Jeśli uważasz, że szersza współpraca z rodzicami jako partnerami dziecka w edukacji stanowi priorytet, spróbuj zaplanować systemowe podejście do tego zagadnienia. Od czego należałoby zacząć? Rozeznaj, które z poniżej przedstawionych działań wskazane byłyby na początku, które stanowiłyby podsumowanie systemowych rozwiązań. Jakich według Ciebie pomysłów zabrakło? Zastanów się, co mogłoby być wskaźnikiem progresji w ewaluacji współpracy z rodzicami?
Systemowe działania:
- Ustalenie reguł (norm, zasad wzajemnych relacji) obowiązujących we wszystkich obszarach wspólnych kontaktów.
- Rozpoznanie środowiska rodzicielskiego w szkole (struktura społeczności lokalnej, liczebność klas, tradycje kontaktów nauczyciel–rodzic zakorzenione w danej szkole, formy aktywności rodziców).
- Wspólne przepracowywanie zagadnień związanych z funkcjonowaniem klasy i szkoły (szkolna debata, praca w grupach na zebraniu klasowym dotycząca wyboru najlepszych form wspólnych działań, zgodnych też z preferencjami danej grupy rodziców czy nauczyciela).
- Systematyczne wdrażanie i monitorowanie zaplanowanych działań w ramach programu współpracy z rodzicami.
- Zaplanowanie kilkuletniego programu rozwijania współpracy nauczyciel–rodzic.
- Zorganizowanie szkoleń rozwijających umiejętności psychospołeczne (techniki komunikacji, radzenie sobie w sytuacjach trudnych itp.) zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli.