Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

MODUŁ 1. Animator Ortograffiti w szkole ‒ bank projektów

Temat: Co w pierwszej kolejności można zmienić w Twojej klasie/szkole, żeby być bliżej rzeczywistych potrzeb Twoich uczniów?

Autor Wiadomość
Ewa Czuszkiewicz

postów: 10

Myślę, że z dziećmi trzeba rozmawiać, a nie tylko do nich mówić. My nauczyciele, mamy nawyk wygłaszania do dzieci przemówień, których one i tak nie słuchają albo/i  nie rozumieją tak do końca.


Dajmy więc im szansę powiedzenia tego co myślą, co czują, czego pragną, czego się obawiają, czego oczekują! To prawdziwa kopalnia wiedzy o dzieciach.


Ja bardzo lubię przyglądać się dzieciom w trakcie ich zabaw, kiedy nie wiedzą, że są obserwowane. Wtedy mówią, zachowują się naturalnie i swobodnie. Z ich relacji z rówiesnikami wiele można wyczytać. Przerwy są krótkie, ale zostaje jeszcze świetlica, zabawy na dworze...


Moim zdaniem powinniśmy wnikliwiej przyglądać się dzieciom. Dzieciom, a nie tylko uczniom. Bo pojęcie "dziecko" jest dużo szersze niż pojęcie "uczeń".

Teresa Smoleń

postów: 20

Mentalność. Ot co ... zawód ten i przestrzeń szkolna wymaga uważnego słuchania, dokładnej obserwacji i rozmowy.

To dopiero pozwoli ustalić czego potrzebujemy.

Teresa Smoleń

postów: 20

Mentalność. Ot co ... zawód ten i przestrzeń szkolna wymaga uważnego słuchania, dokładnej obserwacji i rozmowy.

To dopiero pozwoli ustalić czego potrzebujemy.

Ewelina Żelazowska

postów: 42

Według mnie, żeby być bliżej rzeczywistych potrzeb swoich uczniów, musimy skupić się głównie na zmianie przebiegu procesu uczenia się oraz nauczania. Zadaniem nauczyciela powinno być rozbudzanie i podtrzymywanie naturalnej chęci zdobywania przez uczniów wiedzy. Ponadto należy stworzyć dogodne warunki dla rozwijania się bliżej relacji pomiędzy uczniem, a nauczycielem.


"Istotą edukacji jest relacja pomiędzy uczniem a nauczycielem. Jeśli to nie działa, system nie działa. Jeśli uczniowie się nie uczą, edukacja się nie odbywa. Być może odbywa się coś innego, ale nie jest to edukacja." [Ken Robinson]


"Najważniejszym celem edukacji jest pomóc dzieciom zrozumieć świat; zarówno świat wokół nich, jak i ich świat wewnętrzny – świat ich talentów, pasji i ambicji." [Ken Robinson]


"Według mnie wszystkie dzieci mają ogromne talenty. A my marnujemy je i to bezwzględnie." [Ken Robinson]


"Twierdzę, że kreatywność jest teraz w edukacji tak istotna jak nauka pisania i czytania. I powinniśmy traktować je na równi." [Ken Robinson]


Przykłady:


- ograniczenie prac domowych do minimum,


"Nie tylko same zadania domowe są szkodliwe dla młodszych dzieci, ale także fakt, że zastępują one inne aktywności istotne dla ich rozwoju - zabierają czas, który powinny wypełnić działania, dzięki którym dzieci wyrosną na zdrowych i szczęśliwych dorosłych." [Jessica Smock]


- wszystkie długie przerwy uczniowie spędzają na dworze, gdzie jest plac zabaw oraz boisko,


- krótkie ćwiczenia fizyczne połączone z piosenką, jako forma krótkiej przerwy w ciągu lekcji,


- lekcje wzbogacone przez różne pomoce edukacyjne oraz doświadczenia sensoryczne (zapewnienie sprawczości),


- zapewnienie przez szkołę (na terenie szkoły) różnorodnych zajęć dodatkowych po lekcjach, w których uczestniczą uczniowie z różnych klas, podczas których uczniowie poznają się bliżej, nawiązują lepsze relacje, rozwijają swoje pasje i zainteresowania, 


- poprawienie relacji uczeń - nauczyciel, rodzic - nauczyciel, przez wprowadzenie funkcji opiekuna osobistego,


- wprowadzenie oceniania kształtującego.

Zmodyfikowany: Niedziela, 21 Październik 2018 07:46:47 - Ewelina Żelazowska

Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

Trzeba stworzyć relację uczeń nauczyciel na bazie wzajemnego szacunku i otwartości. Nauczyć dzieci, że jesteśmy dla nich i nasze wymagania to nie po to by ich gnębić i zabrać wolny czas a po to by ułatwić każdy ich kolejny krok. To my mamy wypychać dziecko do przodu by pokonywało własne słabości ale ciągle monitorując postępy i kierunek zmian.

Agnieszka Grzeszczyk

postów: 18

Trzeba stworzyć relację uczeń nauczyciel na bazie wzajemnego szacunku i otwartości. Nauczyć dzieci, że jesteśmy dla nich i nasze wymagania to nie po to by ich gnębić i zabrać wolny czas a po to by ułatwić każdy ich kolejny krok. To my mamy wypychać dziecko do przodu by pokonywało własne słabości ale ciągle monitorując postępy i kierunek zmian.

Magdalena Kiedrowska

postów: 5

Każdy uczeń ma swoje indywidualne możliwości i potrzeby, aby być bliżej tych potrzeb nauczyciel powienien być nie tylko dobrym metodykiem, terapeutą, a przede wszystkim człowiekiem otwartym na każde dziecko, jego problemy, prawa, na jego emocje... Niestety podstawa programowa, często nauczyciela goni i nie ma czasu na pochylenie się nad tak ważna sferą emocjonalno- społeczną uczniów. Dobrze,że można wesprzeć uczniów tworząc Klub Bratka.

Mariola Rosłoniec

postów: 50

Przede wszystkim należy zmienić sposób postrzegania ucznia i umożliwić mu jak najlepszy rozwój dostrzegając jego mocne strony i pochylając się nad jego trudnościami. Równolegle zmiana dotyczy nauczyciela. Nauczyciel otwarty, kreatywny, elastyczny i doskonalący się, ma szanse zauważyć indywidualność swojego uchnia i stworzyć mu właściwe warunki rozwoju. Wymaga to jednak zaangażowania i zwiększonej dawki pracy. Warto! 

Zmodyfikowany: Sobota, 14 Lipiec 2018 20:20:19 - Mariola Rosłoniec

Weronika Rożek

postów: 12

Dla dzieci ważne jest, gdy jego pani widzi, że zmienił fryzurę, że ma słabszy dzień. Gdy doceniamy ich małe i wielkie sukcesy w chwilach, gdy się tego najmniej spodziewają. Uśmiech i "dzień dobry kochanie", "dobrze, że już do nas wróciłeś". Dostrzegajmy swoich uczniów, kiedy coś przeskrobią również. Niech wiedzą, że są dla nas ważni. Doceńmy nietypową, błyskotliwą odpowiedź - dajmy im sygnał by nie bały się myśleć samodzielnie.


 

Weronika Rożek

postów: 12

Dla dzieci ważne jest, gdy jego pani widzi, że zmienił fryzurę, że ma słabszy dzień. Gdy doceniamy ich małe i wielkie sukcesy w chwilach, gdy się tego najmniej spodziewają. Uśmiech i "dzień dobry kochanie", "dobrze, że już do nas wróciłeś". Dostrzegajmy swoich uczniów, kiedy coś przeskrobią również. Niech wiedzą, że są dla nas ważni. Doceńmy nietypową, błyskotliwą odpowiedź - dajmy im sygnał by nie bały się myśleć samodzielnie.


 

Katarzyna Ziębakowska-Cecot

postów: 26

Poznanie mocnych stron dzieci jest dla mnie kluczowe. Dzięki temu mają szanse rozwinąć skrzydła, uwierzyć w siebie i nabrać siły na pokonanie własnych ograniczeń. Uważny nauczyciel, empatyczny, ciepły - na pewno młodsi uczniowie tego oczekują zamiast ciagłego strofowania, straszenie "jedynkami ołówkiem" itp.

Zmodyfikowany: Niedziela, 25 Marzec 2018 21:00:37 - Katarzyna Ziębakowska-Cecot

Beata Włodarczyk

postów: 6

Pracuję z Bratkiem już kilka lat i wciąż jestem tak samo nim zachwycona, dzieci zresztą też. Dotyczy to zwłaszcza tych nieśmiałych, którym wypowiadanie się z różnych przyczyn sprawia kłopot i czasami barierę nie do pokonania w pojedynkę. A Bratek potrafi zdziałać cuda, bowiem otwiera małego człowieka na świat, jakim jest środowisko szkolne, a w nim inni uczniowie. Zdarza mi się tą metodą pracować również na zajęciach w klasie, bo się sprawdza. Dlatego bardzo dobrym pomysłem jest założenie Klubu - strzał w dziesiątkę.

Beata Włodarczyk

postów: 6

Pracuję z Bratkiem już kilka lat i wciąż jestem tak samo nim zachwycona, dzieci zresztą też. Dotyczy to zwłaszcza tych nieśmiałych, którym wypowiadanie się z różnych przyczyn sprawia kłopot i czasami barierę nie do pokonania w pojedynkę. A Bratek potrafi zdziałać cuda, bowiem otwiera małego człowieka na świat, jakim jest środowisko szkolne, a w nim inni uczniowie. Zdarza mi się tą metodą pracować również na zajęciach w klasie, bo się sprawdza. Dlatego bardzo dobrym pomysłem jest założenie Klubu - strzał w dziesiątkę.

Beata Włodarczyk

postów: 6

Pracuję z Bratkiem już kilka lat i wciąż jestem tak samo nim zachwycona, dzieci zresztą też. Dotyczy to zwłaszcza tych nieśmiałych, którym wypowiadanie się z różnych przyczyn sprawia kłopot i czasami barierę nie do pokonania w pojedynkę. A Bratek potrafi zdziałać cuda, bowiem otwiera małego człowieka na świat, jakim jest środowisko szkolne, a w nim inni uczniowie. Zdarza mi się tą metodą pracować również na zajęciach w klasie, bo się sprawdza. Dlatego bardzo dobrym pomysłem jest założenie Klubu - strzał w dziesiątkę.

Beata Włodarczyk

postów: 6

Pracuję z Bratkiem już kilka lat i wciąż jestem tak samo nim zachwycona, dzieci zresztą też. Dotyczy to zwłaszcza tych nieśmiałych, którym wypowiadanie się z różnych przyczyn sprawia kłopot i czasami barierę nie do pokonania w pojedynkę. A Bratek potrafi zdziałać cuda, bowiem otwiera małego człowieka na świat, jakim jest środowisko szkolne, a w nim inni uczniowie. Zdarza mi się tą metodą pracować również na zajęciach w klasie, bo się sprawdza. Dlatego bardzo dobrym pomysłem jest założenie Klubu - strzał w dziesiątkę.

Aleksandra Bułak

postów: 3

Razem z koleżankami już jesteśmy na etapie wprowadzania zmian - więcej aktywności uczniów poprzez udział w  programach wspierających rozwój dzieci oraz współpraca międzyklasowa na zasadzie: i młodszy i starszy uczą sie od siebie. 

Marta Badowska
Autorka kursu

postów: 22

Serdecznie dziękuję za wszystkie wypowiedzi. Bardzo podoba mi się ich różnorodność.


Mam nadzieję, że znajdziecie Państwo chwilę, by poczytać siebie nawzajem, bo to dobry sposób by zobaczyć też punkt widzenia swoich kolegów i koleżanek, którzy mają przed sobą podobne zadania, co i my. 


 


Pozdrawiam serdecznie i zachęcam do obszernego komentowania i wymiany uwag. happy

Sabina Groń

postów: 4

Ważne jest pozytywne nastawienie do ucznia, objawiające się w drobnych gestach - odpowiedzi na "dzień dobry", uśmiechu, pożyczeniu długopisu, zwróceniu uwagi na zmianę fryzury. Życzliwość popłaca! {#emotions_dlg.laughing}

Wioletta Szczepańska

postów: 13

W mojej klasie, żeby być bliżej potrzeb moich uczniów, należy zmniejszyć liczebność klasy. Niestety w klasie 26 osobowej, w której większa grupa, to uczniowie ze specyficznymi trudnościami w nauce, trudno się pochylić nad każdym uczniem, choć bardzo się staram. Chcąc zrekompensować moim uczniom niekiedy brak mojej uwagi, organizuję dodatkowe zajęcia np. w grupach od 2 - 6 osób. Wówczas mogę poznać ich kratywność, dowiedzieć się czegoś interesującego, bo dzieci to niesamowita skarbnica wiedzy, którą wykorzytuje często na zajęciach. 

Zmodyfikowany: Poniedziałek, 12 Marzec 2018 22:49:31 - Wioletta Szczepańska

Tamara Durek

postów: 4

Myślę ,że warto uatrakcyjnić stosowane metodyi formy pracy z dziećmi potrzebującymi pomocy. W swojej szkole podzielę się wiedzą na temat METODY ORTOGRAFFITI i zachęcę  swoje koleżanki do założenia KLUBU ORTOGRAFFITI i realizacji projektów w celu uatrakcyjnienia zajęć.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.