Autor
|
Wiadomość
|
Ewelina Klosak-Papież
|
1. Dyskusje i zadania w parach/grupach,
2. Metoda zdań niedokończonych,
3. Mapy mentalne/Piramida myśli, gwiazda itp.,
4. Formułowanie pytań otwartych/zaciekawienie tematem poprzez pytanie problemowe,
5. Sprawdzanie wiedzy w praktyce (w tym eksperymenty),
6. Zajęcia w terenie,
7. Zabawy/Zadania oparte na ruchu,
8. Metody oparte na skojarzeniach, tworzenie własnych definicji,
9. Przedstawianie celów zajęć i sposobów ich realizacji w języku zrozumiałym dla uczniów oraz monitorowanie przez nich samych stopnia ich realizacji,
10. Zadania angażujące różne inteligencje uczniów jednoczenie np. matematyczno-logiczną i ruchową/ muzyczna i przyrodniczą,
11. Wykorzystywanie ciekawych aplikacji multimedialnych i sprzętu (ale z umiarem),
12. Zadania bazujące na treningu twórczości.
Długo można wymieniać.......
|
Data wpisu:
12.02.2016
|
Marzena Mrzygłód
|
Ciekawsze lekcje, wzbogacone o metody aktywizujące, środki audiowizualne, lekcje plenerowe, gry dydaktyczne ...
No i liczebność uczniów w klasach 20 osób, a nie 30.
|
Data wpisu:
31.01.2016
|
Katarzyna Pawlak-Jaromin
|
-wzbudzenie ciekawosci -zadania problemowe -dzialalnosc praktyczna -ruch -informacja zwrotna
|
Data wpisu:
27.01.2016
|
Kamila Jurek
|
Uczniowie lepiej zapamiętują jeśli uczą się poprzez działanie i doświadczanie, wszystko co jest możliwe należy uczniowi pokazać. Ważne jest nauczyć ucznia jak się uczyć, czyli nauka robienia mapy myśli, burzy mózgów itp. W czasie lekcji należy stosować przerywniki w postaci ćwiczeń ruchowych, piosenek, zabaw. Uczeń powinień mieć świadomość celów zajęć i praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy. Mobilizująco działa na uczniów świadomość przydatności tego czego się uczy.
|
Data wpisu:
25.01.2016
|
Lidia Liszkowska
|
- podawanie celów lekcji
- samoocenai ocena koleżeńska
- praca w parach i grupach
- więcej działania, mniej mówienia
- stosowanie mapy myśli
- atrakcyjne metody aktywizujące
- krzyżówki, rebusy, testy P-F
|
Data wpisu:
25.01.2016
|
Małgorzata Woroszyło
|
-zmienne tempo lekcji
-aktywność intelektualna na przemian z aktywnością ruchową
-podanie celów lekcji, odwoływanie się do nich, podkreslanie faktu przechodzenia od jednego celu do drugiego, uczeń wzmaga koncentrację w momencie jeżeli słyszy, że coś się kończy lub zaczyna
-uzywanie kolorów: kartek kolorowych, kredy kolorowej, mazaków (szczególnie na ósmej lekcji w gimnazjum, na której jest fizyka)
|
Data wpisu:
25.01.2016
|
Alicja Bagińska
|
Na początku kazdej lekcji uczniowie są zapoznawani z jej celami (jest to zrobione w postaci kartki, na której są zapisane cele). W trakcie realizacji wspólnie ustalamy, przy który aktualnie celu się znajdujemy. Czasami sprawdzamy osiągniecie celu rozwiązując krótkie (2-3 punktowe ) minitesty, układanki czy to ppowtarzanie w punktach zapamietane wiadomości uczniów. Stosuję też zasade uczenia się na błędach - niekoniecznie własnych. Uzniowie muszą w tekście wyszukać nieprawdziwe wiadomości ( oczywiście dotyczą one poznanych dopiero co na lekcji). W przypadku problemów ze zrozumieniem tematu przez ucznia proszę uczniów o podjęcie się próby pomocy koledze. gdy problem dotyczy większej grupy uczniów - próbuję ponownie wyjaśnic zagadnienie na innych przykładach. staram się przy tym jaknajczęściej podpierac się przykładami wziętymi z praktyki codziennej ucznia.
|
Data wpisu:
24.01.2016
|
Joanna Kasprzak
|
-przyjazna uczniowi atmosfera
-zainteresowanie tematem
-utrwalenie wiadomościpoprzezćwiczenia
-metoda niedokończonych zdań, Co ciekawego dziś poznałem.... Co nowego...
-ocenianie przez innych uczniów
|
Data wpisu:
23.01.2016
|
Grzegorz Grabski
|
Dzień dobry
Uważam, że warto po pierwsze wykorzystać to, co otrzymaliśmy jako ludzie czyli naturalne okresy rozwojowe. Jeśli dziecko jest bardzo chłonne świata i uczy sie bardzo szybko w ciągu njmłodszych lat - warto to wykorzystać. Powinni to zrobić rodzice i pracownicy - nauczyciele przedszkola. Później, w młodszym wieku szkolnym ruch jest niezbędny - i bardzo niedoceniany, wręcz (jak często słyszę) nagminnie rugowany ze szkoły, z klasy. A to przecież pierwszy "złoty wiek dziecka" jeśli chodzi o aktywność. To nie jest ADHD tylko normalna potrzeba ruchu. Dzięki temu nabywa sie wielu kompetencji, rozwija kład kostno - mięśniowy oraz aktywiuje ośrodki (różne) w mózgu. To kształtuje także i rozwija "zasoby" dziecka. Ponadto dziecko jest chłonne nadal nowych rzeczy - wskazane jest aktywnie z nim być. Mniej wtłaczać w ławki i zmuszać do bezruch - wtedy dzieci się bardziej nudzą. Zatem ruch jako naturalne źródło nauki i podudzania ózgu. W późniejszym okresie życia można wykorzystywać wiel aktywnych i aktywizujących form, metod i środków w pracy z uczniem. Wiele przykładów (z medytacją włącznie) Państwo już podali, wiele innych jest dostępnych. Uczyliśmy się ich na studiach, podają je doradcy metodyczni i konsultanci na formach doskonalenia, mamy je tu - jako kurs neurodydaktyki. Jednakże podstwaą budowania połączeń nerwowych jest powtarzanie. A powtarzanie jest obecnie "nudne". Większość oczekuje "nowego" i ciekawego stale - tyle że to także staje się "nudne". Człowiek "przebodźcowany" jest tak samo mało chętny do nauki jak ten "znudzony" czyli pozbawiony bodźców. Zatemreguła "złotego środka" jest dla mnie optymalnym rozwiązaniem. Aczkolwiek dostosowuję ją także do grupy czy klasy z która pracuję. Do dorosłych także. Zresztą - niezwykle zdumiewa mnie fakt, że na każdym szkoleniu czy radzie znajdzie się nauczyciel (reprezentujący siebie i nauczycieli), który pyta: Długo jeszcze? O której kończymy? Zdumiewa mnie to, ponieważ jako nauczyciele z takim nastawieniem powinni (u uczniów) "walczyć", Skąd więc w nich samych takie nastawienie? I- co istotne - jak to nastawienie postrzegają nasi uczniowie, na ile przenosimy je do naszej codziennej pracy? Co mnie aktywizuje do podjęcia wysiłku, jakim jest skupienie, słuchanie, czytanie, pisanie....nauka? Mam nadzieję, że to także zmotywuje moich uczniów.
Dobrego dnia
Zmodyfikowany: Czwartek, 21 Styczeń 2016 11:09:32 - Grzegorz Grabski
|
Data wpisu:
21.01.2016
|
Agnieszka Cieszyńska
|
Moim zdaniem tym, co najlepiej aktywuje zapamietywanie jest ciekawość. Jeśli zaciekawisz ucznia zadaniem, postawisz problem, który nie jest infantylny, rzeczywiscie wymaga rozwiązania, będzie zmotywowany by zdobyc informacje i je wykorzystać. Informacja przerobiona w działaniu to gwarant jej zapamietania.
|
Data wpisu:
19.01.2016
|
Elżbieta Furtak-Wiśniewska
|
Wykorzystanie w toku lekcji:
- elementów "gimnastyki mózgu",
- różnych technik pracy umysłowej,
- rytmicznyh fragmentów utworów muzyki klasycznej.
|
Data wpisu:
18.01.2016
|
Małgorzata Tatko
|
- miła, przyjazna atmosfera podczas pracy
- chwila relaksu-przerwa sródlekcyjna
- łamigłówki umysłowe (słowno-logiczne), zagadki
- zainteresowanie, zaciekawienie tematem, np czy wiecie, że....(jakaś ciekawostka związana z tematem)
- mini konkurs z nagrodami-oceny, plusy itp
- praca w parach, małych grupach na ocenę (tylko pozytywną)
- zadanie dla chętnych na ocenę jw
- pomoc nauczyciela w każdej sytuacji
- zaangażowanie ucznia w lekcję
- dostępne pomoce w sali - zapomniałeś-poszukaj
|
Data wpisu:
18.01.2016
|
Martyna Felczak
|
Wśród metod na aktywację pamięci można wspomnieć o niedokończonych zdaniach, wzajemnym ocenianiu, o zabawach na spostrzegawczość, dyskusjach.
|
Data wpisu:
18.01.2016
|
Edyta Zarembska-Marciniak
|
Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto przyjrzeć się własnemu systemowi pamięci - co aktywuje mnie, co włącza proces myślowy, ile jestem w stanie odtworzyć, jak długo i w jakich warunkach skutecznie uczę się, efektywnie uczestniczę w zajęciach, wykładach. Prof. Vetulani zaleca: zapamiętywanie= wysoki stan czuwania (czestotliwość fal mózgowych gamma) połączony z działaniem, ruchem; konsolidacja wiedzy - przekształcanie engramów krótotrwałych w długotrwałe= częstotliwość alfa, drzemka lub bezmyślne odpoczywanie, Włosi ten cudowny stan nazywają dolce far niente; wydobywanie wiedzy= polisensoryczne przypominacze oraz wykorzystanie pamięci epizodycznej (stąd tak istotne jest włączenie dbania o relacje w edukacji). Pamiętajmy, że na przkazie werbalnym mózg ludzki skupia się skutecznie od 15 do 20 min, po tym czasie następują zakłócenia w zakresie sprawności hipokampa i wydzielania neuroprzekaźnika - acetylocholiny, co negatywnie wpływa na możliwości zapamiętywania. Wtedy właśnie warto aktywować móżdżek, dać odpocząć hipokampowi. A jeśli móżdżek to oczywiście wszystko co łączy się z aktywnością ruchową, działaniem - no i uruchmiamy pamięc proceduralną - bezcenne, ponieważ jest wiecznietrwała. Piszecie Państwo o medytacji, świetny pomysł, ja dorzucę pewną jej odmianę - trening uważności. Polega np. na skupieniu się na jednym dźwięku, przedmiocie, zapachu...
Zmodyfikowany: Poniedziałek, 18 Styczeń 2016 10:05:03 - Edyta Zarembska-Marciniak
|
Data wpisu:
18.01.2016
|
Katarzyna Kamińska
|
sposoby na aktywację pamięci u uczniów
Kilka lat temu pojawiły sie informacje o wprowadzeniu w niektórych szkołach lekcji medytacji; może warto nad tym pomyśleć? Dołączam materiał na ten temat, wprawdfzie nie najnowszy, ale ważny i ciekawy.
Załączony plik:
|
Data wpisu:
17.01.2016
|
Marzena Tejchman
|
Podczas powtarzania działu lub wprowadzania ważnego pojęcia matematycznego, który już uczniowie poznali na poprzednim etapie kształcenia, jest tworzenie mapy pamięci(mapy mentalnej). Mapa jest tworzona w grupie, każdy dopisuje skojarzenie z tym pojęciem, a potem je głośno czytamy i zapisujemy na tablicy .Za każdym razem staram się pokazać w jakich sytuacjach może być wykorzystane.Czasem na koniec lekcji słyszę: nie wiedziałam,że tak dużo pamiętam z gimnazjum.
|
Data wpisu:
17.01.2016
|
Grażyna Nowosielska
|
Pamiętam ze swojej edukacji szkolnej (to było w szkole średniej), że na każdej lekcji można było poprosić o krótką przerwę na ćwiczenia gimnastyczne (w ławkach, na ile się dało). To miało sens dla aktywacji pamięci - krew z tlenem dopłynęła do mózgu, łatwiej się zapamiętywało, bo mozna było łaczyć nowe z konkretnym ćwiczeniem.Myślę, że duze mozliwości sa w wykorzystaniu róznych gier, metod skojarzeniowych.
|
Data wpisu:
16.01.2016
|
Alicja Anastaziuk
|
Myślę, że dobrym pomysłem jest powrót do wzajemnego uczenia się w parach lub zespołach, następnie robienie krótkich sprawdzianów i pozostawienie uczniom oceny. Mało tego w dalszym etapie możemy poprosić sprawdzających i korygujących błędy o napisanie lub ustne przekazanie informacji zwrotnej, co się podobało, co zostało opanowane, a nad czym jeszcze trzeba popracować. Wymaga to trochę pracy od nauczyciela, przede wszystkim ustalenia zasad, aby nikt z uczestników nie poczuł sie urażony.
|
Data wpisu:
16.01.2016
|
Malgorzata Kowalewska
|
Wrogiem aktywności uczniów jest nuda. Trzeba więc robic wszystko, aby zaciekawić,np. stosować mapy mysli, polecać uczniom zadawanie pytań do tekstu, zadawanie pytań innym uczniom, włączać w tok lekcji fragmenty filmów, proponować debatę, dyskusję, umożliwić korzytanie z internetu, kończyć zajęcia quizem.... Oczywiście, nic w nadmiarze, gdyż to zaburzy koncentrację. Wazna jest też aktywność i pomysłowośc nauczyciela, walka z rutyną.
|
Data wpisu:
15.01.2016
|
Hanna Pietras
|
kiedyś były przerwy śródlekcyjne, wzajemne odpytywanie, stawianie wzajemnie ocen czy inne - mniej przyjemne dla ucznia - oddziaływania. A uczniowie mieli więcej uważności w sobie (termin dopiero teraz wprowadzony do obiegu), potrafili utrzymac uwagę przez dłuższy okres czasu. Nie potrzebowali aż takiego "bodźcowania" - mieli niższy poziom nudy.
Można także stosowac wiele metod, technik aktywizujących czy mnemotechnik, by dopingować dziecko do myślenia. Faktycznie, przyklady można by mnożyć...
|
Data wpisu:
12.01.2016
|