Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Neuroedukacja – rewolucja w nauczaniu (I STOPIEŃ) - DRUGA EDYCJA

MODUŁ 1.

Temat: Zadanie 1. Moja lista rzeczy do zmiany w szkole na inne, na lepsze

Autor Wiadomość
Grzegorz Grabski

postów: 72

Dzień dobry


Maje życzenia:


- żeby uczniom się chciało chcieć czyli niech mają motywację wewnętrzną;


- żeby rodzice wspierali uczniów i rozmawiali z nauczycielami;


- aby rozmowy z innymi nauczycialami dotyczyły faktycznie pracy z uczniem czy uczniami, nie tylko były narzekaniem;


- mniej poszukiwania "nowych rozwiązań", wykorzystujmy to, co jest dobre i zastanówmy się co dołożyć;


- mniej zmian w oświacie na krótkiej przestrzeni czasowej - niech to, co wprowadzono, ma szansę się wdrożyć (dopiero wtedy wiadomo, czy zmiana jest właściwa)


- reszta - podobnie jak poprzednicy - u siebie chciałbym wiele zmienić i dlatego jestem też na tym kursie happy


Dobrego wieczoru


Grzegorz Grabski

Dawid Pyrda

postów: 2

Lista zmian:


- na pewno czas lekcji, pytanie tylko jak go dostosowac do indywidualnych potrzeb uczniów w masowej szkole


- bardzopodobał mi się pomysł nauczyciela matematyki z okrągłymi stołami


- zmiana treści- nie wszyscy muszą się uczyc wszystkiego....dealnie byłoby rozwijać szczególnie indywidualne zainteresowania, choć to tez ytrudne organizacyjnie


- egzaminy...ehh, nie mogą byc straszakiem, nie można uczyc się tylko po to, żeby zdać egzamin


- piszę to na końcu, choc to najwazniejsze:


uczniowie powinni mieć możliwość nauki w innym środowisku niz szkoła. Powinno to być coś na zasadie praktyk- najlepiej informatyki uczyc się w firmie, w której np. pisze się programy komputerowe, trzeba organizowac lekcje w telewizji, radio, w muzeach, w kinie itp. Gdzie uczeń lepiej nauczy się muzyki niż np. biorąc udział w próbach w filharmonii, czy teatrze? jasne że jest to trudne logistycznie i pewnie finansowo, ale czy nie realne?


              

Iwona Zając

postów: 35

Moja lista różnorodnych życzeń:


- likwidacja testów po 3 i 6 klasie - po co są skoro dalsza edukacja jest obowiązkowa?


- częstsze metody projektów


- edukacja bardziej w stylu M. Montessori - uczeń uczy się czegoś w ciągu etapu edukacyjnego czy roku i potwierdza nabycie danej umiejęności, ale nie oknieczznie w tym samym czasie, co wszyscy uczniowie danej klasy, może więc nie tradycyjny przydział nauczyciela do klasy, a nauczyciela do kształcenia konkretnych zagadnień


- dostęp do różnorodnych narzędzi w czasie trwania jednej lekcji tk, by uczniowie współpracując razem (w grupach) mogli opracować rozwiązanie roblemu dzięki internetowi, książkom, tablicom, urządzeniom - w zależności od wybranego przez grupę narzędzia (zrodzi się zespół ekspertów zmuszonych do współpracy z sobą)


Na razie tyle

Marzena Tejchman

postów: 9

Z zainteresowaniem przeczytałam pomysły koleżanek


Wszyscy poszukujemy lepszych ciekawszych metod pracy, jedni pod kątem swojego przedmiotu inni  w szerszej perspektywie.


Współczesna e- młodzież, bo z taką mam do czynienia, przychodzi do mojej szkoły już ukształtowana(technikum) i niestety........są nieprzygotowani do podjęcia współpracy.


Poprzednie etapy nauczania zrobiły "wiele złego" : uczniowie nie mają motywacji do nauki, są rozkojarzeni , pretensjonalni, rozżaleni wobec całego świata.


Małe dzieci na początku są ciekawe świata, chętnie sie uczą , ale potem gdzieś to wszystko  ginie.Dlaczego?  Myślę, że to wtłoczenie dziecka w system klasowo- lekcyjny podcina mu skrzydła. Na pewno indywidalizacja procesu nauczania jest dobrym pomysłem , ale jak to zrobić jak w klasie mamy około 30 uczniów.


Rodzice są pierwszymi nauczycielami swojego dziecka i jeśli od początku  przerzucą odpowiedzialnośc za jego rozwój takim instytucjom jak :żłobek, przedszkole, szkołą itd. to nic z tego nie ma. 


Modne ostanio ocenianie ksztąłtujące może zrobić wiele dobrego , ale pod warunkiem ,że chce tego  też uczeń.


Współczesna polska  szkoła musi dokonać zmiany w mentalności ucznia, w tym, aby zrozumiał,że uczy sie dla siebie, że nie ściąga ,że nauczyciel to nie wróg który w każdej chwili czyha na jego potknięcie.


 

Małgorzata Piókowska

postów: 3

Jestem nauczycielem matematyki w liceum ogólnokształcącym.


Pomysły:


- okrągłe stoły, gdzie nauczyciel siedzi na równo z uczniami


- uczniowie mogą korzystać z zasobów internetu, w pewnych sytuacjach (nie potrafię jeszcze tego wizualizować, jednak uważam, że w przyszłości jest to nieuniknione, więc trzeba znaleźć sposób na wykorzystanie internetu podczas każdych zajęć/ może zaliczeń?)


- zamiast prac klasowych, egzaminy ustne/rozmowy z uczniem/ prezentacje 


- jeżeli chcą korzystać z gotowych wzorów lub wniosków muszą umieć je uzasadnić (trzeba uczyć naszych uczniów wyciągać wnioski, a nie uczyć się na pamięć)


- trzeba zamienić metodę wykładu (podawczą) na metodę stawiania i rozwiązywania problemu, myślę, że trzeba zacząć w SP, aby uczniowie zadania traktowali jako kolejne zagadki do rozwiązania, do końca życia będą je wspominać pozytywnie, 


- interdyscyplinarne przedmioty (jako nauczyciel matematyki chciałabym mieć czas na wątki historyczne i znaczenie pewnych odkryć w danym czasie, w tej chwili nie mogę pozwolić sobie na lekcję historii na matematyce, również zastosowania w fizyce i chemii lub odniesienia do znaczenia liczb w literaturze i sztuce)


 - indywidualizacja nauczania - marzy mi się mniej liczna klasa, chciałabym mieć na każdej lekcji czas, aby zamienić choć jedno słowo z każdym z moich podopiecznych lub kilku nauczycieli dla danej grupy w tym samym czasie


- może warto wyrzucić dzwonki, podzielić dzień na dwie części podzielone przerwą na obiad, jeden blok mógłby być tematyczny, gdzie odwołalibyśmy się do danego okresu, co działo się w sferze historii, literatury, sztuki, matematyki, fizyki, biologii, itp. 


- dać możliwość wyboru przedmiotów oraz wzbogacić różnorodność o zajęcia plastyczne, muzyczne, projektowe, itp.


Trochę poniosła mnie fantazja, mam poczucie, że pomysły są jak wyrwane z kontekstu, ale może jeśli by je uporządkować i rozplanować, to kto wie?


 

ELŻBIETA BARTOSIK

postów: 6

Moja lista życzeń:


- ocenianie kształtujące, tak ale gdy zmienimy mentalność rodziców


- czas pracy dostosowany do realizowanego zadania (tak, juz można realizować w szkole publicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej, ale czy wszyscy o tym pamietają)


- większa indywidualizacja nauczania ( do wykonania w małych zespołach klasowych)


- zmiana metod nauczania

ELŻBIETA BARTOSIK

postów: 6

Moja lista życzeń:


- ocenianie kształtujące, tak ale gdy zmienimy mentalność rodziców


- czas pracy dostosowany do realizowanego zadania (tak, juz można realizować w szkole publicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej, ale czy wszyscy o tym pamietają)


- większa indywidualizacja nauczania ( do wykonania w małych zespołach klasowych)


- zmiana metod nauczania

Katarzyna Kozłowska

postów: 13

Lista zmian w polskiej szkole jest bardzo długa, począwszy od tego, że gdzie jest powiedziane, że dzieci w tym samym wieku muszą uczyć się tego samego, takimi samymi metodami i przyswajać wiedzę w tym samym czasie (45 minut na lekcji). Dlaczego wyznacznikiem ma być wiek dziecka i przypisanie go do danej klasy. Niestety od nas nauczycieli wymaga się, aby przygotować uczniów do egzaminów zewnętrznych, czyli wyćwiczenie w nich odpowiedzi na pytanie zaznaczając prawidłową odpowiedź (A, B..) a gdzie logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, szukanie właściwych twórczych i kreatywnych rozwiazań. Nic nie zrobimy dopóki będzie na nas ciążył obowiązek przygotowania ucznia do testów zewnętrznych w takiej formie jaka jest obecnie i nie zmienimy systemu oceniania, np. rezygnacja ze stopni na rzecz informacji zwrotnej co uczeń opanował a nad czym musi popracować i pomoc uczniowi w jakim kierunku ma zmierzać, żeby osiagął sukces. Oczywiście są to elementy oceniania kształtującego, które staram się wdrażać na swoich lekcjach. 

Iwona Muszyńska

postów: 13

Lista zmian w polskiej szkole :


- odejście od metod podających na korzyść labolatoryjnych i problemowych


- nie zadawanie prac domowych


- więcej nauki poza szkołą wycieczki, wyjścia w miejsca związane z omawianymi zagadnieniami, spotkania ze specjalistam,


- odejście od typowego toku lekcji

Zmodyfikowany: Sobota, 12 Grudzień 2015 23:58:00 - Iwona Muszyńska

Beata Sołtysiak

postów: 1

Odpowiedź w załączniku


Załączony plik:

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.