Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 2. Metoda Ortograffiti. Możliwości i rozwiązania

Temat: Moduł 2. Zadanie 8. Praca z Metodą Ortograffiti

Autor Wiadomość
Teresa Smoleń

postów: 20

Według mnie najważniejsza zasada w pracy terapeuty to SŁUCHAĆ. Dziecko doskonale wyrazi swoje zainteresowanie lub ewentualną dezaprobatę zajeciami ... pokaże swoimi reakacjami w któą stronę pójść. 

Uważam także, ze po stronie nauczyciela leży, aby aktualizować swoją wiedzę a w ramach zajęć wprowadzać nowoczesne rozwiązania.

Metoda ta pozwala oderwać sie od schematycznego podejścia do zajęć ponadto wyzwala od myślenia o zajęciach kk jako zdw (co niestety często się pojawia).

To moje propozycje, które stosuję, zachęcam do zapoznania:
http://www.oswajamyprogramowanie.edu.pl/2018/03/kodowanie-w-terapii-pedagogicznej.html

Ewelina Żelazowska

postów: 42

– Jak mogę skutecznie pomagać dziecku, by z sukcesem pokonywało trudności w czytaniu i pisaniu? 


Moje postępowanie terapeutyczne powinno uwzględniać trzy etapy:


1. ROZPOZNANIE:



  • wyłonienie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - wykonanie badania przesiewowego za pomocą Kwestionariuszy rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu autorstwa Marty Bogdanowicz,

  • rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów - za pomocą narzędzia, jakim są Testy czytania i pisania autorstwa Renaty Czabaj,

  • rozpoznawanie możliwości psychofizycznych uczniów - za pomocą narzędzia, jakim jest Kwestionariusz dla uczniów klas I-III. Odkrywanie mocnych stron. autorstwa Moniki Perkowskiej,


2. UDZIELENIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i/lub dydaktyczno wyrównawcze prowadzone metodą Ortograffiti z Bratkiem,


3. EWALUACJA (ocena efektywności udzielonej pomocy) - za pomocą narzędzia, jakim są Testy czytania i pisania autorstwa Renaty Czabaj 


– Jak mogę organizować proces kształcenia terapeutycznego, by dziecko czuło satysfakcję i radość ze swojej pracy? Jak mogę skutecznie rozwijać motywację dziecka do uczenia się? 


Nauczyciel pracujący z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się powinien:


- wszechstronnie oddziaływać na ucznia oraz rozwijać jego możliwości,


- pomagać w pokonywaniu negatywów,


- wcześnie niwelować trudności w czytaniu i pisaniu poprzez rozwijanie pozytywów,


- zauważać mocne strony (zasoby, tzw. skarb wewnętrzny) i świadome je wykorzystywać, co pomaga motywować w pokonywaniu trudności,


- rozwijać poczucie własnej wartości przez wzmacnianie poczucia sprawczości.


– Jak powinien wyglądać nowoczesny warsztat pracy terapeuty pedagogicznego i/lub nauczyciela pracującego z uczniami wymagającymi indywidualizacji nauczania, pomocy w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się?


Nowoczesny warsztat pracy mamy na wyciągnięcie ręki. Według mnie, jest nim metoda Ortograffiti. Mimo tego, że nigdy nie stosowałam metody Ortograffiti, kolejny moduł kursu upewnił mnie w przekonaniu, że praca tą metodą przyczyni się do uatrakcyjnienia zajęć oraz podniesienia umiejętności uczniów. 


 


*


źródło: 


Animator Ortograffiti – Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole


Moduł 2. Metoda Ortograffiti. Możliwości i rozwiązania


autorzy:


Małgorzata Rożyńska, Marta Badowska

Mariola Rosłoniec

postów: 50

Nie stosowałam tej metody dotychczas świadomie, lecz wiele z jej elementów wykorzystywałam wybiórczo, w zależmości od potrzeb. Metoda wzbudziła moje zainteresowanie i z pewnością będę ją wykorzystywała w pracy nie tylko z uczniami mającymi trudności, ale również z całą klasą. Jest ku temu dobra okazja, ponieważ od września rozpocznę pracę z pierwszą klasą.


Polecam Metodę Ortograffiti innym nauczycielom, ponieważ umożliwi mi ona indywidualne podejście do każdego ucznia bez zbędnego nakładu czasu i pracy, przy czym mam pewność, iż stosowane tu metody są różnorodne, ciekawe i przyczynią się do właściwego, wszechstronnego rozwoju dziecka.


 

Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

Aktualnie są wakacje więc mogę tylko myśleć, przemyśleć i planować. Jak wyjdzie to się okaże, Przedemną pierwsza klasa więc do przeczytania będą nowe opinie, pierwszy miesiąc na zapoznanie się z możliwościami dzieci i stworzenie mapy działań. I wtedy będę działać.

Weronika Rożek

postów: 12

Chciałabym jak najlepiej poznać tę metodę by od nowego roku szkolnego "ruszyć z kopyta". Mam nadzieję, że moje dzieci zmotywują się do działania i będą z zapałem przychodziły na zajęcia.

Katarzyna Ziębakowska-Cecot

postów: 26

Kurs dotyczy głównie pracy z dziećmi w szkole. Ja mogę tylko dodać, że widząc u własnego dziecka parę problemów typowych dla ryzyka dysleksji kupiłam zeszyty ćwiczeń Ortograffiti z Bratkiem do samodzielnego ćwiczenia w domu. Ciekawe pomoce, zadania pomogły przezwyciężyć pewne trudności.

Barbara Rewig

postów: 7

Jestem zachwycona metodą ortograffiti. Zamierzam wprowadzić ją od nowego roku szkolnego. Mam nadzieję, iż zrealizuję moje plany. Śmiało mogę polecić tę metodę innym nauczycielom. Zainspirowała mnie ona do podjęcia nowych działań w pracy z dziećmi z trudnościami w nauce w bieżącym roku szkolnym. Ciekawie opracowane są różnorodne narzędzia badawcze. Posiadając bagaż pomocy, narzędzi i pomysłów z "banku", można odważnie, z determinacją i chęciami mierzyć się z napotykanymi specyficznymi trudnościami w nauce naszych uczniów. {#emotions_dlg.smile}  (Oczywiście, współpracując przy tym z rodzicami.)

Krystyna Szymańczak

postów: 23

 


Kurs w którym uczestniczę, jest dla mnie początkiem drogi jeśli chodzi o ortograffiti i jego wykorzystywanie w codziennej pracy z uczniami.


 


Dokończ zdanie: „Polecam Metodę Ortograffiti innym nauczycielom, ponieważ…”. Pozwala rozwijać i dostrzegać potencjał w swoich uczniach. W sposób przyjemny pozwala na pracę z dziećmi zarówno z tymi zdolnymi jak i tymi w których zdolności trzeba obudzić. Metoda ortograffiti rozwija mnie jako nauczyciela, wskazując nowe ścieżki pracy z dziećmi,

Marta Badowska
Autorka kursu

postów: 22

Serdecznie dziękuję za wszystkie Państwa wypowiedzi. 


Naprawdę się cieszę, że dostrzegacie Państwo potencjał Metody i jestem przekonana, że wdrożenie jej w Waszych placówkach spotka się z pozytywnym odzewem i świetnymi efektami happy

Agata Grzegorczyk

postów: 5

Dopiero zaczynam przygotę z Ortograffiti i nie mogę się już doczekać, gdy zacznę zajęcia z uczniami happy

Iwona Bagińska

postów: 18

Jestem dopiero na początku pracy jako terapeuta. Dlatego chcę jak najlepiej poznać metodę ortogrffiti. Każdą pracę z uczniem rozpoczynam od poznania jego mocnych i słabych stron. Na tej podstawie dostosowuję ćwiczenia. Ortograffiti będę mogła polecać, gdy lepiej zapoznam się z tą metodą.


 


 

Roman Gajda

postów: 23

Dopiero jestem na etapie poznawania metody Ortograffiti, z którą chcę pracować od września (wymuszony reformą powrót do poprzedniego etapu kształcenia); dziś to raczej rozważania teoretyczne na jej temat.


Skuteczna pomoc uczniowi zaczyna się na etapie diagnozowania jego potrzeb i możliwości, rozpoznaniu jego słabych i mocnych stron. Ważne jest tu wzajemne uczenie się, odrzucenie postawy "mędrca", a bycie partnerem (doświadczenia z pracy z uczniem starszym do tego mnie przekonały - może z młodszymi też się sprawdzi).


W pracy będę starał się, aby uczeń mógł wykazać się kreatywnością, aby sam mógł dostrzec efekty swych działań. 


„Polecam Metodę Ortograffiti innym nauczycielom, ponieważ…” - mam nadzieję, że będę mógł na to pytanie odpowiedzieć po jej dokładnym poznaniu i wykorzystaniu w pracy z uczniami. {#emotions_dlg.smile}

Kinga Łusiewicz

postów: 13

Na pytania odpowiem z perspektywy osoby, która dopiero zapoznaje się z Metodą Ortograffiti i zamierza rozpocząć prowadzenie zajęć według jej zaleceń w następnym roku szkolnym.


 


Czytając zamieszone materiały oraz przeglądając załączniki, utwordziłam się w przekonaniu, że metoda ta jest naprawdę godna polecenia. Myślę, że dzięki niej uda się wzbudzić w uczniach motywację wewnętrzną. Poza tym praca przy zastosowaniu tych narzędzi pomoże im odkryć naturalny potencjał, który posiada każdy z nas. Dzięki temu odkryją swoje mocne strony i zaczną ich używać w walce z trudnościmi. Zdobędą nowe doświadczenia rozwijając wiele kluczowych umiejętności za pomocą zabawy i bardzo atrakcyjnych zadań. 


Polecę tę metodę innym nauczycielom, ponieważ jest ona świetnie opracowana i przemyślana oraz (przede wszystkim) bardzo atrakcyjna dla każdego ucznia!

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.