Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

Bo nauka to coś więcej niż podręcznik!

Przed nami kolejny wybór podręczników. Nie wybieramy ich dla siebie, lecz dla dzieci – naszych uczniów. Czy jednak dla nich jest ważne, z jakiego podręcznika korzystają, co jest w nim zawarte i czy treści w nim są skorelowane, właściwie poukładane? Czy książka, którą otwierają przez ok. 200 dni w roku faktycznie im się podoba? To, co najbardziej ciekawi dzieci, co im się podoba, to jest to, że są tam historie z „ich” życia, że to, co jest opisane w czytankach, też im się zdarzyło lub mogło zdarzyć. I najważniejsze – jest bohater, ktoś stały i niezmienny, kogo zawsze mogą być pewni. Zmieniają się kartki w podręczniku, pogoda za oknem, pory roku, koleżanka z ławki, a on zawsze jest. Taki sam, znany i bezpieczny. Jest takim azylem, punktem odniesienia, przystanią. Trochę mądrzejszy, ale nie przemądrzały, lubi żartować, ale nie wyśmiewać, lubi doradzać, ale nie jest nadęty. Psycholodzy podkreślają, że wspólny świat bohaterów oraz jedna postać przewodnia pomagają dzieciom odkrywać świat oraz swoje możliwości. Taki bohater buduje poczucie stabilności i bezpieczeństwa, a co za tym idzie – poczucia spokoju i zadowolenia. Również nauczycielowi pomaga ktoś, kto jest trochę „bliżej” dzieci, na kogo uczniowie patrzą z zaciekawieniem i słuchają ze zrozumieniem. Nauczyciel też czuje się dzięki takiej postaci bezpieczniej – ma wsparcie, może odwołać się bezpośrednio do przykładu, nie mówiąc, że czegoś nie wolno, albo że coś trzeba, może powiedzieć: „Ciekawe, co by zrobił w tej sytuacji…”

Dlatego właśnie prawie 10 lat temu narodził się Bratek! Kim jest? Dla tych nauczycieli, którzy go już nieco poznali, choćby w programie „Ortograffiti z Bratkiem”, to nie jest zwykła pacynka. To wyjątkowy pomocnik nauczyciela. Jego imię pochodzi od słowa „brat”. Zatem jest to symbol przyjaźni, braterstwa, a więc to ktoś, kto może być dzieciom bliski, serdeczny. Bratek potrafi zaprzyjaźnić się z każdym dzieckiem, dlatego dzieci czują się z nim bezpiecznie.

Program edukacji wczesnoszkolnej powinien uwzględniać najlepsze, sprawdzone w praktyce i nieprzypadkowe rozwiązania oraz pomoce. Dlatego z myślą o najmłodszych uczniach zaproponowaliśmy naukę z tym właśnie wyjątkowym bohaterem.

Bratek w programie wychowawczym edukacji wczesnoszkolnej ma odgrywać wyjątkową rolę. Będzie wspomagał dzieci (uczniów) w rozwoju emocjonalno-społecznym, ponieważ początek nauki w szkole to czas bardzo trudny dla każdego pierwszoklasisty, gdyż musi on odnaleźć swoje miejsce w grupie, dostosować się do obowiązujących w klasie i w szkole norm i zasad zachowania.

Bratek będzie wspierał uczniów w rozwoju umiejętności emocjonalnych i społecznych, aby lepiej mogły decydować m.in. o sposobie postępowania wobec siebie oraz wobec rówieśników, a także, aby mogły być odbiorcami sukcesów edukacyjnych.

Bratek będzie wspierał pomysłami na zabawy nauczyciela, ponieważ dzieci optymalnie rozwijają się emocjonalnie i społecznie w relacji z rówieśnikami w zabawie.

Bratek szczególną rolę odgrywa w pracy wychowawczej, gdy uczy dzieci wyrażać emocje w sposób społecznie akceptowany. Uczestnicząc w zabawach z Bratkiem, będąc pod jego wpływem, uczniowie czują się bezpieczniej, co wpływa na to, że uważniej kontrolują własne emocje. Szybciej uczą się rozumieć potrzebę dostosowania zachowania do różnych sytuacji społecznych.

Podczas wspólnego obcowania z Bratkiem u wielu dzieci kształtuje się i rozwija empatia. Dlaczego? Bo Bratek, jako bohater bajek, jest właśnie taką empatyczną postacią. Dodaje dzieciom otuchy, pomaga w rozwiązywaniu problemów, dzieli się pomysłami… Dodatkowo mobilizuje dzieci do działania, wyzwalając w nich własną pomysłowość.

Każdy nauczyciel, mając Bratka za pomocnika, może bez trudu motywować swoje dzieci do nauki, aktywności twórczej, a co najważniejsze – może z powodzeniem budować zgrany zespół klasowy.

Małgorzata Rożyńska

Piszcie, w jaki sposób Wam Bratek pomógł w pracy z dziećmi. Podzielcie się Waszymi dobrymi praktykami. A może uważacie, że pacynka przeszkadza w prowadzeniu zajęć? 

 

Komentarze (0)

Zaloguj się aby dodać komentarz

Urszula Matlak

Uczymy się z Bratkiem

Blog nowoczesnej edukacji wczesnoszkolnej

 

Nasze ekspertki: Małgorzata Rożyńska i Agnieszka Szwejkowska-Kulpa.

Gosia to pasjonatka swojej profesji, autorka licznych szkoleń i warsztatów. Współtwórczyni Bratka oraz Metody Ortograffiti z Bratkiem. Autorka wielu publikacji terapeutycznych i z zakresu edukacji wczesnoszkolnej. 

Agnieszka nauczycielka z pasją, która bardzo refleksyjnie podchodzi do swojej pracy. Wychowawca z wieloletnim doświadczeniem, autorka publikacji z zakresu edukacji wczesnoszkolnej, doradca i konsultant metodyczny Wydawnictwa Pedagogicznego. 

Archiwalne