Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Blog dra Marcina Szczerbińskiego

Wigilia

1
W “ten mroźny, kolędowy czas” (S. Skonieczny) życzę wszystkim przyjaciołom Akademii Ortograffiti oraz...

Podziel się tym:

Jak sprawić, aby dzieci czytały?

3
Przedstawiam dwa cytaty, które zafrapowały mnie ostatnio, a w których znaleźć można, jak sądzę, częścio...

Podziel się tym:

Pseudonaukowe terapie

7
Zacznę od bezczelnej autoreklamy: właśnie ukazała się książka “Dysleksja rozwojowa - fakt i tajemnica” po...

Podziel się tym:

PISA i alfabetyzm funkcjonalny

3
Wszyscy znamy słowo “analfabetyzm”, ale co jest przeciwieństwem analfabetyzmu? No cóż, „alfa...

Podziel się tym:

Marcin Szczerbiński

Blog dra Marcina Szczerbińskiego

Pochodzę z Bielska-Białej. W dzieciństwie miałem szczęście wędrować sporo po Beskidach i przeczytać wiele dobrych książek. Osobistych kontaktów z trudnościami w czytaniu i pisaniu miałem niewiele, czym jest dysleksja, dowiedziałem się właściwie dopiero w trakcie zajęć na czwartym roku studiów (psychologia, UJ – ach, piękny Kraków!), lecz problematyka ta szybko mnie zainteresowała. Zdecydowałem się napisać doktorat na temat psychologicznych mechanizmów uczenia się czytania i pisania. Ukończyłem go na University College London w 2001 roku. Przez dziesięć lat pracowałem jako wykładowca psychologii w instytucie logopedii na Uniwersytecie w Sheffield, ucząc głównie psychologii rozwojowej, metodologii badań, statystyki oraz problematyki czytania, pisania i dysleksji. W styczniu 2011 raz jeszcze zmieniłem kraj: obecnie pracuję w instytucie psychologii na uniwersytecie w Cork (Irlandia). Mam też trochę doświadczeń w pracy jako nauczyciel angielskiego, tłumacz i statystyk. Na moim biurku w pracy stoi bursztynowa róża – odznaka honorowego członkostwa Polskiego Towarzystwa Dysleksji, z której jestem bardzo dumny. Pytany o moje zainteresowania naukowe odpowiadam: „Wszystko, co wiąże się z fenomenem czytania i pisania” . O tym też będzie ten blog. Historia pisma; psychologiczne mechanizmy uczenia się czytania i pisania; metodyka nauczania tych umiejętności; analfabetyzm funkcjonalny; dysleksja, dysgrafia i dysortografia, ich mechanizmy, diagnoza i terapia – oto niektóre z tematów, które chciałbym poruszyć. Zapraszam do lektury i do dyskusji!