Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Jak oswoić konflikty w klasie - praktyczny poradnik dla nauczyciela

Moduł 1. W atmosferze konstruktywnych działań

Temat: Moduł 1. Zadanie 5.

Autor Wiadomość
Anna Jerzakowska

postów: 648

Jakie jeszcze możesz tutaj dodać wnioski lub spostrzeżenia? Podziel się swoimi przemyśleniami
na forum kursu.
Kamila Rakowska

postów: 7


Czasami przyczyniamy się do eskalacji konfliktu, gdy np uczniowie pokłócili sie o coś na przerwie i szkoda nam kilku minut lekcji, by pomóc im temat załatwić. Tracimu wówczas znacznie więcej.



Najgorsze jest to , że rodzice nie pozwalają swoim dzieciom dorosnąć. Niejednokrotnie mama za syna próbuje załatwić problem. Coś co jest typowe dla nastolatków dla nich urasta do rangi państwowej. Dzieciaki dawno zapomną o co chodzi a matki dalej rozstrząsają konflikt.

Ada Dorociak

postów: 5

Często bywa,że osoba wywołująca konflikt woła o pomoc = w takisposób chce na siebie zwrócić uwagę.Zgadzam się z umieszczonymi postami Ada

Ada Dorociak

postów: 5

Często bywa,że osoba wywołująca konflikt woła o pomoc = w takisposób chce na siebie zwrócić uwagę.Zgadzam się z umieszczonymi postami Ada

Ada Dorociak

postów: 5

Często bywa,że osoba wywołująca konflikt woła o pomoc = w takisposób chce na siebie zwrócić uwagę.Zgadzam się z umieszczonymi postami Ada

Ada Dorociak

postów: 5

Często bywa,że osoba wywołująca konflikt woła o pomoc = w takisposób chce na siebie zwrócić uwagę.Zgadzam się z umieszczonymi postami Ada

Ada Dorociak

postów: 5

Często bywa,że osoba wywołująca konflikt woła o pomoc = w takisposób chce na siebie zwrócić uwagę.Zgadzam się z umieszczonymi postami Ada

Elżbieta Bielińska

postów: 13

Czasami przyczyniamy się do eskalacji konfliktu, gdy np uczniowie pokłócili sie o coś na przerwie i szkoda nam kilku minut lekcji, by pomóc im temat załatwić. Tracimu wówczas znacznie więcej.

Anna Chrapek

postów: 9

Zdarzają się tez konflity uczeń - grupa uczniów. Powody są różne, ale najczęściej zaczyna się od konfliktu uczeń-uczeń i jeden ze zwaśnionych podburza resztę grupy przeciwko drugiemu. Zadziwiające, jak łatwo dochodzi do zdobycia popleczników w tej sytuacji. Często bardzo mocno angażują się w konflikt i wierzą bezkrytycznie w oskarżenia, choć ich wiedza na temat genezy waśni jest znikoma.


Smuci też fakt, że często pozornie rozwiązany konflikt wraca (u tych samych lub innych uczniów), a wnioski wyciągnięte przez uczniów poprzednim razem szybko zostają zapomniane.


Nie można chyba jednak się dziwić, gdy dzieci siedzą w małych pomieszczeniach w dużych grupach, otacza ich smog elektryczny i bodźce, które nie odpowiadają ich zmysłom, a potrzeby są tak często spychane na margnies.

Małgorzata TOPOROWSKA

postów: 2

Wspólny projekt na początku budził kolejne konflikty lecz świadomość, że musimy go zrealizować pozwoliła na wyciszenie konfliktów i wspólną pracę grupy - wszyscy mieli ten sam cel happy

Marzena Dyś

postów: 5

Konfilty moga być " budujące", widzę dobre strony konfliktów, jedak, kiedy rodzice przejmują za dzieci stery, to zastanawiam, się czy w dorosłym życiu, te dzieci będa potrafiły budować samodzielnie relacje z innymi i nimi zarządzać.Nie mówię, tu o skrajnych przypadkach, ale typu: "a Weronika, powiedziała mojej Zuzi, że ...., proszę coś z tym zrobić"

Zmodyfikowany: Wtorek, 8 Październik 2019 20:58:39 - Marzena Dyś

Barbara Kołcz

postów: 17

Konflikty klasowe są i będą, problemem stają się rodzice, którzy włączają się w te spory i wtedy bardzo trudno dotrzeć do dziecka. Jeżeli nie mamy poparcia rodziców to nasza praca będzie coraz trudniejsza

Monika Dąbkowska

postów: 6

Konflikty były, są i będą. To trudne, ale dobrze z przeciwników zrobić sprzymierzeńców, dając im do wykonania nietypowe zadanie.

Joanna Kraynik-Goślicka

postów: 3

Niestety wsród dzieci podobnie jak wsród dorosłych są osoby, które lubią dokuczać innym, czują się lepiej, gdy komuś wyrządzą krzywdę. Siebie w ten sposób dowartościowują. Czasem konflikty między uczniami są bardzo bolesne, dlatego ważne jest, aby konflikt w porę i skutecznie zażegnać i tu ważna jest rola nauczyciela. Konflikt zakończony w dobry sposób pozwala wyznaczyć granice postępowania wobec innych, pozwala lepiej poznać siebie i innych, pozwala spojrzeć na problem oczami innej osoby. 

Jadwiga Dobrosz

postów: 6

Zgadzam się, że wszelkie konflikty dają upust skumulowanej energii. Niestety jednak nie zawsze kłótnie uczniów szkoły podstawowej oczyszczają atmosferę bądź pomagają im dotrzeć do ukrytych potrzeb. Z moich obserwacji wynika, że często dzieci nie umieją dokonać autorefleksji i  zrobią wszystko, aby tylko usprawiedliwić swoje zachowanie. Przyznanie się do winy jest dla wielu oznaką słabości, porażki. 

Ewelina Żelazowska

postów: 42

Zgadzam się ze wcześniejszymi wypowiedziami. Dodałabym jeszcze, że wedłu mnie, bardzo istotne jest wprowadzenie przez nauczyciela różnych zajęć na temat komunikacji interpersonalnej w klasie, jako element integracji, ale też wskazówka dla uczniów mówiąca m.in. czym jest konflikt, pokazanie pozytywnych i negatywnych skutków konfliktu, sposobów rozwiązania tego konfliktu. 


Przykładowe ćwiczenia:


ĆWICZENIE „CZARNE PUNKTY”


Działania nauczyciela:



  • rozkłada arkusz papieru z narysowanym konturem sylwetki człowieka,

  • prosi uczniów o zastanowienie się, gdzie u nich gromadzi się złość,

  • prosi uczniów o zaznaczenie czarnymi punktami na konturze sylwetki człowieka miejsca, w których gromadzi się u nich złość,


Działania uczniów:



  • uczniowie zastanawiają się, gdzie u nich gromadzi się złość,

  • uczniowie zaznaczają czarnymi punktami na konturze sylwetki człowieka miejsca, w których gromadzi się u nich złość.


ĆWICZENIE „BALONY ZŁOŚCI”


Działania nauczyciela:



  • tłumaczy uczniom, że balon to człowiek, a powietrze, które w nim będzie to złość,

  • prosi dwie osoby o nadmuchanie balonów,

  • prosi jednego z dwóch wcześniej wybranych uczniów, aby dmuchał balon do tej pory, aż pęknie,

  • prosi drugiego ucznia, aby stopniowo wypuszczał powietrze z balonu,

  • nauczyciel zadaje pytanie podopiecznym: CO DZIEJE SIĘ Z CZŁOWIEKIEM, GDY ZŁOŚĆ W NIM ZOSTANIE?


Działania uczniów:



  • dwóch uczniów dmucha balony,

  • jeden z uczniów dmucha balon, aż pęknie,

  • drugi z uczniów stopniowo wypuszcza powietrze z balonu,

  • uczniowie odpowiadają na zadane przez terapeutę pytanie.

Zmodyfikowany: Poniedziałek, 19 Listopad 2018 22:23:10 - Ewelina Żelazowska

LUCYNA SZCZUTKO

postów: 5

Dzieci często wywołują konflikty, ponieważ chcą zwrócić uwagę na siebie. Dzisiaj rodzice nie wychowują dzieci tylko " przechowują". Uważają, że jedynym celem rodzica jest zabezpieczenie wszystkich porzeb dziecka, nawet tych dziwnych- mam więc jestem.


Moim sposobem na integrację klasy jest realizowanie wspólnych projektw.

LUCYNA SZCZUTKO

postów: 5

Dzieci często wywołują konflikty, ponieważ chcą zwrócić uwagę na siebie. Dzisiaj rodzice nie wychowują dzieci tylko " przechowują". Uważają, że jedynym celem rodzica jest zabezpieczenie wszystkich porzeb dziecka, nawet tych dziwnych- mam więc jestem.


Moim sposobem na integrację klasy jest realizowanie wspólnych projektw.

Karolina Krzemińska

postów: 20

Konflikty są nieuniknione i potrzebne. Nieuniknione z powodu odmienności celów, upodobań, opinii, różnic w patrzeniu na różne kwestie. Dzięki nim lepiej poznajemy siebie nawzajem. Podczas nieporozumień odkrywamy uczucia i potrzeby. Gdy kłótnia jest konstruktywna, to pogłębia relacje i daje szanse na jeszcze lepsze porozumienie w przyszłości.

Joanna Wąs

postów: 45

Pewnie to, co napiszę nie będzie niczym odkrywczym, ale w przypadku zauważenia konfliktu, musimy momentalnie zareagować i rozdzielić jego uczestników. Odpowiadamy przecież za bezpieczeństwo naszych uczniów. Wyjaśniać sprawę należy bez świadków i dopiero jak opadną emocje.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.