Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Substancje psychoaktywne wśród młodzieży: zapobieganie, rozpoznawanie, pomoc

Moduł 1. Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu. Jak rozpoznać niepokojące sygnały?

Temat: Moduł 1. Zadanie 1.

Autor Wiadomość
Anna Jerzakowska

postów: 648

Przygotuj prezentację dla uczniów na temat szkód zdrowotnych spowodowanych przez picie
alkoholu. Możesz posłużyć się powyższym wykazem. Przed jej zaprezentowaniem w klasie
sprawdź wiedzę uczniów – poproś, aby na oddzielnych karteczkach napisali, jakie szkody
w organizmie może powodować picie alkoholu. Zbierz te karteczki od uczniów i stwórzcie
z nich plakat. Następnie zaprezentuj uczniom całe spektrum szkód zdrowotnych powodowanych
przez picie alkoholu. Dokonaj konfrontacji z faktami. Uświadom, że najpierw lepiej
poznać działanie alkoholu i dopiero później zdecydować, czy faktycznie korzystne jest picie
w młodym wieku (i w ogóle). Refleksjami z przeprowadzonego zadania podziel się na forum
kursu.
Faustyna Pawlas-Szczech

postów: 8

Uczniowie nie utożsamiają alkoholu z piwem, bo przecież w reklamach jest zabawa gdy jest piwo, jest "łomżing", jest fun już nie tylko gdy jest cola i chipsy ale właśnie piwo. W reklamach piwa zawsze ludzie sa uśmiechnięci, rozbawieni, dlaczego więc nie spróbować?.....


 


Niestety trzeba z uczniai rozmawiac i i pokazywać immoże zdjęcia osób , którzy coś stracili z powodu alkohollu?? (zdrowie, rodzinę, pracę, ....)

Joanna Kwiecińska

postów: 25

Dziękuję Państu za aktywność w tym wątku happy

Anna Piotrowicz

postów: 6

Propozycje uczniów co zamiast picia alkoholu.

Anna Piotrowicz

postów: 6

Zajęcia przeprowadziłam z kl. III gimnazjum. Zaczęliśmy od plakatu dotyczącego szkodliwości picia alkoholu. Skojarzenia uczniów zaskoczyły mnie. Były nad wyraz dojrzałe. Po stworzeniu plakatu rozmawialiśmy o tym, co mogłaby robić osoba nadużywająca alkoholu zamiast picia. Pojawił się plakat zatytułowany "Zamiast" i propozycje, czasem bardzo prywatne. Niektórzy uczniowie przyznali, że poruszony na lekcji problem dotyczy ich osobiście. Ten kto chciał, opowiadał o swoich doświadczeniach. Podsumowaliśmy lekcję mówiąć o skutkach picia dla rodziny i dzieci osób nadużywających akloholu.

Anna Nowak

postów: 39

Uczniowie mają sporą wiedzę na temat szkodliwosci picia alkoholu bo ten temat jest często poruszany na godzinach z wychowawcą, wdż, biologii czy spotkaniach ze specjalistami. Jednak wiele osób myśli, że uzależnić można się od mocniejszych trunków, a nie od piwa czy wina.

Joanna Kwiecińska

postów: 25

Cieszy mnie również, że widzą Państwo zaangażowanie uczniów. Świadczy to o tym, że jest to dla nich temat ważny i ciekawy.

Joanna Kwiecińska

postów: 25

Cieszy mnie również, że widzą Państwo zaangażowanie uczniów. Świadczy to o tym, że jest to dla nich temat ważny i ciekawy.

Magdalena Czajka

postów: 11

Na zajęciach z psychologiem szkolnym kolejna grupa stworzyła poniższy plakat.

Katarzyna Janocha

postów: 11

Po kolejnych zajęciach młodzież stworzyła poniższy plakat dotyczący szkodliwości spożywania alkoholu.

Jolanta Adwent

postów: 3

Uczniowie dużo wiedzą na temat szkodliwości picia alkoholu. Dziewczęta doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak niebezpieczne może to być zwłaszcza dla kobiet w ciąży. Niestety wśród dużej liczby młodzieży panuje przekonanie, że piwo to nie alkohol i że dobra zabawa jest tylko wówczas, gdy jest alkohol. 

Agata Mazanek

postów: 12

Uczniowie mają wiedzę nt. szkodliwości picia alkoholu. Natomiast można zaaobserwować, że trudniej tę wiedzę przełożyć na praktykę. Mają przekonanie, że jedno piwo dziennie to nic poważnego. Zgadzam się z przedmówczyniami, że alkoholizm kojarzy się uczniom z ludźmi, którzy stoją pod sklepem, zataczają się, proszą o drobne na alkohol.

Anna Górecka

postów: 3

Problem spożywania alkoholu  wśród młodzieży  jest obecny w wielu krajach na całym świecie. Śięganie po trunki jest silnie związane z dojrzewaniem, kiedy nastolatek przechodzi kolejne fazy przemiany. Wielu młodych ludzi traktuję spożywanie alkoholu jako dobrą zabawę, eksperyment lub chęć zaimponowania równieśnikom. Niestety większość nie ma świadomości  jak szkodliwe jest spożywanie alkoholu w młodym wieku, jakie niesie to skutki uboczne, jak wielkie powoduje spustoszenie w organizmie. 

Joanna Kwiecińska

postów: 25

W klasach, w których uczniowie nie do końca widzą zagrożenie w piciu alkoholu, warto przeprowadzić cykl zajęć profilaktycznych (np. zaprosić specjalistę z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej) lub włączyć klasę w program profilaktyczny. Szerzej o tym już w Module 2, na który zapraszam happy

Kamilla Krakowska

postów: 4

Swoje zajęcia przeprowadziłam z uczniami III klasy zasadniczej szkoły zawodowej. Jest to  grupa męska, która  zdaje sobie sprawę z negatywnych skutków spożywania alkoholu i oddziaływania na organizm. Uważają jednak, że trudno jest się bawić na imprezach, dyskotekach bez alkoholu. Nie dociera do nich fakt, że systematyczne spotkania w gronie kolegów, podczas których jest spożywany alkohol to może być już początek uzależnienia. Często nie zdają sobie sprawy, że przekroczyli granicę picia okazjonalnego i wchodzą już w nałóg.

Agnieszka Kloczkowska

postów: 4

Swoje zajęcia przeprowadziłam z uczniami z klasy najstarszej - dlatego widać, że doskonale zdają oni sobie sprawę z negatywnych skutków oddziaływania na organizm (zresztą rozmawialiśmy na ten temat min; na lekcjach chemii). Wydaje się jednak, że nie mają przeświadczenia że niewielka ilość akoholu (tzw. "tyko raz") już może mieć swoje nastepstwa, nie widzą również problemu w piciu piwa czy jednego/dwóch kieliszków na imprezie rodzinnej.

Agnieszka Katarzyna Biernacka

postów: 8

Uczniowie bardzo dobrze znają skutki picia alkoholu, ale część z nich nie uważa że piwo to też alkohol. Są uczniowie, którzy próbowali picia alkoholu czy to z ciekawości czy przez przypadek lub zostali poczęstowani przez starszych lub dorosłych. W wielu rodzinach istnieje problem alkoholowy ale niestety młodzi ludzie powtarzją pomyłki swoich rodziców, chociaż doskonale zdają sobie sprawę ze skutków fizycznych ale i psychicznych  dla całej rodziny. Dlatego tak bardzo ważna jest profilaktyka

Joanna Kwiecińska

postów: 25

Z drugiej strony zawracają Państwo uwagę na fakt, że wiedza dzieci jest mylna, często mają nieprawdziwe przekonania na temat działania alkoholu i picia alkoholu. Często tak jest, ponieważ dzieci mogą przekazywać zasłyszane, nieprawdziwe inormacje, często również wygłaszane przez osoby uzaleznione (np. że piwo to nie alkohol, co oczywiście jest nieprawdą- odsyłam do artykułu Modułu 1). Dlatego tak ważna jest profilaktyka i przekazywanie dzieciom sprawdzonej wiedzy na ten temat. W kolejnym module zajmiemy się urealnianiem sądów na temat alkoholu i uzależnienia od alkoholu. 

Joanna Kwiecińska

postów: 25

Widzę, że przeprowadzone zajęcia z jednej strony przyniosły refleksję o tym, jak szeroką wiedzę na temat działania alkoholu mają uczniowie. Cieszy mnie, że mieli okazję podzielić się nią na forum klasy, dzięki zajęciom, które Panie zorganizowały. Według mnie rzetelna wiedza daje dobrą podstawę do decyzji- czy ja chcę pić alkohol? Czy chcę ponosić konsekwencje picia?

Agnieszka Mytlewska

postów: 68

Uczniowie wiele wiedzą o skutkach alkoholizmu, ale dla wielu z nich alkoholizm to ludzie na krzesełkach pod sklepem z tanim winem, wódką, spirytusem lub zataczający się po rowach. Nie uznają piwa jako alkoholu, chyba że jest łączony z innymi płynami alkoholowymi. Często uczniowie nie zdają sobie sprawy na ilu płaszczyznach można zauważyć skutki picia alkoholu, że samemu trudno jest zauważyć granicę między piciem okazjonalnym a nałogowym.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.