Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu (I STOPIEŃ) - DRUGA EDYCJA

MODUŁ 4.

Temat: Moduł 4. Zadanie 1.

Autor Wiadomość
Agata Marszał
Kursy internetowe z Operonem

postów: 358

Proszę podać kilka sposobów, które wyzwalają koncentrację uwagi na lekcjach – najlepiej takie, które Państwo wykorzystują w swojej codziennej praktyce.
Ewa Urycka

postów: 6

Co pomaga się skoncentrować wg mnie:


- dobra atmosfera,


- oddziaływanie na kilka zmysłów jednocześnie,


- pomoce multimedialne, wizualne,


- poczucie humoru,


- jasne określenie celów lekcji, kryteriów oceniania itd.


 

DOROTA SIWIK

postów: 10

Myślę, że kazdy sposób będzie dobry, wypracowany przez nauczyciela, jeżeli będzie skuteczny. Moje to:


- jasno sformułowane cele lekcji,
- różnorodnę oddziaływanie na zmysły uczniów,
- modulowanie głosu,
- ćwiczenia w trakcie lekcji, które uaktywniająsamych uczniów,
- humor,
- poczucie bezpieczeństwa,
- szacunek dla ucznia.

Ewa Abramowicz

postów: 8

Często stosuję proste ćwiczenia tzw. śródlekcyjne, kiedy zauważam znużenie uczniów zadaniem. Bardzo ważne, aby odbywały się przy otwartych oknach. Zagadka, dowcip, ciekawe zadania, niekonwencjonalne sposoby pracy z uczniem, interesujące materiały do zadań i różnorodność - tego wymaga od nas praca z uczniem.

Marzena Łyp

postów: 5

Aby moi uczniowie mogli lepiej koncentrować się na lekcji, dbam o to, aby sala lekcyjna była odpowiednio przygotowana (wywietrzona i uporządkowana, czasem drobne rzeczy mogą rozpraszać uwagę uczniów); staram się również przedstawiać uczniom kolejne punkty lekcji, jakie będę omawiała; zawsze staram się informować uczniów z wyprzedzeniem o czekających ich sprawdzianach i kartkówkach, aby mogli się odpowiednio przygotować. Dość często wprowadzam na lekcjach różne aktywności uczniów - doświadczenia, gry i zabawy edukacyjne, zajęcia terenowe (uczę przyrody, więc jest to wpisane w nauczanie mojego przedmiotu).

Katarzyna Machnik

postów: 29

Koncentracji na lekcji z całą pewnością sprzyja cisza, więc próbuję ją osiągnąć na początku lekcji. 


Inne metody, które u siebie stosuję, aby uczniowie chętniej się skupiali to:


- wprowadzenie do tematu używając słów: Dzisiaj dowiemy się czegoś niezwykle ważnego/ interesującego/ ciekawego


- przyniesienie "rekwizytów" związanych z tematem (np. na lekcjach historii dotyczących dziedzictwa starożytności przynoszę jedabny szalik, porcelanową filiżankę, kompas i in.)


- mówiąc moduluję głos - ściszam, mówię jakbym opowiadała bajkę


- identyfikuję się z postaciami historycznymi lub proszę uczniów o wejście w rolę króla lub dowódcy i podjęcie decyzji oraz jej uzasadnienie

Małgorzata Boćko

postów: 19

Aby wzbdzić zainteresowanie nową tematyką lekcji staram się sformułować intrygujące pytanie kluczowe. Koncentracji sprzyjają:


- "zabawy w ciszę" (koncentracja na sygnałach dochodzących zza drzwi klasy, zza okna...),


- mandale,


- zmiana aktywności pracy,


- wyznaczanie czasu na realizację danego zagadnienia,


- korzystanie z "patyczków" do losowania osób do odpowiedzi,

Martyna Felczak

postów: 9

Na wzudzenie koncentracji na lekcji w klasie III stosuję, np. grę na koncentrację "Mucha", dyktanda graficzne lub rysowanie wg poleceń, a także zabawy śródlekcyjne.

Grażyna Nowosielska

postów: 29

Już wiele lat nie uczę w szkole, ale z własnych doświadczeń "uczniowskich" myślę, że dla koncentracji najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa, poszanowanie godności. Może to brzmi górnolotnie, ale tak czuję

Barbara Gmur

postów: 24

Dawno nie miałam styczności z lekcją, jednak myślę, że każdy nauczyciel szuka swoich sposobów na koncentrację uwagi, u dorosłych jest to stopień zainteresowania tematem (osobista potrzeba) oraz takie prowadzenie, które angażuje maksymalną liczbę uczestników w tym samym czasie.Pewnie to działa w każdym wieku chociaż metody muszą być różne.

Zmodyfikowany: Niedziela, 28 Luty 2016 11:33:56 - Barbara Gmur

Anna Olszewska

postów: 10

Wszystkie ważne informacje, które chc ę przekazać, a wymagają one od moich małych uczniów skupienia, porzedzam ćwiczeniami śródlekcyjnymi. Wystarczy pięć minut ćwiczeń np. oddechowych, dotleniających, relaksacyjnych. Następnie siadamy do ławek i zajmujemy wypracowaną  już prawidłową pozycję. Później każdy ma prawo zadawać dodatkowe pytania, sprawdzamy czy wszyscy rozumieją przekazane treści. Często stosuję też pomoc wzajemną uczniów, ci którym zadanie, czy zagadnienie nie sprawia żadnych trudności, pomagają i tłumaczą tym z trudnościami. Nauczyciel jest wówczas tylko obserwatorem, ewentualnie koryguje niejasności. Taka forma współpracy między uczniami przynosi często oczekiwane rezultaty. Na koniec wykonujemy ćwiczenia sprawdzające, które dają nam odpowiedź, czy rzeczywiście wszyscy zrozumieli zagadnienie.

Alicja Bagińska

postów: 11

Dzien dobry


Mam klasy mało liczne tak więc uczniowie mogą spodziewać się, że na lekcji każdy będzie mógł być zapytany czy miał możliwość zabrania głosu. W trakcie lekcji często zwracm się do uczniów by powtórzyli to co mówię wraz ze swoim komentarzem - mogę się upewnić czy temat jest zrozumiały. W przypadku komentarza wskazującego na brak zrozumienia treści lub braku takiego komentarza inni uczniowie zabierają głos. Na bieżąco więc sprawdzamy czy treści przekazywane dotarły do uczniów.


Stosuję też pytania dodatkowe wymagające od ucznia wykazania się nowo zdobytą wiedzą.


Na podsumowanie lekcji uczniowie wypowiadają się na temet co bylo dla nich nowego, co im się podobalo i czy są treści z ktorymi mogą sobie nie poradzić. Mam do dyspozycji lekcje rewalidacji z uczniami na których omawiamy trudniejsze tematy i wykonujemy zadania i ćwiczenia utrwalające wiadomości. 


Wykorzystuję też krótkie testy odwołujące się do zagadnień z lekcji i uczniowie mogą na bieżąco zmierzyć się z poznanymi wiadomościami.


Czasami informuję uczniów, że w treści zadania, ćwiczenia czy mojej wypowiedzi (to zależy) znajduje się błąd i proszę uczniów o odszukanie błędu.


Uczniowie są również nagradzani za zadawanie pytań dotyczących lekcji. Uczeń, który dopytuje się o dodatkowe informacje jest uczniem chcącym przyswoić i zrozumieć wprowadzane treści.


 

Ilona Dranka

postów: 10

Witam serdecznie


Tak pierwszą moją myślą nad sposobem, który  działa na moich lekcjach to rzucenie kontroweryjnej myśli, anegdoty, pytania. Efekt jak można się spodziewać to ręce w górze i dyskusja lub kolejne pytania.


Oczywiście jak Państwo stosuję różne metody aktywizujące, środki multimedialne, ale rzeczą którą zrobiłam i mnie rozbawiła, a uczniów na początku nie, to było losowanie przed wejściem do klasy kolorowych karteczek, aby inaczej ich podzielić na grupy happy. Byli tak zaciekawieni co też wymyśliłam, że nie zauważyli stolików w odpowiednim kolorze happy, a to bardzo domyślna klasa.


Czasem stosuję takie niespodzianki iście kolorowe z nauczania początkowego, kiedy nauka zaczyna się od zabawy i wzbuszenia ciekawości.


Pozdrawiam happy

Zmodyfikowany: Środa, 24 Luty 2016 15:08:30 - Ilona Dranka

Małgorzata Tatko

postów: 11

Witam,


ja tak sobie radzę, aby dzieci jak najdłużej skupiły się:


- atmosfera przyjazna dzieciom


- zaintereosowanie, zaciekawienie tematem (bo nuda zabija)


- różnorodność środków, metod, form  i zasad pracy


- obrazowanie, wizualizacja


- ruch (kontrolowany)


- polisensoryczność


- relaksacja


 


 

Elżbieta Huber

postów: 13

Ja do modułu 5.Nie mogę więcej napisac z uwagi na to, że obecnie trwają zaliczenia tego modułu. Mam jednak mieszane uczucia do pytania 3. Myślę,że są dwie odpowiedzi poprawne. 


 


 

Elżbieta Huber

postów: 13

Ja do modułu 5.Nie mogę więcej napisac z uwagi na to, że obecnie trwają zaliczenia tego modułu. Mam jednak mieszane uczucia do pytania 3. Myślę,że są dwie odpowiedzi poprawne. 


 


 

Beata Mielnicka

postów: 1

Najważniejsza jest atmosfera na lekcji. Uczeń na lekcjach musi czuć się bezpiecznie. Zawsze powtarzam moim uczniom, że jestem tylko człowiekiem i też popełniam błędy. Na lekcji matematyki jest to bardzo ważne. Uczeń musi nauczyć się zadawać pytania, czasami trafne bądź mniej trafne. Zawsze im powtarzam, że ten błędów nie popołnia, kto nic nie robi. Kolejną ważną rzeczą jest zrozumiały język dla uczniów. Staram się do nich tak mówić, jakbym słyszała o czymś pierwszy raz. Dzięki czemu moje wypowiedzi są czasami zabawne, ale dzięki temu na lekcjach panuje miła atmosfera, a na twarzach dzieci pojawiają się uśmiechyhappyCo za tym idzie - uczniowie bardzo często kojarzą daną sytuację i potrafią odpowiedzieć na moje pytania: a to jak Pani wtedy powiedziała....{#emotions_dlg.wink} Oczywiście oprócz standardowych trików: praca w grupach, zagadki itp. aby zwiększyć koncentrację uwagi ucznia o tym co mówię, jest poprostu zwrócenie uwagi na ucznia np. wplątanie do wypowiedzi jego imienia, utzrymanie kontaktu wzrokowego - to bardzo skuteczne rozwiązaniahappy

Marzena Tejchman

postów: 9

Moje sposoby na poprawę koncentracji na lekcji:


-nauka na błędach( np.  podczas rozwiązywania przykładu na tablicy popełniam świadomie błąd, który uczniowie muszą znaleźć i porawić);


- anegdota , humor na lekcji , kiedy widzę ,że lekcja staje się zbyt monotonna;


-  przykłady z życia codziennego ( na matematyce nie zawsze jest to możliwe);


- stosowanie różnych  form aktywności (praca w parach, burza mózgów). 


 

Iwona Muszyńska

postów: 13

Cwiczenia śródlekcyjne około 2 minuty w/g polecenia nauczyciela np prawa ręka w góre , kreślenie ósemki, tupanie nogami , klaskanie, powtarzanie ich w rytmie po dodaniu nastepnego , lub zamiana miejsc uczniów wywołanych po imieniu , 


zadawanie pytań do obejrzanego filmu, prezentacji , tekstu preczytanego 


okreslanie czasu na zadanie 


wzajemne sprawdzanie prac 


zagadki słowne 


 


 

Marta Stępniewska

postów: 10

Zawsze mam przygotowane rebusy, zagadki, krzyżówki, dotyczące lekcji. Kiedy widzę, że uwaga uczniów spada wspólnie rozwiązujemy zadania. Ostatnio przekonuję się do  quizów internetowych (coś a'la Milionerzy)


Poza tym zdarza mi się, że podczas lekcji proszę uczniów o rozciągnięcie się, czasem wykorzystję logopedczne triki (np. rymowankę powtarzamy, ćwiczymy buzie, oddychanie w każdym razie coś co nie angażuje "mózgu", coś co raczej jest automatyczne)


Czasem uczniowie sami siebie sprawdzają - jeden drugiego o coś pyta, związanego z lekcją. 


Zawsze zwracam się do uczniów po imieniu, czasem nawet zdrobniale (nie wiem czy to faktycznie wpływa na koncentrację bezpośrednio, ale na pewno atmosfera jest milsza)

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.