Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 3. Nowe trendy w terapii

Temat: Moduł 3. Zadanie 2. Statystyki z pokoju nauczycielskiego W jaki sposób mówi się zwykle o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w pokoju n...

Autor Wiadomość
Iwona Bagińska

postów: 18

Czy częściej padają komentarze, w których nauczyciele zwracają uwagę na trudności („Znów nie mogłam rozczytać jego kartkówki”, „Od połowy lekcji był w swoim świecie i chodził po klasie&rdquoblunk czy mocne strony („Dzisiaj zgłosił się do odpowiedzi i opowiedział o tym, jak w grze komputerowej skonstruował zamek na wzór zamku w Malborku”, „Namalował na rogach kilku kartek w ćwiczeniach animację – trzeba przyznać, że chłopak jest kreatywny!&rdquoblunk? Spróbuj policzyć, ile pozytywnych, a ile negatywnych komentarzy słyszysz w pokoju nauczycielskim w ciągu jednego dnia.

Zmodyfikowany: Wtorek, 3 Kwiecień 2018 15:29:34 - Iwona Bagińska

Anita Malinowska

postów: 14

Zazwyczaj w pokoju nauczycielskim mówi się o złych zachowaniach dzieci, chociaż zdarzają się też pochwały. To wszystko zależy od uczniów i od podejścia nauczycieli. To właśnie na nich spoczywa ogromna odpowiedzialność wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Magdalena Oczkowska

postów: 12

Raczej rzadko bywam w pokoju nauczycielskim, ale jeśli już jestem obecna to raczej nie słyszę komentarzy dotyczących uczniów. Czasem zdarza sie, że ktoś opowie jakąś anegdotkę dotycząca sytuacji na lekcji czy przerwie, ale są to bardziej jakies śmieszne sytuacje. Jesli chcemy porozmawiac o konkretnym uczniu, jego problemach itp. to organizaujemy spotkanie np. zespołu wychowawczego lub jako terapeuta osobno rozmawiam z poszczególnymi nauczycielami o danym uczniu. 

Magdalena Kowalczyk

postów: 13

Bardzo rzadko bywam w pokoju nauczycielskim, ale mamy regularne spotkania terapeutów, wychowawców i tam omawiamy zarówno trudności jaki i możliwości danego dziecka. Staramy się wspólnie - wszyscy służą radą. Wskazania z poradni są w dzienniku Librus w module "specjalne potrzeby" i każdy nauczyciel ma do nich dostęp.

Małgorzata Wróblewska

postów: 11

Częściej słyszy się co tam dziecko "nawyczyniało", w naszym przypadku jednak jest to częściowo także sposób na oswojenie problemu, czy odreagowanie wprzypadku nauczycieli - najczęsciej przekazywane w formie anegdot. Przy tym jednak mówimy również o pozytywach, dostrzegamy wysiłki dziecka, podpowiadamy sobie skuteczne sposoby z naszych lekcji, mówimy co u nas zadziałoło na zasadzie wymiany doświadczeń

Beata Laaser

postów: 16

Niestety, reforma edukacji sprawiła, że biegam między 2 budynkami szkoły (znajdują się na różnych ulicach!), ponadto pełnię po 2-3 dyżury dziennie, więc czasu na wymianę doświadczeń jest bardzo mało. Wydaje mi się, że spontaniczne komentarze nauczycieli najczęściej dotyczą niewłaściwego zachowania uczniów lub anegdot z lekcji, rzadziej pochwał. Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, które sugerują, że kurs  terapii pedagogicznej powinien ukończyć każdy nauczyciel. Dodam więcej, powinien być to wiodący przedmiot w trakcie studiów pedagogicznych.

Agnieszka Kowalska

postów: 36

Pracuję w szkole integracyjnej, nie ma takich komenatarzy

Olga Bogacka

postów: 14

Nauczyciele  w mojej szkole bardzo uważnie zapoznają się z opiniamii ppp, zadają pyatnia, słuchają wyjaśnień.  Mają dużą wiedzę na temat objawów dysleksji na swoich przedmiotach. W pierwszym półroczu zazwyczaj jest więcej pozytywnej energii i więcej pochwał. I mimo że w pokoju nauczycielskim dają się słyszeć uwagi dotyczące trudności uczniów, to są często łagodzone stwierdzeniami "ale on ma pod górkę, wiem o tym" lub "chociaż się stara". 


Na pewno w młodszych klasach (w nauczaniu zintegrowanym) nauczycielki pracują na mocnych stronach, zauważają i chwalą różne talenty dzieci. 


Również zdecydowana większość wychowawców w swoich klasach wykorzystuje mocne strony  uczniów z dysleksją, chwali ich na forum klasy za różne aktywności. 

Monika Kiełb

postów: 13

Najczęściej w pokoju nauczycielskim słyszę te negatywne opinie o uczniach. Czasem są wypiowiadane ze złością ("znowku ktos czegoś nie zrobił! znowu sie nie nauczył!"), ale często także ze smutkiem i bezradnością. Te ostatnio opinie słyszałam często o mojej uczennicy, Jednak odkąd rozpoczęłam z nią zajęcia wyrównawcze 1 na 1, z ust nauczycieli słyszę coraz więcej pochwał wobec dziewczynki - chętniej sie odzywa, zgłasza się do odpowiedzi. otworzyła się. 

Joanna Kuć

postów: 11

Muszę zgodzić się, że częściej mówi się o trudnościach danego ucznia i kłopotach w trakcie lekcji niż pozytywnych aspektach. Nauczyciele na początku roku zapoznają się z dokumentacją PPP, a póżniej jako wychowawca muszę przypominać o pewnych sprawach. Czasami nawet tłumaczyć  zachowanie ucznia na lekcji, w trakcie realizacji zadań.


Myślę, że postanowieniem każdego naczyciela powinno być : częstsze chwalenie swoich uczniów.

Grażyna Peplińska

postów: 15

Nauczyciele czytają opinie z PPP. Uczniowie uczęśzczaja ponadto na dodatkowe zajęcia. W spieraniu stosujemy pomoc koleżeńską.

Agnieszka Mąka

postów: 13

Niestety ze smutkiem muszę przyznać, że w dobie reformy edukacji wszyscy gnamy ze szkoły do szkoły i tego czasu na wspólną wymianę doświadczeń jest coraz mniej. Z tego też wynika pewnie fakt, że rozmawia się raczej o "trudniejszych" przypadkach...

Iwona Majewska

postów: 59


Niestety muszę przyznać, że częściej słyszy się negatywne opinie dotyczące tych uczniów, niż pozytywne. {#emotions_dlg.frown}Zgadzam się z wypowiedzią pani Anny W., że nauczyciele bardzo często nie rozumieją informacji przeczytanych w opiniach PP-P, albo nie w pełni je rozumieją. I podzielam zdanie, że wszyscy nauczyciele powinni przejść kurs terapii pedagogicznej.{#emotions_dlg.wink}

Dorota Królikowska-Wałach

postów: 7

Mamy tak mało czasu,że w rozmowach staramy się skupiać na problemach i metodach,które pomogą naszym uczniom.

Anna Masztakowska-Struś

postów: 15

Spotykając się na zespole wychowawczym omawiamy trudności z jakimi borykają się uczniowie. Każdy z nauczycieli ma obowiązek przygotować tabele dostosowań dla uczniów wymagających wsparcia, ale też tych określanych mianem"zdolnych". Dzięki temu znamy nazwiska uczniów, których powinniśmy objąć naszą pomocą.


Uczniów objętych w szkole pomocą jest coraz więcej i na pewno nie ułatwia to przedmiotowcom pracy, ale "zmusza" ich do szukania ciągle nowych rozwiązań.

Izabela Pielczyk

postów: 13

W mojej szkole na początku roku wszyscy nauczyciele przygotowują dostosowanie wymagań na swoim przedmiocie i przekazujemy informacje rodzicom. Staramy się dostosowywać do indywidualnych potrzeb, ale nie zawsze to jest możliwe -np. jesli w klasie jest 7 uczniów z wymaganiem "powienien siedzieć w pierwszej ławce, nie przy oknie" to niestety, nie jest to do zrobienia. Opinie także pozostawiają wiele do życzenia - zdarza się że w opinii o 'Kasi" w zaleceniach jest mowa o 'Zosi". W naszych rozmowach o uczniach staramy się skupić na dobrych cechach, raz w półroczu spotykamy się całym gronem ze wszystkimi specjalistami zatrudnionymi w szkole i szczegółowo omawiamy sytuację naszych uczniów, ze szczególnym uwzględnienim tych z trudnościami.

Justyna Krzynówek

postów: 20

W pokoju nauczycielskim rozmawiamy zarówno o trudnościach dzieci, jak i o ich osiągnięciach.

Teresa Smoleń

postów: 20

Niestety ... uczniów z dostosowaniami jest tak wiele, że czesto nauczyciele nie wiedzą w zasadzie w co mają włożyć ręce.

I wymagań na około ogrom. Myślę, że sporo zależy od tego jak prowadzona jest też dokumnetacja w szkole i czy przypadkowo nie "dokłada" się nie potrzebnej papierologii. 

Niestety godzn z terapii nadal za mało względem zapotrzebowania a do tego nakładają się problemy lokalowe.

Napięcia rosną na wielu obszarach ... 

Ewelina Żelazowska

postów: 42

Nauczyciele po zapoznaniu się z opiniami poradni psychologiczno - pedagogicznej oraz po rozmowie z rodzicami ucznia, ustalają szereg dostosowań - indywidualizują proces uczenia się względem aktualnych możliwości ucznia. W swojej pracy uwzględniają jego mocne strony oraz predyspozycje. Rozwijają zainteresowania oraz uzdolnienia ucznia. Pomagają w niwelowaniu trudności oraz w utrwalaniu nabytych przez nich umiejętności i kompetencji.  


Ja w swoich rozmowach z nauczycielami, staram się skupiać na pozytywnych aspektach pracy mojego ucznia. Jeśli występują pewne trudności, rozmowę staram się kierować w ten sposób, aby poszukać rozwiązania, w jaki sposób można pomóc uczniowi, aby zniwelować te trudności i zmotywować go ponownie do pracy.

Zmodyfikowany: Środa, 14 Listopad 2018 08:06:22 - Ewelina Żelazowska

Mariola Rosłoniec

postów: 50

W pełni zgadzam się z koleżanką Anią Wieczorek. Zdarzają się niestety nierzadko opinie na zasadzie kopiuj-wklej, gdzie powinny one dotyczyć np.: dziewczynki, a zawarte sformułowania są w rodzaju męskim. To niezwykle przykre. Jeśli chodzi o komentarze w pokoju nauczycielskim, to są oczywiście różne, jak różni są ludzie. Wynika z nich jednak troska o ucznia i szukanie pomysłów jak mu pomóc, lub sobie z nim konstruktywnie radzić.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.