Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Metody aktywizujące na lekcjach matematyki w klasach IV–VIII w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty

Moduł 1. Metody aktywizujące – czy warto podjąć wyzwanie?

Temat: Moduł 1 - odpowiedzi na zadania

Autor Wiadomość
Maria Lelakowska

postów: 2

Zadanie 1. Zastanów się, dlaczego warto stosować metody aktywizujące.


- wywołują w uczniach większą aktywność i zainteresowanie lekcją;


- uczeń bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji ;


- odpowiednie dopasowane metody rozwijają zainteresowania ucznia;


- pobudzają do myślenia i aktywnego uczestnictwa w zajęciach;


- dzięki metodom uczniowie mają możliwość realizacji własnych pomysłów;


- uczeń może wykazać się swoją kreatywnością i zdolnościami;


- uczeń ma możliwość poszukiwania odpowiedzi na zadany problem;


- metody stwarzają warunki dla ucznia do bycia odkrywcą i eksperymentatorem;


- poprzez metody aktywne nauczyciel stwarza warunki do samodzielnego uczenia się ucznia;


- metody prowadzą również do dobrych relacji, pracy zespołowej, uczeń czuje się potrzebny (nawet ten najsłabszy);


- przez metody zajęcia stają się bardziej ciekawe dla ucznia i bardziej motywują ucznia do podjęcia wysiłku;


- poprzez stosowanie metod można wypracować nietypowe, twórcze rozwiązania;


Zadanie 2. Opisz na forum, jakie trudności musisz pokonać lub pokonujesz, aby stosować metody aktywizujące.


- za mało czasu na zajęciach;


- obawa przed tym, że nie zdążę przerobić materiał;


- brak czasu na przygotowanie odpowiednich narzędzi do pracy na lekcji;


- czasem brak pomysłu na daną lekcje (jakie metody mogą się przydać i jak je zrealizować);


- obawa przed tym czy dana metoda się sprawdzi na zajęciach;


Zadanie 3. Zastanów się i wymień te umiejętności matematyczne, których opanowanie sprawia Twoim uczniom trudności. Czy potrafisz powiedzieć, dlaczego tak się dzieje?


Podczas pracy z uczniami klasy 7 zauważyłam, że największy problem sprawiają zadania z treścią. Uczniowie często nie rozumieją co czytają. Szwankuje u nich umiejętność czytania ze zrozumieniem. Kolejnym problemem jest działania na liczbach całkowitych – uczniowie zapominają o znakach, nie pamiętają kiedy się dodaje a kiedy odejmuje. Dużym problemem są też działania na ułamkach zwykłych. Uczniowie jak tylko widzą w danym przykładzie ułamki, to od razu nie chętnie je rozwiązują.


Jaka może być tego przyczyna? Zastanawiałam się nad tym i uważam, że uczniowie nie do końca mają opanowane techniki liczenia. Być może jest to spowodowane zaległościami z klas ubiegłych. Może forma przekazywania przez nauczyciela treści nie jest do końca dla nich zrozumiała lub zastosowane metody są nieodpowiednie.


Zadanie 4. Opisz na forum, która z opmówionych zabaw podoba Ci się najbardziej. Zastosuj ją w klasie i podziel si wrażeniem, jakie wywarła na Twoich uczniach.


Uważam, że wszystkie zabawy są ciekawe do wykorzystania na zajęciach z uczniami. Ja postanowiłam przeprowadzić bingo w klasie 7 szkoły podstawowej dotyczące równań. Aby dodatkowo uatrakcyjnić zajęcia przygotowałam koło fortuny, na którym były wpisane równania do rozwiązania. Uczniowie kręcili kołem i rozwiązywali poszczególne przykłady. Podczas zabawy było widać wielkie emocje i zaangażowanie ze strony uczniów. Po zakończonej zabawie uczniowie na pytanie co najbardziej im się podobało odpowiadali:


- dużo emocji;


- rywalizacja;


- fajna zabawa;


- w końcu nauczyłem się rozwiązywać równania;


- duże zaangażowanie i skupienie;


Podczas tej zabawy troszkę miałam obawy czy uczniowie, którzy są słabsi dadzą sobie radę i czy się szybko nie zniechęcą. Ale ku mojemu zaskoczeniu podejmowali próbę rozwiązania przykładów. Byłam mile zaskoczona. Oczywiście przygotowałam takie przykłady, aby każdy miał równe szanse nawet ci najsłabsi. Myślę, że w miarę możliwości będę stosować tą zabawę, bo widać, że zadziałała i przyniosła dobre efekty.

Dorota Kiślak

postów: 5

Aktywizujące metody nauczania to wskazówki, sposoby działania, które pomogą uczniom:


- pogłębić zainteresowanie wspólną sprawą
- przyswoić bez trudu nową wiedzę
- rozwinąć własne pomysły i idee
- komunikować się
- dyskutować i spierać na różne tematy
- podjąć działania na rzecz własnego rozwoju

Zmodyfikowany: Środa, 25 Wrzesień 2019 13:25:28 - Dorota Kiślak

Magdalena Dzierzęga

postów: 6

Jest wiele plusów stosowania metod aktywizujących.


Przede wszystkim myślę, że uczniowie są bardziej zainteresowani zajęciami.


Sądzę, że szybciej zdają sobie sprawę, że aby "wygrać" na takich lekcjach, należy choć trochę powtórzyć w domu poznany wcześniej materiał blunk


Więcej zapamiętują.


Szybciej pokazują swoją kreatywność, rozwijają się twórczo.


Uczniowie mają możliwość samodzielnego uczenia się (przez zabawę).


Mogą uczyć się przez doświadczenia co również sprzyja szybszemu uczeniu się. 

Maja Ochryniuk

postów: 15

Zadanie 1. Zastanów się, dlaczego warto stosować metody aktywizujące.


 


- wywołują w uczniach większą aktywność i zainteresowanie lekcją;


 


- uczeń bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji ;


- pobudzają do myślenia i aktywnego uczestnictwa w zajęciach;


 


- uczeń może wykazać się swoją kreatywnością i zdolnościami;


 


- uczeń ma możliwość poszukiwania odpowiedzi na zadany problem;


 


- poprzez metody aktywne nauczyciel stwarza warunki do samodzielnego uczenia się ucznia;


 


- metody prowadzą również do dobrych relacji, pracy zespołowej, uczeń czuje się potrzebny (nawet ten najsłabszy);


 


- przez metody zajęcia stają się bardziej ciekawe dla ucznia i bardziej motywują ucznia do podjęcia wysiłku;


 


Zadanie 2. Opisz na forum, jakie trudności musisz pokonać lub pokonujesz, aby stosować metody aktywizujące.


 


- za mało czasu na zajęciach;


 


- obawa przed tym, że nie zdążę przerobić materiał;


 


- brak czasu na przygotowanie odpowiednich narzędzi do pracy na lekcji;


 


- czasem brak pomysłu na daną lekcje (jakie metody mogą się przydać i jak je zrealizować);


 


 


Zadanie 3. Zastanów się i wymień te umiejętności matematyczne, których opanowanie sprawia Twoim uczniom trudności. Czy potrafisz powiedzieć, dlaczego tak się dzieje?


 


Podczas pracy z uczniami klasy 7 zauważyłam, że największy problem sprawiają zadania z treścią. Uczniowie często nie rozumieją co czytają. Szwankuje u nich umiejętność czytania ze zrozumieniem.


Kolejnym problemem jest działania na liczbach całkowitych – uczniowie zapominają o znakach, nie pamiętają kiedy się dodaje a kiedy odejmuje.


Dużym problemem są też działania na ułamkach zwykłych. Uczniowie jak tylko widzą w danym przykładzie ułamki, to od razu nie chętnie je rozwiązują.


 


Jaka może być tego przyczyna? Zastanawiałam się nad tym i uważam, że uczniowie nie do końca mają opanowane techniki liczenia. Być może jest to spowodowane zaległościami z klas ubiegłych. Może forma przekazywania przez nauczyciela treści nie jest do końca dla nich zrozumiała lub zastosowane metody są nieodpowiednie.


 


Zadanie 4. Opisz na forum, która z opmówionych zabaw podoba Ci się najbardziej. Zastosuj ją w klasie i podziel si wrażeniem, jakie wywarła na Twoich uczniach.


 


Uważam, że wszystkie zabawy są ciekawe do wykorzystania na zajęciach z uczniami. Ja postanowiłam przeprowadzić bingo w klasie 7 szkoły podstawowej dotyczące działań na liczbach całkowitych.   Podczas zabawy było widać wielkie emocje i zaangażowanie ze strony uczniów. 

Beata Trzeciak

postów: 6

zad.2 


Brak własnej sali(przechowywanie przygotowanych pomocy dydaktycznych, gier itp.), realizacja zajęć w różnych salach lekcyjnych, liczebność uczniów w oddziałach, za mało godzin lekcyjnych przewidzianych na realizację poszczególnych zagadnień, 

Beata Trzeciak

postów: 6

zad.1 Metody aktywizujące sprzyjają rozwojowi umiejętności, przy ich stosowaniu konieczne jest wykorzystanie różnych technik i metod nauczania, co powoduje, że przekazywany materiał lepiej jest odbierany i przyswajany przez uczniów niezależnie od stylu nauki. W języku ucznia Lekcje nie są nudne, stają się ciekawsze i interesujące.

Zmodyfikowany: Piątek, 14 Wrzesień 2018 15:50:54 - Beata Trzeciak

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.