Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Panuję nad wszystkim! Efektywna organizacja pracy własnej nauczyciela (non stop)

Moduł 1. Współczesne trendy i metody planowania

Temat: Moduł 1. Zadanie 4.

Autor Wiadomość
Angelika Kinowska
Kursy internetowe z Operonem

postów: 523

Zapoznaj uczniów z nawykami skutecznego działania. Wytłumacz, czym jest ostrzenie piły. Poproś każdą parę uczniów, aby zapisała na kartce papieru jedną radę, którą chciałaby udzielić klasie odnośnie do planowania i zarządzania czasem. Następnie rozdaj wszystkim osobom kartki papieru z radą dotyczącą organizowania czasu. Uczniowie czytają rady, następnie udzielają ich innym (łącznie z własną radą spisaną wcześniej w parach). Rozmawiają z wieloma osobami (możesz wyznaczyć czas, np. 10 minut) i spisują 3 rady (lub więcej), które najbardziej do nich przemawiają. Podsumuj ćwiczenie.
................................................................................................................................................................................

ZBADAJ SWÓJ DZIEŃ. Przeznacz tydzień na zbadanie, na co przeznaczasz swój czas. Zacznij od zapisywania wszystkich swoich aktywności, które miały miejsce w ciągu tygodnia, bez względu na to, czy to były rozmowy, korzystanie z portali społecznościowych, pisanie wypracowań, czy samo myślenie nad zadaniem. Pomoże ci to zrozumieć, na co tracisz czas.
................................................................................................................................................................................

TO, CO TRUDNE, JAKO PIERWSZE. Koncentruj się na jednej rzeczy naraz i planuj naukę. Najpierw ucz się przedmiotów, które sprawiają ci trudność. Twój umysł jest wtedy wypoczęty i bardziej chłonny.
................................................................................................................................................................................

WIECZORNE PLANOWANIE. Co powinno być ostatnią czynnością wykonaną w danym dniu? Zaplanowanie dnia następnego! Dzięki temu będziesz spać spokojnie, a odpowiednia ilość snu to podstawa wysokiej produktywności.
................................................................................................................................................................................

POZNAJ SAMEGO SIEBIE. Poznaj siebie, znajdź czas w ciągu doby, gdy jesteś najbardziej produktywna/produktywny. Nie ma na to żadnej recepty, po prostu trzeba obserwować samego siebie. Są osoby, którym lepiej się pracuje rano, są i takie, którym praca lepiej idzie po obiedzie. W tym czasie realizuj trudne zadania, nie będą wtedy takie trudne. Eksperymentuj: budź się o świcie na naukę lub próbuj wieczorami. Ucz się na podłodze, przy biurku lub chodząc, przy muzyce i bez niej.
................................................................................................................................................................................

UPORZĄDKUJ MIEJSCE PRACY. Bałagan przeszkadza, zmniejsza produktywność, to przez niego często tracisz czas. I nie chodzi tutaj wyłącznie o bałagan na biurku. W pracy z komputerem znacznie bardziej przeszkadza brak porządku w dokumentach – zarówno tych offline, jak i online. Być może najszybciej zapisuje się nowy plik na pulpicie, ale warto wziąć też pod uwagę czas, który spędzisz potem, szukając tego pliku. A wystarczy odpowiednio zorganizować system folderów i zaplanować, w których miejscach są zapisywane poszczególne dokumenty, a potem trzymać się tych zasad.
................................................................................................................................................................................

GDY SIĘ NIE CHCE. Gdy nie chce ci się już kontynuować nauki i masz ochotę na krótką przerwę, zastosuj technikę zwiększania koncentracji, którą nazywam „jeszcze pięć” – może to być powiedzenie sobie „jeszcze pięć minut i wtedy przerwa”, „jeszcze pięć stron książki” lub „napiszę jeszcze pięć linijek”. Najczęściej podczas takiej pracy znów się angażujesz i nie myślisz już o przerwie. Jeśli jednak wciąż o niej myślisz, koniecznie ją sobie zrób. ☺
................................................................................................................................................................................

WYKORZYSTUJ „STRACONY CZAS”. Staraj się mieć notatki lub materiały przy sobie i uczyć się w momentach, kiedy pozornie tracisz czas, np. w poczekalni u lekarza, w autobusie lub czekając na przyjaciela. Mogą to być małe kartki z notatkami, które masz przy sobie, lub np. aplikacja QUIZLET w twoim telefonie. Możesz też przeczytać notatki na głos, nagrać je i odsłuchiwać, jadąc do szkoły.
................................................................................................................................................................................

NIE DAJ SOBIE PRZESZKADZAĆ. Gdy chcesz się skupić na nauce, poinformuj o tym rodzinę i poproś, by w tym czasie ci nie przeszkadzali (możesz wywiesić karteczkę na drzwiach). Najczęściej jednak to my sami sobie przeszkadzamy, pamiętaj więc, żeby przed nauką zamknąć pocztę i wyłączyć telefon lub ustawić tryb samolotowy. Dzięki temu osiągniesz więcej w krótszym czasie, co w rezultacie da ci więcej czasu na relaks.
................................................................................................................................................................................

UCZ SIĘ W JEDNYM MIEJSCU. Gdy znajdziesz już odpowiednie miejsce do nauki, staraj się uczyć właśnie tam. Niech to miejsce będzie przeznaczone tylko na naukę. Jeśli jest to biurko, pamiętaj, żeby na czas nauki wyłączyć komputer i telefon. Nie ucz się tam, gdzie śpisz, np. na łóżku. Do nauki potrzebna jest energia, nie relaks.
................................................................................................................................................................................

NIECHCIANE MYŚLI. Gdy podczas nauki przychodzą ci do głowy różne myśli, plany, pomysły, nie skupiaj się na nich ani nie udawaj, że ich nie ma. Zapisz je po prostu na osobnej kartce. W ten sposób nie zapomnisz o nich, a głowa będzie nadal się koncentrowała na zadaniu.
................................................................................................................................................................................

JESZCZE JEDNA RZECZ. Przed pójściem spać staraj się zrobić jedną, choćby najmniejszą rzecz ze spraw „na jutro”. Jeśli masz napisać pracę, sporządź jej plan lub obejrzyj film na YouTube
na podobny temat. Jeśli masz przygotować prezentację, zrób pierwszy slajd lub wybierz ilustracje. Usypiając, będziesz bardziej zadowolona/zadowolony z siebie i będziesz mieć więcej czasu następnego dnia.
................................................................................................................................................................................
CELE. Pamiętaj, aby wyznaczać sobie cele – dzienne, tygodniowe, długoterminowe. Nagradzaj się za wysiłek, gdy osiągniesz jakiś cel.
................................................................................................................................................................................
DUŻE PROJEKTY. Każdy duży projekt podziel na mniejsze etapy, zaplanuj nagrodę za osiągnięcie każdego z nich. Pamiętaj, żeby każdy etap określić czasowo i najważniejsze: nagradzaj się po osiągnięciu każdego etapu.
................................................................................................................................................................................

OBAWY Jeśli boisz się jakiegoś przedsięwzięcia, zaplanuj najmniejszy możliwy krok. Przykładowo, gdy wstydzisz się zadzwonić do nauczyciela w ważnej sprawie, pierwszego dnia możesz zapisać jego numer, drugiego dnia napisać, co chcesz powiedzieć, trzeciego – wykręcić numer i odłożyć słuchawkę. Czwartego dnia zadzwonienie do nauczyciela przyjdzie ci z łatwością.

Zmodyfikowany: Czwartek, 28 Maj 2020 13:19:33 - Angelika Kinowska

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.