Szkoła do góry nogami. Jak zmotywować i zaangażować uczniów w proces uczenia się
Ścieżka rozwoju: Specjalista ds. motywowania uczniów
Obszar: Współczesna metodyka nauczania
Kursy, które proponują rozwiązania niezbędne w skutecznej pracy nauczyciela, a także odpowiadają na zmieniające się potrzeby percepcyjne młodego pokolenia.
OPIS KURSU
Jeśli twoim marzeniem jest klasa pełna uczniów, którzy chłoną wiedzę jak gąbki, którym oczy świecą się z radości i zachwytu, że zaraz czegoś nowego się dowiedzą i nauczą, którzy są aktywni i samodzielni, a tymczasem masz uczniów nieszczęśliwych, zniechęconych, znudzonych już od pierwszego dzwonka, skazanych na naukę, zestresowanych testami i egzaminami, to ten kurs może sprawić, że zrozumiesz, dlaczego tak się dzieje. Znajdziesz tu inspiracje i konkretne przykłady ze szkół oraz różne pomysły na edukację (od leśnego przedszkola po Khan Academy).
Nie obiecuję ci, że uda ci się zrealizować swoje marzenie bez wywracania do góry nogami całego systemu, bo na pewno trzeba zacząć od siebie i od zdefiniowania na nowo swojego celu, od określenia, kim jest nauczyciel, jaka jest jego rola, czym są edukacja i uczenie się. Spróbujemy wspólnie określić, jakie warunki trzeba stworzyć uczniom do uczenia się, jak oddać im odpowiedzialność za ten proces, jak odejść od tradycyjnej roli nauczyciela i przejść przez ten niełatwy proces zmiany.
WIADOMOŚĆ OD AUTORKI
Witam Was serdecznie na kursie „Oddajmy klasę uczniom”, w którym dzielę się swoimi przemyśleniami, ale także konkretnymi pomysłami i inspiracjami na to, jak zachęcać i angażować uczniów do uczenia się. Spróbujemy w nim wspólnie odpowiedzieć sobie na wiele kluczowych pytań: Czym jest proces uczenia się i nauczania? Jaką rolę odgrywają w nim nauczyciel i uczeń? Czy szkoła rozwija, czy zabija ciekawość dzieci? Czym jest odpowiedzialność za proces uczenia się i do kogo ta odpowiedzialność należy? Czy można w ramach obowiązującego systemu zmienić coś w podejściu do uczenia-nauczania? W kolejnych modułach zastanowimy się też nad motywacją, ocenianiem i kompetencjami uczenia się.
Zapraszam do dzielenia się swoimi refleksjami na forum, bo od siebie nawzajem możemy nauczyć się najwięcej!
Justyna Bober
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE
Koszt kursu: | bezpłatny |
Koszt egzaminu: | 45 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 38 zł) |
Zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu: | tak – do pobrania po zdaniu egzaminu |
Zawartość kursu: | artykuły, ćwiczenia, bibliografia |
Liczba modułów: | 3 |
Liczba godzin: | 30 |
Dla kogo jest to szkolenie: | Dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, z każdego poziomu nauczania. |
ZAWARTOŚĆ KURSU
Materiały kursowe będą miały urozmaiconą formę, sprzyjającą samokształceniu – oprócz wykładu wideo, uczestnicy będą mogli pobrać materiały pomocnicze, bibliografię oraz wziąć udział w pracy w grupach (w odpowiednim wątku na forum). Każde zajęcia zakończą się pracą domową oraz minitestem.
PROGRAM KURSU
Moduł 1. Stwórzmy warunki do uczenia (się)
Edukacja, uczenie i nauczanie, cel, wizja, potrzeby i wartości; odpowiedzialność ucznia za proces uczenia, samosterowność; edukacja w szkole czy poza szkołą; poczucie własnej skuteczności ucznia; różne nurty pedagogiczne wspierające samodzielność ucznia (np. plan daltoński, leśne przedszkola, innowacyjne szkoły i nauczyciele, Montessori, Freinet), przestrzeń w klasie, budowa zespołu, pomysły na integrację
Moduł 2. Klasa i nauczyciel do góry nogami
Zmiana paradygmatu, odwrócona lekcja, odwrócony nauczyciel i odwrócony uczeń, zmiana roli nauczyciela i ucznia; współpraca z rodzicami, technologia i relacje; rozwijanie zdolności uczenia się, praca domowa i praca na lekcji, planowanie, refleksja i samoocena; inspiracje (Khan Academy, Supreme, Superbelfrzy).
Moduł 3. Czy uczymy się dla ocen?
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, motywacja do nauki, różne systemy oceniania (oceny, słoneczka, naklejki, punkty i procenty); jak uczy się mózg, nastawienie na rozwój (growth mindset), ocena „jeszcze nie”, mity dotyczące oceniania, ocena kształtująca, informacja zwrotna; uczenie na błędach, inspiracje ze szkół (Budzące się szkoły, szkoła Ewy Radanowicz).
HARMONOGRAM KURSU
CO? | KIEDY? |
Zapisy na szkolenie | Non stop |
Moduł 1. Stwórzmy warunki do uczenia (się) | Materiały kursowe i minitest dostępne non stop. Studiowanie Modułu 2. można zacząć po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 2. Klasa i nauczyciel do góry nogami | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 3. Czy uczymy się dla ocen? | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 2. |
Zgłoszenia na egzamin i opłaty egzaminacyjne | Do egzaminu można przystąpić po zaliczeniu Modułu 2. oraz po uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej. |
Egzamin | Dostępny non stop po zaliczeniu modułów i uiszczeniu opłaty. |
Pobieranie certyfikatów przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin | Po zdaniu egzaminu. |
O AUTORCE
Justyna Bober – nauczycielka języka polskiego i angielskiego w gimnazjum i szkole podstawowej w niewielkiej szkole na Suwalszczyźnie. Ciągle poszukuje inspiracji i pomysłów, wykorzystuje TiK w codziennej pracy. Jest absolwentką studiów na UMK w Toruniu i studiów podyplomowych na kierunku neurodydaktyka WSB Bydgoszcz. Działa w SETI (inicjatywie sejneńskich nauczycieli języka angielskiego). Wraz z ruchem Przyjaciele Edukacji organizuje spotkania z „eduzmieniaczami”. Jest zaangażowana w projekt Wiosna Edukacji. Należy do sieci Superbelfrzy RP i publikuje na blogu http://www.superbelfrzy.edu.pl. Uwielbia czytać i kolekcjonuje… kursy i szkolenia.