Przedmiot: zajęcia logopedyczne dla dzieci 5-letnich
Czas: semestr, zajęcia raz w tygodniu
Fabuła: Dzieci wcielają się w konstruktorów robocika, który będzie umiał mówić. Aby otrzymać poszczególne częsci robocika - muszą wykonać określone ćwiczenia obowiązkowe. Mogą również wykonywać ćw. nieoowiązkowe: z nauczycielem grupy raz dziennie lub w domu.
Waluta: śrubki gromadzone w 4 plastikowych, połączonych pojemnikach. Pierwszy pojemnik ma naklejony obrazek przedstawiający buzię, drugi - ucho, trzeci - wiatraczek, czwarty - znak "+". Po każdej części zajęć (część obowiązkowa) logopeda wsypuje do pojemniczka określoną liczbę zwykłych śrubek (po 2). Do tego nauczyciel grupy dyponuje kolorowymi śrubkami, którymi napełnia przegródkę z "+" dzieciom, które wykonują zostawione nauczycielowi grupy przez logopedę ćwiczenia. Każde dziecko raz w tygodnu po zajęciach obowiązkowych otrzymuje tez wydrukowaną kartę z robocikiem siedzącym na rozsypanych śrubkach. W miejscu brzuszka jest miejsce na wpisanie liczby wykonanych ćwiczeń w domu, które wpisuje rodzic. Logopeda na tej podstawie również przyznaje kolorowe śrubki. Po zgromadzeniu przez dziecko 10 śrubek w danej przegródce - dziecko dostaje częśc tekturowego robota (np. za przegródkę z buzią: głowę z oczami i nosem, następnie usta, następnie język, następnie włosy; itd). Natomiast za kolorowe śrubki może kupować dodatkowe elementy, np. spinki, gumki, kolorowe kredki do pokolorownia robota, tekturowe stroje itp. (dzieci mają dostęp do planszy, na której namalowana jest "cena" - liczba kolorowych śrubek potrzebnych do kupienia danego elementu). Po każdych obowiązkowych zajęciach logopeda siada za stolikiem z kasą i rozłożonymi dodatkowymi elementami - dzieci, jak w sklepie, mogą je zakupić.
Celem dla dziecka jest zbudowanie całego robota w wersji podstawowej lub upiększonej. Jeśli starczy finansów do robota można przymocować prosty mechanizm z pocztówek dźwiękowych, by robot wydawał dźwięki; jeśli nie: jednym z obowiązkowych elementów musi być pofalowany karton, który będzie "skrzeczał" przy przejechniu po nim paznokciem. Celem logopedy - sumienne wykonywanie grupowych ćwiczeń logopedycznych.