Egzamin ósmoklasisty z Ortograffiti. Język polski
Ścieżka rozwoju: Trener Metody Ortograffiti
Obszar: pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Uczniowie z trudnościami w uczeniu się, w tym z dysleksją i dyskalkulią, ze względu na charakter trudności, wymagają specjalnego podejścia w nauczaniu, a także w przygotowaniu do egzaminu. Ten kurs stanowi instrukcję, jak pracować z uczniem z trudnościami w uczeniu się, by efektywnie przygotować go do zdania egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego. Zawiera między innymi:
1. Wprowadzenie do wymagań egzaminacyjnych.
2. Roczny program zajęć przygotowujących uczniów z trudnościami w uczeniu się do egzaminu ósmoklasisty (terapia pedagogiczna lub zajęcia dodatkowe).
3. Program wykorzystania Ortograffiti na lekcjach języka polskiego i w pracy w domu.
4. Diagnozę trudności uczniów z dysleksją i nie tylko oraz sposoby ich przezwyciężania w kontekście egzaminu ósmoklasisty.
5. Sposoby wykorzystania Ortograffiti w rozwijaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem, jako kluczowej kompetencji egzaminacyjnej.
Celem kursu jest wskazanie praktycznych rozwiązań - w oparciu o Metodę Ortograffiti - dzięki którym uczniowie z trudnościami w uczeniu się z klas VII i VIII zostaną dobrze przygotowani do egzaminu ósmoklasisty. Szczególny nacisk położono na rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, jako kompetencji decydującej o wyniku egzaminu.
EFEKTY KURSU
Po ukończeniu kursu uczestnik:– zna koncepcję nowego egzaminu ósmoklasisty oraz wymagania, jakie stawia on uczniom i nauczycielom w zakresie języka polskiego,– dysponuje programem zajęć przygotowujących uczniów z trudnościami w uczeniu się do egzaminu ósmoklasisty,– umie wdrażać Metodę Ortograffiti we własnej pracy dydaktycznej, a także w procesie samodzielnego uczenia się oraz doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem przez uczniów,– potrafi zdiagnozować przyczyny trudności w czytaniu ze zrozumieniem poszczególnych uczniów w klasie/grupie,– zna podstawowe wskazania dotyczące pracy nad czytaniem ze zrozumieniem oraz doskonaleniem innych umiejętności uczniów,– umie stymulować i wzmacniać skuteczność uczenia się ucznia,– rozumie, w jaki sposób Metoda Ortograffiti (w tym teksty główne oraz polecenia) wspomaga proces czytania ze zrozumieniem oraz jak wspiera rozwój zaburzonych funkcji poznawczych u ucznia z dysleksją,– potrafi wykorzystać Ortograffiti. Język polski w toku lekcji, na zajęciach dodatkowych, w formie samodzielnej pracy ucznia w domu.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE
Koszt kursu: | bezpłatny |
Koszt egzaminu: | 55 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 46,75 zł) |
Certyfikat potwierdzający ukończenie kursu: | tak – do pobrania po zdaniu egzaminuUczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu. |
Zawartość kursu: | artykuły, ćwiczenia, forum |
Liczba modułów: | 3 |
Liczba godzin: | 30 |
ZAWARTOŚĆ KURSU
Kurs składa się z trzech modułów i zakończy się egzaminem on-line. Każdy moduł dotyczy innego zagadnienia. W materiałach szkoleniowych znajdziesz artykuły oraz odniesienia do książek i filmów, które wzbogacą twoją wiedzę na temat danego zagadnienia. Zwróć szczególną uwagę na propozycje zadań do wykonania.
Zapraszamy do dyskusji o kursie w grupie facebookowej: e-Rozwój Nauczycieli
PROGRAM KURSU
Moduł 1. Czytanie i interpretacja. O diagnozie, trudnościach w rozumieniu tekstu czytanego oraz wyzwaniach terapii i terapeuty.
1. Umiejętności polskich uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem oraz trudności z tym związane.
2. Przyczyny trudności uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem i uczenia się.
Moduł 2. Funkcje, znaczenie i wpływ zadań z „Ortograffiti” dla klas 7 i 8 szkoły podstawowej na proces czytania ze zrozumieniem oraz terapii uczniów z dysleksją.
1. Mechanizmy odbioru treści – zapamiętywanie i uczenie się.
2. Charakterystyka zeszytów „Ortograffiti” dla klas 7 i 8 – tekst literacki i jego walory poznawcze oraz struktura poleceń i zadań do tekstu głównego w poszczególnych rozdziałach zeszytów „Ortograffiti” dla klas 7 i 8.
3. Walory merytoryczne poleceń i przedstawionego materiału.
Moduł 3. Ortograffiti jako skuteczna metoda rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem i przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty
1. Mechanizmy odbioru treści – zapamiętywanie i uczenie się.
2. Charakterystyka Metody Ortograffiti – tekst literacki i jego walory poznawcze oraz struktura poleceń i zadań do tekstu głównego.
3. Walory merytoryczne poleceń i przedstawionego materiału.
HARMONOGRAM KURSU
CO? | KIEDY? |
Zapisy na szkolenie | Non stop |
Moduł 1. Ortograffiti - metoda pracy na lekcjach języka polskiego, na zajęciach przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty, w domu. | Materiały kursowe i minitest dostępne non stop. Studiowanie Modułu 2. można zacząć po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 2. Czytanie i interpretacja. O diagnozie, trudnościach w rozumieniu tekstu czytanego oraz wyzwaniach nauczyciela i terapeuty. | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 3. Ortograffiti jako skuteczna metoda rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem i przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty. | Do egzaminu można przystąpić po zaliczeniu Modułu 2. oraz po uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej. |
Egzamin | Dostępny non stop po zaliczeniu modułów i uiszczeniu opłaty. |
Pobieranie zaświadczeń przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin | Po zdaniu egzaminu |
O AUTORCE
Anna Adryjanek – polonistka i tutorka z wieloletnim doświadczeniem, pracująca w Ogólnokształcącym Liceum Programów Indywidualnych oraz Szkole Podstawowej Programów Indywidualnych w Gdańsku. Od wielu lat organizuje metodykę i dydaktykę pracy z uczniami o SPE jako zastępca dyrektora do spraw dydaktycznych. Współautorka publikacji: „Uczeń z dysleksją w szkole”, „Uczeń z dysleksją w domu”, zeszytów „Czytam ze zrozumieniem” oraz autorka innych publikacji i artykułów na tematy związane z praktycznymi aspektami dydaktyki. Prowadzi szkolenia i zajęcia we współpracy z UG, CEN, PTD i in. na temat pracy z uczniem z dysleksją w starszym wieku szkolnym. Eksperymentuje z tekstami ze swoimi uczniami nie tylko na lekcjach języka polskiego, ale także na zajęciach autorskich fakultetów: „Sztuka pisania”, „Religioznawstwo”, „Pisalnia”.