O kryzysie, reakcjach kryzysowych i profilaktyce załamań psychicznych dzieci, młodzieży i dorosłych w czasie pandemii
Ścieżka rozwoju: Nauczyciel z kompetencjami XXI wieku
Obszar: Rozwój osobisty nauczyciela
Na pewno nikt się tego nie spodziewał, że nagle ŚWIAT zrobi STOP. Nikt się nie spodziewał, że nagle zostaną zamknięte wszystkie szkoły
i przedszkola. Przeżywany aktualnie kryzys epidemiologiczny może mieć ogromny wpływ na zdrowie psychiczne nas wszystkich: dzieci
i młodzieży, ich rodziców i nauczycieli. Może przynieść wiele negatywnych konsekwencji. Tym bardziej jest to niebezpieczne, że równocześnie przeżywamy kryzys w psychiatrii dzieci
i młodzieży. Niniejszy materiał jest przeznaczony dla nauczycieli, aby dobrze rozpoznali strukturę i dynamikę kryzysu w kontekście pandemii oraz przygotowali się do sytuacji, która może mieć miejsce po powrocie uczniów do szkół.
KRYZYS nie jest wydarzeniem - jest naszą indywidualną reakcją na wydarzenie! W zależności od naszych kompetencji psychicznych możemy zareagować kryzysowo. To, co można robić to wzmacniać te kompetencje i rozpocząć działania profilaktyczne na szeroką skalę.
Przed nauczycielami postawione jest bardzo trudne zadanie – utrzymać dzieci i młodzież we względnie dobrej kondycji psychicznej i fizycznej, z uwzględnieniem profilaktyki stresu pourazowego i przygotowanie się do powrotu dzieci
i uczniów do placówek.
Jak wszyscy zdamy ten egzamin?
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE
Koszt kursu: | bezpłatny |
Koszt egzaminu: | 45 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 38 zł) |
Zaświadczenie o ukończeniu kursu: | tak – do pobrania po zdaniu egzaminu |
Zawartość kursu: | artykuły, ćwiczenia, bibliografia |
Liczba modułów: | 3 |
Liczba godzin: | 30 |
Dla kogo jest to szkolenie: | dla nauczycieli wszystkich etapów edukacji |
ZAWARTOŚĆ KURSU
Kurs składa się z trzech modułów i zakończy się egzaminem on-line. Każdy moduł dotyczy innego zagadnienia. Treści kursu zostały ujęte w 3 blokach tematycznych (modułach). W materiałach szkoleniowych znajdziesz artykuły oraz odniesienia do książek i filmów, które wzbogacą twoją wiedzę na temat danego zagadnienia. Zwróć szczególną uwagę na propozycje zadań do wykonania i pamiętaj o tematach do przedyskutowania na forum.
KOSZT
Udział w kursie jest bezpłatny. Osoby, które chcą uzyskać zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, mogą przystąpić
do egzaminu on-line (opłata za egzamin wynosi 45 zł). Cena egzaminu dla stałych kursantów (osób, które na naszej platformie opłaciły i zdały 5 egzaminów) wynosi 38 zł.
CZEGO DOWIESZ SIĘ NA TYM KURSIE?
Po ukończeniu kursu uczestnik:
- wzmocni wiedzę na temat faz kryzysu, jego struktury i dynamiki oraz możliwych reakcji ludzi opisanych w każdej fazie kryzysu
- rozpozna priorytetowe zadania stawiane nauczycielom w sytuacji zdalnego nauczania i wychowania.
- będzie mógł odpowiednio się przygotować do funkcjonowania zarówno w czasie trwania epidemii, jak i powrotu.
Zapraszamy do dyskusji o kursie w grupie facebookowej: e-Rozwój Nauczycieli
PROGRAM KURSU
Moduł 1. Co to jest kryzys? Etapy kryzysu - przebieg i podstawowe strategie działania w poszczególnych fazach
- Struktura i dynamika kryzysu w tej konkretnie przeżywanej sytuacji – kryzysu epidemiologicznego.
- Podstawowe strategie dbania o zdrowie psychiczne i profilaktyka załamań psychicznych.
Moduł 2. Jak i gdzie szukać spokoju w kryzysie?
- Jak działa na nas stres
- W jaki sposób pomóc nauczycielom, rodzicom, uczniom
- Propozycje budowania relacji z uczniem w czasie kryzys
Moduł 3. Rola i działania pedagoga i psychologa szkolnego – kontynuacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej online /przeciwdziałanie PTSD
- Ustalenie priorytetowych działań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej placówki.
- Opracowanie strategii i procedur działania pedagoga, psychologa szkolnego.
- Zasady współpracy pedagoga/psychologa szkolnego z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami na rzecz ucznia.
- Diagnoza i profilkatyka PTSD
- Rozpoznawanie i interwencje kryzysowe
HARMONOGRAM KURSU
CO? | KIEDY? |
Zapisy | Non stop |
Moduł 1. Co to jest kryzys. Etapy kryzysu - przebieg i podstawowe strategie działania w poszczególnych fazach | Materiały kursowe i minitest dostępne non stop. Studiowanie Modułu 2. można zacząć po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 2. Jak i gdzie szukać spokoju w kryzysie? | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 3. Rola i działania pedagoga i psychologa szkolnego – kontynuacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej online /przeciwdziałanie PTSD/ | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 2. |
Zgłoszenia na egzamin i opłaty egzaminacyjne (45 zł) | Do egzaminu można przystąpić po zaliczeniu Modułu 3. oraz po uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej. |
Egzamin | Dostępny non stop po zaliczeniu modułów i uiszczeniu opłaty. |
Pobieranie zaświadczeń przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin | Po zdaniu egzaminu. |
AUTORKI KURSU
Małgorzata Taraszkiewicz - psycholog, trener, autorka wielu poradników, w tym poradników na temat zdrowia psychicznego oraz bezpieczeństwa w szkole i zarządzania kryzysem w szkole (Bezpieczeństwo w szkole. Wyd. Verlag Dashofer, 2003; „Sytuacje kryzysowe w Szkole”, Wyd., CODN, 2007 r. ). Od początku aktualnego kryzysu epidemiologicznego organizuje otwarte webinary i prowadzi co czwartek Klub online dla nauczycieli, aby udzielać im wsparcia psychologicznego, pomagać zrozumieć zachowania człowieka w kryzie oraz dbać o siebie i innych. Aktualnie współkoordynuje projekt #3mamyzWamiOlsztyn – program doskonalenia nauczycieli, realizowany: w systemie online pt. „Funkcjonowania placówki (przedszkola, szkoły) w czasie kryzysu epidemiologicznego i innych wydarzeń kryzysowych” obejmujący prawie 100 placówek oświatowych.
Wiktoria Niedzielska-Galant – psycholog, trener, wykładowca i praktyk. Od lat pracuje jako ekspert z dyrektorami i nauczycielami, projektuje i wdraża systemowe procedury usprawniające działanie placówek / w tym zarządzanie kryzysowe/. Ma ponad 10 lat doświadczenia w pracy z uczniamiz zaburzeniami zachowania i demoralizacją (MOS). Lider zespołów nauczycielskich i wychowawczych, autor programów wychowawczych
i wspierających uczniów z trudnościami. Aktywnie uczestniczyła w tworzeniu nowych placówek oświatowych, wprowadzając innowacyjne standardy pracy. Współtwórcai opiekun merytoryczny 3 edycji Międzynarodowej Konferencji EDUKACJA-INNOWACJA.
Zuzanna Taraszkiewicz - ratownik medyczny, trener, edukator, wykładowca. Absolwentka Filozofii ze specjalizacją Bioetyka i Ekologia Człowieka. Od ponad 15 lat pracuje
z nauczycielami, rodzicami i uczniami, tworząc programy innowacyjne. Autorka rozmaitych kursów, współautorka „Zrozum mnie- rozwój dziecka w wieku 5-10 lat, przewodnik dla rodziców i nauczycieli” oraz „Atlas efektywnego uczenia” Nieustająco dzieli się wiedzą na temat budowania równowagi i odporności na stres.
planowana data startu: 07.05.2020