Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Wiem, co chcę osiągnąć – lepsze efekty pracy szkoły dzięki ewaluacji wewnętrznej (TRZECIA EDYCJA)

OPIS KURSU

Wymóg prowadzenia ewaluacji wewnętrznej w szkole stworzył przekonanie, że oto zmuszamy nauczycieli do przyjęcia roli badaczy, którzy, trzymając się ściśle wykładni podręczników metodologicznych, powinni realizować w szkole szeroko zakrojone badania ewaluacyjne. Niniejszy kurs ma za zadanie przełamać ten stereotyp budzący tak wiele niechęci i obaw.

Dobrze przygotowana i przeprowadzona ewaluacja opiera się na założeniu minimalizowania wysiłku ponoszonego na rzecz jej realizowania i maksymalizowania korzyści z niej osiąganych. Jednocześnie zakłada, że cały proces ewaluacji – od początku do końca– jest w pełni autorski i „szyty na miarę” własnej placówki. Możliwe do zastosowania metody badawcze nie wymagają pogłębionej i popartej wieloletnimi studiami wiedzy metodologicznej – wystarczy zachowanie otwartości na informacje (nawet zaskakujące i niezgodne z naszymi oczekiwaniami) oraz rzetelność i uczciwość w braniu ich pod uwagę w procesie zmiany.

Zachęcam tym samym do budowania WŁASNYCH strategii ewaluacji wewnętrznej w szkole. Tutaj kreatywność jest jak najbardziej pożądana – byleby taka ewaluacja służyła rozwojowi placówki, a nie była jedynie „sztuką dla sztuki”. Dzięki termu kursowi ewaluacja ma szansę stać się przyjemnym, a przede wszystkim użytecznym działaniem, wspierającym rozwój placówki i samych nauczycieli.

Takie same korzyści odniosą uczestnicy szkolenia niezwiązani z edukacją – kurs bowiem przedstawia uniwersalne podejście do prowadzenia ewaluacji, możliwe do zastosowania w każdej organizacji. Wymóg prowadzenia ewaluacji wewnętrznej w szkole stworzył przekonanie, że oto zmuszamy nauczycieli do przyjęcia roli badaczy, którzy, trzymając się ściśle wykładni podręczników metodologicznych, powinni realizować w szkole szeroko zakrojone badania ewaluacyjne. Niniejszy kurs ma za zadanie przełamać ten stereotyp budzący tak wiele niechęci i obaw.

CEL I IDEA KURSU

Celem kursu jest zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności, niezbędnych do prowadzenia ewaluacji, ze szczególnym uwzględnieniem ewaluacji wewnętrznej prowadzonej w szkołach i placówkach oświatowych.  Główną ideą kursu jest przygotowanie do przygotowywania i prowadzenia ewaluacji użytecznych i sprzyjających rozwojowi szkoły/placówki, uwzględniających potrzeby jej użytkowników, a jednocześnie nie generujących nadmiernego obciążenia nakładem pracy i kosztów. 

EFEKTY KURSU

Uczestnik po ukończeniu kursu będzie:

  • Rozumiał czym jest ewaluacja i jaką ma funkcję w rozwoju szkoły/placówki
  • Znał modele ewaluacji i ich zastosowanie
  • Znał i umiał stosować różne metody ewaluacyjne oraz umiał je dobierać właściwie do założeń ewaluacji
  • Umiał planować i projektować ewaluację adekwatnie do potrzeb i posiadanych zasobów
  • Umiał projektować i stosować różne narzędzia badawcze adekwatnie do przyjętych założeń koncepcyjnych dla prowadzanej ewaluacji 
  • Umiał analizować dane, opracowywać wnioski z badań i rekomendacji
  • Planować działania oparte o wyniki ewaluacji 

 

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O KURSIE

Koszt kursu: bezpłatny
Koszt egzaminu:

45 zł (cena ze zniżką dla stałych kursantów: 38 zł)

Przed dokonaniem opłaty proszę sprawdzić, kiedy odbywa się ostatnia sesja egzaminacyjna.

Certyfikat potwierdzający ukończenie kursu:

tak – do pobrania po zdaniu egzaminu

Uczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu.

Przebieg kursu:

Publikacja materiałów szkoleniowych następuje zgodnie z harmonogramem kursu (zakończone moduły trafiają do archiwum kursu).

UWAGA! Podczas aktywnej sesji egzaminacyjnej, materiały szkoleniowe są niedostępne.

Zawartość kursu: artykuły, ćwiczenia, linki do nagrań wideo, bibliografia, forum
Do kiedy trwa: do października 2019 r.
Liczba modułów: 4
Liczba godzin: 40

 

UWAGA! Do kursu można przystąpić w dowolnym momencie jego trwania (do 2 października 2019 r.).

 

 ZAWARTOŚĆ KURSU

Treści kursu zostały ujęte w 4 bloki tematyczne (moduły), na realizację których przeznaczono łącznie 40 godzin dydaktycznych. Uczestnik kursu, który zaliczy wszystkie moduły i zda egzamin on-line, otrzyma certyfikat ukończenia kursu oraz dodatkowe karty pracy przygotowane przez autorkę szkolenia.

W materiałach znajdują się artykuły do pobrania, bibliografia, studium przypadku. Zachęcamy również do wypowiedzi na forum internetowym kursu.

 

PROGRAM KURSU

Moduł 1. Wprowadzenie do ewaluacji

  • Ewaluacja – definicje
  • Ewaluacja jako integralny element organizacji (szkoły/placówki) uczącej się
  • Procesy zachodzące w organizacji (szkole/placówce) pod wpływem ewaluacji
  • Podstawa prawna prowadzenia ewaluacji wewnętrznej
  • Modele ewaluacji
  • Przegląd metod ewaluacyjnych

Moduł 2. Przygotowanie procesu ewaluacji

  • Identyfikacja potrzeb związanych z realizacją ewaluacji wewnętrznej
  • Założenia realizacyjne ewaluacji wewnętrznej
  • Opracowanie projektu ewaluacji
  • Opracowanie metodologii badania i narzędzi badawczych
  • Zaplanowanie przebiegu ewaluacji w szkole/placówce
  • Sformułowanie założeń dotyczących opracowywania wniosków z badań 

Moduł 3. Analiza danych i wykorzystanie wyników ewaluacji

  • Zasady prowadzenia ewaluacji
  • Analizowanie danych, opracowywanie wniosków z badań i rekomendacji
  • Operacjonalizacja wyników ewaluacji – czyli jak przełożyć wnioski z ewaluacji na konkretne działania
  • Monitorowanie działań poewaluacyjnych 

 

HARMONOGRAM KURSU

CO? KIEDY?
Zapisy na szkolenie od 22.07.2019
Moduł 1 19.08 - 2.09.2019
Moduł 2 2 - 16.09.2019
Moduł 3 16 - 30.09.2019
Zgłoszenia na egzamin i opłaty egzaminacyjne od 30.09.2019 – Przed dokonaniem opłaty proszę sprawdzić, kiedy odbywa się ostatnia sesja egzaminacyjna.
Egzamin (terminy do wyboru) 4, 5, 6, 11, 12, 13, 18, 19, 20, 25, 26, 27.10.2019
Pobieranie certyfikatów przez Kursantów, którzy zdadzą egzamin od 4.10.2019

 

O AUTORCE

Beata Ciężka od 1995 roku zajmuje się ewaluacją, pracując jako niezależny ewaluator (freelancer). Posiada bogate doświadczenie w realizacji projektów badawczych i ewaluacyjnych prowadzonych m.in. dla Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Funduszu Współpracy, Fundacji im. Stefana Batorego, Instytutu Spraw Publicznych, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży.

Pracowała jako ewaluator zewnętrzny wielu projektów i programów [m.in. Phare (UE) Funduszy Strukturalnych/Programów Operacyjnych (UE), Leonardo da Vinci (UE), Młodzież (UE), Trzeci Sektor/Trust for Civil Society (USA), General Electric Life Skills (USA), Norweski Mechanizm Finansowy (EEG), Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich (Bank Światowy)]. Specjalizuje się w programach i projektach edukacyjnych. W latach 2009–2015 pracowała na Uniwersytecie Jagiellońskim w Programie Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy Szkoły.

Jest autorką programów szkoleń z zakresu ewaluacji oraz realizatorką wielu z nich, a także wykładowcą na studiach podyplomowych z ewaluacji w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkole Głównej Handlowej.

Jest członkinią-założycielką Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, w latach 2004–2010 jego prezeską, a od 2010 członkinią Zarządu.

Jej hobby to podróżowanie i nurkowanie.

planowana data startu: 19.08.2019

Poleć ten kurs: