Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu I STOPIEŃ

MODUŁ 4 BIOS – co ma wspólnego styl życia i uczenie się?

Temat: Moduł 4. Zadanie 3. Co może pogorszyć sytuację związaną z niską motywacją uczniów w szkole?

Autor Wiadomość
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 564

Astronauci mają powiedzenie: „W kosmosie nie ma takiego problemu, którego nie można pogorszyć”.
Proszę pomyśleć teraz o podstawowym problemie zauważanym przez nauczycieli w szkole, czyli o niskiej motywacji uczniów do nauki.
Proszę wymienić pięć czynników, które mogą tę sytuację pogorszyć jeszcze bardziej.
Lilla Górnik

postów: 28

1. Atmosfera szkoły - relacje uczeń-uczeń, uczeń - nauczyciel;


2. Nieregularny tryb dobowy życia ucznia - m.in. małailość snu, brak aktywności ruchowej itp.;


3. Środowisko rodzinne - niechęć do nauczycieli wyrażana przy uczniu, brak wsparcia pasji dziecka i warunków jego rozwoju, brak lub zaburzona więź z rodziną;


4. Organizacja pracy szkoły - brak uwzglednienia w planie tygodniowym godzin mniejszej aktywności ucznia, ciąg przedmiotów wymagających dużego zaangazowania intelektualnego, ale też wyposażenie klas lekcyjnych (nadmiar "wyposażenia dostępnego bezpośrdniej percepcji ucznia);


5. Rutynowość nauczycieli - brak wiedzy o potrzebach ucnziów, brak indywidualizacji oddziaływań (dla wszystkich od lat to samo i tak samo)

Paulina Sapoń

postów: 15

1. Wyśmiewanie się z uczniów, poniżanie ich, wywyższanie się.


2. Prowadzenie lekcji w długim okresie bez przerwy.


3. Brak wiedzy o tym jak uczy się mózg i wymaganie od uczniów prowadzenia liniowych notatek.


4. Zakaz otwierania okien. 
5. Brak bezpośredniego kontaktu z uczniem - bycie niedostępnym i nie odpowiadanie na "głupie" pytania uczniów 

Małgorzata Skupińska

postów: 10

-nuda na lekcjach


-brak konsekwencji nauczyciela


-nauczyciel nie zna problemów ucznia


-mówienie "jakoś to będzie"...

Magda Piontke

postów: 24


  • Zle samopoczucie fizyczne lub psychiczne

  • Przemęczenie

  • Stres

  • Presja

  • Trudności ze skupienie uwagi

  • Przerost ambicji

  • Brak znajomości własnego ciała i psychiki

  • Podatność na wpływy zewnętrzne

  • Męczący nauczyciel

Tomasz Lesner

postów: 10

- choroba


- brak motywacji wewnętrznej


- zaniżona samocena


- ocenianie wg szablonu (schematu)

Joanna Bajer

postów: 4

W mojej ocenie najbardziej obniżają motywację :


1. Brak konstruktywnego oceniania - nie wystarczy wystawić stopień, należy odnieść się do możliwości oraz wysiłku ucznia,


2. Zawyżone oczekiwania rodziców oraz nauczycieli - zawsze należy brać pod uwagę ograniczenia oraz możliwości ucznia jako jednostki a nie "elementu" klasy czy grupy.


3. Zbyt wiele oraz zbyt trudne treści wymagane do opanowania.


4. Strach przed oceną zarówno nauczycieli jak i rówieśników.


5. Brak perspektyw oraz brak wsparcia w trudnych momentach z zewnątrz.

Małgorzata Kitlińska-Król

postów: 12

Czynniki obniżające motywację ucznia:


- brak perspektyw, bezsen działania,


- brak wsparcia/uznania ze strony osob ważnych - rodzice, bliscy, nauczyciele,


- choroba, niewydolność biologiczna,


- zaniżona samoocena,


- destrukcyjny wpływ środowiska np. rówieśniczego; polityki oświatowej;


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Agnieszka Kowalska

postów: 36

Motywację może pogorszyć:


1. rodzic, który nie dostrzega wartości edukacji dziecka


2. nie dostrzeganie przez rodziców potrzeb dziecka (tzw dzieci wychowane na smartfonach) bez poczucia bliskości i więzi z rodzicami


3. mało empatyczny nauczyciel, który przenosi swoje problemy na uczniów (to chyba najważniejszy czynnik)


4. agresja rówieśników wobec siebie


5. choroba ucznia

Weronika Hańczyk

postów: 12

- wizja niepowodzenia


- środowisko w jakim żyje


- rówieśnicy


- duża ilość materiału


- poczucie niesprawiedliwości

Anna Uberman

postów: 14

Moim zdaniem czynniki, które mogą pogorszyć sytuację związaną z niską motywacją uczniów w szkole to: 


- nieuzasadniona przydatność zdobywanej wiedzy, 


- niska samoocena ucznia,


- ogromna ilość "materiału do opanowania",


- testy, sprawdziany itp. 


- niechęć do nauczyciela,


- poczucie niesprawiedliwości,


- niekorzystne warunki środowiskowe, zła sytuacja rodzinna.


 


 

Iwona Majewska

postów: 59

Czynniki pogarszające motywacje:



  1. niezrozumienie ucznia przez nauczycieli ale również przez odzinę

  2. niesprawiedliwa ocena

  3. zbyt duże wymagania

  4. zbyt dużo materialu do opanowania,

  5. ośmieszanie ucznia, poniżanie.

Agnieszka Lisowska

postów: 7

1. Wymaganie tego samego od wszystkich uczniów, niezależnie od ich możliwości. Traktowanie wszystkich na ,,jednym poziomie'', brak indywidualizacji pracy.


 


 


2. Brak motywacji nauczycieli, prowadzenie ,,nudnych'' zajęć


 


3. Brak empatii ze strony nauczycieli i innych uczniów


 


4. Brak prawidłowego odpoczynku, ciągłe tempo, ,,wyścig szczurów'', coraz większe wymagania


 


5. Ciągłe zmiany, reformy, brak poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji ( Zarówno uczniowie, ich rodzice i my nauczyciele ciągle jesteśmy poddawani zmianom, edukacyjnym eksperymentom rządzących sad )

Emilia Badurek

postów: 12

Motywacja uczniów jest zmienna i kapryśna. 



  • Zły start - jeśli uczniowie na początku odniosą porażki: partia materiału wyda im się zbyt trudna albo nieciekawa, trudniej się motywują.

  • Niekonsekwencja nauczyciela, który nie podaje sprecyzowanych wymagań uczniowie nie wiedzą, czego się od nich oczekuje) albo nie dotrzymuje własnych ustaleń.

  • Brak porozumienia i sympatii między nauczycielem a uczniami. Brak zaufania do nauczyciela.

  • Nadmiar pracy lub zbyt mało pracy, zbyt wysokie lub zbyt niskie wymagania.

  • Postawa rodziców zachęcająca  dzieci do zdobywania ocen, a nie wiedzy i umiejętności.

  • Złe relacje w klasie - uczeń, który nie znalazł przyjaciela w klasie lub jest izolowany, nie ma zabezpieczonej ważnej potrzeby.


 

Urszula Rusiak

postów: 52

1. Wymaganie tego samego od wszystkich uczniów, niezależnie od ich możliwości.


2. Niesprawiedliwe ocenianie, brak uzasadnienia oceny.


3. Brak motywacji nauczyciela, co uczniowie często zauważają.


4. Brak sukcesów.


5. Brak wiary w siebie, niska samoocena.

Marta Beata Kamińska

postów: 42

W moim odczuciu motywację do nauki obniżają: sytuacja domowa ucznia (brak "depozytu na starcie", rozluźnienie więzi rodzinnych...), obniżanie znaczenia wartości wiedzy i wykształcenia przez środki masowego przekazu (zamiast kultu autorytetów mamy "lans celebrytów"), warunki nauki w szkole (brzydkie, nieremontowane sale lekcyjne, obskurne szatnie, przepełnione klasy, zajęcia wychowania fizycznego na korytarzu), nieatrakcyjność i nieprzystawanie do życia wiedzy prezentowanej w szkole, wszechogarniający wszystkich stres i nieumiejętność radzenia z nim.

Maria Augustowska

postów: 11

Motywację obniżają:


- brak zaspokojenia podstawowych potrzeb - uwagi, bycia kochanym,


- wygórowane wymagania rodziców i nauczycieli,


- niechęć do nauczyciela,


- strach przed nauczycielem,


- niezrozumienie tematu,


- brak wiary we własne siły.

Iwona Płóciennik

postów: 30

Wrogowie motywacji do nauki to:


- brak poczucia przydatności wiedzy szkolnej;


- niska samoocena ucznia;


- czynniki zewnętrzne (np. "przeładowany" plan);


- niechęć do nauczyciela;


- poczucie niesprawiedliwości;


- zła sytuacja rodzinna.


 


 

Zmodyfikowany: Sobota, 11 Marzec 2017 00:32:52 - Iwona Płóciennik

Jolanta Fidytek

postów: 28

Myślę, że na motywacji nie sprzyja:


1)  RODZINA - zła sytuacja rodzinna - patologia, lub nagła zmiana sytuacji w rodzinie (narodziny rodzeństwa, rozwód rodziców). Brak zaspokojenia potrzeb podstawowych i brak akceptacji, miłości i bezpieczeństwa.


2) RÓWIEŚNICY I NAUCZYCIELE - brak akceptacji ze strony kolegów, a także nieprawidłowo relacja nauczyciel-uczeń. 


3)  KLASA - WYPOSAŻENiE - kolor ścian, meble, wystrój klasy, kwiaty, gazetki, brak nowoczesnego sprzętu multimedialnego;


4) PRZYDATNOŚĆ WIEDZY;


5) POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI UCZNIA. Jeśli uczeń nie widzi sukcesów swoich, a wkłada dużo pracy, to szybko się zniechęca.

Katarzyna Nowak-Kwiatkowska

postów: 8

Niską motywacje do nauki mogą pogorszyć:


1. Nieadekwatne wymagania lub niemożnośc ich spelnienia.


2. Brak zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, w tym poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i bycia kochanym.


3. Nie zauważanie sensu uczenia się - brak perspektywy.


4. Trudności w koncentracji - "szum" w kanałach komunikacyjnych.


5. Długotrwały stres, anemia, problemy zdrowotne.


 

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.