Autor
|
Wiadomość
|
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem
|
Proszę teraz pomyśleć KREATYWNIE, starając się myśleć bez granic i bez odnoszenia się do rutyny
rzeczywistości. Waszym zadaniem jest zrobienie listy pięciu najważniejszych postulatów ochrony BIOS-u w szkole. Proszę podzielić się na forum przemyśleniami, jaki ma być (idealny obraz sytuacji), a jaki nie – i jak to zrobić.
|
Data wpisu:
10.02.2017
|
Lilla Górnik
|
1. Świadomośc rodziców odnośnie znaczenia właściwego odżycwiania się i dbanie o to w przypadku szczególnie dzieci-uczniów;
2. Ćwiczenia "rozruchowe" przed kazdą lekcja i trening uważności
3. Zawsze przerwy śródlekcyjne ruchowe
4. Indywidualizacja oddziaływań edukacyjnych jako podstawa lekcji
5. własciw układ lekcji w tygodniowym i dziennym planie ucznia - naprzemienne lekcje angazujące intelekt i ruch, twórczość; uwzglednie dobowego rytmu pracy człowieka
|
Data wpisu:
20.09.2021
|
Paulina Sapoń
|
1. Dobre jakościowo obowiązkowe jedzenie na stołówkach. Drugie sniadanie i obiad w godzinie około 13:00. Wtedy organizm potrzebuje najbardziej kalorycznego posiłku pełnego witamin
2. Przerwa po każdej lekcji na świeżym powietrzu co najmniej 15 minut.
3. Rozpoczęcie dnia od medytacji 10-20 minut. Uczniowie siedzą w kręgu a nauczyciel prowadzi ich przez medytacje.
4. Nauka radzenia sobie ze stresem, ćwiczenia relaksacyjne.
5. Zakaz wnoszenia na teren szkoły telefonów komórkowych.
|
Data wpisu:
01.06.2020
|
Magda Piontke
|
- Branie pod uwagę słabości uczniów.
- Możliwość telaksacji I wyciszenia.
- Brak presji.
- Budowanie atmosfery wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa
- Lagodna perswazja.
|
Data wpisu:
29.04.2020
|
Tomasz Lesner
|
- codzienne zajęcia ruchowe
- codzienne (wybrane) zajęcia na świeżym powietrzu
- dłuższe przerwy między zajęciami
- codzienne zajęcia ułożone w bloki przedmiotowe (1 dzień = przemioty humanistyczne, 2 dzień = przedmioty matematyczne itd)
|
Data wpisu:
04.04.2020
|
Joanna Bajer
|
Moje propozycje:
- więcej zajęć na świerzym powietrzu w formie wycieczek, spacerów ,zajęć "na trawie" szczególnie jako foram podsumowania zagadnień omawianych na lekcjach,
- dłuższe przerwy międzylekcyjne,
- ograniczenie zadań domowych , zadania domowe w formie prac fakultatywnych ,
- wprowadzenie zabaw i zajęć relaksacyjnych w ciągu dnia w szkole.
|
Data wpisu:
03.04.2020
|
Małgorzata Kitlińska-Król
|
1. równowaga pomiędzy pracą a odpoczynkiem
2. zmniejszenie ilości hałasu (brak dzwonków, miejsca "na wykrzyczenie się" oraz na wyciszenie (och tężnie, sala z kolorowym światłem..), boisko, sala z grami komputerowymi i konsolami, kinektem, ale i też ze sprzętem muzycznym, czy sportowym, itp.
3. gimnatyka poranna,śródlekcyjna, zajęcia sportowe do wyboru- tu rownież szachy, czy gry planszowe,
4. zdrowe posiłki serwowane w stołówce szkolnej, bez pośpiechu ich konsumowanie- przerwa śniadaniowa, długa przerwa na obiad- to czas również na rozmowę z rówieśnikiem, nauczycielem,
5. plan nauki określany przez ucznia z nauczycielem- uczeń wskazuje czego chce się nauczyć, w jakim czasie z ofery podanej przez nauczyciela;
|
Data wpisu:
16.08.2019
|
Agnieszka Kowalska
|
Postulaty:
1. nauka modułami, nie przedmiotami
2. określenie czasowe dnia, tj. uczymy się od 9.00 do 13.00
3. wyodrębnienie w przestrzeni miejsca na odpoczynek dla dziecka (na drzemkę, relaks)
4. zamiana sali w klasopracownię wyposażoną w naturalne materiały
5. ogród przy szkole, patio gdzie można pielęgnować rośliny, uczyć się i wypoczywać
takie mam marzenia
|
Data wpisu:
12.08.2019
|
Weronika Hańczyk
|
Zgadzam się z przedmówczynią w 100 %
BIOS w szkole;
- wyeliminowanie stresu. Ucziowie sami decydują kiedy chcą zaliczyć dany materiał, nie ma klasówek, odpytywań.
- Wietrzenie klasy na każdej przerwie ( bez względu na porę roku), gimnastyka śródlekcyjna.
- Zdrowe posiłki serwowane w stołowce szkolnej, wspólne jedzenie posiłków, dostęp do ciepłej herbaty (zimą) i wody mineralnej do picia.
- zajęcia relaksacyjne dla uczniów, czas na odpoczynek między zajęciami np. pokój wyciszenia
- Jak najwiecej zajęć organizowanych na świeżym powietzu, w terenie, stosowanie metod polisensorycznych.
|
Data wpisu:
05.05.2017
|
Anna Uberman
|
praktycznie rzecz ujmując wszyscy uczestnicy kursu trafnie sporządzili listę najważniejszych postulatów ochrony BIOS-u w szkole. Jednak chciałabym szczególną uwagę zwrocić na możliwość zapwenienia uczniom szerszego spectrum do rozwijania kreatywnego myślenia na wszystkich lekcjach, a nie tylko na zajęciach artystycznych. Reforma edukacji przynosi nam zmiany, ale czy na lepsze. Moim zdaniem nadal zapominamy o zapewnianiu naszym dzieciom podstawych warunków do prawidłowego rozwoju, a mianowicie:
- dostepu do zaspokojenia potrzeby pragnienia, czyli woda dla wszystkich "na żądanie",
- lekcje dostosowywane do rozwijania zainteresowań uczniów,
- zdecydowanie więcej zajęć na świeżym powietrzu - pozbywanie się negatywnych emocji i wyciszanie,
- "nauka w paktyce" - utrwalanie zdobytej wiedzy poprzez zajęcia praktyczne - tworzenie laboratoriow w szkole,
- wprowadzenie nowego systemu lekcji,, np. w jednym dniu blok humanistyczny, a drugim - przedmioty ścisłe, w trzecim - zajęcia laboratoryjne, w czwartym - rekreacyjne (basen, siatkówka itp.), w piątym - lektoraty z języków obcych,
- poznawanie radzenia sobie z problemami szkolnymi i nie tylko dla uczniów, rodziców i nauczycieli (warsztaty).
|
Data wpisu:
10.04.2017
|
Iwona Majewska
|
BIOS w szkole;
- wyeliminowanie stresu. Ucziowie sami decydują kiedy chcą zaliczyć dany materiał, nie ma klasówek, odpytywań.
- Wietrzenie klasy na każdej przerwie ( bez względu na porę roku), gimnastyka śródlekcyjna.
- Zdrowe posiłki serwowane w stołowce szkolnej, wspólne jedzenie posiłków, dostęp do ciepłej herbaty (zimą) i wody mineralnej do picia.
- zajęcia relaksacyjne dla uczniów, czas na odpoczynek między zajęciami np. pokój wyciszenia
- Jak najwiecej zajęć organizowanych na świeżym powietzu, w terenie, stosowanie metod polisensorycznych.
|
Data wpisu:
23.03.2017
|
Agnieszka Lisowska
|
|
Data wpisu:
22.03.2017
|
Emilia Badurek
|
- Dobrej jakości woda do picia dostępna w każdej klasie. Uczniowie mogą się jej napić w każdej chwili.
- Plan lekcji ustawiony wg jednego kryterium - potrzeby uczniów.
- Jeden dzień w tygodniu realizowany poza szkołą, realizowanie programu szkolnego w terenie, na świezym powietrzu (widziałam takie zajęcia na wymianie nauczycielskiej w szkole w Norwegii).
- Mozliwość drzemki dla dzieci i nauczycieli, sale rekreacyjne z wygodnymi pufami i z workiem treningowym, na którym można byłoby wyzyć negatywne emocje.
- Rezygnacja z systemu ekcyjnego, aby dzieci nie były zmuszone tak szybko do całkowitego przeprogramowania się z matematyki na język polski itp.
- Zajęcia z technik radzenia sobie z zróżnorodnymi problemami dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Płatny, roczny urlop dla nauczyciela, w czasie którego mógłby odpocząć, ale także uczestniczyć w warsztatach wzmacniających kompetencje zawodowe.
|
Data wpisu:
19.03.2017
|
Urszula Rusiak
|
1. Jak najwięcej ruchu, bo tego współcześni uczniowie mają ciągle zbyt mało, tak mi się wydaje.
2. Zdrowe odżywianie, najlepiej, jak napisała jedna z uczestniczek, podczas wspólnej przerwy, razem z nauczycielami.
3. Dużo zajęć w terenie, na świeżym (chociaż w dobie smogu...) powietrzu.
4. Miejsce i czas na odrabianie lekcji w szkole, możliwość przechowywania podręczników i zeszytów w esettycznych szafkach.
5. Dostępna w różnych miejscach woda do picia.
Zmodyfikowany: Czwartek, 16 Marzec 2017 14:37:08 - Urszula Rusiak
|
Data wpisu:
16.03.2017
|
Jolanta Fidytek
|
1). RUCH - conajmniej 1 godzina dziennie, najlepiej przed lekcjami. Moze byc na świeżym powietrzu, ale jak się nie da to w innej formie. Każda szkołą powinna mieć basen, z którego miałby prawo korzystać każdy uczeń i nauczyciel, a nawet w weekendy całe rodziny mogłyby korzystać za darmo lub za bardzo symboliczna opłatę. Oczywiście byłaby też zapweniona nauka pływania. Dodatkowo poszerzenie ofert zajęć sportowych w KAŻDEJ szkole, aby kazdy uczeń coś dla siebie znalazł. PRYSZNICE dostepne dla kazdego. Szczególnie po tych codziennych wysiłkach, a o okresie dojrzewania nie wspomnę. Ruch w trakcie zajęć. Sama pamiętam jak w szkole Pani prosiła, abysmy robili pajacyki, czy inne cwiczenia w trakcie zajeć. Gimnastyka korekcyjna, większa liczba godzin.
2). ODŻYWIANIE- oczywiscie wiele szkół juz jest w programie, ze dzieci otrzymywały warzywa i owoce za darmo. Rozszerzyłabym, to na wszystkie szkoły, aby kazdy z uczniów otrzymywał codziennie warzywo lub owoc. Oczywiście pogadanki z rodzicami i z dziećmi o zdrowym odżywianiu. Zajęcia z gotowania, aby dzieci same umiały porzygotować dobre posiłki. Spotkania z dietetykami, aby wiedziały jak się odżywiać prawidłowo. Dłuższe przerwy na obiady, niestety moje własne dzieci jedzą w strasznym pospiechu.
3). WODA do picia dostepna dla każdego. Moje dzieci noszą własna co obciąza ich plecak.
4). Szafki w każdej szkole, gdzie uczniowie zostawialiby swoje rzeczy. Oczywiście wtedy dobrze by było, aby podręczniki były w formie elektronicznej, z których uczniowie mogliby w domu korzystać. Zmniejszyłoby to wielkość plecaków.
5). RELAKS. Superby było wprowadzić zajęcia relaksacyjne dla kazdego ucznia, w kazdej klasie. Dobrze by było, aby uczniowie, nam też nauczycielom przydałoby się - nauczyli sie technik relaksacyjnych. Nauka radzenia sobie ze stresem, powinna dotyczyć kazdego ucznia. Większa liczba logopedów, psychologów i pedagogów w szkołach. Widzimy, że jak wiele w tej dziedzinie jest problemów, a niestety ilość osób i godzin ograniczona i nie kazde dziecko właściwie moze z tego korzystać. Opieka stomatologiczna w szkole, myslę ze też korzystnie wpłynęłaby na uzębienie naszych uczniów.
|
Data wpisu:
14.03.2017
|
Marta Beata Kamińska
|
1. Codzienna porcja ruchu na powietrzu - codziennie inna.
2. Wspólne zdrowe posiłki i woda stale dostępna dla każdego ucznia.
3. Nauka sposobów uczenia się, radzenia ze stresem, koncentracji, relaksacji.
4. Edukacyjne cykle tematyczne w formie integracji przedmiotowej.
5. Miejsce (szafka, półka) dla każdego dziecka na jego rzeczy, do której ma stały dostęp.
Zmodyfikowany: Poniedziałek, 13 Marzec 2017 23:48:04 - Marta Beata Kamińska
|
Data wpisu:
13.03.2017
|
Maria Augustowska
|
1. Codzienny ruch na świeżym powietrzu niezaleznie od pogody.
2. Metoda projektów.
3. Praktyczna nauka zdrowego odżywiania.
4. Gry terenowe.
5. wieksz liczba wyjść: wycieczek w ciekawe miejsca, spcerów po lesie, muzea, wystawy.
|
Data wpisu:
12.03.2017
|
Iwona Płóciennik
|
- zdrowa, zbilansowana dieta;
- ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu;
- przerwy śródlekcyjne;
- wygodne, dostosowane do wzrostu uczniow ławki;
- przyjazna atmosfera.
Zmodyfikowany: Sobota, 11 Marzec 2017 00:38:17 - Iwona Płóciennik
|
Data wpisu:
11.03.2017
|
Katarzyna Nowak-Kwiatkowska
|
1. Codziennie przynajmniej godzina ruchu na świeżym powietrzu, w tym zabaw dowolnych. Między nimi ciekawe, wielosensoryczne zajęcia.
2. Zbilansowane posiłki o stałych porach - chociażby tzw. przerwa sniadaniowa, na spożycie posiłku, a nie przejście do następnej sali, skorzystanie z toalety, spożycie posiłku i powtórzenie materiału w ciągu 10 minut. Woda do picia dostępna dla każdego ucznia (u mnie są to duże butle z wodą, do tego pompki ręczne).
3. Nauka relaksacji, sposobów koncentracji i redukcji stresu. Przerwy na dworze, albo w klasach, w bibliotece itp. - ograniczenie hałasu szkolnego.
4. Sprawdzanie wiadomości uczniów w sposób naturalny, neutralny - absolutnie nie w formie nawału sprawdzianów i kartkówek.
5. Wzajemne poszanowanie dorosłych i dzieci. Możliwość przedstawiania swoich refleksji i poglądów, umiejętne prowadzenie dyskusji, poszanowanie potrzeb. Więcej czasu dla uczniów, nie dla przekazywania wiedzy.
|
Data wpisu:
09.03.2017
|
Anna Krygier
|
1. Zdrowe odżywianie wzbogacone w witaminy i magnez - np. zorganizowanie wspólnej w szkole raz w tygodniu przerwy, gdzie wszyscy siadają z nauczycielem i organizują piknik ze zdrowymi przekąskami
2. Organizowanie lekcji na świeżym powietrzu, a zwłaszcza gdy jest już ciepło, organizowanie naukowych dyskusji na zielonej trawce- bez zeszytów, zwykład dyskusja oczywiscie na temat (jako historyk mogę zamiast debaty o powstaniu warsawskim w sali, przygotować ją na boisku szkolnym lub położonym niedaleko parku)
3. Dzień bez komputerów w szkole raz w miesiącu - choć ciężko byłoby to zrobić, bo przecież jest dziennik elektroniczny, ale ja zawsze mam zeszyt, w którym notuję - w razie gdy nie ma prądu lub Internet się zawiesza - obecność, tematy i oceny
4. Aktywne popołudnia całej społeczności szkolnej - czyli nauczycieli, dzieci i rodziców, np. w formie zawodów sportowych, wspólnego spaceru naukowego
Piątego nie wymyślę już chyba.
|
Data wpisu:
07.03.2017
|