Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu (I STOPIEŃ) - DRUGA EDYCJA

MODUŁ 4.

Temat: Moduł 4. Zadanie 1.

Autor Wiadomość
Marzanna Miąsko

postów: 15

Na lekcjach, które prowadzę uczniowie siedzą do mnie tyłem (informatyka) happy



  1. Czasami, zanim zacznę przekazywać istotne dla lekcji treści proszę: siedząc wykonajcie zwrot przez lewe ramię i popatrzcie na mnie. Czekam aż wszyscy wykonają polecenie.  Czynność ta jest rozciągnięta w czasie, bo wymaga od uczniów uświadomienia sobie, które to jest lewe ramię. Następnie proszę wykonajcie zwrot przez prawe ramie i popatrzcie na mnie. Teraz usiądźcie wygodnie tak, aby nawiązać ze mną kontakt wzrokowy.  I zaczynam przekazywać treści …

  2. Jeżeli jest to możliwe, włączam ruch. Na lekcjach o sieciach komputerowych wychodzimy na korytarz i budujemy sieci. Sprawdzamy, która sieć jest najmniej zawodna.

  3. Pokazuję przydatność ćwiczonych umiejętności. Lekcję z umiejętności wyszukiwania informacji rozpoczynam o tekstu: dzisiaj planujemy sobotni wyjazd do Teatru Śląskiego na spektakl o godz. 19:00. Waszym zadaniem jest sprawdzić co to za spektakl, jak dojść do teatru z dworca, którym pociągiem i autobusem się tam dostaniemy.


 

Iwona Majewska

postów: 59


  • Lekcje muszą zaciekawić uczniów.



  • na wstępie łamigłówka wprowadzająca do tematu.

  • ciekawe pomoce dydaktyczne

  •  praca w grupach 3- osobowych

  • metody praktyczne, polisensoryczne

Ewelina Klosak-Papież

postów: 31

Stosuję różne metody i techniki oraz ćwiczenia mające na celu polepszenie koncentracji uczniów. 


 


Ponad to swoją pracę opieram na OK (Ocenianie Kształtujące): 


- przedstawiam w formie często pisemnej cele dzisiejszych zajęć oraz zdania dotyczące "na co będziemy zwracać uwagę" aby osiągnąć te cele, 


- nagrywam programem zwiastun naszych zajęć i przedstawiam go uczniom na początku zajęć, puszczam fragmenty filmów, przeprowadzam zabawę by zainteresować tematyką zajęć,


- stawiam pytanie problemowe na zajęciach,


- losuję imiona uczniów, którzy odpowiedzą na pytanie/ rozwiążą zadanie (każdy może być nawet kilka razy zapytany),


- stosuję ćwiczenia / zabawy ruchowe w trakcie zajęć,


- staram się stosować zadania łączące w sobie ruch (min. mini podchody klasowe; praca w grupach w różnych częściach sali itp.),


- stosuję pochwały i pozytywne wzmocnienia,


- uczniowie oceniają swoją pracę oraz pracę swoich kolegów.


 

Gabriela Wojciechowska

postów: 13

- rozpoczęcie zajęć jakimś elementem, który uczniów zainteresuje a jest związany z tematem,


- dobra, przyjazna atmosfera na lekcji,


- powtórzenie lub znajdowanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści realizowanych np. przez 10 min. (uczniowie muszą być uprzedzeni o takim zadaniu- w parach opowiadają sobie o 2-3 rzeczach o których dowiedzieli się przez te 10 min.)

Marzena Mrzygłód

postów: 10

Na moich lekcjach, aby poprawić koncentrację ucznió staram się:


-pracować różnymi metodami,


-stosować różne gry dydaktyczne,


-urzywać rzutnika do wizualizacji problemów,


-dobierać zadania o odpowiedniej tematyce (związane z różnnymi sytuacjami praktycznymi),


- praca na czas,


-różne sposoby losowania osób idących do tablicy,


-samoocena i ocena koleżeńska,


-zadania prawda fałsz i wspólne odpowiadanie chórem,


-urzywanie metodników na lekcji,


-daję uczniom czas na zastanowienie się.

Lidia Liszkowska

postów: 20

Dzień dobry, moje sposoby na zwiększenie koncentracji uczniów:


- różnorodne ćwiczenia typu znajdź róznicę, ułóż wyrazy z podantych liter, odnajdź wyrazy ukryte itp.


- częsta zmian metody nauczania, aby nikt nie czuł się znudzony;


- okręślenie czasu na wykonanie zadania i i pilnowanie klepsydrą, by go nie przekroczyć;


- korzystanie z technologii informatycznych, aby działać na wiele zmysłów ucznia;

Hanna Pietras

postów: 47

Pan Grzegorz znowu pierwszy happy


Napisze tyle, że później trudno coś dodać. Grtuluję.


Poza już wymienionymi motywatorami dodałabym jeszcze ustne wsparcie ucznia, pomoc uczniom w zrozumieniu materiału, opracowanie własnych skryptów czy korzystanie z zeszytów z lat poprzednich. Oczywiście wszelkie środki audiowizualne i TIK jest wskazany. Dodatkowo stosuję pracę zespołową, gdzie sprawozdanie z pracy grupy może dokonywać inna osoba (wskazana przez grupę, przeze mnie czy zgłaszająca się sama - teraz skorzystam z "patyczków" i jeszcze mogę losować odpowiadającego z tej grupy); referaty jako sprawozdanie z zajęć lub przygotowanie się do nich; stosuję też tzw. odwrócone lekcje (termin zaczerpnięty z CEO). Wyobraźnię uczniów kreuję niekiedy na bazie lekcji eksponującej (szczególnie lekcje do dyspozycji wychowawcy).


Nadrzędnym celem jest przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego - a tu prym wiedzie jednak automotywacja i chęć dostania się na wymarzone studia - w tym przypadku bardzo trudne, bo to najczęściej medycyna. Tutaj ważniejsze jest podtrzymywanie motywacji i stałe zachęcanie do zajęć i uczenia się, szczególnie pamięciowego.

Grzegorz Grabski

postów: 72

Dzień dobry


1. Zadanie na wejściu - zanim uczniowie wejdą do klasy już otrzymują zadanie (lub zaraz po przekroczeniu progu sali);


2. gimnastyka śródlekcyjna - dawniej powszechna, obecnie rzadko stosowana. U mnie się sprawdza happy


3. przerywniki intelektualne - zadanie pytania z zupełnie spoza tematu czy zagadnienia i .. odniesienia go do tematu (zmiana perspektywy, kreatywność myślenia);


4. używanie metafory do wyjaśnienia zagadnień;


5. zastosowanie jezyka uczniów zamiast naukowych definicji - wygenerowane przez młodzież definicje są później weryfikowane przez te opracowane naukowo;


6. patyczki z imionami (zaczerpnięte z oceniania kształtującego) - wszyscy są skupieni i uważają, bo do odpwoiedzi bedą "iść" wylosowani, a  nie tylko ci znający odpowiedć;


7. pozostawienie czasu i przestrzeni na odpowiedź dla ucznia;


8. zadanie tego samego pytania kolejnemu uczniowi bez odniesienia się (oceny) w stosunku do ucznia poprzedniego;


9. poproszenie o ustosunkowanie się do odpowiedzi kolejnego ucznia;


10. ocena koleżeńska (niekiedy weryfikowana ostatecznie przez klasę i nauczyciela).


Pozdrawaim i dobrego dnia.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.