Autor
|
Wiadomość
|
Małgorzata Nowak
|
Ja również wielokrotnie przekonałam się o efektywności zarówno włączania wszystkich (każdego bez wyjątku) uczniów w klasie do przygotowania akdemii lub innych występów na imprezach szkolnych lub klasowch dla rodziców, choćby w roli "obsługi technicznej" (ale odpowiednio zaznaczonej, wyeksponowanej np. stosownym strojem), jak i w realizację dłuższych projektów lub w pracę metodą projektu na lekcjach poświęconych lekturom (np. ciekawa prezentacja książki czy jej wybranych elementów w formie plakatów, scenek, map mentanych itp.). Każdy uczeń otrzymuje jakąś rolę czy pełni jakąś funkcję w grupie stosownie do swoich możliwości, może poczuć się współodpowiedzialny za efekty, uczyć się od kolegów lub sam pomagać innym w nauce, zgłaszać pomysły, a na koniec mieć poczucie, że sukces klasy/grupy to także jego zasługa. Oczywiście rolą nauczyciela jest tak oceniać, by nawet jeśli efekty nie są w 100% zadowalające, uczniowie mieli przekonanie, że warto było podjąć wysiłek, że ich wkład pracy został doceniony. Wówczas z ochotą podejmują podobne działania. Taki sposób pracy pozwala też na odkrywanie drzemiącego w uczniach potencjału, możliwości, z jakich ani oni, ani ich bliscy, ani nauczyciele nie zdawali sobie sprawy. Ostatni przykład - uczennica kl. VI, zawsze cicha, mówiąca ledwo słyszalnyym głosem, mało aktywna odpowiednio zmotywowana (raz czy dwa razy na lekcji, gdy inni uczniowie zagłuszali rozmową jej cichą odpowiedź, powiedziałam: "Zobaczm nie słuchają cię. Zrób tak, by cię usłyszeli, dasz radę." I wszyscy się zdziwili, bo chyba pierwszy raz usłyszeli, że koleżanka jednak ma mocny głos. A gdy jakiś czas potem świadomie przydzieliłam do recytacji wiersz Norwida " Język ojczysty", będący w zasadzie jednym wielkim wykrzyknieniem, i powiedziałam: "Powiedz to takim głosem, jak wtedy na lekcji" - już ośmielona, pewniejsza siebie niż kiedyś, wyrecytowała tak, że najpierw osłupiała z zachwytu moja koleżanka prowadząca ze mną próbę, a potem - już na akdemii i z muzyką Chopina w tle - zadziwiła innych uczących ją nauczycieli. Nikt wcześniej nie podejrzewał, że może mieć takie możliwości głosowe. W zasadzie można byo wyłączyć mikrofon. Tak oto po wielu latach w szkole został odkryty kolejny talent.
To oczywiście tylko jeden z wielu przykładów, że warto angażować wszystkich uczniów, także tych z pozoru słabszych, stojących z boku, i stwarzać im okazje do odniesienia sukcesu.
|
Data wpisu:
03.07.2018
|
Monika Jurczuk
|
Zaczynam doceniać zabawę w teatr. Sztuki wystawiane początkowo w klasie, a te najlepsze dla przedszkolaków. Jak pokonuję wysokie krawężniki? Ostatnio, gdy pojawiła się poważna bariera, uczeń samodzielnie przygotował występ "Jak Wojtek został strażakiem?". Postawiłam mu dość wysoką ocenę, czym wprawiłam go w osłupienie - efekt - do końca lekcji był aktywny, "nie odpływał". Tego dnia pokonał bardzo wiele swoich lęków!!! A w klasie zyskał uznanie
|
Data wpisu:
16.04.2018
|
Agnieszka Cieliczka
|
Wprowadzam planowanie uczenia się i odrabiania lekcji. Zaczynamy od wyznaczenia celu, rozbijamy na zadania i dalej na konkterne czynności z oznaczeniem dnia i czasu wykonania. Czynności zostają wpisane w plan tygodniowy, po wykonaniu zostają odchaczone, dzięki czemu widać wykonaną pracę, łatwo też zobaczyć co jeszcze zostało do wykonania oraz kiedy zrobić przerwę. W plan tygodniowy wspisuje się też pojawiające się na bieżąco prace domowe oraz to ile czau na nie przeznaczyć, dziecko uczy się też systemetyczności - rozbijaniu uczenia się na kilka dni przed sprawdzianem i korzystania z systemu powtórek. Na stronie planu uczniowie co tydzień wspisują swój cel, tak by stale mieć go przed oczami. Co jakiś czas, ok. 3-4 miesiące przyglądamy się celom i zadaniom, jeśli tego wymagają mogą ulec zmianie lub poprawieniu.
|
Data wpisu:
11.04.2018
|
Iwona Bagińska
|
Ostatnio zaproponowałam uczniom tworzenie gier ortograficznych wraz instrukcją. Zwróciłam również uwagę o zadbanie o stronę graficzną. Zabawa świetna, interesujące pomysły. Po skończeniu konstruowania gier, każda grupa będzie testować grę stworzoną przez innych rówieśników.
|
Data wpisu:
03.04.2018
|
Kinga Łusiewicz
|
Uczniów należy włączać aktywnie w działania podejmowane na lekcji. Szczególnie lubią brać udział w różnego typu zadaniach "wprowadzających" w tematykę lekcji - kalambury, gorące krzesła, pantomima. Oczywiście sprawdzają się też aplikacje internetowe - Kahoot, Quizizz.
|
Data wpisu:
02.04.2018
|
Katarzyna Ziębakowska-Cecot
|
Można zaangażować uczniów w tworzenie testów interaktywnych (np. Kahoot, Quizlet) poprzez przygotowywanie pytań kontrolnych do testu dla całej klasy. Samo przygotowanie jest już dobrą powtórką materiału przed np. sprawdzianem, a przerobienie testu też wbudza wiele emocji, aplauzu.
Niedawno w czasie marcowego Dnia Nowych Technologii w Edukacji uczestniczyłam w rodzinnym Kahoocie przygotowanym przez nauczycieli dla uczniów i ich rodziców.
|
Data wpisu:
29.03.2018
|
Nina Florczak-Mendyka
|
Angażuję uczniów w przygotowanie uroczystości szkolnych, sztuk teatralnych, które pokazujemy nie tylko uczniom, ale również rodzicom. Prowadzę dodatkowe zajęcia, w którym mam pięcioro dyslektyków. Świetnie współpracują w grupie, cieszą się ze swoich sukcesów. Nawet odegranie najmniejszych ról sprawia im radość. Jest to dla nich wielka motywacja, by pracować nad sobą. Bazuję na zdolnościach uczniów, ich zainteresowaniach i proponuję różne konkursy np. fotograficzny, recytatorski, w których odnoszą sukcesy i robią to, co lubią.
|
Data wpisu:
27.03.2018
|
Roman Gajda
|
Włączenie ucznia w dane przedsięwzięcie, lekcje, występ. Często ze swoimi uczniami organizujemy okolicznościowe występy, większe lub mniejsze. Przydzielenie każdemu uczniowi kwestii, roli, piosenki czy wiersza nawet jeśli są to dwa wersy sprawia, że czuje się częścią grupy, że czeka z wytęsknieniem na próbe, że róśnie -czuje się doceniony w momencie gdy jest chwalony np z perfekcyjną dykcję.
Też często angażuję w różne przedsięwzięcia wszystkich uczniów, wykorzystując ich mocne strony i uświadamiając im, że stanowią zespół. Sprawdza się to podczas realizacji projektów, w których ważna jest też oprawa techniczna czy plastyczna.
|
Data wpisu:
27.03.2018
|
Joanna Kamykowska
|
Oj, ja też widywałam uczniów, którzy kwitli po tym, jak dostali ważną rolę w przedstawieniu Włączanie wszystkich uczniów we wspólne przedsięwzięcia (pod warunkiem, że stawiamy im wspólny cel do osiągnięcia - np. zaplanować jakieś elementy przedstawienia) jest też dobrym sposobem na wzmacnianie spójności grupy i zażegnywanie konfliktów
A jakie macie doświadczenia w kwestii planowania zajęć w taki sposób, żeby uczniowie z trudnościami mogli skorzystać z nich równie dobrze, jak uczniowie typowo rozwijający się? Innymi słowy, w jaki sposób "likwidujecie wysokie krawężniki" (że się posłużę metaforą z modułu) w Waszych szkołach?
|
Data wpisu:
27.03.2018
|
Krystyna Szymańczak
|
Włączenie ucznia w dane przedsięwzięcie, lekcje, występ. Często ze swoimi uczniami organizujemy okolicznościowe występy, większe lub mniejsze. Przydzielenie każdemu uczniowi kwestii, roli, piosenki czy wiersza nawet jeśli są to dwa wersy sprawia, że czuje się częścią grupy, że czeka z wytęsknieniem na próbe, że róśnie -czuje się doceniony w momencie gdy jest chwalony np z perfekcyjną dykcję.
|
Data wpisu:
25.03.2018
|