Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 3. Nowe trendy w terapii

Temat: MODUŁ 3. Zadanie 4. Technologie wspomagające.

Autor Wiadomość
Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

Nie będę powielać wcześniejszych spostrzeżeń. Ja lubię pracować na bajkach terapeutycznych, tworząc dłuższe scenariusze opieram się często na metodzie STORYLINE, dzięki której od pączatku można wciągnąć dziecko w naukę przez zabawę i doświadczenie.

Anna Wieczorek

postów: 5

TIK bardzo często pomaga w pracy z uczniami, można go stosować w różnych etapach pracy. Polecam stronę www.learningapps.com - można tam znaleźć różorodne gotowe ćwiczenia: np. memory, quizy, krzyżówki i wiele innych, można stworzyć również własne. Nad częstotwością stosowania TIK warto się zastanowić. Dzieci i młodzież korzystają na co dzień z telefonów smartfonów i innych urządzeń, moim zdaniem powinniśmy pokazać im inne możliwości zastosowania tych urządzeń niż tylko facebook czy snapchat - wiele aplikacji pomaga wyćwiczyć np.ortgrafię czy tabliczkę mnożenia, ale umiejętności społecznych już nie.

Monika Jurczuk

postów: 25

W swojej pracy z uczniami wymagającymi "dostosowania" stosuję różne technologie. Często są to (wspomniane w kursie) audiobooki, programy komputerowe, ciekawe aplikacje zachęcające do nauki, np. ortografii... Wiele pomysłów czerpię z blogu pani Joanny Krzemińskiej - kreatywnej nauczycielki współpracującej z Operonemblunk

Agnieszka Cieliczka

postów: 8


Na swoich zajęciach wykorzystuję różne metody pracy z uczniem dyslektycznym. W ramach urozmaicenia korzystam również z róznych programów komputerowych.  Częściej jednak korzystam z tradycyjnych pomocy (gry towarzyskie, memo ortograficzne, układanki, gry edukacyjne), gdyż uważam że dzisiejsze dzieci i tak dużo spędzają czasu przy komputerach. W trakcie gry, uczą się przestrzegać zasad w grupie, romawiają ze sobą.



Moje spojrzenie na sprawę jest bardzo podobne. Zastanawiam się jednak jak by moi uczniowe zareagowali np. na wiadomość w mediach społecznościowych czy sms. Coś motywującego, podsumowyjącego czy dającego do myślenia. Być może pokuszę się o taki eksperyment.

Iwona Bagińska

postów: 18

Na swoich zajęciach wykorzystuję różne metody pracy z uczniem dyslektycznym. W ramach urozmaicenia korzystam również z róznych programów komputerowych.  Częściej jednak korzystam z tradycyjnych pomocy (gry towarzyskie, memo ortograficzne, układanki, gry edukacyjne), gdyż uważam że dzisiejsze dzieci i tak dużo spędzają czasu przy komputerach. W trakcie gry, uczą się przestrzegać zasad w grupie, romawiają ze sobą.

Kinga Łusiewicz

postów: 13

Technologie wspomagające bardzo pomagają w pracy z dziećmi, szczególnie na zajęciach dydaktyczno-wyrównawnych. Stosując różne gry, zabawy oraz aplikacje internetowe można osiągnąć naprawdę dobre efekty. Szczególnie, że uczniowie wówczas bardziej się angazują. Należy wykorzystywać działania oddziałowujące na wiele zmysłów. 


 


Technologie te powinny być oczywiście dostosowane do konkretnego dziecka - jego umiejętności, oczekiwać oraz cech charakteru. Najlepiej by bazowały na mocnych stronach każdego dziecka.

Nina Florczak-Mendyka

postów: 17

Jest wiele fajnych zadań, gier edukacyjnych np. do nauki ortografii, które można wykorzystać podczas zajęć indywidualnych z uczniem. Praca z komputerem pozwoli ćwiczyć zaburzone funkcje wzrokowe i słuchowe. Dla uczniów ze stwierdzoną dysgrafią pisanie jest wielkim problemem, można pozwolić mu pracować na komputerze, przynosić wydrukowane wypracowania, uniknie niepotrzebnego stresu. Należy jednak ćwiczyć kaligrafię, wprowadzając ćwiczenia grafomotoryczne. Jesli po dłuższym czasie widzimy, że nie ma postępów, należy pozwolić pisać uczniowi tzw. pismem bibliotecznym, a jeśli i to nie pomoże, to w klasach starszych przejść na pismo literami drukowanymi (wielkimi). Zdarza się, że uczniowie mają problem z  przeczytaniem całości lektury, zgadzam sie na wykorzystanie audiobooka.

Marta Kuczyńska

postów: 16

Ja także polecam w przypadku dyslektyków, ktorzy są przerażeni na samą myś o przeczytaniu bardzo grubej lektury zastosowanie audiobooka czy też "audiobooka rodzicielskiego". Warto jednak zachęcac dziecko do przeczytania tyle, ile da radę przeczytać, a dopiero później włączyć taką pomoc. 


 

Katarzyna Ziębakowska-Cecot

postów: 26

Na pewno uczniowie cieszą się, gdy technologie (np. TIK) można zastosować do wykonywania ćwiczeń żmudnych, powtarzalnych. Nie tylko nauka czytania i pisania sprawia problemy, także matematyka, a szczególnie tabliczka mnożenia. Istnieje kilka aplikacji do ćwiczenia wykonywania podstawowych działań (+, -, *, /), np. MathDuel, które poprzez element grywalizacji (rywalizacji między graczami-uczniami) wyzwala ich zapał do ćwiczenia, szybkiego wykonywania obliczeń. Oczywiście każde narzędzie wymaga indywidualnej oceny pod kątem oczekiwań i możliwości dziecka. Jeśli wiemy, że jest wrażliwe na ocenianie, łatwo się poddaje, wtedy warto zaproponować inną aplikacje, program.

Anna Ziółkowska-Gębuś

postów: 8

Bardzo dobrą metodą jest nauka czytania metodą sylabową. czasami warto zastosować technologie informacyjną - gry edukacyjne, diagnozy. Uczniowie bardzo chętnie pracują przy komputerze a dostosowane do wieku gry pomagają utrwalić wiadomości i umiejętności kluczowe. Osobiście uważam, że zawsze warto pracować poprzez polisensoryczne ( wieloaspektowe) poznawanie świata. Ważna jest praca na wszystkich zmysłach. 

Roman Gajda

postów: 23

Technologie wspomagające warto zastosować u uczniów ze zdiadnozowaną dysgrafią - przyda się edytor tekstów, dzięki któremu uczeń napisze czytelne prace. 


Wykorzystanie filmu lub audiobooka zamiast lektury to raczej ostateczność.... korzystniejsze będzie wspomaganie ucznia w czytaniu przez rodziców bądź inne osoby - czytanie razem z uczniem, a nie zamiast niego.

Krystyna Szymańczak

postów: 23

Myślę, że warto zawsze sięgać po technologie wspomagające gdy są one celowe i pomogą uczniowi.  Natomiast każdy uczeń jest inny i do każdego trzeba często dobrać inną metodę.  Na pierwszym miejscu znajduje się komputer wraz z programami które pomagają opracowac dany temat, zagadnienie. Nie zawsze jednak to co pomogło 100 uczniom pomoże również 101.

Barbara Rewig

postów: 7

Technologie wspomagające stosowałam w pracy z uczniem niewidomym, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim a także z autyzmem. Obecnie również wykorzystuję tę metodę w pracy z niektórymi uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.


Przykłady zastosowań:


- zapoznania z lekturą - wykorzystanie środków audiowizualnych (film, audiobook),


- liczenie - wykorzystanie kalkulatora, 


- pisanie - program tekstowy na komputerze,


- czytanie - program czytający zapisany tekst (syntezator mowy),


- rysowanie - program Paint na komputerze.


Powyższe środki z pewnością warto stosować w pracy z uczniami, którzy mają trudności z przyswajaniem wiedzy oraz nabyciem umiejętności w konwencjoanlny sposób.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.