Autor
|
Wiadomość
|
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem
|
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem: „Uczeń, u którego rozpoznajmy trudności w uczeniu się, potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału”? Jak można wspierać
ucznia w wykorzystaniu swojego potencjału? Zabierz głos w dyskusji.
|
Data wpisu:
14.03.2018
|
Beata Grzęda
|
Każde dziecko ma swój potencjał, większy lub mniejszy. Dziecko przekraczające próg klasy od pierwszej chwili zdradza swój temperament, upodobania, możliwości. Bystry obserwator powinien dostrzec je i rozwijać, wykorzystywać w codziennej edukacji, zabawie, byciu w grupie rówieśniczej. Należy podkreślać mocne strony, nie zwracać uwagi na trudności. Nawet jeżeli dziecko robi wszystko na odwrót i ciągle popełnia "błędy" to też można wykorzystać.
|
Data wpisu:
26.09.2021
|
Beata Grzęda
|
Każde dziecko ma swój potencjał, większy lub mniejszy. Dziecko przekraczające próg klasy od pierwszej chwili zdradza swój temperament, upodobania, możliwości. Bystry obserwator powinien dostrzec je i rozwijać, wykorzystywać w codziennej edukacji, zabawie, byciu w grupie rówieśniczej. Należy podkreślać mocne strony, nie zwracać uwagi na trudności. Nawet jeżeli dziecko robi wszystko na odwrót i ciągle popełnia "błędy" to też można wykorzystać.
|
Data wpisu:
26.09.2021
|
Agnieszka Romaneczko
|
Rolą nauczyciela jest rozpoznanie potencjału ucznia i odpowiedni dobór zadań, aby mógł ten potencjał wykorzystać. To, w jaki sposób wesprzemy ucznia, zależy od jego mocnych stron i zainteresowań. Uczeń z nadpobudliwością psychoruchową będzie chętnie uczył się poprzez gry zespołowe, konkurencje sportowo-ortograficzne, układanki czy podchody. Uczeń uzdolniony plastycznie lub wzrokowiec, bedzie chętnie pracował nad ortografią wykonując plakaty czy sketchnotki. Ucząc czytania, warto z kolei zwrócić uwagę na tematykę tekstów, aby nawiązywała ona do zaintersowań lub doświadczeń ucznia. Interesujący tekst, czyli taki, o którym można chwilę porozmawiać, jest świetną bazą do wykonywania dalszych ćwiczeń.
|
Data wpisu:
30.08.2021
|
Anita Malinowska
|
W 100% zgadzam się ze stwierdzeniem, że uczeń u którego rozpoznajemy trudności w uczeniu się potrzebuje naszego wsparcia. Zresztą nie tylko taki z trudnościami, ale i każdy uczeń. Odpowiednio poprowadzony i zainspirowany przez nauczyciela uczeń może stawać się coraz lepszym, może pokonywać swoje słabości i dążyć do swojego rozwoju.
|
Data wpisu:
12.07.2021
|
Aleksandra Kobusińska
|
Zdecydowanie zgadzam się ze stwierdzeniem, że uczeń u którego rozpoznajmy trudności w uczeniu się, potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału. Należy motywować ucznia do pracy, stosować pochwały za każdy, nawet najmniejszy sukces. Podstawą jest chęć poznania zainteresowań dziecka i próby wykorzystania ich w toku lekcji.
|
Data wpisu:
09.07.2020
|
Magdalena Kowalczyk
|
Uczeń z trudnościami obserwuje innych i porównuje efekty swojej pracy. To sprawia, że często odczuwa zniechęcenie, onieśmielenie. Zgadzam się ze stwierdzeniem, że taki uczeń potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystywaniu swojego potencjału. Staram się by każdy uczeń mógł "zabłysnąć". Sądzę, że trzeba dążyć do tego by tak realizować lekcje, by każde dziecko miało jak najczęściej poczucie sukcesu.
|
Data wpisu:
07.07.2020
|
Justyna Wawrzonkiewicz
|
Moim zdaniem każdego ucznia nalezy wspierać i wykorzystywać jego potencjał niezależnie od tego, czy ma trudności czy jest zdolny. Jednak wykorzystywanie mocnych stron ucznia z trudnościami przyniesie znaczme efekty i pomoże wterapii. Budowanie poczucia własneh wartosci, to przede wszystkim. Dobrze jest uświadomić dziecko, że posiada mocne strony i nauczyć go to wykorzystywać.
|
Data wpisu:
03.05.2020
|
Justyna Wawrzonkiewicz
|
Moim zdaniem każdego ucznia nalezy wspierać i wykorzystywać jego potencjał niezależnie od tego, czy ma trudności czy jest zdolny. Jednak wykorzystywanie mocnych stron ucznia z trudnościami przyniesie znaczme efekty i pomoże wterapii. Budowanie poczucia własneh wartosci, to przede wszystkim. Dobrze jest uświadomić dziecko, że posiada mocne strony i nauczyć go to wykorzystywać.
|
Data wpisu:
03.05.2020
|
Karolina Konopka
|
Zgadzam się ze stwierdzeniem, że uczeń z trudnościami w uczeniu się potrzebuje naszego wsparcia w wykorzystaniu swojego potencjału.
Każda pochwała, każde podkreślenie nawet najmniejszego sukcesu, wywołuje uśmiech na twarzy i motywuje ucznia do pracy.
|
Data wpisu:
07.10.2019
|
Beata Laaser
|
Zgadzam się ze stwierdzeniem, że każdy uczeń (także uzdolniony) potrzebuje wsparcia w wykorzystaniu swojego potencjału – wsparcia ze strony szkoły i domu. Aby wspierać, trzeba poznać mocne strony, nazwać je, uświadomić uczniowi i korzystać z efektów (wzorowy dyżurny, klasowy ilustrator, opiekun gazetki, strażnik czasu itp.)
Dziecko z trudnościami zwykle ma zaniżoną samoocenę, więc każda pochwała, każde podkreślenie, że jest w czymś dobre wywołuje radość i motywuje do pracy. Szczególnie sprawczą moc ma – moim zdanie – podkreślanie mocnych stron na forum klasy. W klasach starszych uznanie rówieśników jest często ważniejsze niż pochwała nauczyciela. W odpowiedzi na pytanie: "jak wspierać?" zęsto pomaga mi cytat z J. Korczaka:
„Mów dziecku, że jest dobre, że chce, że potrafi”.
Staram się odkrywać, co dziecko potrafi i to docenić, a wtedy naprawdę jest dobre i chce pracować.
|
Data wpisu:
06.10.2019
|
Małgorzata Wróblewska
|
Każdy ma jakiś talent - u niektóych jest na wierzchu u niektóych zaś trzeba trochę podrążyć. Niesamowite jest to, że dobre słowo nauczyciela jest w stanie wydobyć zdziecka to co najlepsze. Znając swojego ucznia możemy tak modyfikowac działania, aby wykorzystać nawet jeśli nie tzw. "talent" to przynajmniej to w czym dzieco jest dobre. Wzmacniamy przez to jego wiarę we własne możliwości, motywujemy do pracy i większego wysilłku, a przez to dajmy szanse na osiągnięcie sukcesu.
|
Data wpisu:
05.10.2019
|
Agata Mazanek
|
W swojej pracy bazuję m.in. na metodzie H. Gartnera - inteligencje wielorakie. Staram się poznać dzieci z którymi pracuję i przedewszystkim bazować na ich mocnych stronach, atutach, wzmacniając je, doceniając poprzez uważność i rozmowę.
Zmodyfikowany: Piątek, 8 Marzec 2019 11:30:44 - Agata Mazanek
|
Data wpisu:
08.03.2019
|
Monika Kiełb
|
Każdego ucznia trzeba wspierać - nawet tego zdolnego.
Uczniowie z trudnościami w większym stopniu potrzebują zachęty, dodania otuchy. Oprócz naszych dobrych słów, ważne jest, aby docenili go także jego rodzice, kolezy a także inni nauczyciele. Dziecko poczuje, że jego rozwój jest doceniany "z każdej strony", i że warto starać się przezwyciężać trudności w nauce.
|
Data wpisu:
06.03.2019
|
Agnieszka Kowalska
|
Chciałabym podzielić się moim doświadczeniem z "restauracją". To był projekt, który powstał samoistnie. Kompletnie! Zaczęło się od tego, że uczniowie na przerwie bawili się tymi "glutami". Zaproponowałam, że chętnie coś zamówię - i tak powstały pierwsze potrawy. Potem było menu, kasa, w ruch poszły zachomikowane na "jakby co" naczynia jednorazowe. Powstał podział pracy - jedni byli w kuchni, zajmowali się przygotowaniem potraw, podaniem, wydaniem paragonu. W końcu towarzystwo zachęło się kłócić o podwyżkę i szef kuchni "zwolnił" pracowników. W jednym projekcie - trwał kilka dni wykorzystałam wiele tematów, zasad. Udałomi się nawet doprowadzić do debaty oksfordzkiej, nad przyszłością restauracji. Uczniowie musie ze sobą porozmawiać, konstruktywnie podjąć jakieś decyzje... nie wgłębiając się w szczegóły, do pracy w restauracji włączyła się nawet dziewczynka z mutyzmem, która nie odzywała się od września! restauracja zostanie na zawsze w mojej pamięci - teraz wiem, że obserwacja uczniów i wsparcie ich pomysłów mogą doprowadzić do bardzo cennych doświadczeń, dla każdego z nas - czyli mnie i moich uczniów - w innym wymiarze.
|
Data wpisu:
05.03.2019
|
Olga Bogacka
|
Każdy uczeń ma potencjał rozwojowy. Oczywiście lepiej pracuje się z wykorzystaniem mocnych stron, dlatego tak istotna w procesie pomocowym jest rzetelna diagnoza zarówno obszarów wymagających wsparcia, jak i mocnych stron oraz zainteresowań dziecka. To pozwola na odpowiedni dobór narzędzi pracy.
- można nowe zagadnienia wprowadzać metodami preferowanymi przez dziecko lub/i nawiązujacymi do jego zainteresowań (np.: opowiadanie historii, ilustrowanie opowiadania);
- cały proces ogólnie może nawiązywać do zainteresowań dziecka, np.: tworzenie swojego słowniczka ortograficznego ozdobionego np.: samochodami, jednorożcami itp.
- dodatkowe aktywności nawiązujące do zdolności i zainteresowań uczniów, np.: tworzenie historii o Bratku, który odwiedza stajnię i poznaje ulubionego konia dziecka, tworzenie gier ortograficznych z planszą i zadaniami związanymi z zainteresowaniami dziecka (np.: w norce szczurka).
Jeśli dziecko doświadcza sukcesu, staje się obiektem podziwu innych dzieci, jego poczucie własnej wartości w istotny sposób umacnia się i rośnie. To zachęca je do pracy. Poza tym uczeń uczy się przez zabawę i nawet jeśli wiąże się ona z wysiłkiem, to jednocześnie łączy się z przyjemnością.
Moim zdaniem ważne jest też uświadomienie dzieciom, czego się dziś nauczyły. Często pytam o to dzieci, a czasem sama im wskazuję nowe kompetencje, które zdobyli, aby umiejętności zostały uświadomione i rzeczywiście budowały samoocenę.
|
Data wpisu:
04.03.2019
|
Grażyna Peplińska
|
Każdy uczeń ma potencjał. Trzeba odkryć jego mocne strony i na ich podstawie bazować, by uczeń uwierzył, ze potrafi. Mozna stosować róznorodne, gry zabawy. Stosowywać również różne sposoby i metody uczenia się.
|
Data wpisu:
28.02.2019
|
Agnieszka Mąka
|
Przede wszystkim poprzez pokazanie mu, że istnieje wiele możliwości uczenia się. Że korzystając z form, z którymi radzi sobie lepiej, może osiągnąć więcej. Rolą nauczyciela jest wskazanie tych możliwości i stworzenie okazji do korzystania z nich podczas zajęć.
|
Data wpisu:
27.12.2018
|
Iwona Majewska
|
Zgadzam się z tym stwierdzeniem w zupełności. Od bardzo wielu lat prowadzę zajęcia z dziećmi, które mają trudności w opanowaniu umiejętności edukacyjnych. Wiem jak przeżywają swoje porażki i jak negatywnie wpływają one na samoocenę tych dzieci. Kiedy zaczynałam z nimi pracować i pokazywałam im jak dużo potrafią, widziałam ogromną radość w ich oczach. Małe dziecko samo nie odnajdzie tego potencjału w sobie, ponieważ zachowuje się jak ślepiec w nieznanym pomieszczeniu. Potrzebuje pomocnej ręki, która wesprze go i pokaże drogę, którą będzie mógł dalej iść sam. Wiele lat temu, kiedy dysleksja była czymś nowym, w rozmowie z rodzicami dzieci "specjalnej troski" jak to kiedyś było określane, porównywałam ich dzieci do bardzo delikatnego kwiatu. Kiedy zostawimy ten kwiat samemu sobie, może zwiędnąć i nie rozwinąć się. Natomiast, kiedy zatroszczymy się o niego, otoczymy go opieką, rozkwitnie. Pozwólmy dzieciom myśleć nietuzinkowo, pokazujmy im różne drogi rozwiązywania trudności i problemów. Podkreślajmy to co im się udało zrobić. Zachęcajmy do podejmowania wysiłku i większej pracy. Pokazujcie, że porażka to tylko wskazówka do tego co zmienić by dojść do celu.
|
Data wpisu:
14.11.2018
|
Dorota Królikowska-Wałach
|
Wszyscy uczniowie potrzebują wsparcia w odkryciu i wykorzystywaniu swojego potencjału, a zwłaszcza uczniowie mający specyficzne trudności w uczeniu się, nie mający wsparcia w domu, przeżywający szereg niepowodzeń, które znięchecają je do dalszej pracy .
Nasze dobrze zaplanowane wsparcie, wykorzystujące mocne strony dziecka pomoże mu przekuć porażkę w sukces.
|
Data wpisu:
12.11.2018
|