Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Lekturownik - sposób na oswojenie lektur szkolnych


Wiadomość powitalna od autorki:

Serdecznie Cię witam!

Bardzo się cieszę, że zdecydowałeś/zdecydowałaś się na ten kurs. Zaręczam – będzie to bardzo ciekawa podróż!

Zanim jednak na dobre wyruszymy, mam do Ciebie dwa pytania. Pierwsze z nich jest związane z naszą podróżą, czyli kursem. Zastanów się, czego oczekujesz od kursu, a także ode mnie jako autorki. Być może jest coś, czego nie uwzględniłam, a Tobie akurat na tym zależy. Jeśli tak jest, to śmiało pisz na forum (pierwsze pytanie przed kursem), być może jestem w stanie sprostać Twoim potrzebom.

Pytanie drugie jest bezpośrednio związane z modułem 1. Przypomnij sobie swoje doświadczenia jako ucznia/uczennicy podczas lekcji języka polskiego poświęconych lekturom. Jakie emocje przywołują te wspomnienia? Dlaczego akurat takie? Co Ci się podobało w tych zajęciach, lub przeciwnie – co było dla Ciebie wyzwaniem? Proszę Cię, abyś swoimi refleksjami podzielił/podzieliła się na forum (Moje szkolne doświadczenia z lekturą).

Czekam w porcie na Ciebie!

Samanta Dryja-Zabielska

 

OPIS KURSU

Jak zachęcić uczniów do czytania lektur szkolnych? Jak czytać lektury, które są trudne w odbiorze? Jak sprawić, by uczniowie czytali uważnie?

Jeśli któreś z powyższych pytań sam/sama sobie stawiasz, to trafiłeś w dobre miejsce!

Od pytań rozpoczyna się podróż! Jej celem jest poznanie działań, które można podejmować wobec wyzwań, jakie stawia uczniom oraz nauczycielom lektura szkolna na II etapie edukacyjnym.

CEL I IDEA KURSU

Celem kursu jest przedstawienie działań, które można podejmować wobec wyzwań, jakie stawiania uczniom oraz nauczycielom lektura szkolna na II etapie edukacyjnym.

EFEKTY KURSU

Uczestnik kursu:

– pozna wyzwania, jakie stoją przed młodymi czytelnikami;

– będzie potrafił zaplanować cykl lekcji w taki sposób, by uczniowie byli zaangażowani w proces czytania;– odkryje sposoby pracy z dłuższą lekturą szkolną;

– pozna narzędzie, jakim jest Lekturownik;

– będzie potrafił opracować Lekturownik do wybranej przez siebie lektury.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE

Koszt kursu: bezpłatny
Koszt egzaminu:

45 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 38 zł)

Przed dokonaniem opłaty proszę sprawdzić, kiedy odbywa się ostatnia sesja egzaminacyjna.

Certyfikat potwierdzający ukończenie kursu:

tak – do pobrania po zdaniu egzaminu

Uczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu.

Zawartość kursu: artykuły, ćwiczenia, bibliografia, forum
Do kiedy trwa: do lipca 2019 r.
Liczba modułów: 4
Liczba godzin: 40

 

UWAGA! Do kursu można przystąpić w dowolnym momencie jego trwania (do 12 lipca 2019 r.).

 

ZAWARTOŚĆ KURSU

Kurs składa się z czterech modułów i zakończy się egzaminem on-line. Każdy moduł dotyczy innego zagadnienia. 
Na realizację jednej części przeznaczono około 2 tygodni. W materiałach szkoleniowych znajdziesz artykuły oraz odniesienia do książek i filmów, które wzbogacą twoją wiedzę na temat danego zagadnienia. Zwróć szczególną uwagę na propozycje zadań do wykonania.

PROGRAM KURSU

Moduł 1. Wyzwania młodych czytelników, czyli z czym muszą się zmierzyć nauczyciele poloniści

  • Stan czytelnictwa w Polsce
  • Wyniki badań IBE oraz wyniki badań własnych
  • Wyzwania i trudności uczniów
  • Rola nauczyciela
  • Pytanie kluczowe: czego chcemy nauczyć?

Moduł 2. Lektura na lekcji języka polskiego

  • Co możemy zrobić jako nauczyciele?
  • Jak zachęcać uczniów do czytania?
  • Jak czytać?
  • Wprowadzenie do Lekturownika

Moduł 3. Planowanie cyklu lekcji z lekturą w roli głównej 

  • Od czego zacząć?
  • Jak czytać samodzielnie?
  • Kluczowe pytania
  • Cele i efekty
  • Projektowanie

Moduł 4. Sposoby pracy z Lekturownikiem – przykładowe realizacje

  • Przykładowe zadania (Balladyna, Kamienie na szaniec, Syzyfowe prace, Quo vadis)
  • Przykładowe scenariusze lekcji (Syzyfowe prace, Akademia Pana Kleksa)
  • Przykładowe kryteria oceny
  • Przykładowe zadania do pracy z tekstem na III poziomie edukacyjnym (Dżuma)

Webinar dla zainteresowanych – odpowiedzi na pytania uczestników.

 

HARMONOGRAM KURSU

 

CO? KIEDY?
Zapisy na szkolenie od 15.04.2019
Moduł 1. Wyzwania młodych czytelników, czyli z czym muszą się zmierzyć nauczyciele poloniści

Materiały kursowe i minitest dostępne w dniach:

15 - 29.05.2019

Moduł 2. Lektura na lekcji języka polskiego

Materiały kursowe i minitest dostępne w dniach:

29.05 - 12.06.2019

Moduł 3. Planowanie cyklu lekcji z lekturą w roli głównej 

Materiały kursowe i minitest dostępne w dniach:

12 - 26.06.2019

Moduł 4. Sposoby pracy z Lekturownikiem – przykładowe realizacje

Materiały kursowe i minitest dostępne w dniach:

26.06 - 10.07.2019

Zgłoszenia na egzamin i opłaty egzaminacyjne (45 zł) od 3.07.2019 – Przed dokonaniem opłaty proszę sprawdzić, kiedy odbywa się ostatnia sesja egzaminacyjna.
Egzamin (terminy do wyboru)

12, 13, 14, 19, 20, 21, 26, 27, 28.07

2, 3, 4.08.2019

Pobieranie zaświadczeń przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin od 12.07.2019

 

O AUTORCE

Samanta Dryja - Zabielska - Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie nauczycielka języka polskiego, dziennikarka „Sygnału. Magazynu Wychowawcy”, autorka blogu Edukacja z pasją. Wybrała zawód nauczyciela, ponieważ chce inspirować, odkrywać, zabierać swoich uczniów w fascynującą podróż po świecie literatury i języka polskiego. W swojej pracy stawia na samodzielność uczniów oraz ich twórcze i krytyczne myślenie. Uczy brania odpowiedzialności za swoją naukę i rozwój.

Wierzy, że lektura może być niezapomnianą podróżą również dla ucznia.

 

 

planowana data startu: 15.05.2019


Poleć ten kurs: