Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Lepszy nauczyciel i lepszy uczeń. Coaching w edukacji II stopnia (non stop)

Moduł 1. Komunikujemy się

Temat: Moduł 1. Zadanie 4.

Autor Wiadomość
Angelika Strzałkowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 529

Pomyślcie o sobie w roli nauczyciela. Ile punktów (1–5) przyznalibyście sobie w każdym z powyższych aspektów? Napiszcie przy nich liczbę 1–5 lub „nie mam opinii”.

1. Dostosowuje sposób komunikowania do rozmówcy.
2. Zachęca rozmówcę do wypowiedzi, nawet kiedy się z nim nie zgadza.
3. Swoim zachowaniem okazuje zainteresowanie rozmową (kontakt wzrokowy, postawa ciała, wyraz twarzy, pauzy, potakiwanie).
4. W czasie rozmowy z pracownikiem, kontroluje rozmowę, aktywnie słuchając i zadając pytania precyzujące.
5. Potwierdza zrozumienie wysłuchanych informacji.
6. Podsumowuje zebrane informacje, upewniając się, że ma wszystkie potrzebne dane.
7. Dzieli się istotnymi dla pracowników i współpracowników informacjami.
8. Wypowiada się konkretnie i zrozumiale dla słuchacza.
9. Sprawdza, czy rozmówca dobrze rozumie wysłuchaną wypowiedź.
10. Jeśli słyszy zastrzeżenia/pretensje, najpierw spokojnie wysłuchuje rozmówcę i upewnia się, czy dobrze rozumie i wie, o co chodzi, a dopiero potem – reaguje.
11. Korzysta z różnych sposobów przekazywania informacji, by robić to jak najskuteczniej.
12. Wypowiada się spokojnym tonem.
13. Racjonalnie radzi sobie z emocjami.
14. Radzi sobie w trudnych sytuacjach z rozmówcami (np. Kiedy ktoś zmienia temat, przeszkadza, przerywa pytaniami lub złośliwie komentuje…).
15. Potrafi budować osobiste relacje z pracownikami, okazując im zainteresowanie dla ich problemów i spraw prywatnych.
16. Jasno formułuje cele i wymagania dotyczące zadań wykonywanych przez pracowników.
17. Zlecając zadania, dostosowuje je do stopnia samodzielności swoich podwładnych.
18. Ustala realne terminy wykonania zadań.
19. Dostarcza podwładnym potrzebnego wsparcia przed rozpoczęciem pracy.
20. Delegując zadania, wybiera pracowników, którzy mają czas, by je wykonać.
21. Delegując zadania, jasno określa, co jest do zrobienia oraz jaki jest zakres odpowiedzialności i uprawnień pracownika.
22. Konsultuje z pracownikami i współpracownikami decyzje mające istotny wpływ na ich pracę.
23. Daje podwładnym poczucie zainteresowania tym, jak wykonują swoje obowiązki.
24. Systematycznie udziela podwładnym konstruktywnej informacji zwrotnej, dotyczącej ich pracy.
25. Udzielając pracownikom informacji zwrotnych, dba o to, żeby stosować model kanapki (informacja o tym, co zostało wykonane dobrze, potem o tym, co wymaga poprawy i pozytywne domknięcie).
26. Zwraca uwagę natychmiast, gdy widzi niepokojące zachowania u pracowników.
27. Spokojnie i otwarcie informuje podwładnych o tym, co wymaga poprawy.
28. Korygując, informuje konkretnie o niepokojących go faktach, oddzielając nieakceptowane zachowanie od oceny człowieka.
29. Korygując, jasno określa swoje oczekiwania związane ze zmianą zachowania podwładnego.
30. Korygując, informuje pracownika o tym, jakie negatywne skutki dla organizacji, może przynieść jego zachowanie.
31. Wie, co motywuje pracowników, i korzysta z tych informacji w praktyce, kiedy chce ich zachęcić do działania.
32. Zawsze podsumowuje zakończone prace/projekty i przekazuje pracownikom informację zwrotną ich dotyczącą.
33. Chwali pracowników za pozytywne zachowania i wyniki.
34. Potrafi rozpoznawać objawy zniechęcenia i demotywacji u pracowników.
35. Interweniuje, gdy widzi objawy demotywacji u pracowników.
36. Jasno określa, czego pracownicy powinni się nauczyć i jakie umiejętności doskonalić.
37. Zachęca podwładnych do pracy nad sobą.
38. Szkoli pracowników, przekazując im informacje poszerzające ich umiejętności i kompetencje zawodowe.
39. Umie przyznać się do popełnionego błędu i wyciągnąć wnioski.
40. Zasięga opinii podwładnych, jeśli nie ma pewności swych kompetencji w danej dziedzinie.
41. Aktywizuje pracowników do dzielenia się z innymi wiedzą i doświadczeniem.
42. Wspólnie z pracownikami analizuje przyczyny problemów i poszukuje rozwiązań.
43. W sytuacjach konfliktowych podejmuje działania zmierzające do rozwiązania sporu.
44. Bierze na siebie odpowiedzialność za podjęte decyzje.
45. Troszczy się o dobrą atmosferę w zespole.
Wypiszcie teraz aspekty, w których jesteście szczególnie dobrzy.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.