Autor
|
Wiadomość
|
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem
|
Tabela z załącznika 2 przedstawia propozycje różnych rozwiązań, które lepiej lub gorzej mieszczą się w nurcie konstruowania pozytywnej niszy edukacyjnej za pomocą projektowania
włączającego. Zastanów się, które z nich są szczególnie warte/szczególnie niewarte wykorzystania w polskich szkołach. Swoimi refleksjami podziel się na forum.
|
Data wpisu:
20.03.2018
|
Anita Malinowska
|
Tak, często stosuję niektóre propozycje. Wszystko zależy od tego, jaka mam klasę. Rozwiązanie, które nie zamierzam wprowadzać to nagrywanie lekcji na dyktafon.
|
Data wpisu:
18.08.2021
|
Magdalena Oczkowska
|
Niektóre z zaproponowanych rozwiązań stosuję. Tak naprawdę to wszytsko zależy od grupy dzieci z jakim pracuję.
|
Data wpisu:
11.07.2020
|
Magdalena Kowalczyk
|
Stosuję niektóre z opisanych sposobów. Spodobały mi się:
1. Rozpracowane przykłady - czasami stosuję to w pierwszym przykładzie na karcie pracy, ale teraz chętnie wykorzystam pomysł z rozdaniem takich przykładów na stałe.
2. Ćwiczenie pisanie kreatywnego.
|
Data wpisu:
08.07.2020
|
Małgorzata Wróblewska
|
Niektóre z tych propozycji da się stosować i je stosuję, jednak wszystko zależy zawsze od danej grupy dzieci oraz tego konkretnego, które wymaga naszej pomocy. Na pewno współpraca z rodzicami jest również ważna i sprzyja osiągnięciu sukcesu dziecka - a czasem właśnie o to wsparcie najtrudniej
|
Data wpisu:
21.10.2019
|
Katarzyna Aksamit
|
Raz w miesiącu (ostatni dzień każdego miesiąca) mamy w klasie dzień, kiedy można prezentować własną twórczośc literacką, zachęcić innych do przeczytania ulubionej książki, bądź zaprezentować pracę ze Słoika Niezwykłych Zadań ( zadania są kreatywne, oryginalne, nie polegają wyłącznie na opisywaniu czegoś, ale na tworzeniu map myśli, prostych konstrukcji, notatek myślograficznych). Uczniowie uwielbiają te lekcje - czekają na nie cały miesiąc.
|
Data wpisu:
13.10.2019
|
Beata Laaser
|
Każdy nauczyciel pragnie, by jego lekcje:
- były interesujące i ułatwiały rozumienie języka i symboli nauczanego przedmiotu,
- angażowały wszystkich uczniów do pracy, do wysiłku intelektualnego,
- sprzyjały komunikacji, a tym samym wyrażaniu i opanowaniu emocji,
- były dostosowane do możliwości percepcyjnych i motorycznych uczniów.
Edukacyjne projektowanie włączające jest zatem odpowiedzią na zapotrzebowanie nie tylko uczniów, ale również nauczycieli. Zaprezentowane rozwiązania to konkretne wskazówki, które należy wdrożyć do pracy. Niektóre z nich już są znane, a inne trzeba „przepracować”. Niektóre można wdrażać „już tu i teraz”, a inne wymagają czasu, „oswojenia” i przełożenia na warunki mojej szkoły – zapewne wszystkie są godne uwagi i rozpowszechnienia.
|
Data wpisu:
12.10.2019
|
Agnieszka Kowalska
|
To wieloczynnikowy wybór, nie zawsze udaje się te plany realizować
|
Data wpisu:
23.04.2019
|
Monika Kiełb
|
W przyszłości zastosuję wobec uczniów z trudnościami:
- Proponuj uczniom możliwość dokonania 2–4 wyborów dziennie w sprawach, które są dla nich ważne
- Proponuj uczniom taką ilość pracy, żeby każdy włożył porównywalny wysiłek, ale niekoniecznie zrobił dokładnie to samo.
- Sprawdzaj wiedzę i umiejętności jak najczęściej – ale w odniesieniu do krótkich partii materiału
- Naucz uczniów rozmawiać o swoich emocjach związanych ze szkołą i o ich własnych sposobach regulowania emocji.
|
Data wpisu:
20.03.2019
|
Joanna Kuć
|
Taki sposób pracy jest możliwy i bardzo ważny. Swoich uczniów zachęcam do prezentowania swoich zainteresowań i zaliczania lektur dodatkowych. Mają też możliwość prezentowania swojej twórczośći, czasami na forum klasy, czasami prace wysyłane są na konkursy. Lubię też zadawać zadania domowe dla chętnych na plusy z aktywności (są tą rózne związki frazeologiczne do wytłumaczenia, ciekawostki związane z omawianymi tematami, tekstami itp.)
|
Data wpisu:
15.03.2019
|
Grażyna Peplińska
|
Niektóre z zaproponowanych rozwiązań stosuję. I tak wszystko zależy od danej grupy dzieci i każdego ucznia z osobna.
|
Data wpisu:
28.02.2019
|
Agnieszka Mąka
|
Jako polonistka szczególnie upodobałam sobie formę "kreatywnego pisania", zwłaszcza w klasach młodszych, kiedy to nad uczniami nie "wisi jeszcze widmo egzaminu". Oceniam więc prace pisemne za pomysłowość, sposoób przekazania informacji, humor, itp. Oczywiście wszystkie błędy poprawiam, ale ortografia nie wpływa na ocenę końcową. Celem nadrzędnym ma być to, ze mają nauczyć się pisać i czerpać z tego radość.
|
Data wpisu:
29.12.2018
|
Iwona Majewska
|
Proponuj uczniom możliwość dokonania 2–4 wyborów dziennie w sprawach, które są dla nich ważne- nie zawsze da się, żeby dziecko decydowało np. o temacie, bo mamy ograniczenia programowe, ale może zaproponować rodzaj pracy domowej, przygotować pomoce dydaktyczne, albo o ilości pracy domowej.
Lubię, jak uczniowie zadają pytania i wywiązuje się dyskusja, chociaż jest takie niebezpieczeństwo, że wykorzystują to , żeby „przegadać” całą lekcję.
Zawsze z wyprzedzeniem informuję o kartkówkach i klasówkach, a z myślą o uczniach potrzebujących wsparcia, zawsze uprzedzam o zakresie materiału. (Jeżeli dyktando, to z jedną trudnością ortograficzną).
Głośna i cicha część budynku- nie zawsze są takie możliwości. Próbowałam taką„strefę ciszy „ zorganizować w klasie podczas przerwy, ale nie zawsze się to udawało.
Podawanie celów na początku lekcji daje bardzo dobre efekty. Uczniowie wiedzą, na co muszą zwracać uwagę i co zapamiętać.
Ocenianie kształtujące stosuję od wielu lat i mam mieszane uczucia, czy faktycznie uczniowie i rodzice tak uważnie je czytają. Ale faktycznie, pochwalenie co dziecku się szczególnie udało- cieszy i motywuje.
Podoba mi się pomysł na dzienniczek dobrych wiadomości, chociaż jest czasochłonny. Nie zawsze mamy na to wystarczająco dużo czasu.
Nie można podkreślać błędów, ponieważ utrwalamy wtedy błędny obraz wyrazu.
Na matematyce bardzo ważne są konkrety, nie bójmy się korzystać z palców.
Zawsze uprzedzam, co będzie oceniane, uczeń ma szansę na poprawne napisanie pracy domowej, czy klasowej.
Podczas pisania sprawdzianów, można dla zdolniejszych uczniów dawać dodatkowe zadania „na 6”, a słabszym dawać dodatkowy czas ( np. do końca przerwy) .
Podczas pisania opowiadań/ wypracowań, zawsze poprawiam błędy ortograficzne, nie wpływa to na ocenę, ale uczeń musi je poprawić.
Zmodyfikowany: Poniedziałek, 10 Grudzień 2018 23:38:24 - Iwona Majewska
|
Data wpisu:
10.12.2018
|
Anna Masztakowska-Struś
|
Bardzo przydatne jest zebranie materiału w jednym miejscu. Z niektórych metod korzystamy częściej ale inne też są warte uwagi i ja na pewno z nich skorzystam.
|
Data wpisu:
25.11.2018
|
Justyna Krzynówek
|
Bardzo ciekawy materiał, z niektórych propozycji już korzystam, inne postaram się wdrożyć podczas kolejnych zajeć.
|
Data wpisu:
24.11.2018
|
Magdalena Stolarska
|
Z ogromnym zainteresowaniem zapoznałam się z materiałem. Z pewnością będę starała się wdrożyć je w swojej pracy. Niektóre już wykorzystuję. Myślę, że kiedy rozpozna się indywidualne potrzeby, wtedy dostosowanie metod będzie łatwiejsze.
|
Data wpisu:
23.11.2018
|
Magdalena Stolarska
|
Z ogromnym zainteresowaniem zapoznałam się z materiałem. Z pewnością będę starała się wdrożyć je w swojej pracy. Niektóre już wykorzystuję. Myślę, że kiedy rozpozna się indywidualne potrzeby, wtedy dostosowanie metod będzie łatwiejsze.
|
Data wpisu:
23.11.2018
|
Izabela Pielczyk
|
Bardzo często stosuję mnemotechniki i zapisywanie graficzne. W poprawianu błedów stosuję zapis na inny kolor. Uczniowie bardzo lubią "sprawdzanie odwrotne" czyli zaznaczanie bezbłędnych odpowiedzi.
|
Data wpisu:
21.11.2018
|
Ewelina Żelazowska
|
Propozycje rozwiązań mieszczące się w nurcie konstruowania pozytywnej niszy edukacyjnej za pomocą projektowania włączającego:
- Pozwól uczniom regulować ilość stymulacji podczas samodzielnego czytania: niech korzystają z wyciszających nauszników lub szepczących słuchawek (whisper phones).
- Pozwól uczniom zdecydować, czy odpoczywają w głośnej, czy w cichej części budynku/sali.
- Częściej oceniaj uczniów względem nich samych (np. robiąc dyktando przed dodatkową powtórką i po niej oraz podając wynik w postaci procentowej poprawy).
- Unikaj sygnalizowania błędów ortograficznych poprzez ich podkreślenia. Zamiast tego spróbuj:
- Wymazać błędnie zapisany wyraz korektorem lub grubym flamastrem i poprosić ucznia o wypełnienie powstałej luki (po uprzedniej konsultacji z Tobą, z rodzicem lub ze słownikiem ortograficznym).
- Przekreślić błąd krzyżykiem i powyżej zapisać cały wyraz poprawnie, innym kolorem.
- W przypadku dużej liczby błędów możesz w ogóle nie zaznaczać w tekście wyrazów niepoprawnie zapisanych, lecz wybrać jedynie 3–4 spośród nich (te, które zawierają najgorsze błędy), zapisać je poprawnie POD tekstem i zadać ich ćwiczenie jako zadanie domowe.
- Pozwól uczniom unikać nudy w konstruktywny sposób (np. dodatkowe karty pracy oparte na zainteresowaniach ucznia).
- Przygotuj ucznia do samodzielnej lektury dłuższych tekstów:
- sprawdź, jaką wiedzę uczeń już posiada na temat, którego dotyczy lektura,
- wprowadź pojęcia kluczowe dla zrozumienia tekstu,
- zadaj konkretne pytania (najlepiej i ustnie, i pisemnie), na które uczeń powinien znaleźć odpowiedź w tekście.
- Pomagaj uczniom zapamiętać nazwy, nazwiska, daty, symbole, podpowiadając im triki mnemotechniczne [przykłady: . ]http://www.mnemotechnika.com/rodzaje_mnemotechnik.html].
- Dyktanda na ocenę przeprowadzaj w trzech etapach, według zasad diagnozy dynamicznej:
- Uczeń poznaje i studiuje treść dyktanda (na lekcji, w domu czy na zajęciach terapii pedagogicznej).
- Uczeń pisze dyktando po raz pierwszy. Poprawiasz błędy, które stają się przedmiotem pracy domowej. 8 Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole Pomocne dla ucznia ze SPE? Możliwe do zastosowania w klasie wobec ucznia ze SPE? Pomocne dla KAŻDEGO ucznia? Możliwe do zastosowania względem wszystkich uczniów w klasie?
- Uczeń pisze dyktando po raz drugi. Ocenie podlega tylko poprawność wykonania drugiego dyktanda bądź stopień poprawy wykonania w porównaniu z dyktandem pierwszym.
Zmodyfikowany: Czwartek, 15 Listopad 2018 06:19:10 - Ewelina Żelazowska
|
Data wpisu:
15.11.2018
|
Teresa Smoleń
|
Uczniowie często decydują o formie pracy w grupie. Wdrażamy się do tworzenia notatek graficznych i wykorzystywania elementów myślografii. Stosujemy piktogramy itp. "przypominajki.
Grupa ma wpływ na tym otrzymywanych zadań. Informuję a bieżąco za co i z czgeo będą oceniania. Stosuję ocenianie kształtujące. Wskazuję pozywty (metoda zielonego ołówka).
Udzielam bieżącej informacji zwrotnej i bazuję na pracy z emocjami.
|
Data wpisu:
14.11.2018
|