Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 2. Metoda Ortograffiti. Możliwości i rozwiązania

Temat: Moduł2. Zadanie 7. Z jakich pomocy terapeutycznych korzystasz w pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się? Które pomoce skutecznie pomagają dz...

Autor Wiadomość
Dorota Królikowska-Wałach

postów: 7

  W swojej pracy korzystam z wielu różnorodnych metod i pomocy dostosowując je do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia.Staram się, żeby zajęcia były różnorodne i interesujące. Cały czas poszukuję innych metod.


 

Magdalena Stolarska

postów: 6

W pracy ze swoimi uczniami z klasy 5 wykorzystuję różne narzędzia i formy pracy. Sa to różnego rodzaju gry i zabawy a także ortograficzne karty pracy. Dzieciaki zdecydowanie bardziej wolą naukę przez zabawę, nawet jeśli ma ona elementy rywalizacji.

Justyna Krzynówek

postów: 20

 


W swojej pracy bardzo czesto korzystam z różnego rodzaju gier ( planszowych, karcianych, koordynacyjnych, przestrzennych) oraz rebusów, kalamburów, zagadek, dzieci je uwielbiają.Jest to wspaniały sposób na naukę, ćwiczenie odporności emocjonalnej, ale także najlepsza nagroda za  włożony wysiłek i zaangażowanie w pracę.

Teresa Smoleń

postów: 20

Wykorzystuję metodę ortograffiti od kilku lat. Najdłużej z uczniem z którym od 3 lat prowadzę rewalidację. Mimo tego, że obecnie uczęszcza do klasy IV to pomoce nadal się przydają.

Słuchaliśmy bajek, wdrażaliśmy do koncentracji. 
Korzystałam z materiałów z ćwiczeń.

Pracowaliśmy na kartach z "ó/u" oraz "rz/ź".

Obecnie wykorzystujemy karty ortofoniczne a wkrótce gry matematyczne.

Z klasą I z którą rozpoczynam projekt na pewno będziemy wykorzystywać nakładki do czytania, bajki, obecnie dzieci znają  i bazują na alfabecie sensorycznym a Bratka poznają w najbliższym tygodniu blunk 

Ewelina Żelazowska

postów: 42

Pomoce terapeutyczne, z których korzystam w pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, dostosowuje do jego aktualnych potrzeb i możliwości. Są to m.in.: różnorodne karty pracy (w tym dyktanda graficzne, wykreślanki, krzyżówki), plansze edukacyjne, mapy myśli/ notatki wizualne (sketchnoting), gry edukacyjne, czy tablica multimedialna (w tym filmy, prezentacje multimedialne).

Agnieszka Kandyba

postów: 3

W mojej pracy korzystam z wielu pomocy, które dostosowuję do potrzeb i możliwości ucznia, Są to np: ćwiczenia językowe, karty pracy, dry edukacyjne, dyktanda graficzne. Korzystam również z metody Ortograffiti i dostępnych do metody ćwiczeń.

Anna Maciąg

postów: 3

W pracy ze swoimi uczniami stosuję różnorodne metody dostosowane do możliwości indywidualnych ucznia np.burza mózgów, układanie opowiadania z wyrazami z trudnością ortograficzną. Bardzo zainteresowała mine metoda ortograffiti, myślę, że po zakończeniu kursu wprowadze ją do swojego warsztatu pracy

Agnieszka Łazarewicz

postów: 5

W pracy z uczniami korzystam z książek Ortograffiti a także z Dyktand graficznych. Ostatnio wprowadzam Masażyki i metodę Dennisona, które pomogają dzieciom w pokananiu trudności w koncentracji, percepcji wzrokowej, usprawniają pracę rąk  ale też wyciszają. Nie miałam jednak gruntownie przygotowanych narzędzi diagnostycznych, które w drugim module są świetnie opracowane. Będę miała z czego skorzystać.

Mariola Rosłoniec

postów: 50

W pracy z uczniami korzystam z wielu różnorodnych pomocy, dostosowujac je do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka. Są to gry edukacyjne, ćwiczenia, karty pracy, układanki i inne. Często też tworzę swoje własne karty, zabawy, ćwiczenia, bywa, że w czasie zajęć, gdy dziecko napotyka na szczególne trudności. Oczywiście, wykorzystuję też programy komputerowe. Ogólnie, staram się, by zajęcia były możliwie różnorodne i interesujące.

Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

Lubię książki do czytania sylabowego, memory, gry typu - ułóż jak najwięcej wyrazów ze słowa..., Sudoku, w co zamienię np. koło itp.

Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

Lubię książki do czytania sylabowego, memory, gry typu - ułóż jak najwięcej wyrazów ze słowa..., Sudoku, w co zamienię np. koło itp.

Dorota Mularczyk

postów: 4

Ja stosuję "Ortograffiti", szczególnie lubię tę książkę do nauki czytania sylabowego. Prócz tego  rysunkowe przedstawianie liter, wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Oczywiście loteryjki, suwaki, krzyżówki, labirynty, jest również praca na komputerze, która cieszy sie szczególnym uznaniem wśród dzieci.

Anna Cichostępska

postów: 2

Zapomniałam wspomnieć, że dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, którzy mają trudności w czytaniu i pisaniu stosuję Metodę 18 struktur wyrazowych (18 zeszytów) - czytanie sylabami, bardzo fajna metoda. Polecam

Anna Cichostępska

postów: 2

Witam!


Ja oprócz metody Ortograffiti uczę ortografii lub ją utrwalam korzystając z komputera, pracując w Wordzie, przepisujemy teksty, piszemy ze słuchu oraz z pamięci. Dzięki narzędziom tego edytora uczniowie moga dowolnie edytować tekst, zmieniamy kolor liter, wyrazów, rodzaj czcionki, tworzymy tabele i krzyżówki. Ponadto korzystamy z różnych gier on-line.

Weronika Rożek

postów: 12

W pracy nad ortografią korzystam z wielu gier i zabaw ruchowych np. ortotaniec, dobble, kaboom. Dzieci lubią również biegające dyktando. Wykorzystuję też wykreślanki, krzyżowki. Tworzymy ortogramy i układamy śmieszne historyjki. Mimo to nadal szukam innych metod bo do każdego z nich coś innego "przemówi".

Marta Kuczyńska

postów: 16

Oprócz zeszytów ćwiczeń z serii "Ortograffiti" czy "Ortograffiti z Bratkiem" korzystam ze wspaniałych Kart Ortomagicznych z serii Ortograffiti, które można wykorzystać na różne spsoby. Bardzo przydatne są Karty Ortobratki, zestaw "Gimnastyka Sprawnych rączek" i "Gimnastyka języka" oraz alfabet sensoryczny,wszystko z serii "Ortograffiti".


Ponadto wykorzystuję loteryjki, suwaki, układanki rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe, domino, karty typu memo, "Czarny Piotruś"- edukacyjny np. Przeciwieństwa, "Kości opowieści", gry typu "Double", także te zrobione samodzielnie. Jest tego całe mnóstwo. Ważne żeby zajęcia były ciekawe a pomoce różnorodne.


 

Katarzyna Ziębakowska-Cecot

postów: 26

Wszystkie wymienione wcześniej pomoce są wspaniałe, gdy dobierzemy je stosownie do wieku, potrzeb i możliwości dzieci. Ja dodatkowo probowałam wdrożyć pdostawy kodowania, programowalne roboty edukacyjne by bazować na oczywistych zainteresowaniach dzieci techniką/ informatyką a jednocześnie kształtować ich orientację przestrzenną, myślenie problemowe, kreatywność.

Nina Florczak-Mendyka

postów: 17

Poczas zajęć z uczniami korzystam z zeszytów Ortografiti, gier dydaktycznych, ciekawych ćwiczeń wyszukanych w internecie. Usprawniam zaburzone funkcje wspierając się na funkcjach niezaburzonych i mocnych stronach ucznia. Doskonalę technikę czytania, wprowadzam ćwiczenia w rozumieniu czytanej treści, wdrażam do autokorekty. Staram się wypracować u ucznia umiejętność redagowania tekstów oraz nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym. Każy uczeń wymaga indywidualnego podejścia, więc metody i formy pracy są dobierane pod niego. Właściwie dobrane, wpływają na aktywnośc takiego ucznia, motywują do nauki i przyczyniają się do zredukowania negatywnych postaw. Trudno więc powiedzieć, które są najlepsze.

Barbara Rewig

postów: 7

W pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce oraz w pracy z dziećmi z niepelnosprawnościami lubię korzystać z różnorodnych kart pracy usprawniających zaburzone funkcje oraz gier dydaktycznych.  Wykorzystuję np. dyktanda graficzne, mandale, rysunki w sieci punktowej, karty memo (różnorodne), karty do gry (2 talie), karty do gry "Piotruś", karty do nauki tabliczki mnożenia, puzzle, ćwiczenia matematyczne, teksty do czytania, ćwiczenia ortograficzne, płyty z różnymi odglosami, elementy muzykoterapii - muzykę relaksacyjną, do nauki itp. oraz ćwiczenia Dennisona. Ostatnio bazuję na metodzie ortograffiti, która zainspirowała mnie do wykonania kart memo zawierających wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Dobór narzędzi i ćwiczeń uzależniam od grupy wiekowej, z którą pracuję. Podczas lekcji z klasą korzystam z elementów dramy i pantomimy. 

KATARZYNA BAJKOWSKA

postów: 7

W pracy z dziecmi korzystam najczęściej z narzędzi bazujacych na sensorach. Mam różne pomoce i metody w tym także niektóre z Ortograffiti.


Trudno jest mi powiedzieć, które są najlepsze, bo ile dzieci tyle odpowiedzi. Dla każdego cos innego. Bardzo lubię tez zestawiać razem elementy różnych metod. Wtedy zajęcia są ciekawsze, a i wyniki zaskakujace.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.