Myśli dobrze narysowane. Zastosowanie myślenia wizualnego w procesie nauczania
Ścieżka rozwoju: Specjalista ds. innowacji
Obszar: Nowe trendy w edukacji
Kursy, które uczą nowego podejścia do nauczania, proponują nowatorskie rozwiązania oraz wprowadzają do grona innowacyjnych/awangardowych nauczycieli.
OPIS KURSU
Gdyby jeszcze rok temu ktoś powiedział mi, że potrafię rysować, prawdopodobnie uśmiechnęłabym się i stwierdziła, że jest szaleńcem. Dziś jednak myślę, że rysowanie jest bardzo ważnym elementem w edukacji. Tak na dobrą sprawę każdy człowiek myśli obrazami. Dlaczego więc nie skorzystać z tej umiejętności? Odkąd na moich lekcjach pojawiły się rysowane notatki (rysnotki zainspirowane Myślografią Agaty Baj), uczniowie przyznają, że uczy im się łatwiej, wiedza jest uporządkowana i wchodzi do głowy w sposób niemal niezauważalny. Jeżeli jeszcze nie korzystaliście z tej metody, musicie koniecznie po nią sięgnąć. Sprawdza się świetnie zarówno w małym formacie kart pracy, jak i formacie tablicowym.
I wierzcie mi: wcale nie potrzeba być mistrzem kreski!
Zobaczcie sami: <klik!>
CEL I IDEA KURSU
Celem kursu jest przybliżenie uczestnikom idei myślenia wizualnego. Kolejne moduły przedstawiają narzędzia, dzięki którym kursanci mogą się przekonać, że każdy potrafi rysować. Dodatkowym atutem materiału jest zasygnalizowanie, że dzięki myśleniu wizualnemu nauka może być przyjemnością.
EFEKTY KURSU
Po ukończeniu kursu uczestnicy:
• wiedzą, na czym polega idea myślenia wizualnego;
• potrafią wymienić zalety tworzenia notatek wizualnych;
• podejmują próby tworzenia własnych materiałów zgodnie z wytycznymi myślenia wizualnego;
• znają korzyści płynące z wykorzystania map myśli;
• potrafią wykonać własną mapę myśli na wybrany temat;
• znają podstawowe kształty, dzięki którym można stworzyć rysnotkę;
• podejmują własne próby tworzenia notatek graficznych na wybrany temat.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE
Koszt kursu: | bezpłatny |
Koszt egzaminu: | 45 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 38 zł) |
Certyfikat potwierdzający ukończenie kursu: | tak – do pobrania po zdaniu egzaminu Uczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu. |
Zawartość kursu: | artykuły, ćwiczenia, bibliografia, forum |
Liczba modułów: | 3 |
Liczba godzin: | 30 |
ZAWARTOŚĆ KURSU
Materiały kursowe będą miały urozmaiconą formę, sprzyjającą samokształceniu – oprócz wykładu wideo, uczestnicy będą mogli pobrać materiały pomocnicze, bibliografię oraz wziąć udział w pracy w grupach (w odpowiednim wątku na forum). Każde zajęcia zakończą się pracą domową oraz minitestem.
PROGRAM KURSU
Moduł 1. Czy każdy umie rysować? Przekonać nieprzekonanego
Odpowiedź na pytanie, czym jest myślenie wizualne. Wskazanie korzyści płynących z przekładania słów na obrazy. Przykłady praktycznego wykorzystania myślenia wizualnego na lekcjach.
Moduł 2. Zmapowane myśli
Czym są mapy myśli i po co je budować? Zasady budowania map myśli – omówienie krok po kroku kolejnych elementów. Przykłady wykorzystania map myśli na zajęciach.
Moduł 3. Rysnotki małe i duże, czyli bazgrolenie na lekcjach
Czym jest rysnotka? Jak zachęcić uczniów do tworzenia własnych notatek wizualnych? Zasady budowania rysnotek krok po kroku. Przykłady wykorzystania notatek graficznych na zajęciach.
HARMONOGRAM KURSU
CO? | KIEDY? |
Zapisy na szkolenie | Non stop |
Moduł 1. Czy każdy umie rysować? Przekonać nieprzekonanego | Materiały kursowe i minitest dostępne non stop. Studiowanie Modułu 2. można zacząć po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 2. Zmapowane myśli | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 3. Rysnotki małe i duże, czyli bazgrolenie na lekcjach | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 2. |
Zgłoszenia na egzamin i opłaty egzaminacyjne (45 zł) | Do egzaminu można przystąpić po zaliczeniu Modułu 3. oraz po uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej. |
Egzamin (terminy do wyboru) | Dostępny non stop po zaliczeniu modułów i uiszczeniu opłaty. |
Pobieranie zaświadczeń przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin | Po zdaniu egzaminu. |
O AUTORCE
JOANNA KRZEMIŃSKA - Absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od dziesięciu lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Nauczycielka języka polskiego i terapeutka z zakresu terapii pedagogicznej. Pomysłodawczyni i koordynatorka Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektu realizowanego za pośrednictwem platformy eTwinning „Stworzeni z wyobraźni” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów. Członkini grupy zrzeszającej kreatywnych nauczycieli „Superbelfrzy”. Autorka bloga „Zakręcony belfer”, wyznająca zasadę: dzień bez szalonego pomysłu, dniem straconym.
planowana data startu: 06.05.2019