. Kiedy rozmawiam z uczniami, dowiaduję się często, że niewiele dyskutują np. z rodzicami. Okazuje się, iż w zagoniomym świecie to szkoła kształtuje postawy niezbędne w przyszłym dorosłym życiu. Co jest więc istotne? Wymienię najistotniejsze umiejętności:



  • umiejętność współpracy w zespole,

  • świadomość własnej tożsamości i roli jaką pełnię w grupie,

  • umiejętność dokonywania samooceny,

  • empatia zrównoważona z asertywnością i konstruktywnym udzielaniem informacji zwrotnej,

  • selekcjonowanie wiedzy,

  • poczucie własnej wartości,

  • wyznaczanie celów i racjonalne planowanie ich realizacji,

  • przekuwanie błędów, porażek w przyszły sukces,

  • odporność na niepowodzenia - siła wewnętrzna.


To oczywiście umiejętności miękkie, jak pokazują wszelkie badania (IBE), roporty (np. J. Hattiego) i oczywiście własne obserwacje, doświadczenia, są niezbędne w życiu i preferowane przez podmioty efektywnych oddziaływań edukacyjnych.

Marzena Mrzygłód

postów: 10

Uczniowie powinni poznań przede wszystkim swoją wartość. Swoje dobre i słąbe strony. Powinni wiedzieć, że są zdolni do odnoszenia sukcesów. Wszystko zależy od nich. Powinniśmy umacniać ich wiarę w siebie. Przekonać ich, że zawsze warto próbować, że ciężka praca jest nagradyana i kiedyś zaprocentuje. Powinniśmy ich przygotować do radzenia sobie w dorosłym życiu. Otwartości na świat i innych ludzi.


Powinniśmy pokazywać plusy i minusy internetu. Uczniowie są przeświadczeni, że wszystkie informacje w sieci są prawdziwe. Nie potrafią ich zweryfikować i ocenić.

ewa osipiak

postów: 9


Nauczyciel odpowiada za nauczanie i wychowanie.Czasem wydaje mi się, że we współczesnej szkole bardziej wychowuję  niż uczę. Moi prawie pełnoletni uczniowie  nie potrafią rozmawiać, uciekają w świat wirtualny , wolą zrezygnować (pusta kartka na kartkówce) niż podjąć walkę, a ich sposób nauki to ..........nie uczyć się.




Jest wiele umiejętności i kompetencji ,w które powinnam wyposażyć uczniów , aby dobrze funcjonowali w dorosłym życiu. Do nich na pewno zaliczę umiejętność komunikacji z każdym, z wykorzystaniem różnych technik (rozmowa indywidualna,zespołowa, drogą elektroniczną czy zwykłym listem). Na godzinach wychowawczych dowiaduje się,że mają bardzo niską samoocenę , szybko się podają  , nie potrafią rozmawiać o swoich problemach. Na lekcjach  dostrzegam ich nawet małe sukcesy , aby wzbudzić większą  wiarę w siebie.Z racji nauczanego przedmiotu(matematyka) na każdym kroku podkreśłam jak logiczne myślenie , analiza faktów i wyciaganie odpowiednich wniosków przydaje sie nie tylko w szkole. 



Tak zgadzam się wiecej wychowujemy niz uczymy, rodzice przychodzą proszą o rozmowe z dzieckiem bo nie potrafia sobie poradzic ze swoja pociechą: "pani pogadaz nim ob on nie chce mnie słuchać, pani na pewno posłucha" tak coraz czescij rodzice zwracaja sie do mnie z prosba sami nie radzą sobie z prolemami wychowaczymi, zdarza sie że i rodzice nie sa dojrzali, czasami proszą o rzeczy niemożliwe.Co z tymi rodzicami, co z dziecmi sie dzieje???!!! sama zachodzę w glowęczy to placówka edykacyjna czy wychowawcza, dzieci pozostaja w szkole do samego konca dopóki swietlicy nie zamkna i i bywa ze dlużej bo:    "mama musi sie wyspac". chyba zeszłam z tematu, ale czasami myslę co bedzie dalej ze szkołą, z edukacją w najblizszych latach!

ewa osipiak

postów: 9

Wazne jest wzmacniać ucznia niezaleznie od tego czy dobrze sie uczy czy ma słabsze oceny. wiele niepowodzeń wynika z niskiego zainteresowania sie dzieckiem przez rodziców (oczywiscie nie mówię o wszystkich rodzicach), jednak ja pracuje z dziecmi z trudnych rodzin i takie dzieci potrzebuja dużo opieki, serca, wsparcia, dobrego slowa. Tak to wazne aby podbudowac takie dziecko, tak niewiele trzeba aby takie dziecko zobaczylo iskierke nadziei, ze nie jest tak źle jak to inni mówia. inne dzieci sa bystre na wielu płaszczyznach internet daje im wiele możliwosci spotkalam sie ze stwierdzeniem dziecka" co nauczyciel może mnie nauczyc , czego nie znajde w necie" no tak, co tu powiedziec, mozna powiedzieć prawda. Dzieci sa bystre w pewnych dziedzinach, jedak nie radza sobie w prostych czynnosciach zycia codziennego!

Barbara Gmur

postów: 24

"Nie dla szkoły sie uczymy, lecz dla życia" Seneka


Jakie będzie życie za 30 lat, nikt tego nie jest w stanie przewidzieć więc zadanaie jest trudne. Dla mnie najważniejsze to dać uczniom  poznać swoje możliwości, przygotować do  refleksji i analizy. Pracować z nimi nad wysokim poziomem rozumienia komunikatów ( ustnych i pisemnych). zapoznać ze sposobami pozyskiwania wiedzy. Zaszczepić chęć poszukiwań, nawet wtedy, gdy spotykają nas porażki. Wyrobić nawyki logicznego swobodnego myślenia i poszukiwania oraz rozwiązywania problemów. Czerpania satysfakcji z własnej pracy i co bardzo ważne umiejętność pracy z innymi.


Jak to zrobić w szkole, czy mamy zapewnione warunki  do pełnej realizacji?


Jednak myśląc o polskiej szkole widzę dorosłych ludzi posługujacych się technologią , której w ich czasach szkolnych nie było, odnajdujacych się w wielu w tym trudnych sytuacjach życiowych, podejmujacych skąplikowane zadania. Dla mnie więc istsotne sa  starania dotyczące całego systemu edukacji, będzie się więc on musiał  zmieniać i dostosowywać poszukiwać by przygotować  uczniów do życia.

Agnieszka Juraszek

postów: 105

Ja chciałabym, aby moi uczniowie umieli sobie radzić z krytyką i sytuacjami stresowymi oraz by, konstruktywnie podchodzili do rozwiązywania własnych problemów, z resztą z pewnością sobie poradzą {#emotions_dlg.wink}

Agnieszka Juraszek

postów: 105

Według mnie ważne są budowanie włąsnego poczucia wartości, umiejętność współpracy, radzenie sobie ze stresem i empatia oraz zaszczepienie u dzieci ciekawośći do tego, co nas otacza, tak by widziały u siebie potrzebę rozwoju.

Marta Stępniewska

postów: 10

Hm, na pewno bardzo ważną umiejętnością uczniów jest samodzielne wyszukiwanie informacji. Moim zdaniem to się zaniedbuje. Podajemy dzieciom wiedzę jak na talerzu, dlatego warto zachęcić ich by sami szukali. To może pomóc wykształcić kolejną cechę - samokształcenie, dokształcanie się, głód wiedzy. Dziś, kończąc szkołę dzieciaki muszą być, brzydko mówiąc, wielofunkcyjne - dlatego ważne jest, by pokazać im jak być elastycznym. Jednocześnie nie możemy zaniedbać retoryki - sztuki argumentacji. Nie odbierajmy im kreatywności, nie odmawiajmy pomysłowości. 

Marta Stępniewska

postów: 10

Hm, na pewno bardzo ważną umiejętnością uczniów jest samodzielne wyszukiwanie informacji. Moim zdaniem to się zaniedbuje. Podajemy dzieciom wiedzę jak na talerzu, dlatego warto zachęcić ich by sami szukali. To może pomóc wykształcić kolejną cechę - samokształcenie, dokształcanie się, głód wiedzy. Dziś, kończąc szkołę dzieciaki muszą być, brzydko mówiąc, wielofunkcyjne - dlatego ważne jest, by pokazać im jak być elastycznym. Jednocześnie nie możemy zaniedbać retoryki - sztuki argumentacji. Nie odbierajmy im kreatywności, nie odmawiajmy pomysłowości. 

Dariusz Chrobak

postów: 5

No tu ścieramy się z wyborem kopetencji kluczowych; ciekawe że jednocześnie chcielibyśmy nauczyć róznych  częściowo sprzecznych umiejętności nap przywódzwa i kompromisu ,negocjacji co mieści się jedynie w strategi prawdziwego przywództwa demokratycznego, chcielibyśmy ich nadal uczyć niezależności myślenia, nie ulegania cudzym poglądo ale i szacunku do innych argumentacji, jeednak stawieniu oporu wobez zasad sprzecznych z humanistycznym postrzeganiem świata. musimy ich nauczyć odporności na stres, na porażkę, zrozumienia że nie we wszystkim będą najlepsi a jednocześnie kształtować w nik ambicje do doskonalenia. Tak naprawdę chcemy ic czasm wyposażyć w przymioty i kompetencje, których sami nie posiadamy. A cóżpotrzebne w życiu dorosłym,  niektórzy uważają że potrzebny serwilizm  i uniżona postawa wobec włądzya mimo że go nie uczymy mnoży się jakoś, brak nam umiejętności nauczenia dzieci asertywności, odwagi cywilnej i odpowiedzialności za swoje czyny, potrzebujemyy wspódziałania rodziców i samych uczniów.


{#emotions_dlg.cool}


 

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.