Dziecko z zespołem Aspergera w klasie. Niezbędnik nauczyciela
Ścieżka rozwoju: Specjalista ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Obszar: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Według danych statystycznych w średniej wielkości szkole w każdym roczniku jest co najmniej jeden uczeń z zespołem Aspergera. Zatem jest to na tyle często występujące zaburzenie neurorozwojowe, że nauczyciel w swojej codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej z całą pewnością spotka takiego wyjątkowego ucznia. Jak zrozumieć jego świat? Co kryje się pod dość tajemniczą nazwą „zespół Aspergera” ‒ ogromne trudności, wyzwanie edukacyjne czy pasjonujący świat odmiennej percepcji i sposobu rozumienia rzeczywistości?
Uczestnicy tego kursu będą mogli znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania, które towarzyszą nam, gdy spotykamy osobę z objawami zespołu Aspergera. Przyjrzymy się charakterystycznym symptomom z perspektywy ucznia, rodzica i nauczyciela. Zastanowimy się też, jak pracować z klasą. Pokażemy sposoby rozwiązywania najczęściej spotykanych problemów i zainspirujemy do własnych poszukiwań.
CEL I IDEA KURSU
Celem kursu jest zrozumienie istoty zaburzenia, jakim jest zespół Aspergera, poznanie jego objawów od strony medycznej, ale także społecznej i edukacyjnej. Wraz z kolejnymi modułami wyłoni się obraz takiego wyjątkowego ucznia, który owszem napotyka na trudności, przede wszystkim w życiu społecznym, ale też potrafi zaskoczyć swoją zgoła inną perspektywą postrzegania codzienności. Nauczyciel pozna sposoby wspierania ucznia z zespołem Aspergera i narzędzia, które umożliwią mu efektywną pracę wychowawczą i dydaktyczną.
EFEKTY KURSU
Uczestnik kursu pozna podstawowe zagadnienia dotyczące zespołu Aspergera. Zrozumie, na czym polegają całościowe zaburzenia rozwoju. Przekona się, jak wygląda świat z perspektywy osoby mającej objawy zespołu Aspergera. Dowie się, jak pracować z klasą. Będzie wiedział, jak wspierać i wzmacniać ucznia z zespołem Aspergera w jego rozwoju.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE
Koszt kursu: | bezpłatny |
Koszt egzaminu: | 45 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 38 zł) Przed dokonaniem opłaty proszę sprawdzić, kiedy odbywa się ostatnia sesja egzaminacyjna. |
Certyfikat potwierdzający ukończenie kursu: | tak – do pobrania po zdaniu egzaminu Uczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu. |
Zawartość kursu: | artykuły, ćwiczenia, linki do nagrań wideo, bibliografia, forum |
Liczba modułów: | 3 |
Liczba godzin: | 30 |
ZAWARTOŚĆ KURSU
Treści kursu zostały ujęte w 3 bloki tematyczne (moduły), na realizację których przeznaczono łącznie 30 godzin dydaktycznych. Uczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu oraz dodatkowe karty pracy przygotowane przez autorkę szkolenia.
W materiałach znajdują się artykuły do pobrania, bibliografia, zadania dla kursantów. Zachęcamy również do wypowiedzi na forum internetowym kursu.
Zapraszamy do dyskusji o kursie w grupie facebookowej: e-Rozwój Nauczycieli
PROGRAM KURSU
Moduł 1. Zespół Aspergera jako zaburzenie ze spektrum autyzmu
‒ Skąd pochodzi nazwa zaburzenia? – krótki rys historyczny.
‒ Zespół Aspergera w klasyfikacjach medycznych (również tych najnowszych, właśnie ukazała się nowa edycja ICD).
‒ Objawy wg skali Gilbergów, która jest stosowana w Australii, a która najprościej wyjaśnia i opisuje objawy. To bardzo przydatny podział z perspektywy nauczyciela.
Moduł 2. Zespól Aspergera z perspektywy dziecka mającego objawy, jego rodzica i nauczyciela
‒ W tym module znajdzie się sporo cytatów z literatury pisanej przez osoby z ZA oraz linków do stron i blogów poświęconych tej tematyce.
‒ Treści tu zawarte mają stworzyć obraz osoby z ZA i pokazać różnorodność osobowości pomimo wspólnych objawów zaburzenia i uwrażliwić na potrzeby osób ze spektrum autyzmu.
Moduł 3. Jak pracować z dzieckiem mającym objawy zespołu Aspergera?
‒ Praktyczne wskazówki do pracy w obszarze poszczególnych objawów.
‒ Tworzenie szkolnego modelu pomocy dziecku z ZA tak, aby objawy nie były przeszkodą, a szczególne zainteresowania tych dzieci stały się potencjałem dla nich samych i reszty społeczności.
HARMONOGRAM
CO? | KIEDY? |
Zapisy na szkolenie | Non stop |
Moduł 1. | Materiały kursowe i minitest dostępne non stop. Studiowanie Modułu 2. można zacząć po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 2. | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 1. |
Moduł 3. | Materiały kursowe i minitest dostępne po zaliczeniu Modułu 2. |
Zgłoszenia na egzamin i opłaty egzaminacyjne | Do egzaminu można przystąpić po zaliczeniu Modułu 3. oraz po uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej. |
Egzamin | Dostępny non stop po zaliczeniu modułów i uiszczeniu opłaty. |
Pobieranie certyfikatów przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin | Po zdaniu egzaminu. |
O AUTORCE
Izabela Banaszczyk - absolwentka psychologii oraz studiów podyplomowych z psychologii klinicznej, sekretarz Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom z Nadpobudliwością Psychoruchową i Ich Rodzinom „POMOST”, posiada kilkunastoletnie doświadczenie w zakresie diagnozy i terapii indywidualnej oraz grupowej dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, w szczególności z ADHD, zespołem Aspergera i zaburzeniami zachowania oraz współpracy z ich rodzicami i nauczycielami. Autorka i współautorka programów terapeutycznych, programów warsztatów psychoedukacyjnych dla rodziców, miniporadników: „Miniporadnik dla rodzica i nauczyciela. Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i w szkole?”, „Miniporadnik dla rodzica i nauczyciela. Jak pracować z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową w domu i w szkole?”, „Miniporadnik dla rodzica i nauczyciela. Kilka słów o współpracy…” oraz „Miniporadnik dla nauczyciela. Dziecko z ADHD w klasie” oraz książek „Kim jest Ryś. Opowieść o chłopcu z zespołem Aspergera” i „Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli”. Pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7 w Gdańsku. Prowadzi wykłady i warsztaty dla nauczycieli oraz rodziców w ramach szkoleń rad pedagogicznych oraz projektów realizowanych przez Stowarzyszenie „POMOST”. Jest liderką gdańskiego projektu samodoskonalenia zawodowego nauczycieli Kreatywna Pedagogika i prowadzi grupy nt. pracy z dziećmi z ADHD i zespołem Aspergera oraz arteterapię. Zajmuje się oprawą graficzną całego projektu i towarzyszących mu wydarzeń. Jest współautorką bloga Kreatywna Pedagogika. Prowadzi zajęcia ze studentami pedagogiki w Wyższej Szkole Bankowej.