Autor
|
Wiadomość
|
Agata Marszał
Kursy internetowe z Operonem
|
Proszę podać kilka kryteriów do diagnozy zaspokajania potrzeby przynależności i uznania
w szkole.
Jakie parametry szczegółowe powinny zostać poddane obserwacji i ewaluacji?
|
Data wpisu:
28.01.2016
|
Justyna Nowicka
|
Pod uwage powinny być brane zainteresowania uczniów, pasje ,aspirację, poglądy. Nleży obserwować ich wzajemne relacje ,wzmacniac je lub osłabiac te niewłaściwe. Ciekawym narzedziem sa socjogramy robione w klasie, które dadza obraz całej grupy oraz wykażą kto potrzebuje dodatkowego wsparcia i wzmocnienia.
|
Data wpisu:
18.09.2016
|
Monika Kornaga
|
Witam,
myślę,że ważne są potrzeby zaproponowane przez Maslova,bez nich ani rusz...dziecko pragnie czuć sie kochane i akceptowane,musi czuć potrzebeę bezpieczeństwa.Można by pokusic się o dane dotyczące sytuacji rodzinnej,przynależności do grup i organizacji szkolnych,lokalnych,kółek zainteresowań.Jeśli chodzi o potrzebę uznania w szkole nalezałoby rozdzielić temat uznania w oczach rówieśników i nauczycieli.....Warto popatrzeć na zachowanie ucznia w szkole i poza nią,np(internat,imprezy środowiskowe..).Pewien obraz dadzą nauczycielowi sukcesy ucznia odnoszone w poszczególnych płaszczyznach jego zainteresowań,sympatie i relacje z rówieśnikami,osiągnięcia dydaktyczne,sportowe i inne,zainteresowania.
|
Data wpisu:
02.08.2016
|
DOROTA SIWIK
|
Najprościej ankieta dla uczniów na temat akceptacji w szkole, integracji wśród rówieśników. Ale najważniejsza jest zwykła obserwacja i rozmowa z dzieckiem.
|
Data wpisu:
18.07.2016
|
Katarzyna Machnik
|
Moje propozycje kryteriów do diagnozy zaspokajania potrzeby przynależności i uznania w szkole:
1) uważna obserwacja zachowań uczniów podczas lekcji i przerw
2) zachęcanie do wypowiedzi na forum klasy o swoich zainteresowaniach (dla uczniów, którzy chcą o tym opowiedzieć kolegom) - poszukiwanie "wspólnego mianowsnika" dla grup
3) zachęcanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, gdzie mogą spotkać się z dziećmi z innych klas i tam nawiązać nowe "przyjaźnie" (prowadzę chó szkolny i mam pozytywne doświadczenia - dzieci "nie dostrzegane" w klasie przez rówieśników znajdują "bratnie dusze" w innej grupie szkolnej)
4) rozmowy indywidualne z dziećmi, które nie chcą wypowiadać się na forum klasy
|
Data wpisu:
06.07.2016
|
Marta Stępniewska
|
Obserwacja, przede wszystkim zachowania na przerwie:
1) czy czas "wolny" spędza sam czy w towarzystwie 2) jeśli w towrzystwie to czy udziela się czy "odstaje" 3) jak często przebywa sam
Obserwacja podczas lekcji :
1) czy uczniowie wzajemnie sobie pomagają?
2) czy uczeń siedzi sam czy z klasą (jeśli sam to też czy siedzi w pobliżu klasy czy może on na jednym końcu, klasa na drugim)
3) jak często sam siedzi?
4) czy jeśli prowadzimy pracę w grupie to uczniowie chętnie ze sobą współpracują, czy KAŻDY w grupie coś robi (nawet nie tyle co zadanie, co np. jakieś rozmowy - jeśli uczeń jest nieakceptowany to ani nie rozmawia, ani nie rozwiązuje zadań)
ROZMOWA:
BARDZO DELIKATNA, osobiście zagadnęłabym ucznia, początkowo np. o książkę, którą czyta, o muzykę której słucha, a potem kiedy byłabym pewna zaufania czy jest jakiś problem.
PS trik: na lekcji podczas omawiania tematu można przemycić rady/pomoc/temat, związany z wykluczeniem (ja np. zrobiłam tak podczas omawiania Jagnię i Wilcy Krasickiego)
|
Data wpisu:
22.02.2016
|
Marzanna Miąsko
|
Na przykład za kryterium przjęłabym, czy jest członkiem nieformalnej grupy w szkole a za parametr, jakie miejsce w niej zajmuje.
W tym celu zbudowałabym socjogram na bazie ankiety w tym celu przeprowadzonej.
Zastosowałbym również prostą obserwację:
- Sam, z czy z kimś przebywa w czasie przerwy?
- Jeżeli rozmaia, to rozmówcą jest zazwyczaj ta sama osoba, czy różne?
- Gdy idzie korytarzem, przemyka bokiem, czy idzie jego środkiem?
- Gdy idzie korytarzem, to nawiązuje kontakty wzrokowe, czy idzie ze spuszczonym wzrokiem?
- W czasie dyskusji w klasie chętnie zabiera głos, czy unika prostych wypowiedzi?
- Wybierając miejsce w klasie, siada z boku, czy dosiada się do kogoś?
W efekcie przeprowadzonej obserwacji i analizy socjogramu, podjąć działania włączające ucznia(ów) (o ile takie są potrzebne) i podnieść jego wartość, na przykład poprzez przydzielanie odpowiednich zadań indywidualnych i zadań grupowych.
W celu ewaluacji, czy w wiekszym stopinu są zaspakajane potrzeby ucznia(ów) w zakresie przynależności (...) prowadzić obserwację zachowania ucznia i ponownie zbudować socjogram.
Zmodyfikowany: Niedziela, 21 Luty 2016 19:07:18 - Marzanna Miąsko
|
Data wpisu:
21.02.2016
|
Małgorzata Boćko
|
Diagnozowanie zaspokojenia potrzeby przynależności i uznania oparłabym na celowej obserwacji. rozmowie, przeprowadzonych ankietach, badaniach socjometrycznych.
Wyniki takich działań pokażą w jakim stopniu dziecko czuje się częścią grupy i ma poczucie ogólnej akceptacji
- czy aktywnie i chętnie współpracuje podczas rozwiązywania zadań - nie tylko szkolnych, - czy ma poczucie, że jego pomysły, opinie są respektowane przez innych, - czy chętnie prezentuje swoje zdanie (czy może woli to zrobić w nielicznym gronie, np. w parze), - czy ma poczucie, że stanowi ważny element grupy (jest potrzebny z uwagi na swoją indywidualność), - czy podczas przerwy jest "wodzirejem" czy raczej izolowanym...
Myślę, że można wiele jeszcze dołożyć to tej listy. Według mnie każdy z tych parametrów jest równie ważny i zasługuje na obserwację i ewaluację.
Rolą nauczyciela jest stwarzanie takich sytuacji, aby każdy z uczniów mógł osiągnąć sukces, pokazał swoją wyjątkowość i niepowtarzalność - zasłużył na uznanie i estymę reszty klasy i nauczycieli.
|
Data wpisu:
20.02.2016
|
Ewelina Klosak-Papież
|
Obszary, na których bym się skupiła podczas obserwacji i analizy przynależności i uznania to:
1. Zaangażowanie w inicjatywy związane ze środowiskiem szkolnym (min. konkursy, zajęcia dodatkowe, imprezy: uczestnictwo ucznia/pomoc w przygotowaniach).
2. Relacja z nauczycielem (zaufanie do nauczyciela, poczucie uzyskiwania pomocy w różnych sytuacjach, poczucie sprawiedliwego oceniania).
3. Nastawienie do szkoły (poczucie bezpieczeństwa, chęć uczęszczania do szkoły itp.).
4. Relacje z rówieśnikami (zaangażowanie we wspólną pracę, podejmowane wspólne inicjatywy w zabawie i podczas rozwiązywania zadań, ogólne samopoczucie w zespole klasowym i poczucie bezpieczeństwa).
|
Data wpisu:
16.02.2016
|
Alicja Bagińska
|
Myślę, że rozmowy z uczniami, obserwacja ich zachowania jak i chęci brania udziału w innych działamiach niż tylko uczenie się mogą być cennym źrodlem dla nauczyciela. To czy uczeń czuje się akceptowany i czy jego działaniasą doceniane. Nie każdy uczeń może osiągać najlepsze wyniki. Ważne jest aby umożliwić uczniowi wykazania się w jakiejś dziedzinie. Mogą to być nawet niewielkie sukcesy a równocześnie zaakcentowanie tego, że je widzimy i dostrzegamy daje uczniowi poczucie satysfakcji.
Ptyania typu: czy lubisz przebywać w szkole, czy jesteś doceniany, czy lubisz przebywać ze swoimi kolegami(kolezankami), czy możesz liczyć na pomoc ze strony nauczyciela czy kolegi, czego oczekujesz
|
Data wpisu:
13.02.2016
|
Grażyna Nowosielska
|
przeczytałam z uwagą wszystkie wypowiedzi - są bardzo cenne z uwagi na spojrzenie na to zagadnienie okiem praktyka. Dla mnie, która obecnie pracuje z osobami dorosłymi to bardzo ważne. Dla mnie istotne byłyby zmiany zachowania uczniów, reakcje kolegów.
|
Data wpisu:
09.02.2016
|
Barbara Gmur
|
Późno odpowiadam na pytania, jednak dało mi to możliwość przeanalizowania wielu bardzo ciekawych odpowiedzi. Wypowiedź Pana Grzegorza Grabskiego bardzo wyczerpująca. Ja tylko chcę powiedzieć, że nauczyciele mają zdolność obserwacji i właśnie ona jest wyznacznikiem wielu formalnych działań. Prowadzona przez nauczycieli pogłębiona analizą i samooceną pozwala na wyciąganie wniosków i podejmowanie zadań wobec uczniów i samego siebie.
|
Data wpisu:
09.02.2016
|
Iwona Szczepańska
|
Przeczytałam uważnie Państwa wypowiedzi. Moim zdaniem Pan Grzegorz Grabski przedstawił bardzo trafną listę kryteriów. Czy można coś jeszcze do niej dodać?
|
Data wpisu:
07.02.2016
|
Martyna Felczak
|
Diagnozy stopnia zaspokojenia potrzeby przynależnosci i uznania w szkole można dokonać poprzez obserwację (np. jak wygląda praca w grupach, jak wyglądają zespołowe gry), poprzez prowadzenie lekcji wychowawczych, ankiet, rysunków. Bardzo dużo dają też rozmowy indywidualne nauczyciela z uczniem, jednak wyznacznikiem jest tu stopień zaufania ucznia do nauczyciela i sama otwartość ucznia na trudne tematy.
|
Data wpisu:
07.02.2016
|
Agnieszka Zawojska-Sokołowska
|
Wyznacznikiem zaspokojenia potrzeby przynależności i uznania jest przede wszystkim to, jak uczeń czuje się w szkolnym środowisku, jak czuje się w grupie rówieśniczej. U dzieci w młodszym wieku szkolnym można to z powodzeniem poznać poprzez obserwację dziecka, jego zachowań, aktywności itd. Rozmowa z dzieckiem często otwiera to, czego nie można było poznać poprzez obserwacje, pod warunkiem, że dziecko ma do nas jako nauczycieli zaufanie. Prace dziecka również potrafią bardzo dużo powiedziec itd.
|
Data wpisu:
06.02.2016
|
Ilona Dranka
|
Witam serdecznie
Tak się zastanawiając dla mnie ważnym czynnikiem jest obserwowanie czy uczeń dobrze czuje się w grupie w której pracuje, bo potrafi być skoncentrowany, twórczy, ma dobre samopoczucie, itp.Oceny też są lepsze, on jest bardziej otwarty, zdobywa pewność siebie. Oczywiście jak w materiałach się przewijało, czasem te wyznaczniki się obniżają, ale wtedy trzeba go wspierać poprzez rozmowę, żart oczywiście taki wyważony do sytuacji, jakieś działanie, które chce wykonać.
Najlepiej to widzę w czasie realizacji projektów różnego typu.
|
Data wpisu:
06.02.2016
|
Ewa Zielińska
|
W mojej szkole na początku roku są zajęcia integracyjne, później "nocowiska"- w szkole, stosuję rozmowy indywidualne i w zespole klasowym gdzie zadaję pytania na przykład: Czy czuje się bezpieczny w szkole? Czy dobrze się czuje w swojej klasie? Czy jest ktoś kto mu dokucza , obraża .?Czy jest sprawiedliwie traktowany?
|
Data wpisu:
06.02.2016
|
Elżbieta Nowak
|
Pracuję z małymi dziećmi i myślę, że najważniejsza jest obserwacja ogólna ucznia w codziennych szkolnych sytuacjach- praca na lekcji, zabawa, w czasie przerwy, jak również obserwacja ukierunkowana na konkretne zachowania. Przeprowadzenie z dziećmi rozmowy, zastosowanie technik socjometrycznych, rysunki, ankiety - Jak czuje się w klasie, szkole, czy lubi w niej przebywać?, Czy ma kolegów, jak ocenia swoje relacje z nimi?, Co sprawia mu najwięcej przyjemności w czasie pobytu w szkole, jakie działania podejmuje z innymi dziećmi?
|
Data wpisu:
05.02.2016
|
Agnieszka Cieszyńska
|
Wskaźnikami zaspokajanie potrzeb przynależności i uznania mogą być informacje zdobywane na drodze obserwacji (przypadkowej, ukierunkowanej czy też zdarzeń krytycznych), wywiadu, ankiety czy nawet szerokorozumianej socjometrii.
Ważna będzie aktywność ucznia, jego otwartość na nowe wyzwania, chęć do snucia hipotez ale też relacje ucznia z innymi w sytuacjach zadaniowych.
|
Data wpisu:
04.02.2016
|
Małgorzata Woroszyło
|
Myslę, że obserwacja ucznia i analiza jego zachowania i osiągnięć powinna byc dokonywana w zespole nauczycieli uczących.
|
Data wpisu:
02.02.2016
|