Zadanie 1. Zastanów się, dlaczego warto stosować metody aktywizujące.
- wywołują w uczniach większą aktywność i zainteresowanie lekcją;
- uczeń bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji ;
- odpowiednie dopasowane metody rozwijają zainteresowania ucznia;
- pobudzają do myślenia i aktywnego uczestnictwa w zajęciach;
- dzięki metodom uczniowie mają możliwość realizacji własnych pomysłów;
- uczeń może wykazać się swoją kreatywnością i zdolnościami;
- uczeń ma możliwość poszukiwania odpowiedzi na zadany problem;
- metody stwarzają warunki dla ucznia do bycia odkrywcą i eksperymentatorem;
- poprzez metody aktywne nauczyciel stwarza warunki do samodzielnego uczenia się ucznia;
- metody prowadzą również do dobrych relacji, pracy zespołowej, uczeń czuje się potrzebny (nawet ten najsłabszy);
- przez metody zajęcia stają się bardziej ciekawe dla ucznia i bardziej motywują ucznia do podjęcia wysiłku;
- poprzez stosowanie metod można wypracować nietypowe, twórcze rozwiązania;
Zadanie 2. Opisz na forum, jakie trudności musisz pokonać lub pokonujesz, aby stosować metody aktywizujące.
- za mało czasu na zajęciach;
- obawa przed tym, że nie zdążę przerobić materiał;
- brak czasu na przygotowanie odpowiednich narzędzi do pracy na lekcji;
- czasem brak pomysłu na daną lekcje (jakie metody mogą się przydać i jak je zrealizować);
- obawa przed tym czy dana metoda się sprawdzi na zajęciach;
Zadanie 3. Zastanów się i wymień te umiejętności matematyczne, których opanowanie sprawia Twoim uczniom trudności. Czy potrafisz powiedzieć, dlaczego tak się dzieje?
Podczas pracy z uczniami klasy 7 zauważyłam, że największy problem sprawiają zadania z treścią. Uczniowie często nie rozumieją co czytają. Szwankuje u nich umiejętność czytania ze zrozumieniem. Kolejnym problemem jest działania na liczbach całkowitych – uczniowie zapominają o znakach, nie pamiętają kiedy się dodaje a kiedy odejmuje. Dużym problemem są też działania na ułamkach zwykłych. Uczniowie jak tylko widzą w danym przykładzie ułamki, to od razu nie chętnie je rozwiązują.
Jaka może być tego przyczyna? Zastanawiałam się nad tym i uważam, że uczniowie nie do końca mają opanowane techniki liczenia. Być może jest to spowodowane zaległościami z klas ubiegłych. Może forma przekazywania przez nauczyciela treści nie jest do końca dla nich zrozumiała lub zastosowane metody są nieodpowiednie.
Zadanie 4. Opisz na forum, która z opmówionych zabaw podoba Ci się najbardziej. Zastosuj ją w klasie i podziel si wrażeniem, jakie wywarła na Twoich uczniach.
Uważam, że wszystkie zabawy są ciekawe do wykorzystania na zajęciach z uczniami. Ja postanowiłam przeprowadzić bingo w klasie 7 szkoły podstawowej dotyczące równań. Aby dodatkowo uatrakcyjnić zajęcia przygotowałam koło fortuny, na którym były wpisane równania do rozwiązania. Uczniowie kręcili kołem i rozwiązywali poszczególne przykłady. Podczas zabawy było widać wielkie emocje i zaangażowanie ze strony uczniów. Po zakończonej zabawie uczniowie na pytanie co najbardziej im się podobało odpowiadali:
- dużo emocji;
- rywalizacja;
- fajna zabawa;
- w końcu nauczyłem się rozwiązywać równania;
- duże zaangażowanie i skupienie;
Podczas tej zabawy troszkę miałam obawy czy uczniowie, którzy są słabsi dadzą sobie radę i czy się szybko nie zniechęcą. Ale ku mojemu zaskoczeniu podejmowali próbę rozwiązania przykładów. Byłam mile zaskoczona. Oczywiście przygotowałam takie przykłady, aby każdy miał równe szanse nawet ci najsłabsi. Myślę, że w miarę możliwości będę stosować tą zabawę, bo widać, że zadziałała i przyniosła dobre efekty.