Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu (I STOPIEŃ) - DRUGA EDYCJA

MODUŁ 2.

Temat: Sposoby na aktywację pamięci u uczniów

Autor Wiadomość
Gabriela Wojciechowska

postów: 13

Najważniejsze, aby uruchomić zapamiętywanie - zainteresować uczniów zagadnieniem. Uczeń zainteresowany bierze udział w lekcji, słucha i więcej zapamiętuje. Można oczywiście stosowac mnemotechniki, ale nie każdemu odpowiada takie zakotwiczanie w pamięci. Dobrą metodą jest np. po 15 minutach lekcji poprosić uczniów, aby w parach powiedzieli sobie 3 rzeczy, o których nauczyli się w ciągu tego krótkiego czasu. Mogą określić co było dla nich najważniejsze, zapisać i porównac swoje wypowiedzi. Dobry rezultat osiąga się stosując na zakończenie lekcji metodę zdań niedokończonych np.dowiedziałem się że...; Zaskoczyło mnie...; Zaczynam się zastanawiać...: Nie mogę się zgodzić itp. Podsumowywanie fragmentów lekcji, zadawanie pytań, obrazowanie (np. mapa mentalna, schemat), pisanie czy rysowanie skutkuje zainteresowaniem uczniów. Przykady mozna mnożyć....

Ewa Urycka

postów: 6

Zadania praktyczne, pomoce multimedialne (ale bez przesady), trochę swobody w zachowaniu nauczyciela. Poczucie humoru też nie zaszkodzi.

Justyna Nowicka

postów: 8

Odwrócenie uwagi zaskakującym impulsem


Zabawa


Ćwiczenie śródlekcyjne


Zajęcia w terenie

Marzena Łyp

postów: 5

Sposoby na aktywację pamięci u uczniów faktycznie moglibyśmy mnożyć i prześcigać się w pomysłach, moi przedmówcy podali wiele przykładów happy


W mojej praktyce nauczyciela obserwuję, że ważne jest również w jaki sposób uczniowie spędzają przerwę. Hałas w czasie przerwy z pewnością nie wpływa dobrze na pracę ucznia w czasie lekcji.

Ewa Dobosz-Rysiewicz

postów: 3


Witam,




Na aktywację pamieci moze wpływać wiele czynników:




- humor na lekcji i przyjazne nastawienie nauczyciela do uczniów ( i odwrotnie),




- stosowanie technik aktywizujących oraz multimediów,




- zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce ( o ile się da).



 

Ewa Dobosz-Rysiewicz

postów: 3


Witam,




Na aktywację pamieci moze wpływać wiele czynników:




- humor na lekcji i przyjazne nastawienie nauczyciela do uczniów ( i odwrotnie),




- stosowanie technik aktywizujących oraz multimediów,




- zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce ( o ile się da).



 

Ewa Dobosz-Rysiewicz

postów: 3


Witam,




Na aktywację pamieci moze wpływać wiele czynników:




- humor na lekcji i przyjazne nastawienie nauczyciela do uczniów ( i odwrotnie),




- stosowanie technik aktywizujących oraz multimediów,




- zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce ( o ile się da).



Tak Małgosiu, podstawa to pozytywne nastawienie do otoczenia.


Te trzy kotwice stosuję już od lat i mogę powiedzieć, że mnie nie zawodzą. 


Może się zdażyć poślizg, bo taki mamy klimat ... ale najważniejsze żeby był kontrolowany


Pozdrawiam


Ewa


 

Magdalena Bartosiak

postów: 3

Uczniowie będą się starali zapamiętać informacje podawane na lekcji, jeśli bedą do tego odpowiednio nastawieni, zmotywowani. Muszą wiedzieć o czym będzie na lekcji mowa i czego się od nich po tej lekcji oczekuje. Czasami pozwalam uczniom zaproponować (po przedstawieniu celów), w jaki sposób chcą na lekcji pracować. Ten wybór sprawia, że czują się odpowiedzialni za  to, co się na tej konkretnej lekcji dzieje i mam nadzieję, że lepiej wpływa to na ich pamięć{#emotions_dlg.smile}

Zmodyfikowany: Poniedziałek, 4 Lipiec 2016 11:40:51 - Magdalena Bartosiak

DOROTA SIWIK

postów: 10

Witam,


Na aktywację pamieci moze wpływać wiele czynników:


- humor na lekcji i przyjazne nastawienie nauczyciela do uczniów ( i odwrotnie),


- stosowanie technik aktywizujących oraz multimediów,


- zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce ( o ile się da).

Barbara Gromek-Oleksy

postów: 8

Techniki stosowane w ocenianiu kształtującym i uwaga, nie piszę tu o sposobie oceniania uczniów na świadectwie w klasach 1-3. W mojej szkole jestem koordynatorem już drugiego stopnia - Rozwój uczenia i nauczania, zatem sposoby zapoznawania uczniów z celami lekcji, NaCoBeZU oraz sprawdzanie czy dzieci zrozumiały, podsumowywanie lekcji przez uczniów, podawanie kryteriów sukcesu do zadań, kartkówek, sprawdzianów - wszystko to wpływa na fakt, ze uczniowie wiedzą czego, w jaki sposób się uczyć zapamiętując te najistotniejsze, potrzebne szczegóły z lekcji.

Monika Kornaga

postów: 60

Witam,


uwazam że istotną rolę odgrywają skupienie-koncentracja uwagi-zrozumienie ,przypominanie informacji,kojarzenie wszystkich bodźców zmysłowych,zapamiętywanie i przypominanie.Na co dzień uczę,przypominam,powtarzam,utrwalam materiał lub umiejętności z uczniami.Aktywuje ich ciekawość,atrakcyjność zajęć,stosowanie polimetod,nauka przez zabawę często powoduje eliminację stresu i pozwala uczniowi lepiej opanować umiejętności.Nie bez znaczenia jest atmosfera pracy z uczniem,klasą...Istotne są przerwy...Nie ma ucznia-jest człowiek....Miło jest móc z radością przekazywać to,czego nauczyli nas najlepsi.Istnieje wiele technik zapamietywania,sposobów pomocy uczniowi i rodzicom,warto z nich korzystać.

Hanna WOŹNIAK

postów: 5

Metody aktywizyjące.


Życzliwość i zrozumienie dla uczniów.

Ewa Abramowicz

postów: 8

Jeżeli tylko jest to możliwe staram się wykorzystywać zainteresowania uczniów, którzy mnają wtedy okazję podzielić się swoimi pasjami z innymi. Niestety, są też zagadnienia, które nie budzą w uczniach entuzjazmu (wymagania podstawy programowej są nieubłagane). Wówczas często stosuję metody aktywizujące. Jest ich takie bogactwo, że zawsze uda się dobrać ciekawą metodę do tematu lekcji. Różnorodność - to podstawa, nie pozwala uczniom się nudzić, choć wymaga od nauczyciela wiele dodatkowej pracy. Cenna jest też praca w grupach, ale często dużo czasu zabiera dyscyplinowanie uczniów, zwłaszcza w tych zespołach klasowych, które we wcześniejszych latach w grupach pracowały rzadko lub wcale.

Ewelina Rygał

postów: 5

Zapamiętywanie aktywizuje:


1. wywołanie zainteresowania tematem


2. odwołanie się do przykładów z życia


3. odwołanie się emocji i przeżyć własnych


4. nawiązanie dobrego kontaktu z uczniami - bez "barykady" biurka, dziennika, podręcznika itd.


5. ilustrowanie wypowiedzi obrazami (prezentacja, film, muzyka...)


6. używanie przystępnego i zrozumiałego dla uczniów języka


7. wywołanie sytuacji, która obudzi skojarzenia....


Można by tę listę oczywiście kontynuować, ale najważniejsze jest "rozpoznanie przeciwnika", czyli przetestowanie, co na naszych uczniów działa najlepiej.

Grażyna Gramza

postów: 18

Staram się organizować zajęcia tak, by można było zastosować znaną już wiedzę. Zapraszam specjalistów np. archeologa czy muzealnika żeby uczniowie mieli możliwość z nimi porozmawiać. Chodzimy do muzeów i bierzemy udział w spotkaniach na okresśone tematy. Ostatnio np. na temat praw dziecka z ambasadorem UNESCO. (Uczę historii i wos.) Uczniowie, nawet jak wydają się podczas spotkania nizainteresowani, to jednak po jakimś czasie przypominają sobie, o czym była mowa. Ja mam wtedy też możliwość odwołania się do sytuacji jaka miała miejce podczas wycieczki czy dyskusji. Oglądamy również dużo filmów dokumentalnych. Z tym, że ogladanie jest aktywne- mają odpowiadać na pytania.

Grażyna Gramza

postów: 18

Staram się organizować zajęcia tak, by można było zastosować znaną już wiedzę. Zapraszam specjalistów np. archeologa czy muzealnika żeby uczniowie mieli możliwość z nimi porozmawiać. Chodzimy do muzeów i bierzemy udział w spotkaniach na okresśone tematy. Ostatnio np. na temat praw dziecka z ambasadorem UNESCO. (Uczę historii i wos.) Uczniowie, nawet jak wydają się podczas spotkania nizainteresowani, to jednak po jakimś czasie przypominają sobie, o czym była mowa. Ja mam wtedy też możliwość odwołania się do sytuacji jaka miała miejce podczas wycieczki czy dyskusji. Oglądamy również dużo filmów dokumentalnych. Z tym, że ogladanie jest aktywne- mają odpowiadać na pytania.

Urszula Burda

postów: 4

Po przeczytaniu wpisów moich poprzedników stwierdzam, że moje metody są bardzo podobne. Ja bardzo często korzystam z mapy mentalnej, gier komunikacyjnych oraz gier na tablicy multimedialnej. Uczniowie współtworzą banki słów na stronach internetowych.

Marzanna Miąsko

postów: 15

Na przykład, ściszam głos i mówię szeptem: Wyobraźcie sobie....

Małgorzata Boćko

postów: 19

Po przedstawieniu uczniom tematyki lekcji warto zapytać, czego chcieliby się dowiedzieć na ten temat. Na podstawie wskazań uczniów można skonstruować cele lekcji (które nie będą tylko celami nauczyciela, ale również samych zainteresowanych). Poruszanie kwestii ważnych dla uczniów na pewno wpłynie na motywację pracy na lekcji, a przy tym zaktywizowanie pamięci. 


Samodzielne poszukiwanie rozwiązań, odpowiedzi na interesujące pytania - zaktywizuje dzieci (aktywność własna niewątpliwie wpłynie na procesy zapamiętywania).


Uważam, że nawiązywanie do realiów życia dziecka, odwoływanie się do emocji - wywoła zaciekawienie. 


Poza tym ważne jest odwołanie się do wielu zmysłów, wszelkie metody mnemotechnik, mapy myśli...

Małgorzata Boćko

postów: 19

Po przedstawieniu uczniom tematyki lekcji warto zapytać, czego chcieliby się dowiedzieć na ten temat. Na podstawie wskazań uczniów można skonstruować cele lekcji (które nie będą tylko celami nauczyciela, ale również samych zainteresowanych). Poruszanie kwestii ważnych dla uczniów na pewno wpłynie na motywację pracy na lekcji, a przy tym zaktywizowanie pamięci. 


Samodzielne poszukiwanie rozwiązań, odpowiedzi na interesujące pytania - zaktywizuje dzieci (aktywność własna niewątpliwie wpłynie na procesy zapamiętywania).


Uważam, że nawiązywanie do realiów życia dziecka, odwoływanie się do emocji - wywoła zaciekawienie. 


Poza tym ważne jest odwołanie się do wielu zmysłów, wszelkie metody mnemotechnik, mapy myśli...

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.