Data wpisu:
Może nie jest jeszcze za późno...
Moi Drodzy, tego typu pytania otrzymuję bardzo często:
Witam serdecznie. Ostatnio zobaczyłam dyktando chłopca z II klasy, który uczęszcza do mnie na zajęcia logopedyczne. Było tam mnóstwo błędów, które uniemożliwiały odczytanie treści tekstu. Błędy były poprawione czerwnym kolorem, a na końcu była adnotacja nauczyciela: "popraw błędy". Zastanowiłam się jak to dziecko ma poprawić ten tekst, w którym nie było ani jednego sensownego wyrazu. Myślę, że nauczyciel podszedł do dyktanda standardowo. W ogóle, czy dziecko zagrożone dyslekcją powinno pisać tekst, który najwyraźniej jest dla niego za trudny? Dziecko ma trudności z powtórzeniem ciągu trzech wyrazów. Będę wdzięczna za udzielenie mi wyjaśnienia. Z góry dziękuję.
Moja odpowiedź:
Szanowna Pani, odpowiadam „w punktach”:
1/ dziecko, które ma takie problemy z pisaniem w klasie II powinno być zbadane gruntownie w poradni psychologiczno-pedagogicznej juz w klasie I, bo miało jeszcze większe problemy;
2/ ta opinia powinna być od dawna w Pani rękach;
3/ jeżeli nie było badane lub nie otrzymała Pani kopii opinii, powinna Pani zabiegać o badanie;
4/ przyczyny trudności w czytaniu i pisaniu są różne, tylko jedna z nich to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja – a nie dyslekcja, jak w zapytaniu lub dysortografia);
5/ dziecko powino być drugi rok objęte terapią pedagogiczną w szkole lub w poradni plus codziennie systematycznie pracować w domu;
6/ widać, że nauczyciel nie ma pojęcia, jak pracuje się z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – dyrekcja powinna zorganizować szkolenie dla nauczycieli w tym względzie;
7/ przy takim nasileniu trudności dziecko powinno pisać klasówkę, lecz tekst dyktanda winno zapisywać z pamięci lub go przepisywać, podczas gdy inni uczniowie piszą dyktando ze słuchu. Takie zadanie daje nauczycielowi wskazówki, co dziecko powinno ćwiczyć, a więc jest diagnostyczne.
Inne kwestie na ten temat można znaleźć w książce „Uczeń z dysleksją w domu” i „Uczeń z dysleksją w szkole” Wydawnictwa OPERON.
Łączę pozdrowienia,
Marta Bogdanowicz
Komentarze (1)
Zaloguj się aby dodać komentarz
Bardzo rzeczowa instrukcja :) Uważam, że terapia pedagogiczna powinna być obowiązkowa dla każdego nauczyciela.
Pozrawiam