Uczniowie wcieliliby się w naukowców z innej palnety, którzy po odkryciu Ziemii, badają jej historię. Każdy uczestnik musi zdobyć jak największą liczbę informacji o średniowiecznych ziemianach, musi też być naukowcem wszechstronnym i poznawać 3 dziedziny życia w średniowieczu: codzienne, kulturalne oraz konflikty zbrojne (czy inne doniosłe wydarzenia historyczne). Naukowcy startują z trzema pakietami kosmicznego paliwa (aby móc dostać się na Ziemię) - odpowiednikami 3 żyć. Paliwo można stracić przez nieobecność na lekcji, utrata 3 pakietów - uniemożliwia zaliczenie. Paliwo można odpracować poprzez wykonanie zadań dodatkowych (określonych przez nauczyciela, np. porządki w ziemskim laboratorium -> pomoc w przygotowaniu materiałów na lekcje). Uczniowie uczestniczą w 5 misjach (1misja - 2 tygodnie -> 10h lekcyjnych), w ramach której wykonują zadania obowiązkowe (po 3 w każdej misji - jedno dotyczy życia społecznego, drugie kulturalnego, trzecie wyd. hist.) oraz dodatkowe. Aby ukończyć grę pozytywnie, nie wystarczy ograniczyć się do obowiązkowych: obowiązkowe dotyczą głównie wiedzy nt. Ziemian (rozwiązywanie quizów, pisanie dłuższych wypowiedzi np. w formularzach google, przygotowywanie referatów). Za każde zadanie obowiązkowe uczniowie otrzymują tekturowe elementy wyposażenia kosmicznego laboratorium/sali naukowej (stare ziemskie mapy, narzędzie archeologiczne, ryciny, odczynniki itp). Każdy zdobyty element umieszczają na swojej bazowej planszy, ktorą każdy uczeń otrzymje w dzień rozpoczęcia grywalizacji. Aby zaliczyć średniowiecze, uczeń musi zdobyć 15 obowiązkowych elementów oraz zdobyć dyplom przynajmniej jednej profesji. Dostępne profesje to: prof. Aespe, prof. Ajti, prof. Human. W celu zdobycia pierwszej profesji - należy wykonywać zadania dodatkowe, opierające się głównie na zdolnościh manualnych (np. wykonanie modelu średniowiecznego grodu, wykonanie mapy średniowiecznej Europy, przygotowanie pakatów itp). Aby zdobyć profesję Ajti - należy wykonać szereg zadań związanych ze sferą wirtualną: przygotować prezentację multimedialną, grę dla innych studentów (np. w quizziz bądź learningapps) lub e-infografiki. W celu zdobycia ostatniej profesji prof. Human należy wykazać się umiejętnościami pisarskimi bądź oratorskimi: przygotować mowę któegoś z władców przed/po bitwie, napisać opowiadanie toczące się w średniowiecznym grodzie itp. Za każde zadanie przyznaje się punkty pod postacią uniwersyteckich czapeczek - nauczyciel określa ich liczbę, należy zdobyć określona ilość, by zyskać profesję. Oprócz zaliczenia partii materiału dot. średniowiecza, gracze walczą o Kosmicznego Nobla - dostaną go uczniowie, którzy zaliczyli zadania obowiązkowe oraz dobyli wszystkie 3 profesje. Dzieki niemu mają zagwarantowaną szczególną nagrodę np. 1ocenę wyżej na koniec semestru (rozwiązanie do decyzji nauczyciela).