Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu I STOPIEŃ

MODUŁ 4 BIOS – co ma wspólnego styl życia i uczenie się?

Temat: Moduł 4. Zadanie 1. Koncentracja uwagi

Autor Wiadomość
Jagienka Pieprzowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 564

Proszę podać kilka sposobów, które wyzwalają koncentrację uwagi na lekcjach – najlepiej takie, które Państwo wykorzystują w swojej codziennej praktyce.
Lilla Górnik

postów: 28

Już wiem, i stosuję elemnety treningu uważności typu: skanr ciała, smak np. żurawiny lub inny pod hasłem "Owocowa wyspa", oddychanie z liczeniem do trzech przy wdechu i wydechu, ćwiczenia gomnastyczne na poczatku zajęć w kolejności: jednostronne i KONICZNIE dwustronne tj. z przekraczaniam linii środka w poziomie i pionie. 

Lilla Górnik

postów: 28

Już wiem, i stosuję elemnety treningu uważności typu: skanr ciała, smak np. żurawiny lub inny pod hasłem "Owocowa wyspa", oddychanie z liczeniem do trzech przy wdechu i wydechu, ćwiczenia gomnastyczne na poczatku zajęć w kolejności: jednostronne i KONICZNIE dwustronne tj. z przekraczaniam linii środka w poziomie i pionie. 

Paulina Sapoń

postów: 15

Zamknięcie oczu, wyciszenie, 2 minuty przerwy z cichym prowadzeniem nauczyciela "wyobraźcie sobie, ze obserwujecie chmury płynące po niebie", głębokie oddechy 

Małgorzata Skupińska

postów: 10

-Bardzo pomagają ćwiczednia kinezjologii edukacyjnej


-zmiana tematu


-smiech


- wietrzenie


 

Magda Piontke

postów: 24

Modulowanie głosu, budowanie napięcia, dawanie poczucia, że uczniowie uczestniczą w czymś istotnym, zaskakiwanie, problem do rozwiązania, chwilowe rozluźnienia, pasja nauczyciela!

Tomasz Lesner

postów: 10

- ruch,


- woda,


- ćwiczenia relaksacyjne


- spojrzenie przez okno


- chwilowa zmiana tematu

Joanna Bajer

postów: 4

 W swojej pracy korzystam z poniższych technik:


- ćwiczenia oddechowe,


- zabawa "Złap ciszę" - dzieci w milczeniu nasłuchują odgłosów dochodzących z otoczenia,


- wspólne liczenie, śpiewanie krótkiej piosenki,


- krótkie zabawy ruchowe zakończone ćwiczeniem oddechowym.


Metody i techniki dostosowuję do potrzeb i aktualnej aktywności dzieci. 


Polecam , to działa.

Małgorzata Kitlińska-Król

postów: 12

Koncentrację ucznia wspomaga:


- gimnastyka mózu- kinezjologia edukacyjna P. Denisona - picie wody, pozycja Cooka, masarz punktów na myślenie, energetyczne ziewanie, kobra, leniwe ósemki, itp.


- przewietrzenie sali, czasem jej zaciemnienie, czesem doświetlenie,


- opowiedziany żart, czy slajd z "ciekawym" memem, itd.

Agnieszka Kowalska

postów: 36

Ćwiczenia dla uczniów:


1. mucha leci


2. powtarzanie ciągów muzycznych


3. ćw oddechowe (elementy jogi)


4. zabawa znikające rzeczy


5. pisanie palcem po plecach


6. zabawa Wyjmij z woreczka szyszkę


7. czytanie bajki


 

Weronika Hańczyk

postów: 12

-Burza mózgów


- Praca w zespołach


- Praca z uwzględnieniem różnego typu narzędzi np. mikroskop


 

Małgorzata Sojka-Choptiany

postów: 2

Ćwiczenia ciszy zaczerpniete z pedagogiki Marii Montessori.

Anna Uberman

postów: 14

Metody wyzwalające koncentrację uwagi uczniow na lekcjach, które wykorzystuję w swojej codziennej praktyce to przede wszystkim krótkie przerwy na ćwiczenia ruchowe, np. wdechy i wydechy, rozciąganie. Ponadto stosuję metody aktywizujące, np.


- pracę w grupach.


- burzę mózgów


- wykorzystanie elementów artetarpii


- gry i zabawy językowe,


- grupy eksperckie.

Agnieszka Lisowska

postów: 7

- burza mózgów


- wykorzystanie elementów artetarpii


- ćwiczenia ruchowe


- przerwa w lekcji, opowiadanie ciekawych anegdot


- gry i zabawy językowe


 


p.s. jestem nauczycielem języka niemieckiego{#emotions_dlg.wink}

Emilia Badurek

postów: 12

Wywietrzona sala.


Jeśli widzę, że uczniowie nie myślą- zabawa ruchowa


Stosowanie zasad oceniania kształtującego:



  • podawanie celów i kryteriów lekcji,

  • sprawdzenie zrozumienia celów i kryteriów   - uczniowie wiedzą, czego mogą się spodziewać na lekcji, nie zaskakuję ich niemiłymi niespodziankami.

  • KOstki metodyczne (zdjęcie), których używa siie na początku i na końcu lekcji.

  • pytanie kluczowe podane na początku lekcji z pytaniami umożliwiającymi refleksję o uczeniu się, na które uczniowie szukają odpowiedzi.  

  • odwołanie się do wcześniejszej wiedzy uczniów.   

  • podsumowanie lekcji

  • metodnik OK, przy pomocy którego uczeń sygnalizuje problem 


 


Stosuję metody aktywizujące z "Ducha klasy" M. Harmin



  • zadanie na dobry początek

  • "powiem to tylko raz" - jeśli ktoś jej nie zna, może wydać mu się strasznie stresująca. Jesli uczniowie znają tę metodę i wiedzą, o co w niej chodzi, przynosi rezultaty.

  • "wysłuchaj i zapisz"

  • grupy eksperckie

  • "zapytaj kolegę"


Załączony plik:

Urszula Rusiak

postów: 52

Przerwy (krótkie) w momencie znużenia uczniów, przerywniki. Aktywizowanie uczniów do działania, praca w grupach. Muzyka w sali lekcyjnej - jeśli żadnemu z uczniów nie przeszkadza. Wykorzystanie technologii informacyjnych (komputer, tablety, smartfony, tablica interaktywna itp.). 

Jolanta Fidytek

postów: 28

- zawsze wietrzę salę przed zajęciami;


- praca w grupach;


- praca w parach;


- stosowanie elementów oceniania kształtujacego, np: ostatnio słuchacze wyznaczają cele lekcji i podsumowując temat, wypowiadają się na temat, co najbardziej im się podobało, co się im przyda w pracy zawodowej lub w życiu;


- przerywniki w lekcji, na anegdotę lub jakiś humor, może być związany z lekcją;


- przerywniki w postaci wypowiedzi kogoś na temat, własnej parcy, co zastosował z zajęć w pracy zawodowej;


- ostatnio słuchacze przejęli ode mnie pałęczkę i na zajęciach podsumowujących dział, tłumaczyli punkty dotyczące wykonywanego ćwiczenia;


- czy dobrane metody aktywizujące odpowiednio do grupy słuchaczy i do tematu;


- popieranie tematu zajęć przykładami z życia (a jak już z własnego zycia podam, to efekt murowany, na skupienie uwagi i na dyskusję), to też bardzo porusza słuchaczy;


- miła atmosfera w trakcie zajęć, też bardzo dobrze wpływa na koncentrację;


- rozmowa w trakcie przerwy z osobą, która jakoś wygląda nam jakby coś się działo, też wpływa dobrze, dla danej osoby;


- moje zajęcia, to głównie praca przy komputerze, więc zawsze nawet jak wydaje się, ze wszyscy pracują, to pzrechodzę i zaglądam przez ramię, aby nawet pochwalić jakiś sukces, zobaczyć czy ktoś nie potrzebuje pomocy, a nie ma odwagi odezwać się na tle grupy;


 

Iwona Płóciennik

postów: 30

- praca w zespolach,


- róznorodne matody i formy pracy (uczniowie mogą wykorzystać różne zmysły, np. zamiast czytania utworu podczas lekcji - odtworzenie wykonania z płyty, z internetu; oglądanie reprodukcji dzieł malarskich itp.),


- przerwa śródlekcyjna,


- quizy, zagadki, konkursy,


- problemy do rozwiązania.

Katarzyna Nowak-Kwiatkowska

postów: 8

Moim uczniom pomaga m. in. sposób ze szkolenia p. Ewy Zielińskiej "Dziecięca matematyka" - dziecko siedzi wygodnie, prosimy o zamknięcie oczu, poczylenie głowy, dłonie w pozycji otwartej na kolanach - chwila ciszy. Stosuję także muzyke releksacyjną i muzykę klasyczną, odgłosy natury. Małym dzieciom pomaga wybieganie się, a następnie zaspokojenie potrzeb: jedzenie, picie, fizjologia - głęboki oddech i do pracy. Bardzo skuteczne jest stosowanie różnorodności w nauczaniu, chwile spokoju, zadania ruchowe, zadania różnorodne, praca w grupach, parach, indywidualnie. A przede wszystkim zwracanie uwagi, w jakim "stanie" są dzieci, czy dane treści, ich przekazywanie jest dla nich ciekawe.

Anna Krygier

postów: 37

- różnorodność zadań - karty pracy, zadania na tablicy interaktywnej


- zagadki do tematu, które mają zaciekawić uczniów


- praca w grupach


- twórcze dyskusje


- opowiadanie przeze mnie o danym problemie - zauważyłam, że wtedy uczniowie łatwiej rozumieją i zapamiętują


- zabawa poprzez skojarzenia

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.