Dyrektor zgodnie z prawem. Ocenianie kształtujące – nowy wymóg prawny czy patent na lepszą edukację?
Na webinarze 10 czerwca 2015 r. zajęliśmy się tematem ważnym nie tylko dla dyrektorów, ale również dla nauczycieli – ocenianiem kształtującym. Jest ono w istocie całościowym spojrzeniem na proces dydaktyczny, istotnie wykraczającym poza samo ocenianie. Jest to dziś ważne tym bardziej, że wprowadzane sukcesywnie w ostatnim okresie zmiany w prawie oświatowym coraz mocniej zobowiązują nas do stosowania w szkołach oceniania kształtującego.
PLAN SPOTKANIA
1. Uwarunkowanie prawne funkcjonowania w szkole oceniania kształtującego.
- Ocenianie kształtujące w nowelizacji ustawy o systemie oświaty.
- Wymagania ewaluacyjne wynikające z rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
2. Co naprawdę skutecznie motywuje uczniów do nauki (badania Hattiego)?
3. Czy ocenianie kształtujące to ocenianie? Czym jest?
- Kluczowa rola celów: jaki i do czego uczniom jest potrzebny cel?
- Komu są potrzebne kryteria osiągnięcia sukcesu i jakie muszą spełniać warunki?
- W poszukiwaniu metod usprawniających proces uczenia się.
- Jak komunikować uczniowi postępy w nauce i kiedy stopień w tym przeszkadza?
CELE WEBINARU
- Zapoznanie Uczestników ze zmianami w prawie dotyczącymi oceniania.
- Wskazanie pożądanych zmian w podejściu do oceniania uczniów, które powinny wynikać z wdrażania nowego prawa.
- Zapoznanie Uczestników z wybranymi aspektami tzw. oceniania kształtującego jako obiecującego sposobu realizacji nowych wyzwań stawianych przed szkołą.
O EKSPERTACH

Sabina Furgoł – polonista, ewaluator, egzaminator zewnętrzny, ekspert PO KL. Obecnie nauczyciel-konsultant, wykładowca, trener. Z zamiłowania eksperymentatorka, poszukująca nowych skutecznych rozwiązań metodycznych, m.in. w zakresie motywowania uczniów do uczenia się, oceniania, wykorzystywania TI w dydaktyce (WebQuest, ePortfolio). Zajmowała się m.in. metodyką nauczania, ocenianiem, pomiarem dydaktycznym, zarządzaniem w oświacie, egzaminami zewnętrznymi, ewaluacją projektów, wykorzystaniem TI w dydaktyce (m.in. metodyką zdalnego nauczania opartego na platformach e-learningowych i technologii Web 2.0). Pracowała m.in. ze studentami, nauczycielami, osobami wykluczonymi społecznie, niepełnosprawnymi.

Lechosław Hojnacki – nauczyciel-konsultant, wykładowca i trener. Zajmuje się edukacyjnymi zastosowaniami najnowszych technologii (w tym mobilnych), nowoczesnymi metodami edukacyjnymi (m.in. metodą projektu, WebQuestu i e-portfolio), a także metodyką planowania, tworzenia i prowadzenia kształcenia zdalnego i hybrydowego. Pomaga nauczycielom i szkołom w planowaniu oraz realizacji zmian, innowacji i rozwoju. Autor licznych szkoleń (m.in. dla nauczycieli i rad pedagogicznych), programów oraz publikacji naukowych i popularyzatorskich. Twórca portalu edukacyjnego Enauczanie.com.

Specjalnie dla Państwa otworzyliśmy na forum wątek „Dyrektor zgodnie z prawem!”. Zachęcamy do zadawania dodatkowych pytań, wymiany opinii, a także sugerowania nam tematów, które możemy dla Państwa przygotować w formie kolejnego webinaru.
Pliki do pobrania:
- Prezentacja wykorzystana na webinarze.pptx 326,36 kB
- Przydatne linki.doc 154,50 kB
- Rozporządzenie dot. oceniania, klasyfikowania i promowania.pdf 276,41 kB
- Rozporządzenie dot. przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.pdf 355,39 kB
- Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego.pdf 280,94 kB
- Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.pdf 198,29 kB
- Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty.pdf 524,81 kB
- Uzasadnienie rozporządzenia dot. systemu oświaty.pdf 293,45 kB
- Wymagania wobec szkół i placówek.pdf 459,85 kB