Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 3. Nowe trendy w terapii

Temat: MODUŁ 3. Zadanie 4. Technologie wspomagające.

Autor Wiadomość
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 564

W jakich sytuacjach i jakie technologie wspomagające warto stosować? W jakich sytuacjach natomiast nie warto? Podziel się swoimi spostrzeżeniami na naszym forum.

Zmodyfikowany: Wtorek, 20 Marzec 2018 17:28:21 - Jagienka Pieprzowska

Anita Malinowska

postów: 14

Stosuję takie pomoce jak tablice interaktywne, gry planszowe, kodowanie, Learning ap, Wordwall, Genially, internetowe strony edukacyjne.

Teresa Duszeńko

postów: 2

Nowe technologie zawsze uatrakcyjniają pracę z uczniami. Są nieodłącznym elementem życia codziennego. Często korzystałam z ćwiczeń tzw. Ortofrajdy, które wymagały  skupiania uwagi, zapamiętywania prawidłowego zapisu wyrazów. Ćwiczenia motywowały do osiągnięcia celu, zaliczenia kolejnego etapu. Ponadto szelkiego rodzaju quizy i zgadywanki w wersji on-line są okazją do porównania się z innymi.

Anna Kos

postów: 11

Technologie stosuję zwłaszcza w odniesieniu do uczniów, których nudzą tradycyjne metody pracy, którzy potrezbują częstych zmian metod, atrakcyjnych form pracy. Nie są one wskazane dla tych, którzy czują się niepewnie w sytuacji stosowania technologii i się nią stresują. Nie są też wskazane dla uczniów mających problemy z nadużywaniem technologii.

Magdalena Oczkowska

postów: 12

Stosuje w seojej pracy:


- kodowanie


- prezentacje np. na platformie genial.ly


- ćwiczenia na wordwall i LearningApps


- aplikacje kahoot, quizziz


- serie ćwiczeń Ortograffiti


- gry i zabawy edukacyjne


- dyskusje


- układanki, memory, zabawy ruchowe itp.

Magdalena Kowalczyk

postów: 13

Stosuję:


- kolorową ortografię 


- czytanie ze wskaźnikiem w grupach (w zależności od tempa czytania)


- karciane lub planszowe gry edukacyjne


- pomoce multisensoryczne


- piosenki, zabawy ruchowe


- platformę learningapps.org


- platformę genial.ly


Chciałabym w tym roku rozszerzyć sposoby o programowania robotów.


O ile czytanie można ćwiczyć za pomocą różnorodnych technologii, w tym multimedialnych, to z pisaniem jest już trudniej... W innych państwach dzieci uczą się pisma typu Print. Być może byłoby to dobre rozwiązanie dla niektórych dysgrafików.

Małgorzata Wróblewska

postów: 11

W swojej pracy dostosowuję sie do uczniów, jak zapewne wszyscy tu obecni. Często korzystam ze zdobyczy technicznych, gdyz są one atrakcyjne dla dzieci, jednak nie bazuje tylko na nich (zgadzam się z moimi przedmówcami, że należy je dozować)

Katarzyna Aksamit

postów: 7

Staram się z rozwagą korzystać z nowoczesnych technologii, uważam że można w tym temacie "przesadzić".
Często przy czytaniu tekstu włączam ciekawą interpretację, korzystam też z programów nagrywających dźwięk - uczniowie nagrywają fragmenty lektur, słuchają siebie nawzajem, samodzielnie konstruują wnioski odnośnie dykcji, stosowania interpunkcji, itp.

Beata Laaser

postów: 16

Staram się, by moi wychowankowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się byli objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego. Uczniowie zazwyczaj chętnie i systematycznie w nich uczestniczą  właśnie dlatego, że stosuję technologie wspomagające, które sprawiają, że są w stanie opanować wybrane wiadomości lub umiejętności i nie czują się gorsi
od reszty klasy. Jest to zazwyczaj ukierunkowanie pracy z lekturą  poprzez wysłuchanie  fragmentów audiobooka, wspólne czytanie e-booka, ograniczenie wybranych rozdziałów do przeczytania. Ponadto na zajęciach dodatkowych redagujemy wypracowania według schematów kompozycyjnych, przygotowujemy się do sprawdzianów, ćwicząc
i utrwalając zagadnienia wg nacobezu, wykonujemy kolorowe notatki-ściągi, kolorowe ortogramy, schematy do nauki – odpowiednia porcja dodatkowych ćwiczeń umożliwia osiągnięcie sukcesu każdemu uczniowi.

Monika Kiełb

postów: 13


Zamiast czytania tekstów na języku polskim stosuje (wspomagam się) słuchanie wybranych fragmentów, szukam też piosenek i cekawych recytacji, których teksty omawiamy i są w podręczniku. Dzieci często pytają, kiedy będziemy coś słuchać, śpiewać. Myślę, że metoda sprawdza się u wszystkich.



Ja również. Często szukam nagrać, piosenek, recytacji tekstów poetyckich, żeby czasem na lekcji było coś odmiennego, niż czytanie. Oprócz tego szukam wielu obrazów nawiązujących do danego tematu lub tekstów kultury współczesnej, które pomogą zrozumieć temat i uczynić go bardziej przystępnym

Joanna Kuć

postów: 11

Zamiast czytania tekstów na języku polskim stosuje (wspomagam się) słuchanie wybranych fragmentów, szukam też piosenek i cekawych recytacji, których teksty omawiamy i są w podręczniku. Dzieci często pytają, kiedy będziemy coś słuchać, śpiewać. Myślę, że metoda sprawdza się u wszystkich.

Grażyna Peplińska

postów: 15

Korzystam z proramów komputerowych, gier planszowych, zręcznościowych.

Agnieszka Mąka

postów: 13

Przede wszystkim częstą pomocą są dla mnie prezentacje w programie Power Point - czasem wolę uczniom wyświetlić notatkę do przepisania, aniżeli dyktować ją do zeszytu. Korzystam z różnych programów multimedialnych, które dla uczniów są atrakcyjne, a jednocześnie pobudzają ich do większej aktywności i kreatywności.

Iwona Majewska

postów: 59



Witam, ja podczas moich zajęć z dziećmi stosuję różne metody: kolorowe ortogramy- każda litera "ortograficzna" ma swój kolor, którym ją piszemy np. ó- różowe (bo róża jest różowa), rz- niebieskie ( bo rzeka jest niebieska) itp., dla wsparcia osób mających trudności z opanowaniem czytania, stosuję wspólne  głośne czytanie tekstu, z jednoczesnym pokazywaniem wskaźnikiem ( z naciskiem na równe czytanie). Podczas wprowadzania nowych liter stosuję śpiewanie sylab ( dzieciaki lubią tę metodę). Dzieci, które mają trudności z opanowanie pisania ze słuchu, podczas pisania dyktand (zawsze wcześniej znają słownictwo i trudność ortograficzna, którą będę sprawdzała), mają przygotowane teksty z lukami, gdzie mają wpisać konkretne litery (np, rz lub ż), a następnie przepisać poprawnie tekst. Myślę, że te metody wspomagają dzieci  z trudnościami edukacyjnymi, ale też pomagają innym uczniom lepiej opanować dany materiał.


Bardzo pomocne są tablice interaktywne, dzięki którym dzieci są bardziej zaangażowane, dzieci mające trudności edukacyjne, mają większą możliwość sprawdzenia czy poprawnie wykonały ćwiczenie. Nauczyciel też ma szersze możliwości poprzez pokazanie filmu edukacyjnego, zastosowanie różnych łamigłówek czy krzyżówek.  Ale nie można z tym przesadzać, bo dzieci przestają myśleć samodzielnie, tylko czekają na gotowe.


 

Izabela Pielczyk

postów: 13

Korzystam z tablicy interaktywnej i programów komuterowych. Uczniowie tworzą także własne prezentacje multimedialne.

Justyna Krzynówek

postów: 20

 Bardzo często korzystam z proramów komputerowych oraz różnych aplikacji umożliwiajacych przygotowywaniw pomocy edukacyjnych. Dużą atrakcją są też gry panszowe, czy koordynacyjne. 

Teresa Smoleń

postów: 20

Wykorzystuję TIK podczas zajęć. Ze szczególnym zadowoleniem korzystam z aplikacji tabletowych. Ponadto chętnie pracuję z wykorzystaniem materiałów filmowych. 

Kodujemy i programujemy podczas zajęć. Pracujemy z robotami. 

Dodatkowo korzystamy z wielu gier planszowych. Łączymy nowoczesne technologie z tym co znają dzieci z tradycyjnych zajęć ( z przewagą nowoczesnych metod).

Ewelina Żelazowska

postów: 42

Korzystam z aplikacji Learning Apps. Aplikacja oferuje gotowe materiały edukacyjne (wymagają merytorycznego zweryfikowania przez nauczyciela). Nauczyciel może założyć własne konto i tworzyć interaktywne zadania dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu dostosowanymi do jego indywidualnych możliwości i potrzeb.


Często tworzę wizualne pomoce dydaktyczne za pomocą programu komputerowego PowerPoint, który daje możliwość zobrazowania omawianego zagadnienia (możliwość dodawania zdjęć, plików wideo, dźwięku oraz tekstu).

Zmodyfikowany: Środa, 14 Listopad 2018 11:58:12 - Ewelina Żelazowska

Mariola Rosłoniec

postów: 50

Korzystam z wielu technik i metod: tradycyjnych, opartych na ruchu, komputerowych, wykorzystujacych zmysły itp., w zależności od potrzeb uczniów. Osobiście uważam, że każda z metod wykorzystywana we właściwy sposób, dająca oczekiwane efekty i dostosowana do ucznia jest własciwa. Jednemu pomoże audiobook, innemu, film, jeszcze inny woli gry itd. Stosowanie technologii powinno być płynne, elastyczne i zmienne.

Magdalena Kiedrowska

postów: 5

Polecam stosowanie TIK oczywiście, dostosowując do potrzeb indywidualnych uczniów/grupy/klasy. W naszej szkole udało się pozyskać tablicę multimedianą z programu rządowego "Aktywna tablica", co znacznie ułatwiło organizacyjnie proces nauczania - uczenia się. Uczniowie są bardzo zmotywowani, skoncentrowani i aktywni podczas zajęć z tablicą interaktywną. Dla nauczycieli takie technologie, ułatwiają mu pracę edukacyjną, terapeutyczną i są dużym wsparciem jeśli chodzi o przygtowanie organizacyjne zajęć (np. korzystanie z epodręczników, w tym z multiteki operonu, a nawet korzystanie na bieżąco z you tube, wikipedii, wyszukiwanie infromacji w internecie i pomoc uczniom w rozsądnym korzystaniu z informacji zwiększa efektywność i pozwala na odniesienie sukcesu na miarę możliwości każdego ucznia. Oczywiście rolą nauczyciela jest rozsądne dozoswanie czasu, sposbów korzystania  z TIK. Podczas zajęć często widzę "przestymulowanie" tablicą interaktywną, wówczas wspólne zajęcia w kręgu razem z Bratkiem pozwalają nam wrócić do równowagi. 

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.