Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu I STOPIEŃ

MODUŁ 4 BIOS – co ma wspólnego styl życia i uczenie się?

Temat: Moduł 4. Zadanie 2. 5 najważniejszych postulatów ochrony BIOS-u w szkole.

Autor Wiadomość
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 564

Proszę teraz pomyśleć KREATYWNIE, starając się myśleć bez granic i bez odnoszenia się do rutyny
rzeczywistości. Waszym zadaniem jest zrobienie listy pięciu najważniejszych postulatów ochrony BIOS-u w szkole. Proszę podzielić się na forum przemyśleniami, jaki ma być (idealny obraz sytuacji), a jaki nie – i jak to zrobić.
Lilla Górnik

postów: 28

1. Świadomośc rodziców odnośnie znaczenia właściwego odżycwiania się i dbanie o to w przypadku szczególnie dzieci-uczniów;


2. Ćwiczenia "rozruchowe" przed kazdą lekcja i trening uważności 


3. Zawsze przerwy śródlekcyjne ruchowe


4. Indywidualizacja oddziaływań edukacyjnych jako podstawa lekcji


5. własciw układ lekcji w tygodniowym i dziennym planie ucznia - naprzemienne lekcje angazujące intelekt i ruch, twórczość; uwzglednie dobowego rytmu pracy człowieka

Paulina Sapoń

postów: 15

1. Dobre jakościowo obowiązkowe jedzenie na stołówkach. Drugie sniadanie i obiad w godzinie około 13:00. Wtedy organizm potrzebuje najbardziej kalorycznego posiłku pełnego witamin 


2. Przerwa po każdej lekcji na świeżym powietrzu co najmniej 15 minut.


3. Rozpoczęcie dnia od medytacji 10-20 minut. Uczniowie siedzą w kręgu a nauczyciel prowadzi ich przez medytacje.


4. Nauka radzenia sobie ze stresem, ćwiczenia relaksacyjne.


5. Zakaz wnoszenia na teren szkoły telefonów komórkowych. 

Magda Piontke

postów: 24


  1. Branie pod uwagę słabości uczniów.

  2. Możliwość telaksacji I wyciszenia.

  3. Brak presji.

  4. Budowanie atmosfery wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa

  5. Lagodna perswazja.

Tomasz Lesner

postów: 10

- codzienne zajęcia ruchowe


- codzienne (wybrane) zajęcia na świeżym powietrzu


- dłuższe przerwy między zajęciami


- codzienne zajęcia ułożone w bloki przedmiotowe (1 dzień = przemioty humanistyczne, 2 dzień = przedmioty matematyczne itd)

Joanna Bajer

postów: 4

Moje propozycje: 


- więcej zajęć na świerzym powietrzu w formie wycieczek, spacerów ,zajęć "na trawie" szczególnie jako foram podsumowania zagadnień omawianych na lekcjach,


- dłuższe przerwy międzylekcyjne,


- ograniczenie zadań domowych , zadania domowe w formie prac fakultatywnych ,


- wprowadzenie zabaw i zajęć relaksacyjnych w ciągu dnia w szkole.


 

Małgorzata Kitlińska-Król

postów: 12

1. równowaga pomiędzy pracą a odpoczynkiem


2. zmniejszenie ilości hałasu (brak dzwonków, miejsca "na wykrzyczenie się" oraz na wyciszenie (och tężnie, sala z kolorowym światłem..), boisko, sala z grami komputerowymi i konsolami, kinektem, ale i też ze sprzętem muzycznym, czy sportowym, itp.


3. gimnatyka poranna,śródlekcyjna, zajęcia sportowe do wyboru- tu rownież szachy, czy gry planszowe,


4. zdrowe posiłki serwowane w stołówce szkolnej, bez pośpiechu ich konsumowanie- przerwa śniadaniowa, długa przerwa na obiad- to czas również na rozmowę z rówieśnikiem, nauczycielem,


5. plan nauki określany przez ucznia z nauczycielem- uczeń wskazuje czego chce się nauczyć, w jakim czasie z ofery podanej przez nauczyciela;

Agnieszka Kowalska

postów: 36

Postulaty:


1. nauka modułami, nie przedmiotami


2. określenie czasowe dnia, tj. uczymy się od 9.00 do 13.00


3. wyodrębnienie w przestrzeni miejsca na odpoczynek dla dziecka (na drzemkę, relaks)


4. zamiana sali w klasopracownię wyposażoną w naturalne materiały


5. ogród przy szkole, patio gdzie można pielęgnować rośliny, uczyć się i wypoczywać 


takie mam marzenia

Weronika Hańczyk

postów: 12


Zgadzam się z przedmówczynią w 100 %


 


BIOS w szkole;





    1. wyeliminowanie stresu. Ucziowie sami decydują kiedy chcą zaliczyć dany materiał, nie ma klasówek, odpytywań.



    1. Wietrzenie klasy na każdej przerwie ( bez względu na porę roku), gimnastyka śródlekcyjna.



    1. Zdrowe posiłki serwowane w stołowce szkolnej, wspólne jedzenie posiłków, dostęp do ciepłej herbaty (zimą) i wody mineralnej do picia.



    1. zajęcia relaksacyjne dla uczniów, czas na odpoczynek między zajęciami np. pokój wyciszenia



    1. Jak najwiecej zajęć organizowanych na świeżym powietzu, w terenie, stosowanie metod polisensorycznych.{#emotions_dlg.laughing}


 

Anna Uberman

postów: 14

praktycznie rzecz ujmując wszyscy uczestnicy kursu trafnie sporządzili listę najważniejszych postulatów ochrony BIOS-u w szkole. Jednak chciałabym szczególną uwagę zwrocić na możliwość zapwenienia uczniom szerszego spectrum do rozwijania kreatywnego myślenia na wszystkich lekcjach, a nie tylko na zajęciach artystycznych. Reforma edukacji przynosi nam zmiany, ale czy na lepsze. Moim zdaniem nadal zapominamy o zapewnianiu naszym dzieciom podstawych warunków do prawidłowego rozwoju, a mianowicie:


- dostepu do zaspokojenia potrzeby pragnienia, czyli woda dla wszystkich "na żądanie",


- lekcje dostosowywane do rozwijania zainteresowań uczniów,


- zdecydowanie więcej zajęć na świeżym powietrzu - pozbywanie się negatywnych emocji i wyciszanie,


- "nauka w paktyce" - utrwalanie zdobytej wiedzy poprzez zajęcia praktyczne - tworzenie laboratoriow w szkole,


- wprowadzenie nowego systemu lekcji,,  np. w jednym dniu blok humanistyczny, a drugim - przedmioty ścisłe, w trzecim - zajęcia laboratoryjne, w czwartym - rekreacyjne (basen, siatkówka itp.), w piątym - lektoraty z języków obcych,


- poznawanie radzenia sobie z problemami szkolnymi i nie tylko dla uczniów, rodziców i nauczycieli (warsztaty). 

Iwona Majewska

postów: 59

BIOS w szkole;



  1. wyeliminowanie stresu. Ucziowie sami decydują kiedy chcą zaliczyć dany materiał, nie ma klasówek, odpytywań.

  2. Wietrzenie klasy na każdej przerwie ( bez względu na porę roku), gimnastyka śródlekcyjna.

  3. Zdrowe posiłki serwowane w stołowce szkolnej, wspólne jedzenie posiłków, dostęp do ciepłej herbaty (zimą) i wody mineralnej do picia.

  4. zajęcia relaksacyjne dla uczniów, czas na odpoczynek między zajęciami np. pokój wyciszenia

  5. Jak najwiecej zajęć organizowanych na świeżym powietzu, w terenie, stosowanie metod polisensorycznych.{#emotions_dlg.laughing}

Agnieszka Lisowska

postów: 7

Właściwie moi poprzednicy wszystko napisali happy


Dla mnie jednak najwazniejsze dla ochrony BIOSU w szkole ale i w przygotowaniu do niej jest maksymalne ograniczenie dostępu do telefonow i komputerów sad Drugie miejsce zajmuje zdrowe i zbilansowane odzywianie ( niestety w dzisiejszych czasach mało możliwe, gdyż na półkach sklepowych mamy samą chemię i nic z tym zrobic nie mozemy sad ). Na trzecim miejscu jest stały dostęp do wody. W każdej klasie powinien być dostęp do wody mineralnej niegazowanej ( w butelkach, baniakach itd.). Jesli chodzi o szkołę i przygotowanie do niej każdy uczeń (ale i nauczyciel) powinien mieć czas na odpoczynek ( relaks, sport - ale nie multimedia!!!!). No i chyba jeszcze jedna ważna rzecz - POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA - nasi uczniowie od nas nauczycieli, rodziców i innych dorosłych, a my nauczyciele nie powinnismy się martwic o miejsca pracy, ciągle dokształcanie, bo nie bedzie etatu wiec kolejny przedmiot/specjalizację robić trzeba. Myślę, że NASZA SZKOŁA ma chory system BIOS i dlatego wszytsko w niej jest takie, jakie jest sad

Emilia Badurek

postów: 12


  • Dobrej jakości woda do picia dostępna  w każdej klasie. Uczniowie mogą się jej napić w każdej chwili.

  • Plan lekcji ustawiony wg jednego kryterium - potrzeby uczniów.

  • Jeden dzień w tygodniu realizowany poza szkołą, realizowanie programu szkolnego w terenie, na świezym powietrzu (widziałam takie zajęcia na wymianie nauczycielskiej w szkole w Norwegii).

  • Mozliwość drzemki dla dzieci i nauczycieli, sale rekreacyjne z wygodnymi pufami i  z workiem treningowym, na którym można byłoby wyzyć negatywne emocje.

  • Rezygnacja z systemu ekcyjnego, aby dzieci nie były zmuszone tak szybko do całkowitego przeprogramowania się z matematyki na język polski itp.

  • Zajęcia z technik radzenia sobie z zróżnorodnymi problemami dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

  • Płatny, roczny urlop dla nauczyciela, w czasie którego mógłby odpocząć, ale także uczestniczyć w warsztatach wzmacniających kompetencje zawodowe.

Urszula Rusiak

postów: 52

1. Jak najwięcej ruchu, bo tego współcześni uczniowie mają ciągle zbyt mało, tak mi się wydaje.


2. Zdrowe odżywianie, najlepiej, jak napisała jedna z uczestniczek, podczas wspólnej przerwy, razem z nauczycielami.


3. Dużo zajęć w terenie, na świeżym (chociaż w dobie smogu...) powietrzu.


4. Miejsce i czas na odrabianie lekcji w szkole, możliwość przechowywania podręczników i zeszytów w esettycznych szafkach.


5. Dostępna w różnych miejscach woda do picia.


 

Zmodyfikowany: Czwartek, 16 Marzec 2017 14:37:08 - Urszula Rusiak

Jolanta Fidytek

postów: 28

1). RUCH -  conajmniej 1 godzina dziennie, najlepiej przed lekcjami. Moze byc na świeżym powietrzu, ale jak się nie da to w innej formie. Każda szkołą powinna mieć basen, z którego miałby prawo korzystać każdy uczeń i nauczyciel, a nawet w weekendy całe rodziny mogłyby korzystać za darmo lub za bardzo symboliczna opłatę. Oczywiście byłaby też zapweniona nauka pływania. Dodatkowo poszerzenie ofert zajęć sportowych w KAŻDEJ szkole, aby kazdy uczeń coś dla siebie znalazł. PRYSZNICE dostepne dla kazdego. Szczególnie po tych codziennych wysiłkach, a o okresie dojrzewania nie wspomnę. Ruch w trakcie zajęć. Sama pamiętam jak w szkole Pani prosiła, abysmy robili pajacyki, czy inne cwiczenia w trakcie zajeć. Gimnastyka korekcyjna, większa liczba godzin.


2). ODŻYWIANIE- oczywiscie wiele szkół juz jest w programie, ze dzieci otrzymywały warzywa i owoce za darmo. Rozszerzyłabym, to na wszystkie szkoły, aby kazdy z uczniów otrzymywał codziennie warzywo lub owoc. Oczywiście pogadanki z rodzicami i z dziećmi o zdrowym odżywianiu. Zajęcia z gotowania, aby dzieci same umiały porzygotować dobre posiłki. Spotkania z dietetykami, aby wiedziały jak się odżywiać prawidłowo. Dłuższe przerwy na obiady, niestety moje własne dzieci jedzą w strasznym pospiechu.


3). WODA do picia dostepna dla każdego. Moje dzieci noszą własna co obciąza ich plecak.


4). Szafki w każdej szkole, gdzie uczniowie zostawialiby swoje rzeczy. Oczywiście wtedy dobrze by było, aby podręczniki były w formie elektronicznej, z których uczniowie mogliby w domu  korzystać. Zmniejszyłoby to wielkość plecaków.


5). RELAKS. Superby było wprowadzić zajęcia relaksacyjne dla kazdego ucznia, w kazdej klasie. Dobrze by było, aby uczniowie, nam też nauczycielom przydałoby się - nauczyli sie technik relaksacyjnych. Nauka radzenia sobie ze stresem, powinna dotyczyć kazdego ucznia. Większa liczba logopedów, psychologów i pedagogów w szkołach. Widzimy, że jak wiele w tej dziedzinie jest problemów, a niestety ilość osób i godzin ograniczona i nie kazde dziecko właściwie moze z tego korzystać. Opieka stomatologiczna w szkole, myslę ze też korzystnie wpłynęłaby na uzębienie naszych uczniów.

Marta Beata Kamińska

postów: 42

1. Codzienna porcja ruchu na powietrzu - codziennie inna.


2. Wspólne zdrowe posiłki i woda stale dostępna dla każdego ucznia.


3. Nauka sposobów uczenia się, radzenia ze stresem, koncentracji, relaksacji.


4. Edukacyjne cykle tematyczne w formie integracji przedmiotowej.


5. Miejsce (szafka, półka) dla każdego dziecka na jego rzeczy, do której ma stały dostęp.

Zmodyfikowany: Poniedziałek, 13 Marzec 2017 23:48:04 - Marta Beata Kamińska

Maria Augustowska

postów: 11

1. Codzienny ruch na świeżym powietrzu niezaleznie od pogody.


2. Metoda projektów.


3. Praktyczna nauka zdrowego odżywiania.


4. Gry terenowe.


5. wieksz liczba wyjść: wycieczek w ciekawe miejsca, spcerów po lesie, muzea, wystawy.


 

Iwona Płóciennik

postów: 30

- zdrowa, zbilansowana dieta;


- ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu;


- przerwy śródlekcyjne;


- wygodne, dostosowane do wzrostu uczniow ławki;


- przyjazna atmosfera.


 


 


 

Zmodyfikowany: Sobota, 11 Marzec 2017 00:38:17 - Iwona Płóciennik

Katarzyna Nowak-Kwiatkowska

postów: 8

1. Codziennie przynajmniej godzina ruchu na świeżym powietrzu, w tym zabaw dowolnych. Między nimi ciekawe, wielosensoryczne zajęcia.


2. Zbilansowane posiłki o stałych porach - chociażby tzw. przerwa sniadaniowa, na spożycie posiłku, a nie przejście do następnej sali, skorzystanie z toalety, spożycie posiłku i powtórzenie materiału w ciągu 10 minut. Woda do picia dostępna dla każdego ucznia (u mnie są to duże butle z wodą, do tego pompki ręczne).


3. Nauka relaksacji, sposobów koncentracji i redukcji stresu. Przerwy na dworze, albo w klasach, w bibliotece itp. - ograniczenie hałasu szkolnego.


4. Sprawdzanie wiadomości uczniów w sposób naturalny, neutralny - absolutnie nie w formie nawału sprawdzianów i kartkówek.


5. Wzajemne poszanowanie dorosłych i dzieci. Możliwość przedstawiania swoich refleksji i poglądów, umiejętne prowadzenie dyskusji, poszanowanie potrzeb. Więcej czasu dla uczniów, nie dla przekazywania wiedzy.

Anna Krygier

postów: 37

1. Zdrowe odżywianie wzbogacone w witaminy i magnez - np. zorganizowanie wspólnej w szkole raz w tygodniu przerwy, gdzie wszyscy siadają z nauczycielem i organizują piknik ze zdrowymi przekąskami


2. Organizowanie lekcji na świeżym powietrzu, a zwłaszcza gdy jest już ciepło, organizowanie naukowych dyskusji na zielonej trawce- bez zeszytów, zwykład dyskusja oczywiscie na temat (jako historyk mogę zamiast debaty o powstaniu warsawskim w sali, przygotować ją na boisku szkolnym lub położonym niedaleko parku)


3. Dzień bez komputerów w szkole raz w miesiącu - choć ciężko byłoby to zrobić, bo przecież jest dziennik elektroniczny, ale ja zawsze mam zeszyt, w którym notuję - w razie gdy nie ma prądu lub Internet się zawiesza - obecność, tematy i oceny


4. Aktywne popołudnia całej społeczności szkolnej - czyli nauczycieli, dzieci i rodziców, np. w formie zawodów sportowych, wspólnego spaceru naukowego


 


Piątego nie wymyślę już chyba.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.