Autor
|
Wiadomość
|
Marta Siudak
Kursy internetowe z Operonem
|
Proszę podać kilka znanych sposobów aktywacji pamięci u uczniów w szkole. Zachęcam do podzielenia się przykładami z innymi kursantami na forum.
|
Data wpisu:
20.01.2017
|
Lilla Górnik
|
Jestem pedagogiem i nie prowadzę zajęć dydaktycznych, ale z uczniami czesto pracuję przy innch "okazjach". Staram się dbać o "warunki" pracy, tj. wywietrzona sala, dobre oświetlenie, dostsosowane krzesla. Dodatkowo przekonałam się, że wykorzystanie gier edukacyjnych i symulacyjnych bardzo aktywizuje uczniów w procesie przypominania sobie potrzebnych wiadomości i umijetności. Do nowych "informacji" wykorzystuję ciągi skojarzeniowe, haki, mapę myśli, ale też asocjogram, rybę - czyli różne techniki i metody aktywizujące (także burze mózgów, drzewko decyzyjne, kulę śniegową, filiżnkę). To wszystko umieszczam, czy staram się umieścić w konwencji gry - to ona pobudza uczniów. I jeszcze jedno - przed rozpoczeciem pracy "na dobre" chwila relaksu - od 3 do 5 minut treningu uwazności pozwala na skupienie uwagi. Pod warunkiem, że potem "praca" uczniów angażuje ich emocje. Inaczej to klapa.
|
Data wpisu:
15.09.2021
|
Paulina Sapoń
|
Rozpoczęcie lekcji od medytacji, treningu uważności, wyjście z ławek na zastosowanie mnemotechnik i metody skojarzeń.
|
Data wpisu:
22.05.2020
|
Małgorzata Skupińska
|
Nie jestem dydaktykiem, ale postaram się
1.forma przekazu, ciekawe predstawienie tematu
2. uczeń musi znać cel, po co tego się uczy
3. aktywacja ciała (ćwiczenia)
4. uruchamianie jak największej ilości zmyslow
|
Data wpisu:
23.04.2020
|
Magda Piontke
|
1.Modernizacja klas lekcyjnych, wieksza swoboda ruchu, przestrzeń,
2.Pasja nauczyciela (często to podkreślam, ale uwielbiam, gdy uczniom zdarzy się przeoczyć dzwonek na przerwę (sic!), bo lekcja ciekawa)
3.Zaangażowanie emocjonalne nauczyciela
4.Siatka skojarzeń, odwołań
5.Słuchanie pomysłów uczniów
6.Dużo pytań do klasy
7.Podkreślanie wagi każdego choćby drobiazgu, który w odpowiedzi może być interesujący
8.Nieocenianie za brak aktywności (nie każdy ma tę samą łatwość wypowiedzi na forum, co nie znaczy, że brak mu wiedzy czy pomysłów)
9.Elastyczność lekcji- współtworzymy ją z klasą, nie wiemy do końca, dokąd nas zaprowadzi itp.
|
Data wpisu:
19.04.2020
|
Tomasz Lesner
|
- ćwiczenia ruchowe
- ćwiczenia relaksacyjne
- słuchanie muzyki (klasyczna)
- wzbudzenie zainteresowania zagadnieniem
- praktyczne zastosowanie nabytej wiedzi umiejętności
|
Data wpisu:
02.04.2020
|
Małgorzata Kitlińska-Król
|
Aktywacja pamięci uczniów może być pobudzana:
- wprowadzeniem nowej pomocy dydaktycznej- elementu, urzadzenia, materiału/ żrodla informacji;
- zmianą organizacji pracy- metody aktywizujące;
- zmianą układu przestrzennego ławek, realizacją zajęć edukacyjnych w innej przestrzeni szkolnej czy pozaszkolnej, itp.
|
Data wpisu:
15.08.2019
|
Weronika Hańczyk
|
Często powtarzam materiał z uczniami w formie gry i zabawy np. grę na zasadzie "państwa i miasta" dostosowaną do danego przedmiotu, odgrywamy różnego typu scenki rodzajowe.
|
Data wpisu:
05.05.2017
|
Emilia Badurek
|
Proszę uczniów, żeby zamknęli oczy i przypomnieli sobie, jak są dziś ubrani, np. kolor skarpet, co jedli na sniadanie dziś, wczoraj - okazuje się, że często odpowiedź jest trudna.
Jestem zwolennikiem dobrze wywietrzonej klasy i krótkich przerw - 2-3 minuty, kiedy wszyscy uczniowie wstają i bawią się w jakąś ruchowa zabawę, np. naprzemienne odlicznie do trzech stopniowo zastępowane gestem, powtarzanie ruchów - tzw. lustro, Warunkiem jet, by uczniowie akceptowali te zabawy i nie uważali ich za głupie i krepujące.
Stosuję haki do zapamiętywania ciągów cyfrowych np. dat - stałe skojarzenie cyfry z obrazem i układanie dynamicznej historyjki. Łatwiej sobie przypomnieć historyjki, obrazy, a wymyśłanie i opowiadanie jest frajdą.
Rysowanie symboli przedstawiających elementy materiału do opanowania - szyfrowanie na własny użytek.
Rytmiczne czytanie, skandowane, modulowanie głosu w sposób kojarzący się z zadaniem lub dla uzyskania efektu zaskoczenia, zmiany itp.
Skojarzenia ruchowe - np. nazwy przypadków oddane przy pomocy ruchu, mimiki, gestu - celownik - gest celowania, wołacz - gest.
Scenki (pisownia "nie" z różnymi częściami mowy (np. "nie" nie lubi czasownika).
Zmodyfikowany: Czwartek, 16 Marzec 2017 21:54:18 - Emilia Badurek
|
Data wpisu:
16.03.2017
|
Urszula Rusiak
|
Moim zdaniem warto stosować króciutkie przerwy ćwiczeniowe (np. zrywanie winogron) w momencie, kiedy uczniowie są znużeni. To poprawia koncentrację. Na początku mojej nauczycielskiej kariery obowiązkowe były tzw. przerwy śródlekcyjne i chociaż nauczyciele ich nie lubili, były bardzo pomocne. Dobre jest też angażowanie wszystkich zmysłów. Uczniowie na pewno zapamiętają lekcję, która zacznie się nietypowo albo podczas której nauczyciel ich zaskoczy swoim zachowaniem, intrygującym zdjęciem, anegdotą, zagadką itp. Nastawienie do lekcji i nauczyciela poprawi dobra, przyjazna atmosfera podczas lekcji. A do zapamiętywania regułek przydatne są wierszyki, które uczniowie sami mogą układać, czy też recytacja ich (lub śpiewanie) w formie rapu. Ważne, żeby było coś dla słuchowców i dla kinestetyków, a nie tylko dla wzrokowców.
|
Data wpisu:
16.03.2017
|
Jolanta Fidytek
|
Jestem nauczycielem fizyki i pzredmiotów informatycznych w szkole dla dorosłych. Mimo iż moi dorośli uczniowie, chętnie sie uczą i wiedzą po co przychodzą do szkoły, to też staram się aktywować ich pamięć, aby jak najwięcej wynieśli z moich zajęć. Wiadomo wracają do domu, to dzieci, praca i wiele innych spraw zwiazanych z życiem dorosłym ich pochłania.
Zawsze staram się wywietrzyć salę.
Tez na zajęciach aktywuję jak najwięcej zmysłów.
Miła atmosfera w trakcie zajęć. Staram się stosować dialog a nie monolog. Gdy zadaję pytania, to liczę sobie w głowie, aby dać szansę na usłyszenie odpowiedzi, a nie po 2-3 sekundach odpowiadam za nich - popełniałam ten błąd. Na kursie ocenianie kształtujące usłyszałam o tym i zaczęłam stosować ten sposób i okazało się, że działa, otrzymuję odpowiedź a klasa się ożywia, aby znaleźć odpowiedź na zadane pytanie.
Ostatnio na przedmiocie -Pracownia pracy biurowej, miałam temat powtózreniowy z MS Word-a, dotyczący formatowania i edytowania tekstu. Był tekst, który słuchacze wg wskazówek mieli sformatować. Podzieliłam pracę tak, aby słuchacze przejęli moja rolę. Każdy miał przydzielone zadnie i po odczytaniu polecenia, musiał krok po kroku wytłumaczyć co należy zrobic z tekstem, jakich poleceń użyć i przycisków, aby uzyskać efekt. Ja też przyjęłam rolę ucznia i wykonywałam polecenia, które słyszłam. Mieliśmy trochę zabawy, gdyż wiele osób zobaczyło, jak trudno jest tłumaczyć innym.
Gdy mam zajęcia dotyczace obsługi sprzętu biurowego, to słuchacze muszą go zainstalować i użyć. Więc w ruch idą bindownice, skanery, drukarki, faksy, nagrywarki itp.
Pamiętam, gdy chciałam na fizyce pokazać jaki wpływ na pomiar ma sprzęt jaki uzywamy oraz w jaki sposób wykonujemy pomiary. I dałam różne pzredmioty miernicze i musieli pomierzyć stopę swoją. Ile było przy tym zabawy i śmiechu. Do dzisiaj o tym pamiętają.
A gdy zrobilismy scenki dotyczące różnych zachowań klienta w sekretariacie, w zależności od jego temperamentu. Oj kilka talentów aktorskich odkryłam przy okazji. Ile im radości sprawiłam, biliśmy sobie brawa na wzajem.
Zajęcia przeplatane anegdotami/powiedzonkami też sa bardziej atrakcyjne.
Ostatnio też miałam kilka wypowiedzi dotyczących jak dany temat, który pzreprowadziłąm przydał się w pracy. Inny słuchają z otwartymi oczami, a dla mniem miód na serce, gdy słyszę że w praktyce coś stosują z moich lekcji. A gdy jeszcze sugerują co bym mogłą zrobić, aby im pomóc w pracy, to juz jestem cała happy. Wtedy wiem co mam robić, aby było ciekawie i przydatnie.
|
Data wpisu:
09.03.2017
|
Anna Uberman
|
Jestem nauczycielką języka polskiego. Na swoich lekcjach bardzo często wprowadzam zabawy dydaktyczne, np. mapę myslową, dywan pomyslów (nawiązujące do aktualnych zdarzeń i zainteresowań uczniów); grupowe dyskusje nad zagadnieniem z podręcznika lub innym materiałem, np. burzę mózgów, myslowe kapelusze, dabata "za" i "przeciw", SWOT, dyskusję panelową z udziałem ekspertów, debate oksfordzką, akwarium; odgrywanie ról w grach dydaktycznych (symulacje), gorące krzesło, płaszcz eksperta, wywiad.
|
Data wpisu:
07.03.2017
|
Agnieszka Kondrak
|
Samodzielne wyszukiwanie informacji i późniejsze odwoływanie się do tej sytuacji (a przypomnij sobie, jak tego szukałeś... co znalazłeś?), cicha muzyka w tle, swobodna i przyjazna atmosfera podczas lekcji, dobrze przewietrzona sala, praktyczne wykorzystanie wiedzy poznanej na zajęciach
|
Data wpisu:
28.02.2017
|
Iwona Płóciennik
|
Odwoływanie się do rzeczywistości znanej uczniom z życia oraz do ich emocji. Szukanie analogii z tym, co już znane. Sprawdza się też praca w grupach oraz metoda projektu.
|
Data wpisu:
21.02.2017
|
Jolanta Wieczorek
|
Aby uzyskiwać lepsze wyniki w procesie nauki staram się zaangażować wszystkie nasze zmysły. Podczas zajęć stosuje różnorodne metody: - wykład - czytanie - stosowanie pomocy audiowizualnych - prezentacja graficzna - dyskusja w grupie - gry dydaktyczne - odgrywanie ról - drama - symulacja - działania praktyczne - analiza przypadków - projekty - uczenie innych.
|
Data wpisu:
18.02.2017
|
Edyta Sajdak
|
Wprowadziłam żonglowanie woreczkami gimnastycznymi. Nie jest istotne jak dobrze radzą sobie dzieci żąglując, bo już sama nauka powoduje przyrost wielu połączeń neuronowych, dzięki czemu informacja znacznie szybciej porusza się między danymi obszarami mózgu. Polecam!
Zmodyfikowany: Czwartek, 16 Luty 2017 21:17:03 - Edyta Sajdak
|
Data wpisu:
16.02.2017
|
Marta Beata Kamińska
|
Na moich lekcjach w celu aktywacji pamięci słuchamy muzyki, pijemy wodę, kreslimy leniwe ósemki, pracujemy w grupie, w parach, rymujemy, wykorzystujemy plansze, tablicę interaktywną, komputer i Internet... Śmiejemy się, ćwiczymy, chodzimy...
Zmodyfikowany: Niedziela, 12 Luty 2017 20:12:38 - Marta Beata Kamińska
|
Data wpisu:
12.02.2017
|
Ewa Mila
|
Na swojej lekcji stosuję różne metody pracy, np. pracę w grupach, tworzenie mapy mentalnej, krzyżowki, czasem dramę, uczniowie pracują w parach, wzajemnie się oceniają. Korzystam także z technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz stosuję wzajemne nauczanie. Ważna jest również atmosfera na lekcji - warto czasem opowiedzieć dowcip czy zastosować chwilę ćwiczeń. Na 7 godzinie lekcyjnej, gdy uczniowie są już zmęczeni, jest to bardzo ważne.
|
Data wpisu:
12.02.2017
|
Renata Szyndak
|
Przykłady z mojej praktyki. Używam ich szczególnie na późniejszych lekcjach, będących dla uczniów ich siódmą, ósmą, a czasami dziewiata godziną zajęć lekcyjnych. 1. Umycie rąk i twarzy chłodną wodą z mydłem 2. Chwila śmiesznych ćwiczeń fizycznych na korytarzu, czasami w klasie ( początkowo uczniowie bardzo niechętnie poddaja tej procedurze, bo to łamie ich wyobrażenie o powadze szkoły) 3. Przestawienie stałych elementów organizacji przestrzennej w klasie ( ja siadam z tyłu - uczniowie sie odwracają, uczniowie siadaja w innym układzie niż zwykle, siadają na chwilę na ławce zamiast na krześle, itd. Opory jak w p.2-gim) 4. Rozładowanie napięcia przez wytworzenie sytuacji, w której uczniowie sie śmieją 5. Kilkukrotne rozbawienie uczniów w trakcie lekcji 6. Wyrażenie zrozumienia dla ich kondycji i obietnica wsparcia, co budzi wspólną determinację do "przetrwania mimo wszystko". Ten ostatni punkt brzmi strasznie i rzeczywiście jest to straszne w praktyce(uczę przedmiotu ścisłego), czego układający podziały godzin nie chcą zrozumieć.
|
Data wpisu:
12.02.2017
|
Grażyna Anna Hromiuk
|
Wykorzystuję pracę w grupach, metodę projektu, uczniowie sami przygotowują prezentacje, wyszukują ciekawostek dotyczących tematu np w internecie. Często też mamy lekcje z wykorzystanie teorii w praktyce, przygotowujemy wtedy pokazy praktyczne do określonego materiału (uczę przedmiotów zawodowych).
Zmodyfikowany: Czwartek, 9 Luty 2017 22:00:31 - Grażyna Anna Hromiuk
|
Data wpisu:
09.02.2017
|