Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu I STOPIEŃ

MODUŁ 2. Dlaczego nauczyciele tyle wiedzą, a uczniowie – nie

Temat: Moduł 2. Zadanie 3. Sposoby na aktywację pamięci u uczniów w szkole

Autor Wiadomość
Katarzyna Nowak-Kwiatkowska

postów: 8

Pracuję w klasach młodszych, więc mogę rozwijać całą gamę sposobów uczenia się i zapamiętywania. W pewnym stopniu jestem władcą naszego czasu happy. I tak też robię. Uczymy sie poprzez zmysły: ruch (skaczemy na sznurze i powtarzamy np. miesiące, godziny - stara zabawa podwórkowa "Zegary" itp.), chodzimy po klasie, po szkole, po boisku, po mieście, po lesie - wyszukujemy tam tego, czego się będziemy uczyć, uczymy lub uczyliśmy, staramy się wykorzystywać wiedzę w praktyce, zawsze, na początku każdych zajęć myślimy, do czego nowa wiedza nam się przyda - bo może nie warto się tego uczyć? happy, szukamy informacji w internecie, bibliotece, podręczniku u rodziców czy dziadków. Czasami sobie wiedzę śpiewamy, wystukujemy, wyklaskujemy lub gramy. Tłumaczę nowe tematy na kilka różnych sposobów. Pracujemy w grupach, w dwójkach, solo - raz z polecenia, raz dobór dowolny. Powtarzamy ciągi wyrazowe: poniedziałek; poniedziałek - wtorek; poniedziałek-wtorek-środa... Malujemy lub rysujemy to, czego się nauczyliśmy. Jak da radę, próbujemy, np. temat Grecja: jemy oliwki, ser feta, sałatki robimy itp. Jest tego dużo więcej, ale musiałabym sobie przypomniec blunk)

Anna Dobrzycka

postów: 5

Staram się pokazywać powiazania wiedzy przekazywanej z codziennością. Pokazywać, gdzie wykorzystujemy tą wiedzę.


Uruchamim też w uczniach mechanizm skojarzeń sytuacyjnych, językowych itp.


Często powtarzam nowe słowa.


Robie zadania praktyczne z zastosowaniem nabywanej wiedzy.

Anna Domagała

postów: 4

Na języku polskim znakomicie sprawdza się wspólne głośne powtarzanie. Np. w klasie czwartej poświęciłam na znajomość przypadków około 15 minut lekcji, dziś, w klasie szóstej każdy mój uczeń doskonale je zna. Trudność mieli uczniowie nieobecni na lekcji, jednak i na to znalazł się sposób - poprosiłam trzech uczniów, by na przerwie nauczyli kolegę - zaskutkowało. Są w szkole treści ważne, w których wartość trudno jest uwierzyć w domu (po co mi to?), właśnie te treści warto wprowadzać zespołowo.


Kolejnym przykładem jest pamięciowe opanowanie utworu. Nie należę do nauczycieli, którzy podadzą stronę z podręcznika i dopiszą polecenie "Naucz się na pamięć"; z każdą grupą omawiam wiersz w taki sposób (obraz, muzyka, gest itp.), że uczniowie wraz z wierszem poznają konkretną metodę pamięciowego opanowania treści.

Anna Domagała

postów: 4

Na języku polskim znakomicie sprawdza się wspólne głośne powtarzanie. Np. w klasie czwartej poświęciłam na znajomość przypadków około 15 minut lekcji, dziś, w klasie szóstej każdy mój uczeń doskonale je zna. Trudność mieli uczniowie nieobecni na lekcji, jednak i na to znalazł się sposób - poprosiłam trzech uczniów, by na przerwie nauczyli kolegę - zaskutkowało. Są w szkole treści ważne, w których wartość trudno jest uwierzyć w domu (po co mi to?), właśnie te treści warto wprowadzać zespołowo.


Kolejnym przykładem jest pamięciowe opanowanie utworu. Nie należę do nauczycieli, którzy podadzą stronę z podręcznika i dopiszą polecenie "Naucz się na pamięć"; z każdą grupą omawiam wiersz w taki sposób (obraz, muzyka, gest itp.), że uczniowie wraz z wierszem poznają konkretną metodę pamięciowego opanowania treści.

Anna Domagała

postów: 4

Na języku polskim znakomicie sprawdza się wspólne głośne powtarzanie. Np. w klasie czwartej poświęciłam na znajomość przypadków około 15 minut lekcji, dziś, w klasie szóstej każdy mój uczeń doskonale je zna. Trudność mieli uczniowie nieobecni na lekcji, jednak i na to znalazł się sposób - poprosiłam trzech uczniów, by na przerwie nauczyli kolegę - zaskutkowało. Są w szkole treści ważne, w których wartość trudno jest uwierzyć w domu (po co mi to?), właśnie te treści warto wprowadzać zespołowo.


Kolejnym przykładem jest pamięciowe opanowanie utworu. Nie należę do nauczycieli, którzy podadzą stronę z podręcznika i dopiszą polecenie "Naucz się na pamięć"; z każdą grupą omawiam wiersz w taki sposób (obraz, muzyka, gest itp.), że uczniowie wraz z wierszem poznają konkretną metodę pamięciowego opanowania treści.

Gertruda Kmiecik

postów: 9

Jestem nauczycielem - bibliotekarzem a na swoich lekcjach z uczniami wykorzystuję pracę w grupach, ruch i różne ćwiczenia i zabawy.

Anna Krygier

postów: 37

Korzysam z tablicy interaktywnej i różnych programów, które pozwalają stworzyć zadania (krzyżówki,wisielca, milionera, testy, gry planszowe online), aby zachęcić uczniów do uważnego słuchania i odpowiadania. Przy tego rodzaju zadaniach mam las rąkw górze. Również stosuję pracę w grupach - tworząc dla nich pytania z różnych dziedzin za różną liczbę punktów bądź coś w rodzaju gry miejskiej w zaciszu klasowym.

Maria Woźniak

postów: 8

Uczę biologii i moim sposobem na odtwarzanie wiedzy u ucznia jest metoda mapy mentalnej. Powtarzam też materiał metodą krzyżówek i konkursów wiedzy, ale żaden z tych sposobów nie jest idealny. Biologia to ocean wiedzy i tylko systematyczna praca daje dobre efekty. Polecam dobrym uczniom uczenie i powtarzanie z kolegami mniej zainteresowanymi wiedzą. Odpytywanie się wzajemne uczniów na lekcji pozwala na utrwalanie wiedzy własnej ucznia o wyższym stopniu zaawansowania. Oceniam pozytywnie dobre pytania.

Katarzyna Stronczek

postów: 8

Pozwalam uczniom opracowywać niektóre tematy lekcji - z j.polskiego jest to z pewnością łatwe. Podaję im temat i proszę o przygotowanie, niektórzy z moich uczniów tak przykładają się do pracy, że nawet opracowują pytania podsumowujące lekcję czy test. Bardzo często stosuję mapę myśli- skojarzeń, ta wizualizacja jest pomocna przy powtarzaniu wiadomości, szczególnie lubią ją słabsi uczniowie. 

Ewa Ferfecka

postów: 3

Powiązanie przekazywanej wiedzy z codziennymi doświadczeniami uczniów; odwoływanie się do ich emocji; stwarzanie okazji do samodzielnego poszukiwania związków (skojarzeń) między tym, co dla uczniów nowe, a tym, co już znane; kilkakrotne ukazywanie tego samego zagadnienia z różnych perspektyw; łączenie słów z rytmem, muzyką; rymowanki, tworzenie ciągów absurdalnych (a przez to łatwiej zapadających w pamięć) skojarzeń...

Tomasz Daczko

postów: 1

W pracy polonisty i instruktora teatralnego często wykorzystuję różne sposoby aktywacji pamięci, m.in. takie, które ogólnie przyjęto nazywać elementarnymi zadaniami aktorskimi. Z całą gamą takich ćwiczeń można zapoznać się na dilettante.pl/2010/03/16/elementarne-zadania-aktorskie---cwiczenia/

MAGDALENA WIKTOR

postów: 6

Uczniów oczywiście praca w grupach motywuje. Ale także pozyskiwanie informacji z Internetu z wykorzystaniem m. in. komputerów czy nawet telefonów, które przecież są obecnie nieodzownym przedmiotem dla młodzieży. Projekty też uczą odpowiedzialności i rozwijają kretatywnść.

Maria Augustowska

postów: 11

Ruch na lekcji - częste zmiany sposobu pracy - praca w grupach, parach, indywidualna. Przerwy śródlekcyjne - mini gimnastyka. Manipulowanie - układanie, przekładanie, porządkowanie np. informacji na kateczkach, fragmentów zdań itd.

Natalia Smejda

postów: 5

Praca w grupach, metoda projektu, praca indywidualna, burza mózgów, skojarzenia..

Bożena Gajdzis

postów: 7

Potwierdzam, zmiana metod i form prowadzenia lekcji daje dużo więcej efektów niż wykorzystywanie stale tych samych. Uczniowie lubią pracę w grupach. Dobrze jest też urozmaicać lekcję dodatkowymi historiami i ciekawostkami, które kojarzą się z jakąś częścią tematu.

Małgorzata Leszka

postów: 26

Często zmieniam sposób prowadzenia zajęć. Praca indywidualna, praca w grupach, z tekstem, z materiałem ikonograficznym, dobrze sprawdza się metoda dramy.Mózg musi być dobrze dotleniony, bo bez tego nie ma solidnej pracy. Wietrzenie sali to norma. Jesli materiał wymaga szczegolnej uwagi robimy też krótkie przerwy w czasie lekcji. 

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.