Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 2. Metoda Ortograffiti. Możliwości i rozwiązania

Temat: Moduł 2. Zadanie 5. Jak można wspierać ucznia w wykorzystaniu swojego potencjału?

Autor Wiadomość
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 564

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem: „Uczeń, u którego rozpoznajmy trudności w uczeniu się, potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału”? Jak można wspierać
ucznia w wykorzystaniu swojego potencjału? Zabierz głos w dyskusji.
Beata Grzęda

postów: 10

Każde dziecko ma swój potencjał, większy lub mniejszy. Dziecko przekraczające próg klasy od pierwszej chwili zdradza swój temperament, upodobania, możliwości. Bystry obserwator powinien dostrzec je i rozwijać, wykorzystywać w codziennej edukacji, zabawie, byciu w grupie rówieśniczej. Należy podkreślać mocne strony, nie zwracać uwagi na trudności. Nawet jeżeli dziecko robi wszystko na odwrót i ciągle popełnia "błędy" to też można wykorzystać.

Beata Grzęda

postów: 10

Każde dziecko ma swój potencjał, większy lub mniejszy. Dziecko przekraczające próg klasy od pierwszej chwili zdradza swój temperament, upodobania, możliwości. Bystry obserwator powinien dostrzec je i rozwijać, wykorzystywać w codziennej edukacji, zabawie, byciu w grupie rówieśniczej. Należy podkreślać mocne strony, nie zwracać uwagi na trudności. Nawet jeżeli dziecko robi wszystko na odwrót i ciągle popełnia "błędy" to też można wykorzystać.

Agnieszka Romaneczko

postów: 15

Rolą nauczyciela jest rozpoznanie potencjału ucznia i odpowiedni dobór zadań, aby mógł ten potencjał wykorzystać. To, w jaki sposób wesprzemy ucznia, zależy od jego mocnych stron i zainteresowań. Uczeń z nadpobudliwością psychoruchową będzie chętnie uczył się poprzez gry zespołowe, konkurencje sportowo-ortograficzne, układanki czy podchody. Uczeń uzdolniony plastycznie lub wzrokowiec, bedzie chętnie pracował nad ortografią wykonując plakaty czy sketchnotki. Ucząc czytania, warto z kolei zwrócić uwagę na tematykę tekstów, aby nawiązywała ona do zaintersowań lub doświadczeń ucznia. Interesujący tekst, czyli taki, o którym można chwilę porozmawiać, jest świetną bazą do wykonywania dalszych ćwiczeń. 

Anita Malinowska

postów: 14

W 100% zgadzam się ze stwierdzeniem, że uczeń u którego rozpoznajemy trudności w uczeniu się potrzebuje naszego wsparcia. Zresztą nie tylko taki z trudnościami, ale i każdy uczeń. Odpowiednio poprowadzony i zainspirowany przez nauczyciela uczeń może stawać się coraz lepszym, może pokonywać swoje słabości i dążyć do swojego rozwoju.

Aleksandra Kobusińska

postów: 5

Zdecydowanie zgadzam się ze stwierdzeniem, że uczeń u którego rozpoznajmy trudności w uczeniu się, potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału. Należy motywować ucznia do pracy, stosować pochwały za każdy, nawet najmniejszy sukces. Podstawą jest chęć poznania zainteresowań dziecka i próby wykorzystania ich w toku lekcji.

Magdalena Kowalczyk

postów: 13

Uczeń z trudnościami obserwuje innych i porównuje efekty swojej pracy. To sprawia, że często odczuwa zniechęcenie, onieśmielenie. Zgadzam się ze stwierdzeniem, że taki uczeń potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału. Staram się by każdy uczeń mógł "zabłysnąć". Sądzę, że trzeba dążyć do tego by tak realizować lekcje, by każde dziecko miało jak najczęściej poczucie sukcesu.

Justyna Wawrzonkiewicz

postów: 3

Moim zdaniem każdego ucznia nalezy wspierać i wykorzystywać jego potencjał niezależnie od tego, czy ma trudności czy jest zdolny. Jednak wykorzystywanie mocnych stron ucznia z trudnościami przyniesie znaczme efekty i pomoże wterapii. Budowanie poczucia własneh wartosci, to przede wszystkim. Dobrze jest uświadomić dziecko, że posiada mocne strony i nauczyć go to wykorzystywać.

Justyna Wawrzonkiewicz

postów: 3

Moim zdaniem każdego ucznia nalezy wspierać i wykorzystywać jego potencjał niezależnie od tego, czy ma trudności czy jest zdolny. Jednak wykorzystywanie mocnych stron ucznia z trudnościami przyniesie znaczme efekty i pomoże wterapii. Budowanie poczucia własneh wartosci, to przede wszystkim. Dobrze jest uświadomić dziecko, że posiada mocne strony i nauczyć go to wykorzystywać.

Karolina Konopka

postów: 1

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że uczeń z trudnościami w uczeniu się potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystaniu swojego potencjału.


Każda pochwała, każde podkreślenie nawet najmniejszego sukcesu, wywołuje uśmiech na twarzy i motywuje ucznia do pracy. 

Beata Laaser

postów: 16

Zgadzam się ze stwierdzeniem, że każdy uczeń (także uzdolniony) potrzebuje wsparcia w wykorzystaniu swojego potencjału – wsparcia ze strony szkoły i domu. Aby wspierać, trzeba poznać mocne strony, nazwać je, uświadomić uczniowi i korzystać z efektów (wzorowy dyżurny, klasowy ilustrator, opiekun gazetki, strażnik czasu itp.)


Dziecko z trudnościami zwykle ma zaniżoną samoocenę, więc każda pochwała, każde podkreślenie, że jest w czymś dobre wywołuje radość i motywuje do pracy. Szczególnie sprawczą moc ma – moim zdanie – podkreślanie mocnych stron na forum klasy. W klasach starszych uznanie rówieśników jest często ważniejsze niż pochwała nauczyciela.
W odpowiedzi na pytanie: "jak wspierać?" zęsto pomaga mi cytat z J. Korczaka:


„Mów dziecku, że jest dobre, że chce, że potrafi”.


Staram się odkrywać, co dziecko potrafi i to docenić, a wtedy naprawdę jest dobre i chce pracować.

Małgorzata Wróblewska

postów: 11

Każdy ma jakiś talent - u niektóych jest na wierzchu u niektóych zaś trzeba trochę podrążyć. Niesamowite jest to, że dobre słowo nauczyciela jest w stanie wydobyć  zdziecka to co najlepsze. Znając swojego ucznia możemy tak modyfikowac działania, aby wykorzystać nawet jeśli nie tzw. "talent" to przynajmniej to w czym dzieco jest dobre. Wzmacniamy przez to jego wiarę we własne możliwości, motywujemy do pracy i większego wysilłku, a przez to dajmy szanse na osiągnięcie sukcesu.

Agata Mazanek

postów: 12

W swojej pracy bazuję m.in. na metodzie H. Gartnera - inteligencje wielorakie. Staram się poznać dzieci z którymi pracuję i przedewszystkim bazować na ich mocnych stronach, atutach, wzmacniając je, doceniając poprzez uważność i rozmowę.

Zmodyfikowany: Piątek, 8 Marzec 2019 11:30:44 - Agata Mazanek

Monika Kiełb

postów: 13

Każdego ucznia trzeba wspierać - nawet tego zdolnego. 


Uczniowie z trudnościami w większym stopniu potrzebują zachęty, dodania otuchy. Oprócz naszych dobrych słów, ważne jest, aby docenili go także jego rodzice, kolezy a także inni nauczyciele. Dziecko poczuje, że jego rozwój jest doceniany "z każdej strony", i że warto starać się przezwyciężać trudności w nauce. 

Agnieszka Kowalska

postów: 36

Chciałabym podzielić się moim doświadczeniem z "restauracją". To był projekt, który powstał samoistnie. Kompletnie! Zaczęło się od tego, że uczniowie na przerwie bawili się tymi "glutami". Zaproponowałam, że chętnie coś zamówię - i tak powstały pierwsze potrawy. Potem było menu, kasa, w ruch poszły zachomikowane na "jakby co" naczynia jednorazowe. Powstał podział pracy - jedni byli w kuchni, zajmowali się przygotowaniem potraw, podaniem, wydaniem paragonu. W końcu towarzystwo zachęło się kłócić o podwyżkę i szef kuchni "zwolnił" pracowników. W jednym projekcie - trwał kilka dni wykorzystałam wiele tematów, zasad. Udałomi się nawet doprowadzić do debaty oksfordzkiej, nad przyszłością restauracji. Uczniowie musie ze sobą porozmawiać, konstruktywnie podjąć jakieś decyzje... nie wgłębiając się w szczegóły, do pracy w restauracji włączyła się nawet dziewczynka z mutyzmem, która nie odzywała się od września! restauracja zostanie na zawsze w mojej pamięci - teraz wiem, że obserwacja uczniów i wsparcie ich pomysłów mogą doprowadzić do bardzo cennych doświadczeń, dla każdego z nas - czyli mnie i moich uczniów - w innym wymiarze.

Olga Bogacka

postów: 14

Każdy uczeń ma potencjał rozwojowy. Oczywiście lepiej pracuje się z wykorzystaniem mocnych stron, dlatego tak istotna w procesie pomocowym jest rzetelna diagnoza zarówno obszarów wymagających wsparcia, jak i mocnych stron oraz zainteresowań dziecka. To pozwola na odpowiedni dobór narzędzi pracy. 


- można nowe zagadnienia wprowadzać metodami preferowanymi przez dziecko lub/i nawiązujacymi do jego zainteresowań (np.: opowiadanie historii, ilustrowanie opowiadania);


- cały proces ogólnie może nawiązywać do zainteresowań dziecka, np.: tworzenie swojego słowniczka ortograficznego ozdobionego np.: samochodami, jednorożcami itp.


- dodatkowe aktywności nawiązujące do zdolności i zainteresowań uczniów, np.: tworzenie historii o Bratku, który odwiedza stajnię i poznaje ulubionego konia dziecka, tworzenie gier ortograficznych z planszą i zadaniami związanymi z zainteresowaniami dziecka (np.: w norce szczurka).


Jeśli dziecko doświadcza sukcesu, staje się obiektem podziwu innych dzieci, jego poczucie własnej wartości w istotny sposób umacnia się i rośnie. To zachęca je do pracy. Poza tym uczeń uczy się przez zabawę i nawet jeśli wiąże się ona z wysiłkiem, to jednocześnie łączy się z przyjemnością.


Moim zdaniem ważne jest też uświadomienie dzieciom, czego się dziś nauczyły. Często pytam o to dzieci, a czasem sama im wskazuję nowe kompetencje, które zdobyli, aby umiejętności zostały uświadomione i rzeczywiście budowały samoocenę. 

Grażyna Peplińska

postów: 15

Każdy uczeń  ma potencjał. Trzeba odkryć jego mocne strony i na ich podstawie bazować, by uczeń uwierzył, ze potrafi. Mozna stosować róznorodne, gry zabawy. Stosowywać również różne sposoby i metody  uczenia się. 

Agnieszka Mąka

postów: 13

Przede wszystkim poprzez pokazanie mu, że istnieje wiele możliwości uczenia się. Że korzystając z form, z którymi radzi sobie lepiej, może osiągnąć więcej. Rolą nauczyciela jest wskazanie tych możliwości i stworzenie okazji do korzystania z nich podczas zajęć.

Iwona Majewska

postów: 59


Zgadzam się z tym stwierdzeniem w zupełności. Od bardzo wielu lat prowadzę zajęcia z dziećmi, które mają trudności w opanowaniu umiejętności edukacyjnych. Wiem jak przeżywają swoje porażki i jak negatywnie wpływają one na samoocenę tych dzieci. Kiedy zaczynałam z nimi pracować i pokazywałam im jak dużo potrafią, widziałam ogromną radość w ich oczach. Małe dziecko samo nie odnajdzie tego potencjału w sobie, ponieważ zachowuje się jak ślepiec w nieznanym pomieszczeniu. Potrzebuje pomocnej ręki, która wesprze go i pokaże drogę, którą będzie mógł dalej iść sam. Wiele lat temu, kiedy dysleksja była czymś nowym, w rozmowie z rodzicami dzieci "specjalnej troski" jak to kiedyś było określane, porównywałam ich dzieci do bardzo delikatnego kwiatu. Kiedy zostawimy ten kwiat samemu sobie, może zwiędnąć i nie rozwinąć się. Natomiast, kiedy zatroszczymy się o niego, otoczymy go opieką, rozkwitnie. Pozwólmy dzieciom myśleć nietuzinkowo, pokazujmy im różne drogi rozwiązywania trudności i problemów. Podkreślajmy to co im się udało zrobić. Zachęcajmy do podejmowania wysiłku i większej pracy. Pokazujcie, że porażka to tylko wskazówka do tego co zmienić by dojść do celu.

Dorota Królikowska-Wałach

postów: 7

Wszyscy uczniowie potrzebują wsparcia w odkryciu i wykorzystywaniu swojego potencjału, a zwłaszcza uczniowie mający specyficzne trudności w uczeniu się, nie mający wsparcia w domu, przeżywający szereg niepowodzeń, które znięchecają je do dalszej pracy .


Nasze dobrze zaplanowane wsparcie, wykorzystujące mocne strony dziecka pomoże mu przekuć porażkę w sukces.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.