Autor
|
Wiadomość
|
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem
|
Oceń niszę edukacyjną jednego z Twoich uczniów według omówionych dotychczas kryteriów Armstronga dotyczących postaw ucznia. Jeśli zauważasz, że nisza nie sprzyja postępom
w nauce, zaplanuj kroki, które mogłyby doprowadzić do poprawy jakości tej niszy. Jeśli masz w związku z tym jakieś ciekawe pomysł, podziel się nimi na forum.
|
Data wpisu:
20.03.2018
|
Anita Malinowska
|
Moją niszą jest udział całej klasy w różnego rodzaju projektach, które pozwalają na rozwijanie kreatywności i pobudzają do myslenia. Dzięki nim cała grupa się świetnie integruje, pomaga sobie nawzajem.
|
Data wpisu:
18.08.2021
|
Anna Kos
|
W mojej szkole większość uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ma bardzo niskie bądź niesprecyzowane aspiracje zawodowe - co jest dużą przeszkodą w budowaniu niszy edukacyjnej. Należy zintensyfikować działania z zakresu doradztwa zawodowego, które pomogą przezwyciężyć ten problem.
|
Data wpisu:
26.09.2020
|
Agnieszka Orłowska
|
Zdolności w nauce jezyków obcych u jednego z uczniów sprzyjały budowaniu jego poczucia własnej wartości na forum klasy poprzez zaangażowanie chłopca w działania na rzecz projektu edukacyjnego. Uczeń stał się nieformalnym liderem grupy, poprzez swoją wiedzę i umijętności językowe zdobył uznanie kolegów.
Zmodyfikowany: Piątek, 21 Sierpień 2020 15:15:35 - Agnieszka Orłowska
|
Data wpisu:
21.08.2020
|
Magdalena Oczkowska
|
Niszę edukacyjna staram sie tworzyć poprzez bazowanie na mconych stronach uczniów. Wykorzystuje równiez ich kreatywność np. do wspołnego tworzenia gier, krzyżówek, rebusów. Ostatnio odkryłam kodowanie i często je wykorzystuję, bo bardzo angazuje uczniów. W swoej pracy staram się równiez często korzystać z narzędzi TIK.
|
Data wpisu:
11.07.2020
|
Magdalena Kowalczyk
|
Mam na myśli 3 uczniów:
1. Umysł logiczny, świetna z matematyki. Często jej powtarzam, że świetnie liczy. Może pomóc uczniom słabszym z matematyki, a później oni wspierają ją z języka polskiego.
2. Pięknie rysuje. Jest też samodzielny i zaradny. Może stworzyć różne plakaty edukacyjne.
3. Ma zainteresowania przyrodnicze i potrafi opowiedzieć wiele ciekawostek o różnych zwierzętach. Bardzo lubi się bawić, dlatego wykorzystuję różne gry edukacyjne.
|
Data wpisu:
07.07.2020
|
Małgorzata Wróblewska
|
W przypadku ucznia z trudnościami znalezienie jego niszy będzie dodawać mu skrzydeł i będzie "trampoliną do sukcesu". Przecież nawet dorośli musza znać swoje mocne strony by w przypadku niepowodzenia zebrac siły tym bardziej jeśli do czynienia mamy z introwertykiem i typem melancholika czy flegmatyka O ile bardziej potrzebuje tego dziecko..
|
Data wpisu:
21.10.2019
|
Beata Laaser
|
Antek na początku kl. 4 miał etykietkę ucznia z problemami. Koleżanki z klasy uważały z wyrzutem, że ciągle trzeba się nim opiekować. Antek miał problemy z organizacją pracy i wolne tempo pisania. Ponadto był zagubiony w szkole (zmiana systemu nauczania na klasowo-lekcyjny): nie wiedział, gdzie ma lekcje, zapominał o plecaku, miał 2 piórniki, ale nie było w nim długopisu itp. Przez to dziewczynki go ciągle pilnowały i upominały, co bardzo denerwowało Antka. Natomiast koledzy wykluczali chłopca z zabaw zespołowych ze względu na słabą kondycję fizyczną oraz płaczliwość. Podstawą konstruowania pozytywnej niszy edukacyjnej w klasie 4 było uświadomienie zalet Antkowi i zaakcentowanie ich na forum klasy. Nie było to trudne zadanie, gdyż Antek pięknie opowiada, ma bogate słownictwo i dużą wiedzę o świecie, świetnie recytuje wiersze, bdb rozumie teksty czytane po cichu, bdb zna treści lektur, sprawnie rozwiązuje zadania z gramatyki, bdb zna język angielski i imponuje kolegom znajomością gier komputerowych. W kolejnym etapie uświadomiłam rodzicom trudności chłopca, skierowałam na badania pod kątem dysgrafii i dysortografii. Tata zaskoczony niską koordynacją podczas zajęć z Gimnastyki Mózgu zaczął z synem uprawiać sport. Rodzice skorzystali z pomocy psychologa, który uświadomił specyfikę trudności w koncentracji uwagi. Podczas wakacji Antek pracował pod kierunkiem rodziców w ćwiczeniach „Od dysgrafii do kaligrafii”, nieco poprawił pismo, nadal wymaga dostosowania w zakresie tempa pracy. Jednak jego sytuacja wśród rówieśników uległa znacznej poprawie. Nie skarży na innych, nie płacze. Ostatnio zdobył uznanie kolegów, Antek pokonał w zawodach pływackich najlepszego w klasie. Opisany przypadek to piękny przykład postawy ucznia sprzyjającej uczeniu się i środowiska sprzyjającemu uczeniu się. Tylko ciągle brzmi mi w uszach pytanie taty Antka: „Dlaczego ja wcześniej tego nie wiedziałem?”
|
Data wpisu:
12.10.2019
|
Beata Laaser
|
Zmodyfikowany: Sobota, 12 Październik 2019 20:19:28 - Beata Laaser
|
Data wpisu:
12.10.2019
|
Agnieszka Kowalska
|
Nisza dla mojej uczennicy to sieć społecznego wsparcia - w jej naukę włączyłam nie tylko rodziców, ale też szkolnego psychologa, terapeutę ręki, pracownika społecznego oraz kuratora społecznego, razem spotykamy się raz w semestrze rozmawiając jak pomóc dziecku. Dzięki temu matka jest bardziej świadoma swojej roli i pomaga dziecku, dziecko ma większą frekwencję w szkole, więc ma dostęp do terapii, ma też obiady w szkole finansowane z ośrodka pomocy.
|
Data wpisu:
23.04.2019
|
Olga Bogacka
|
Moja Madzia miała wiele problemów, ma zdiagnozowaną dysleksję i trudności z koncentracją uwagi. Bardzo oporowała przy najmniejszej próbie realizacji ćwiczeń. Nie chciała ani pisać, ani czytać. W kl. 4-tej czytała techniką mieszaną: głoskowała, sylabizowała i krótkie wyrazy czytała całościowo.
Zaczęłyśmy budować niszę (chociaż nie wiedziałyśmy, że tak ładnie to się nazywa);
- z zakresu postawy: zaczęliśmy od obserwacji zachowań w różnych sytuacjach i sytuacyjnego uświadamiania jej mocnych stron ("O, zobacz, jak świetnie to zrobiłaś! Dobrze to zaplanowałaś i byłaś wytrawała."). Okazało się, że Madzia doskonale umie planować, ale gubi się w trakcie realizacji. Zastosowałyśmy planer (obszar strategii i procesów uczenia się) - sprawdził się. Obecnie (6 klasa) Magda ma wszystko wpisane w planer i skreśla kolejne realizacje.
- z powodu trudnych opozycyjnych zachowań, bynajmniej nie zjednywała sobie przyjaciół (również wśród nauczycieli) - zastosowałyśmy strategię pozytywnego bogatera: w domu Madzia z mamą czytała wieczorem książkę pt. "Wspomnienia Dzikusa" U. Ledóchowskiej i urządziła nawet swój prywatny pogrzeb Dzikusa. Pomogło )) Magda zaczęła się zmieniać, w sytuacjach trudnych powtarzała: "Pochowałam dzikusa. Jestem już inna."
- odbyły się rozmowy wspierające z rodzicami, w czasie których wymieniali, co lubią w Madzi, za co ją cenią, co daje dobrego rodzinie. Zastosowaliśmy metodę tzw. specjalnego czasu - rodzice spędzali tylko z nią czas na konkretnej aktywności (nawiązanie więzi na podstawie pozytywnych doświadczeń). W ten sposób zredukowana została większość napięć w domu narosłych wokół odrabiania lekcji.
- Madzia miała problem z samoregulacją emocji, była wybuchowa; zastosowana strategia: na podstawie obserwacji wywnioskowałam, że jest głównie ruchowcem. Zaczęła uczyć się w domu i na zajęciach wystukując rytm lub chodząc w rytm. Obecnie uczy się gry na bębnach i trenuje climbing oraz pływanie. To bardzo wzmocniło jej saoocenę i poczucie mocy. Okres skupienia na "zwykłaych lekcjach" znacząco się wydłużył. Obecnie jej średnia to 5.0.
Ta terapia jest moim największym i najbardziej spektakularnym sukcesem w ostatnim czasie. Kibicuję Madzi z całego serca. Jej przypadek uważam za doskonały przykład mocy pracy na zasobach
|
Data wpisu:
25.03.2019
|
Joanna Kuć
|
Jeden z przykładów, o którym mogłabym napisać to moja uczennica. W klasie Iv nauka języka poskiego szła jej ciężko, słabo czytała i miała problemy z poprawnym zapisem. Nie wierzyła w siebie, nie zgłaszała sięna lekcjach, nie robiła zadań dodatkowych. W klasie V omawiane są mity. To właśnie stało się jej ulubioną niszą edukacyjną. Zakochała się w mitologii greckiej a później zaczęła poszukiwania innych. Obecnie jest w klasie VI i czyta mitologię celtycką W trakcie klasy piątej wygrała konkurs historyczny. Dzisiaj to zupełnie inna osoba, która ma trudności w nauce, ale wierzy w siebie.
|
Data wpisu:
15.03.2019
|
Grażyna Peplińska
|
Moją niszą dla uczniów jest kodowanie .Wykorzystuję je w zajęciach dodatkowych z ogromnym zaangażowaniem uczniów.
|
Data wpisu:
28.02.2019
|
Agnieszka Mąka
|
Uczeń, o którym myślę, jest typowym przykładem wzrokowca. Wiem, że jeżeli z danymi treściami skojarzy obraz, będzie mu łątwiej zapamiętać. Biorę to pod uwagę dbając o wystrój sali lekcyjnej. Bardzo ważny jest też kontakt z rodzicami i wspólny front w pracy nad rozwojem dziecka.
|
Data wpisu:
29.12.2018
|
Iwona Majewska
|
Pracując z dziećmi mającymi trudności z nauką, staram się przede wszystkim zbudować mocne wsparcie w rodzinie. Uzmysławiam rodzicom z jakimi problemami stykają się ich dzieci, dla czego nie lubią nauki, proszę ich o cierpliwość i uczę jak powinni wspierać swoje dzieci. Przy każdej sposobności staram się wskazywać sukcesy ich dzieci, co im się udało zrobić dobrze, w czym są najlepsze i daję wskazówki jak wspierać dziecko w jego pracy. Uważam, że bardzo ważne jest to, żeby rodzic uwierzył w swoje dziecko, wtedy będzie on takim mocnym źródłem wsparcia i że umocni swoje dziecko w wierze, że może ono osiągnąć sukces.
|
Data wpisu:
04.12.2018
|
Magdalena Stolarska
|
Staram się tworzyć niszę edukacyjną, bazując na mocnych stronach uczniów. Staram się wymyślać dla nich proste konkursy, starając się wychodzic naprzeciw ich oczekiwaniom i potrzebom. Nie ukrywam, ze udział w kursie i materiały, sprawiły, że na wiele spraw spojrzę inaczej.
|
Data wpisu:
23.11.2018
|
Izabela Pielczyk
|
Bazuję na mocnych stonach ucznia, wykorzystuję jej kreatywność - tworzymy wspólnie rymowanki ortograficzne, krzyżówki, rebusy, łamigłówki. Oprócz rozwoju mamy przy tym świetną zabawę.
|
Data wpisu:
21.11.2018
|
Justyna Krzynówek
|
W swojej pracy wykorzystuję różnego rodzaju programy komputerowe, dzieci uwielbiają naukę z użyciem komputerów, czują się wyróżnione, że moga brać udział w takich lekcjach, w zasadzie nie traktują ich jak lekcje, tylko świetną zabawę. Dodatkowo opowiadam im o ludziach sławnych, którzy pomimo trudności dyslektycznych osiągnęli sukces.
|
Data wpisu:
18.11.2018
|
Teresa Smoleń
|
Moją niszą dla uczniów jest kodowanie i programowanie. Wykorzystuję je w terapii pedagogicznej z wieloma sukcesami i ogromnym zaangażowaniem uczniów jednocześnie wskazując obszar do perspektywicznego rozwoju.
|
Data wpisu:
14.11.2018
|
Teresa Smoleń
|
Moją niszą dla uczniów jest kodowanie i programowanie. Wykorzystuję je w terapii pedagogicznej z wieloma sukcesami i ogromnym zaangażowaniem uczniów jednocześnie wskazując obszar do perspektywicznego rozwoju.
|
Data wpisu:
14.11.2018
|