Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Forum Forum Akademii Ortograffiti

Jak pomóc dziecku z dysleksją?

Temat: Czym powinno pisać dziecko w klasie I?

Autor Wiadomość
Anna Morawska

postów: 2

Witam,
jestem ciekawa jakie macie Państwo zdanie jakim narzędziem powinno pisać dziecko w klasie I ? Mój syn jest dzieckiem z ryzyka dysleksji i jestem za tym aby pisał ołówkiem ( takim dla leworęcznych bo ma lateralizację lewostronną ) jednak pani wychowawczyni stwierdziła że musi pisać długopisem bo ołówek jest przeznaczony tylko dla przedszkolaków i tak ją uczyli na metodyce!!! Jestem szczerze zdziwiona i ciekawa Państwa opinii. Byłabym wdzięczna zwłaszcza odpowiedzi specjalistów co sądzą na ten temat.
Magdalena Misiąg-Korwiel

postów: 1

Byłam na szkoleniu w Gdańsku "Terapia motoryki ręki dzieci z zaburzeniami rozwoju". Pani prowadząca, jak i grono specjalistów (w tym rehabilitanci) stwierdzili, że najlepiej jest gdy dziecko jak najdłużej pisze ołówkiem.


 

Renata Kanwiszer

postów: 1

Moje osobiste dziecko od klasy pierwszej pisało tradycyjnym piórem. Jest przykładem dziecka, które poradziło sobie z piórem bez żadnego problemu. Poradziło sobie też ze skreślaniem błędnie napisanych wyrazów. Pisła kształtnie, bez kleksów i radziła sobie z poprawą pomyłek. Myślę, że obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby dzieci pisały piórem, z tym, że dzieci piór nie mają. Przynoszą z domów coś, co do pióra jest tylko podobne, dlatego jako nauczyciele przystajemy na ołówki, bo to jest osiągalne i jednolite. Gdy mówimy, że dziecko może pisać piórem, natychmiast pojawiają się długopisy zmazywalne, pióra kulkowe i nie wiadomo co jeszcze. 

Iwona Kirsz-Kąsek

postów: 1

Moje dzieci obecnie są w III klasie. Od pierwszej pisali ołówkiem. Zwracam uwagę na jego długość i grubość. Najlepiej sprawdzają się te, które mają gumowe wypustki eliminujace ,,slizganie się " często spoconej od pracy ręki.Ważne też jest,aby nie był zbyt twardy, ani zbyt miękki. W pierwszej klasie kupiłam dzieciom specjalne nakładki na ołówki wymuszające właściwe ujmowanie narzędzia pisarskiego.Na jednym z pierszych zebrań z rodzicami omówiłam na co nalezy zwracać uwagę w domu podczas pisania. Sama jestem leworęczna, więc wiem z czym borykałam się od pierwszych dni w szkole. Obecnie mam jednego ucznia leworęcznego. Pod koniec pierwszej klasy po konsultacjach z rodzicami zakupiłam mu pióro. Pisze nim do tej pory. Natomiast duzą uwagę poświęciłam na doskonalenie sprawności manualnej podczas zajęć plastycznych i technicznych. Malowanie 10 palcami, wyklejanie, kolorowanie, stopniowanie szerokości liniatury itd.Rodzice otrzymali ode mnie przykłady ćwiczeń doskonalacych sprawność manualną w formie zabawy. Nie przeciążałam dzieci pisaniem szlaczków, wolałam,aby w ten sposób doskonaliły tą sprawność. Uważam, że to wszystko ma duzy wpływ na jakość pisma dziecka, co potwierdza się u moich dzieci. Pozdrawiam 

Danuta Krawczyk

postów: 13

Dzień dobry


Od pierwszej klasy aż dotrzeciej moi uczniowie piszą piórem i ołówkiem. Dzieci leworęczne mogą być zwolnione z pisania piórem. W trzeciej klasie po I półroczu zezwalam uczniom ładnie piszącym na pisanie w zeszytach w szeroką linię. Uczę 35 lat, a kaligrafii na studiach uczono mnie tylko pisać ołówkiem.


Pozdrawiam

Teresa Kowalczyk

postów: 14

Moi uczniowie w klasach I - III piszą ołówkami i piórem ze stalówką. Pilnują, żeby atrament w nabojach był wymazywalny.


Uczulam dzieci i rodziców na wybór właściwego ołowka. Nie moze być on zbyt twardy, jak i zbyt miękki oraz dobrze zatemperowany bo od tego zależy siła nacisku przyboru na kartkę oraz grubość i widoczność śladu na papierze. Natomiast stalówka stawia większy opór na papierze niż długopis, czy inne narzędzie kulkowe i litery wychodzą spod takiego narzędzia bardziej kształtne. Gdy dzieci zaczynają pisać długopisami wszelkiej maści, jakość pisma bardzo się pogarsza. Dotyczy to zarówno ojego pisma, jak i dzieci.

Renata Szczyglewska

postów: 1

Witam,


moi uczniowie w klasie 1 zawsze piszą ołówkiem. W klasie drugiej około listopada otrzymują ode mnie pióro za piękne pismo (bardzo się starają pisać staranniej), do końca roku szkolnego wszyscy piszą już piórem. Nie dopuszczam na tym etapie  pisania długopisem, ponieważ ręka dzieckawciąż musi pracować nad wzmocnieniem mięśni, aby nacisk nie był tak duży. W drugim półroczu klasy trzeciej, niektórzy powoli zaczynają pisać długopisem (ale tylko ci, u których znacznie zmniejszył się nacisk ręki na przybór do pisania), poza tym otrzymują swój pierwszy zeszyt w szeroką linię, aby powoli przyzwyczajać się do nauki w klasie czwartej. Wiele lat tak pracuję i widać efekty, a poza tym dzieci są zadowolone. Pozdrawiam.

Agnieszka Proniewska

postów: 7

Witam,


moi uczniowie w klasie pierwszej i drugiej piszą ołówkiem. W klasie trzeciej od września dopuszczam pisanie długopisem (uczniowie najczęściej wybierają długops ścieralny) dla uczniów chętnych, zaś od drugiego semestru wszyscy uczniowie piszą długopisem. 


Poza jednym uczniem, pozostali od początku roku szkolnego rozpoczęli pisanie długopisem. Mniej chętny uczeń rozpoczął pisanie od miesiąca października (była to jego indywidualna decyzja).

Magdalena Spigiel

postów: 4

Witam


W mojej szkole uczniowie w klasie 1 i 2 piszą ołówkami a w klasie 3 od drugiego semestru wprowadzam długopis jeśli pismo jest ładne.Laughing

Anna Morawska

postów: 2

Dziękuję za odpowiedź. Jestem podobnego zdania co pani!Smile

Janina Rojczyk

postów: 2

Witam


Moi uczniowie piszą ołówkiem. Natomiast Ci którzy piszą juz bardzo ładnie w nagrodę mogą pisać piórem. Uważam, ze pisanie ołówkiem w klasie I jest jak najbardziej wskazane, co do długopisu mam wątpliwości, uważam, że nie jest on właściwym narzędziem do nauki pisania.

Aby uczestniczyć w dyskusjach na forum należy być zalogowanym. Możesz się zalogować tutaj.