Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 2. Metoda Ortograffiti. Możliwości i rozwiązania

Temat: Moduł 2. Zadanie 5. Jak można wspierać ucznia w wykorzystaniu swojego potencjału?

Autor Wiadomość
Dorota Królikowska-Wałach

postów: 7

Wszyscy uczniowie potrzebują wsparcia w odkryciu i wykorzystywaniu swojego potencjału, a zwłaszcza uczniowie mający specyficzne trudności w uczeniu się, nie mający wsparcia w domu, przeżywający szereg niepowodzeń, które znięchecają je do dalszej pracy .


Nasze dobrze zaplanowane wsparcie, wykorzystujące mocne strony dziecka pomoże mu przekuć porażkę w sukces.

Magdalena Stolarska

postów: 6

Uważam, że każdy uczeń, nawet ten, ktory nie ma trudności w nauce potrzebuje jakiegoś wsparcia. Uczniowie, którzy mają trudności w uczeniu się tego wsparcia potrzebują ogromnie dużo. Z doświadczenia wiem, że dziecko z trudnościami, bez wsparcia osoby dorosłej, szczególnie nauczyciela, tych trudności nigdy nie pokonają. To nauczyciel powinien nieustannie motywować dziecko do pracy, dodając siły, motywowac i nie pozwalać się poddawać. Musimy pokazywać uczniom ich dobre strony, chwalić za każde. nawet najmniejsze osiągnięcie i wspierać, wspierać, wspierać.

Justyna Krzynówek

postów: 20

 


Zdecydowanie zgadzam sie z tym stwierdzeniem. Uczeń majacy specyficzne trudności w uczeniu się, przeżywa wiele niepowodzeń, które zniechęcaja go do dalszej pracy. Naszym zadaniem jest wyjaśnienie mu, że jego trudności są obiektywne i uświadomienie jego potencjału, umiejętności, które pomogą mu w przezwyciężaniu trudności. Podczas zajęć musimy dać dziecku możliwość wykazania się swoimi zdolnościami, tak konstruować zajęcia, by dziecko mogło wykorzystywać swój potencjał, np. jeśli mamy w grupie ucznia, który pięknie maluje, a niekoniecznie świetnie czyta, wówczas dajemy mu możliwości namalowania ilustracji do czytanki i chwalimy za włożoną pracę. 

Teresa Smoleń

postów: 20

Zgadzam się. 

A jak go zachęcać?
Przede wszystkim stwarzać przestrzeń do samodzielnego planowania treści podczas zajęć tak aby mógł zaprezentować swoje umiejętności.
Otworzyć się na to.

Następnie warto wskazywać uczniowi w jakim dziedzinach życia codziennego przydatne są jego umiejętności.

Ewelina Żelazowska

postów: 42

Nauczyciel, chcąc umożliwić uczniowi wykorzystanie swojego potencjału powinien indywidualizować program nauczania względem możliwości ucznia, m.in. przez:



  • przygotowywanie dla ucznia dodatkowych kart pracy opartych o jego specyficzne zainteresowania, bądź uzdolnienia,

  • zwracanie szczególnej uwagi na preferowane przez ucznia metody i formy pracy podczas wprowadzania nowych zagadnień.


Stwarzać również sytuacje, w których uczeń wykorzystując swoje mocne strony ma możliwość odniesienia osobistego sukcesu (zapewnienie sprawczości), a tym samym do podniesienia poczucia własnej wartości.


Uważam, że chcąc rozwijać potencjał ucznia, musimy sami zadbać o swój osobisty rozwój. W ramach szkolenia "W co się bawić? W kodowanie! Wstęp do programowania w edukacji wczesnoszkolnej, I stopień" (kursy internetowe - OPERON) zdobyłam nowe umiejętności, które pozwoliły mi wykonać dodatkowe karty pracy dla mojego ucznia, oparte na jego zainteresowaniach, a zarazem ćwiczące ważne umiejętności szkolne. 


 „Najlepszy nauczyciel to ten, który pokaże Ci gdzie patrzeć, ale nie powie Ci co widzieć”. [Alexandra K. Trenfor]

Mariola Rosłoniec

postów: 50

Każdy potrzebuje wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału, a szczególnie dziecko. Nauczyciel ma możliwość zauważenia (zbadania) mocnych stron swoich uczniów i wskazania obszarów w których można je wykorzystać. Można tak zaplanować i realizować proces nauczania, by każde dziecko, a szczególnie to wycofane, z problemami miało możliwość pokazania tego, co w nim szczególe.

Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

W pierwszej fazie trzeba nakreśliś mocne i słabe strony dziecka. Na mocnych stronach i tym w czym jest dobre należy budować jego samoocenę a co za tym idzie jego otwartość na nowe wyzwania. Krok po kroku (mam taką nadzieję) uda się na bazie mocnych stron rozbudować i kształtować pozytywnie te słabe i niwelować braki.

Magdalena Kiedrowska

postów: 5

Odpowiedzialne, specjalistyczne wsparcie nauczyciela - terapeuty dzieci mających trudności w nauce jest niezwykle ważne. Szczególnie na etapie wyłaniania dzieci znajdujących się w ryzyku specyficznych trudności w uczeniu się. Wczesna interwencja, profilaktyczne działania, skupiające się na mocnych stronach dziecka, pozwoli na wyzwolenie naturalnych zasobów, potencjału dziecka. Zwiększenie wiary we własne możliwości jest kluczowe, dziecko nie poddaje się, dowartościowane podejmuje wysiłek pokonania napotykanych trudności i ma szansę na odniesienie sukcesu na miarę własnych możliwości. Rola czujnego nauczyciela, będącego diagnostą i terapeutą jest niezwykle ważna, podbnie jak współpraca z rodzicami i innymi terapeutami, którzy wspierają w sposób wszechstronny i zespołowy potrzebującego pomocy ucznia. 

Monika Jurczuk

postów: 25

Każdy uczeń potrzebuje wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału, a zwłaszcza dziecko, które ma problem z jego odkryciem... Każdy ma jakiś talent... Czasami trzeba być cierpliwym, żeby dziecko pozwoliło nam jego naturalne skarby odkryć! Ale na pewno warto szukać!

Weronika Rożek

postów: 12

Niekiedy dzieci uważają, że nie mają rzadnego talentu. Naszym zadaniem jest pokazać, że są wyjątkowi w tej jednej dziedzinie i mogą ją wykorzystać by pomóc innym i sobie. Gdy ją znajdziemy może ona stać się sposobem i metodą pracy z tym dzieckiem.

Katarzyna Ziębakowska-Cecot

postów: 26

Niespodzianie pomogło mi realizowanie projektu eTwinning. Uczeń, który miał wiele problemów wynikających z zaburzeń sensorycznych, problemów zdrowotnych zobaczył, że uczniowie z zagranicy docenili jego pracę plastyczną. Błysk w oku tego dziecka, jego zaskoczenie a potem radość, wręcz duma - to będę długo pamiętać.

Nina Florczak-Mendyka

postów: 17

Każdy uczeń ma jekieś zdolności. Kiedy poznamy jego zainteresowania, uzdolnienia, pasje o wiele łatwiej jest nam planować zajęcia. Ważne jest by go wspierać, chwalić za najmniejsze sukcesy i angażować w przedsięwzięcia, w których się sprawdzi. Podbuduje to jego samoocenę. Dlatego naszym zadaniem jest dzielenie się spostrzeżeniami z uczącymi go nauczycielami, ukierunkowanie ucznia, stwarzanie mu właściwych sytuacji, dzięki którym będzie rozwijał swoje uzdolnienia i jednocześnie będzie szczęśliwy.

Krystyna Szymańczak

postów: 23

 


Każdy z uczniów ma w sobie potencjał, u jednych jest on widoczny gołym okiem, inni tłamszą, chowają go głęboko w sobie. Nauczyciel powinien pozwalać swoim uczniom otwierać się na świat, poznawać swoje mocne i słabe strony. Pracować nad tym co wymaga rozwinięcia i wzmacniać pozytywne aspekty jego osobowości, zachowania, jego zdolności. Moi uczniowie w czasie prób do szkolnych, autentycznych przedstawień teatralnych ( z prawdziwą sceną, dekoracjami, widownią) wykazują ogromny potencjał co przejawia się w zaangażowaniu, pomysłowości, pracowitości, odpowiedzialności za kształt przedstawienia. Nawet najbardziej nieśmiałe, wycofane dzieci pokazują swoje drugie oblicze. Często to one grają główne role w przedstawieniach, nosząc na swoich małych, wątłych barkach ogromną odpowiedzialność za powodzenia wystawianej sztuki, uczestniczą w tworzeniu dekoracji, wykonywaniu zaproszeń np. dla Dziadków. Odgrywają ogromną role, są chętne, w ciągłej gotowości by działać to właśnie ich potencjał sprawia że wychodzą poza swoją strefę komfortu, otwierają się na pozostałych uczniów, rzucają pomysłami czy uczestniczą w tworzeniu planu danego przedstawienia. Wystarczy tylko dostrzec ich potencjał który przejawia się np. wybitną pamięcią, który do tej pory był głęboko zakamugflowany.

Marta Badowska
Autorka kursu

postów: 22

Zobaccie Państwo, jak ważną rolę pełni nauczyciel - terpaeuta. Nie tylko mamy za zadanie pracować nad słabościami naszych uczniów, ale musimy też ich wspierać wieloaspektowo, pozwalając dostrzec to, co jest najlepszą, najmocniejszą cechą. happyTo bardzo ważne, abyśmy mieli świadomość tej odpowiedzialności. 


Zapraszam serdecznie do podzielenia się swoją opinią także inne osoby. happy


 

Marta Badowska
Autorka kursu

postów: 22

Zobaccie Państwo, jak ważną rolę pełni nauczyciel - terpaeuta. Nie tylko mamy za zadanie pracować nad słabościami naszych uczniów, ale musimy też ich wspierać wieloaspektowo, pozwalając dostrzec to, co jest najlepszą, najmocniejszą cechą. happyTo bardzo ważne, abyśmy mieli świadomość tej odpowiedzialności. 


Zapraszam serdecznie do podzielenia się swoją opinią także inne osoby. happy


 

Agata Grzegorczyk

postów: 5

Tak, uczniowie potrzebują naszego wsparcia. Sądzę, że należy ich chwalić nawet za najmniejsze osiągnięcia.  Należy wykorzystywać mocne strony uczniów. Bardzo podobały mi się przykłady podane w artykule (lepienie z plasteliny, układanie klocków) jako zadania do przeczytanego tekstu.

Iwona Bagińska

postów: 18

„Uczeń, u którego rozpoznajmy trudności w uczeniu się, potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału”? 


Oczywiście, że tak. Każde dziecko potrzebuje pomocy i wskazania jak poradzić sobie z trudnościami. Pracę warto opierać o mocne strony zauważone u dziecka. Chwalić za postępy i doceniać wysiłek, jaki dziecko wkłada w wykonanie zadań. Podczas zajęć warto stosować formy zabawowe. Ważna jest również współpraca z rodzicami, wymienianie się spostrzeżeniami i przekazywanie wskazówek do pracy w domu.

Wioletta Szczepańska

postów: 13

Wszyscy uczniowie posiadają swoje mocne strony. Jedni bez problemu je wykrzystują i rozwijają, inni mają z tym duże problemy. Są to najczęściej uczniowie przejawiający trudności w uczeniu się. Widząc swoje "niedoskonałości" często nie ujawniają swoich potencjałów. I tu bardzo ważna rola nauczyciela, który powinien pomóc uczniowi odkryć jego mocne strony i motywować go do rozwijania swojego potencjału. Pedagog, znając ucznia, może zaprezentować np: jego wiedzę z danej dziedziny, na formu grupy. To wzmocni pewność oraz samoocenę ucznia. Ja już to wypraktykowałam. Od tego momentu uczeń chętniej uczestniczy w zajęciach, zgłasza się do przygotowywania różnych informacji i prezentuje je w klasie. Ostatnio zorganizowałam w klasie wystawę jego prac. 

Jagoda Dukiel

postów: 4

Każdy uczeń posiada swoje mocne strony. Każde dziecko, które przejawia trudności również ma swój potencjał. To zadaniem nauczyciela jest ten potencjał mu pokazać i uświadomić go, ż też potrafi jak inni, a nawet jest w tym bardzo dobre. Na każdej lekcji można odkrywać potencjał dziecka, który ma trudności. Dziecko np. przez pochwały widzi, że potrafi staje się pewniejsze siebie i nie boi się pokonywać trudności.

KATARZYNA BAJKOWSKA

postów: 7

Podstawowym wsparciem napewno jest uświadomienie mu, ze go ma.


Nastepnie wykorzystujac liczne i dobrze znane metody aktywizujace mozna wspierać i motywować ucznia do pracy nad soba.


Należy także wykorzystać jego dobre i mocne strony do pracowania nad słabościami. Oczywiscie stopniowanie trudności tez sie sprawdzi w tej sytuacji.


Nawet jeśli uczniowi cos nie wyjdzie, to należy mu okazać wsparcie i wyrozumialość. To wzmocni jego poczucie wlasnej wartości i podniesie jego pewność siebie.


Można sie pokusic także o korelacje ze slabszymi uczniami. Gdy dziecko widzi, ze może innego ucznia czegoś nauczyć, to jest to rewelacyjna motywacja.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.