Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Twórczo i motywująco – jak uczyć, sprawiając radość sobie i dzieciom (non stop)

Moduł 1. Twórczość – a co to właściwie jest? Wprowadzenie teoretyczne i badanie postaw własnych

Temat: Moduł 1. Zadanie 2.

Autor Wiadomość
Angelika Strzałkowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 529

Jeśli stworzyłeś już listę osobistych przekonań dotyczących możliwości korzystania z twórczości w szkole, zastanów się, jaki mają one wpływ na Twoją pracę i sposób nauczania. Na przykład przekonanie, że program jest na tyle przeładowany, że nie ma przestrzeni do tego, by podczas zajęć stosować metody aktywne, może skutkować przynajmniej kilkoma z poniższych konsekwencji:
• Od lat odtwarzam ten sam program, czuję, że mnie to nudzi i wypala, a to z kolei może „udzielać się” uczniom, trudniej ich zainteresować tematem.
• Nie próbuję wprowadzać metod aktywnych, uczniowie głównie słuchają, mam wrażenie, że wiedza „jednym uchem im wlatuje, drugim wylatuje”, nie przejmują inicjatywy i odpowiedzialności za swój proces uczenia się.
• Czuję się przeciążona/przeciążony, wszystko spoczywa na mnie, jeszcze chwila i popadnę w marazm, wypalę się zawodowo.
Do każdego z przekonań własnych wypisz minimum po 2–3 konsekwencje takiego podejścia, Twojego nastawienia. Wykonaj zadanie teraz.
Małgorzata Granda

postów: 8

Uważam, możliwości korzystania z twórczości w szkole jest wiele. Jestem też przekonana, że warto. W cytowanych w artykule postawach jest też ziarno prawdy. I w tym, że program jest przeładowany, a to gdzieś w głębi "nakazuje" gonić, by zdążyć... Rozumiem, że można czuć się przeciążonym w szkole, bo wieeeeeele spoczywa na nauczycielu. Wierzę, że grozi przez to wypalenie.
Istotnie od lat odtwarza się ten sam program, ale rutyna nie grozi każdemu. Osobiście szukam nowych pomysłów. O, jakże cudowny w tym zakresie jest internet!


Młodsze dzieci są jak gąbki, chłoną to, co się im przekazuje. Czasami dosłownie z otwartą buzią. W tym przedziale wiekowym łatwiej wprowadzać nowinki,  trudniejsze jest to wg mnie w starszych klasach.
 Wprowadzam metody aktywne, szczególnie pozwalam sobie na to na zajęciach koła teatralnego, gdzie nie ogranicza mnie czas, zaangażowane są wyłącznie dzieci chętne. I te działania rzeczywiście wyzwalają endorfinyhappy A kiedy jeszcze uczniowie mogą powiązać swoje pasje z wyjazdem szkolnym, udziałem w przeglądzie i zdobytą nagrodą, to rzesza zadowolonych rośnie. I wtedy chce się coś robić!

Zmodyfikowany: Wtorek, 12 Październik 2021 17:07:50 - Małgorzata Granda

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.