Autor
|
Wiadomość
|
Urszula Faltyn
|
Dzień dobry,
wydaje mi się, że podstawowymi będą tzw. kompetencje miękkie: elastyczność i dynamizm działania, kreatywność, wspólpraca, komunikatywność, inicjatywa, gospodarownaie czasem, ....
Każdemu też potrzebna jest umiejętności odróżniania dobra od zła, radzenia sobie np. ze stresem, poznawania swoich mocnych i słabych stron (rozpoznawanie reakcji na bodźce i odpowiednia stymulacja). Szersze spektrum umiejętności zawiera się w analizie inteligencji emocjonalnej.
W swojej wypowiedzi zawęziłam to, na co Państwo zwróciliście już uwagę, dzieląc się doświadczeniem i spostrzeżeniami.
Pozdrawiam
Zmodyfikowany: Sobota, 20 Luty 2016 15:11:57 - Urszula Faltyn
|
Data wpisu:
20.02.2016
|
Aneta Tułacz
|
Bardzo ciekawy artykuł na temat umiejętności życiowych, w które polska szkoła nie wyposaża (a powinna) swoich uczniów można znaleźć na blogu Michała Pasterskiego (michalpasterski.pl):
"Szkoła życia, czyli o czym zapomina edukacja" oraz "13 błędów polskiego systemu edukacji"
Polecam.
|
Data wpisu:
12.02.2016
|
Ewelina Klosak-Papież
|
Moim zdaniem powinniśmy jako nauczyciele rozwijać:
- kreatywność i twórcze myślenie,
- chęć poszukiwania nowych rozwiązań (innowacyjność). Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy, nie bania się własnych porażek,
- znajomość własnych mocnych i słabych stron,
- chęć do ciągłego rozwijania swoich zainteresowań,
- zdolność do zadawaniu wielu pytań,
- umiejętność komunikowania się i współdziałania w grupie,
- logiczne myślenie,
- pewność siebie, ale jednocześnie samokrytycyzm (refleksyjność na własną osobą i nad innymi), umiejętność formułowania konstruktywnej krytyki na swojej pracy i na temat pracy innych,
- dbanie o swoja sprawność fizyczną (ruch to zdrowie).
Uczniowie by to osiągnęli muszą czuć się wspierani i nieustannie motywowani pozytywnie do pracy. Istotne jest aby wiedzieli po co? i dlaczego? się uczą. Powinni poznawać cele każdych zajęć i na bieżąco monitorować ich realizację. Zwiększa to świadomość własnego procesu uczenia się i motywuje ich do działania.
|
Data wpisu:
11.02.2016
|
JOANNA KLUGE-JAISCZOK
|
1. Wiary w siebie i swoje możliwości.
2. Wiedzy o swoim sposobie uczenia się.
3. Umiejętności prawidłowej komunikacji interpersonalnej oraz współpracy w grupie.
4. Myślenia kreatywnego oraz przyczynowo-skutkowego.
5. Podstawowych aspektów nauki (czytanie, pisanie, liczenie).
6. Sposobów pozyskiwania wiedzy i informacji.
7. Elastyczności i umiejętnego przystosowywania się do nowych sytuacji.
Zmodyfikowany: Niedziela, 7 Luty 2016 20:43:16 - JOANNA KLUGE-JAISCZOK
|
Data wpisu:
07.02.2016
|
Małgorzata Boćko
|
Wiara w siebie i samoświadomość ("Jestem w niektórych sferach wyjątkowy, ale w niektórych potrzebuję pomocy drugiego człowieka").
Umiejętność pracy w grupie (łatwe wchodzenie w różne relacje, konfiguracje).
Kreatywność.
Odwaga.
Prawo do popełniania błędów (i możliwości ich poprawy).
Umiejętność podążania własną drogą, ale również przyjmowanie ról.
Chęć samodzielnego dochodzenia do wiedzy.
|
Data wpisu:
31.01.2016
|
Kamila Jurek
|
Uczniowie powinny zostać wyposażeni w kompetencje jutra, to znaczy przygotować ich do zmieniającej się rzeczywistości. Ważna jest świadomość konieczności ustawicznego uczenia się, uczniowie muszą być przygotowani na nieznane. Dzisiaj trudno określić jakie zawody będą preferowane jak dorosną, jakie umiejętności i kompetencje będą niezbędnę, dlatego dzisiaj liczy się kreatywność, pomysłowość i otwartość na innowacje.
|
Data wpisu:
25.01.2016
|
Iwona Majewska
|
Powiniśmy dbać o to, żeby dzieci były kreatywne. umiały radzić sobie z porażką. Nayczyły się pokonywać problemy, przewidywać co może się nie udać. Żeby umiały rozmawiać ze sobą.
|
Data wpisu:
25.01.2016
|
Joanna Kasprzak
|
Witam
Dzieci powinno nauczyć się:
-samoedukacji
-współpracy w grupie
-radzenia sobie ze stresem i przeciwnościami
-pomóc im odkrywać ich mocne i słabe strony.
|
Data wpisu:
23.01.2016
|
Agnieszka Cieszyńska
|
Moim zdaniem, najważniejsze dla młodych ludzi teraz jest
- umiejetność wyszukiwania i wartościowania informacji
- umiejętność komunikowania się z innymi
- umiejętnosć współpracy
- sprawnosć w posługiwaniu się językami obcymi
|
Data wpisu:
19.01.2016
|
Elżbieta Furtak-Wiśniewska
|
Dobry wieczór.
Uważam że uczniów należy wyposażyć przede wszstkm w:
- umiejętność komunikacji interpersonalnej,
- czytania ze zrozumieniem
- wykorzystania wiedzy w praktyce
- znajomość technologii informacyjnych
- języków obcych.
Miarą dojrzałości jest też umiejętność panowania nad emocjami.
|
Data wpisu:
18.01.2016
|
Hanna Pietras
|
A może nauczyć żyć? W świecie wyzwań, zmian, ponowoczesności i nieustającego szumu informacyjnego powodującego stres? Oczywiście źródeł stresu i napięć nerowych, deprasji i innych zagrożeń (nie tylko mentalnych) jest dużo więcej - jak przygotowac do tego ucznia/dziecko? Zwłaszcza jak ma "nadopiekuńczych" rodziców, w dodatku rodzinę niewydolną wychowawczo, niekiedy rozbitą? A życie nie daje "forów", bo..... Każdy ma tak samo, poza tym, co w genach dostał i co jest inne. Egzaminy są jednakowe, wymagania na studia także - życie dorosłe jest również podobne. Może dla tego jest tyle rozwodów, ucieczek z pracy i mit "wiecznej młodości i szczęścia" bez pracy? A życie jest piękne...
Zmodyfikowany: Piątek, 8 Styczeń 2016 17:03:28 - Hanna Pietras
|
Data wpisu:
08.01.2016
|
KATARZYNA KOMAKOWSKA
|
Kompetencje kluczowe okresla podstawa programowa - jednak pracodawcy (i nie tylko, bo sami uczniowie i ich rodzice także), poza nimi, oczekują jeszcze czegoś innego. Według nich szoła powinna wspierać dziecko w nabywaniu takich kompetencji, jak wiara w siebie, elastycznośc, odpowiedzialność, umiejętność budowania relacji, pasja, samoświadomość itd. Czasami mam wrażenie, że gnając w celu "realizacji materiału" (często słyszałam i słyszę takie śmieszne stwierdzenie), zapominamy o tych oczekiwaniach.
|
Data wpisu:
06.01.2016
|
Alicja Bagińska
|
Dzieci podczas nauki w szkole powinny nie tylko nauczyć się czytać, ale rozumieć to co czytają. Powinni umieć selekcjonować wiedzę im dostępną. Nadmiar wiadomości może być przyczyną tego, że następuje zniechęcenie w poszukiwaniu potrzebnej wiedzy - umiejętność poszukiwania i selekcji materiału może być przydatna.
Umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce jest również cenna .
Następna wg mnie ważna umiejętność to umiejętność autoprezentacji. Uczono nas by być skromnym. Obecnie ważne jest abyśmy umieli pokazać to co potrafimy i na co nas stać. Wiara w siebie i swoje możliwości pozwoli zaprezentować się z jak najlepszej strony czyli dobrze jast nauczyć dzieci odnajdywania w sobie mocnych stron i rozwijanie ich.
|
Data wpisu:
05.01.2016
|
Gabriela Wojciechowska
|
Moim zdaniem, uczniowie powinny być wyposażone w umiejętności przydatne zyciowo, np.: komunikowania się (co jest problemem w związku z ich bytnością na Facebooku a nie w rzeczywistości); bardzo istotne jest też poczucie własnej wartości, co daje większą motywację do działania i mniejsze obawy przy poszukiwaniu miejsca dla siebie i w zderzeniu z wymogami rynku.
|
Data wpisu:
04.01.2016
|
Małgorzata Wysocka
|
Dziecko należy wyposażyć przede wszystkim w umiejętność pisania, czytania, liczenia oraz korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Powinno być ciekawe świata i chcieć się uczyć przez całe życie. Znajdować radość w zdobywaniu nowych umiejętności i mieć wiarę we własne możliwosci oraz znać swoje słabsze strony. Ważne jest by młody człowiek umiał wyszukiwać informacje i w sposób krytyczny z nich korzystał. Inne umiejętności to: myślenie logiczne, umiejętność współpracy i pracy zespołowej, asertywność, kreatywność, tolerancja, znajomość języków obcych, patriotyzm, inteligencja emocjonalna. I w końcu elastyczność i przygotowanie do zmian pracy, nie tylko miejsc, ale i rodzajów (np. nowe zawody lub potrzeby rynku pracy).
MW
Zmodyfikowany: Niedziela, 3 Styczeń 2016 17:51:58 - Małgorzata Wysocka
|
Data wpisu:
03.01.2016
|
Marzanna Miąsko
|
Dzień dobry,
konia z rzędem temu, kto zna odpowiedź
Obok podstawowej wiedzy wymieniłabym asertywność, logiczne myślenie, umiejętność prowadzenia dialogu, współpracy, samodzielność w podejmowaniu decyzji, otwartość na nowości.
|
Data wpisu:
01.01.2016
|
Grzegorz Grabski
|
Pozdrawiam z Nowym Rokiem i życzę na wstępie tylko tego, by był odrobinę (a może nawet dużo) lepszy niż ten upływający Zwłaszcza w tych obszarach, które dla każdego są naj....
Podejmując dyskusję - w jakie umiejętności i kompetencje powinno się wyposażyć dzieci, młodzież, aby przygotować je do funkcjonowania w dorosłym życ(iu).... Dziś nieco prowokatywnie Otóż:
Zastanawiające zagadnienia: co to są umiejętności? Jakie będą potrzebne i kiedy, w jakiej pracy i jakich kontaktach oraz życiu (swoją drogą: zawodowym, osobistym czy sieciowym życiu?)
Druga wątpliwość: kompetencje? A jakie będzie przyszłe społeczeństwo i praca oraz wartości, w których te dzieci, młodzież będzie pracować/funkcjonować? Jak rysowałem obrazki: Kim będę/ Jaka będzie moją przyszłość? - to nawet nie wiedziałem, że będzie coś takiego jak internet i komórka.... A to nie było nawet tak dawno. Zawsze przygotowujemy młodzież (i dzieci tym bardziej) do nowych, jeszcze miezbadanych i nieodkrytych przyszłości - zawsze też w oparciu o przeszłe doświadczenia...zawsze też dla społeczeństwa opartego na: ........... A jak będzie za lat np. 5, 10, 15....? Ja nie wiem, lecz wiem, że trzeba się rozwijać.
Kolejna wątpliwość (moja) co do zapytania: powinno się wyposażyć.... Czy nie zbyt wiele nakładamy na barki nauczycieli? Dziecko przchodzi do szkoły (a nawet przedszkola) już ukształtowane i posiadające określone (wyniesione z domu i dotychczasowego otoczenia) przekonania, wartości i zachowania. My w szkole je dodatkowo korygujemy i modyfikujemy: (cyt.) "wspierając wychowawczą rolę rodziny". Wspierając czyli (przynajmniej teoretycznie) nie zmieniając jej, nie podważając roli i hierarchii wartości oraz ideałów rodziny. A jeśli to rodzina tzw. "niewydolna wychowawczo", "patologiczna"? Co wtedy wspieramy? A może mamy etyczne i moralne prawo ingerencji bazując na np. etyce intencji?
By zdefiniować do końca: powinno się wyposażyć - co to realnie znaczy? mamy zmusić, wdrożyć "siłą", autorytetem czy innymi elementami pedagogiki czy psychologii? Nauczyciel ma być wsparciem i drogowskazem w nauczaniu się ucznia - jak zatem rozumieć powinno wyposażyć się???
I, na koniec: funkcjonowania w dorosłym życ... tylko jakie to będzie życ(ie)? W jakich warunkach i otoczeniu oraz realiach kulturowych? A może wielokulturowych? Mam z tym obecnie wielką trudność i - jak mawiał Mistrz Yoda w "Gwiednych wojnach" - muszę teraz o tym pomedytować )))
Reasumując - zgadzam się z moimi szanownymi przedmówcami, aczkolwiek jak kiedyś napisała Pani Małgorzata Taraszkiewicz - należy dążyć do nieświadomej kompetencji uczniów w dostosowywaniu się do szybko zmieniających się warunków.... Mądre słowa, cały czas aktualne.
Dosiego roku i refleksyjności w praktycznym działaniu 
Grzegorz Grabski
Zmodyfikowany: Piątek, 1 Styczeń 2016 22:18:44 - Grzegorz Grabski
|
Data wpisu:
01.01.2016
|
Agnieszka Rowska
|
Dobry wieczór, wydaje mi się, że podstawowa umiejętność dzisiaj to zaprezentowanie "sprzedanie" samego siebie. Uczeń powinien wiedzieć, jak o sobie mówić dobrze, tak, żeby zwrócić uwagę innych i zainteresować swoją osobą. Zgodzę się też z tymi, którzy mówią o odporności na steres. Jeżeli dodamy do tego pomysłowość (chociaż dzisiaj wszyscy wolimy mówić kreatywność), to taka osoba poradzi sobie we współczesnym świecie.
|
Data wpisu:
29.12.2015
|
Martyna Felczak
|
Myślę, że bardzo ważna dla każdego dziecka jest uwaga, poczucie, że jestem zauważony przez nauczyciela, przez rówieśników w klasie, to poczucie, że podczas dochodzenia do wiedzy, ktoś jest obok, "trzyma mnie za rękę" i nie muszę się niczego bać. Co za tym idzie wśród tych umiejętności i kompetencji ja widzę: wiarę w siebie, poczucie wartości, umiejętność pomagania i przyjmowania pomocy, umiejętność wygrywania i przegrywania, umiejętność pracy w grupie, umiejętność czerpania radości z nauki.
|
Data wpisu:
29.12.2015
|
Bogusława Antonik
|
- umiejętność komunikacji w tym porozumiewnie się w języku obcym
- praca w grupie
- wykorzystywanie TI
- wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji
- poznanie siebie ( mocne i słabe strony, akceptacja siebie, wiara w siebie)
- znajomość strategii uczenia się i poznanie najlepszych rozwiązań dla siebie
- asertywność
- odpowiedzialność za swoje działania
- umiejętność logicznego myslenia
- kreatywność
- radzenie sobie ze stresem
- tolerancja
- elastyczność i dostosowywanie się do szybko zachodzących zmian
|
Data wpisu:
29.12.2015
|