Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu (I STOPIEŃ) - DRUGA EDYCJA

MODUŁ 3.

Temat: Moduł 3. Zadanie 1.

Autor Wiadomość
Anna Olszewska

postów: 10

Ogólne kryteria, które według mnie wskazują na zaspokojenie potrzeby przynależności i uznania ucznia w szkole to:



  • frekwencja

  • aktywność na zajęciach

  • umiejętność współpracy w grupie

  • stosunek do rówieśników

  • stosunek do pracowników szkoły

  • znajomość zasad oceniania

  • udział w zajęciach dodatkowych, konkursach, akcjach charytatywnych itp.


Parametry szczegółowe natomiast, to odpowiedzi dziecka na postawione pytania:



  • Czy lubisz szkołę?

  • Czy lubisz klasę?

  • Czy masz w klasie kolegów i przyjaciół?

  • Czy jest ktoś, kogo nie lubisz, a jeśli tak, to dlaczego?

  • Czy jesteś aktywny na lekcjach?

  • Czy znasz swoje prawa w szkole i czy są one respektowane?

  • Czy jest coś, czego się obawiasz lub ktoś, kogo się boisz?

Edyta Zarembska-Marciniak

postów: 9

Warto pomyśleć o kryteriach wykorzystujących zabawę, metaforę. Może nie zawsze należy pytać wprost. Istotne, aby podczas wspólnych działań, zajęć włączać formy podświadomie diagnozujące stan poczucia bezpieczeństwa podmiotów szkoły.

Marzena Mrzygłód

postów: 10

Moim zdaniem przede wszystkim należy spytać o bezpieczeństwo dziecka w nowej szkole.


Czy czuje się w niej dobrze?


Czy jest akceptowany?


Czy chętnie przychodzi do szkoły?


Czy spotkał się z agresją ze strony rówieśników lub starszych kolegów?


Czy są przestrzegane jego prawa?


Również ważene jest spełnianie jego oczekiwań, zinteresowań.


Czy szkoła pozwala mu na rozwój własny?


Czy proponuje mu odpowiedznie zajęcia pozalekcyjne?


 

Marzena Tejchman

postów: 9

Kryteria diagnozujące zaspokojenie potrzeb przynależności  i uznania, które  sama stosuję  jako wychowawca :


a) ankieta  przeprowadzona po pierwszym miesiącu pobytu w szkole  (pytania dotyczące  jak czuje sie w klasie , czy znalazłam bratnią duszę , jak odbieram szkołę, klasę, do jakich kół zainteresowań chce się zapisać , itp)


b) uczniowie wypełniają kartki z informacjami m.in. moje zainteresowania


c) rozmowy indywidualne z rodzicami na temat ich dziecka , jego mocnych lub słabych stron


d) w I semstrze I klasy przeprowadzam godziny wychowacze:  "Poznajmy się , np. uczniowie przynoszą rzeczy którymi mogą się pochwalić (np. nagrody, medale, rysunki), Typy uczenia się (wzrokowiec, słuchowiec, typ działający)


e) w sytuacjach trudnych, problemowych indywidualne  rozmowy z uczniem 


W  naszej szkole dla klas I  zawsze jest przeprowadzany  Dzień Integracji.


 


 

Grzegorz Grabski

postów: 72

Takimi kryteriami mogłyby być:



  1. aktywność ucznia - w klasie, na przerwie, na zajęciach dodatkowych, poza szkolnych;

  2. kontakty dziecka i jego relacje - w klasie, wśród rówieśników, z nauczycielami, z rodzicami;

  3. oceny ucznia i jego osobisty stosunek do nich;

  4. nastawienie klasy do oceny zewnętrznej stosowanej w szkole (wyjaśnienie: miałem przypadek, gdy klasa zmusiła bardzo dobrego ucznia do nieodpowiadania i wręcz nieprzychodzenia na zajęcia, bo był stawiany jako przykład dla pozostałych);

  5. kryteria ogólnoszkolne dotyczące oceniania przedmiotowego i zachowania;

  6. postawa ucznia do ogólnie przyjętych norm postępowania i udziału w życiu klasy i szkoły oraz środowiska;

  7. sposób zachownia się ucznia - słownictwo, kultura osobista, czytelnictwo, nastawienie do pracowników szkoły i innych osób, do rodziców, frekwencja, etc.


Parametry szczegółowe to np.



  • frekwencje szkolna;

  • kultura słowna;

  • postawa wobec innych;

  • aktywność na poszczególnych zajęciach;

  • uzyskiwane oceny;

  • udział w zajęciach poza lekcyjnych i poza szkolnych;

  • reprezentowanie szkoły w konkursach, olimpiadach, występach;

  • udział w życiu szkoły;

  • odporność (podatność) na wpływy zewnętrzne'

  • kultura osobista;

  • czytelnictwo;

  • udział (przynależność) ucznia (np. harcerstwo, gang).....itd.


Elementy te mogą być mierzlne i policzalne albo określone za pomocą obserwacji i opisów. Istotne jest, by dobrze zdefiniowały dziecko i jego postępowanie oraz zachowanie. Oraz by odpowiedziały na postawione pytanie: Na ile jest zaspokojona potrzeba przynależności tego ucznia? W jaki stopniu jest zaspokojona potrzeba uznania? (Oba pytania mają presupozycję iż spełniony jest warunek zarówno przynależności, jak i uznania. Możn je redefiniować tak, by były otwarte). Warto by wykorzystać także stosowne narzędzia (poza wymienionymi np. badanie gwiazdą socjometryczną czy metodę "Zgadnij kto to?") oraz poprosić o dodatkowe wsparcie innych nauczycieli oraz pedagoga i psychologa (jeśli w szkole są). Ponadto - inne spojrzenie na ucznia może mieć doradca zawodowy oraz personel administracyjno - pomocniczy w szkole. Ta także źródła informacji.


Jeśli mowa o ewaluacji - to pytanie moje brzmi: co chcemy ewaluować? W zależności o odpowiedzi można podjąc stosowne analizy i w oparciu o nie - działania. Przed zdefiniowaniem, co chcemy monitorować i następnie ewaluować (choć mogą to być procesy niezależne) - warto się też zastanowić: Po co? Co mi to DAJE? (czyli teraźniejszość) i Co mi to DA? (czyli przyszłość). Dla mnie jest to istotne, ponieważ programy tzw. naprawcze zawsze dotyczą tych, których już nie ma....Więc wnioski są dla tych, co po nas - my (ja) już pracuję z następnymi i w innej rzeczywistości oraz przygotowując do nowego (czyli innego sprawdzianu, egzaminu). Zatem - ważna jest dla mnie ekologia działania oraz racjonalne wykorzystanie czasu. A tego, ostatnio, mamy dużo....za mało...

Zmodyfikowany: Czwartek, 28 Styczeń 2016 20:02:11 - Grzegorz Grabski

Hanna Pietras

postów: 47

Ja bym zapytała samego ucznia, jak się czuje w klasie, w szkole czy w środowisku? Jakie ma relacje (kontakty) z rówieśnikami? Na ile czuje się doceniany, uznawany w swoim środowisku i w jakich dziedzinach (obszarach). O to samo zapytałabym inne osoby (rówieśników ucznia, jego nauczycieli oraz rodziców) - jaki jest ich odbiór tej osoby? By bardziej to zobiektywizować poprosiłabym pedagoga i psychologa szkolengo o określenie, dokonanie takowej diagnozy. Szczegółowe badania także powinny być dokonane przez te osoby - mają one zupełnie inny zestaw narzędzi i wiedzy. Ze swojej strony poprzestałabym na obserwacji i rozmowach oraz analizie zachowania się dziecka w społeczności szkolnej. Oczywiście t także uwzględnia jego funkcjonowanie i reagowanie na sytuacje związane z nauką, ze szkołą i funkcjonowaniem w środowisku.


Po zastanowieniu dodałabym dziś (19.02.2016r.) jego poczucie sprawstwa w dzianiu, określenie jego dojrzałości (osobistej i społecznej - cyt. za Panią Hanną Hammer: "Rozwój przez wprowadzanie zmian") oraz motywację do rozwoju osobistego, potrzebę samoedukacji i aktywności, jakie prezentuje. Wszystkie te elementy mogłyby pokazać także to, co w szkole "niewidoczne", jadnak decyduje o działaności i rozwoju ucznia (oraz osoby dorosłej).

Zmodyfikowany: Piątek, 19 Luty 2016 12:26:12 - Hanna Pietras

Gabriela Wojciechowska

postów: 13

Kilka przykładów


1. Jak uczeń czuje się w grupie rówieśniczej/klasie


2. Czy czuje się bezpiecznie w szkole


3. Jaki ma kontakt z nauczycielami


4. Czy identyfikuje się ze szkołą


5. Czy ma poczucie sprawiedliwości


6. Czy informacja zwrotna dla ucznia jest konstruktywna


7. Czy ma zaufanie do pracowników szkoły

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.