Zaloguj się

Menu

Kursy internetowe

NOE

„Planuj z wyprzedzeniem – Noe budował Arkę, jeszcze zanim zaczęło padać”.

Richard Custig

Z wielu stron dochodzą głosy, że szkoła musi się zmienić. Zapewne w znacznym stopniu są przesadzone.  Z grupą entuzjastów postanowiliśmy jednak zbudować platformę – ktoś powiedziałby arkę – na której zamierzamy przebyć drogę do Edukacji Oczekiwanej. Stworzyliśmy Nauczycielski Ośrodek Edukacyjny, w skrócie NOE.

W tej chwili realizowana jest praca z grupą liderów planowanego procesu. Szkolą się na kursie stacjonarnym i pracują nad swoim rozwojem w ramach szkolenia e-learningowego. O wynikach ich doświadczeń będzie można czytać na forum, na którym uczestnicy oraz osoby prowadzące szkolenie dzielą się refleksją i efektami swojej pracy. Już wkrótce otworzymy wrota naszej arki dla wszystkich. Warto być uważnym.

Zakładanym efektem pracy nad NOE jest przygotowanie osób, które:

  • potrafią rozpoznawać potrzeby i w trafny sposób formułować cele oczekiwanych rozwiązań;
  • w swojej pracy posługują się językiem szkoły, nauczycieli i uczniów dzięki czemu w sposób bardziej efektywny potrafią odnajdywać sposoby osiągania uzgodnionych rozwiązań;
  • w pracy na rzecz rozwoju nauczycieli pracują z wykorzystaniem własnych doświadczeń;
  • działają w wielodyscyplinarnym zespole dzięki czemu rozwiązują wyzwania wybiegające poza oczekiwania związane z poszczególnymi przedmiotami.

Ale czy szkoła rzeczywiście musi się zmieniać? Pytanie budzi nierzadko wiele kontrowersji, zwłaszcza w środowisku nauczycieli, a przecież należy w gruncie rzeczy do grupy pytań retorycznych. Szkoła zmienia się choćby poprzez predyspozycje, oczekiwania czy postawy przedstawicieli swojej podstawowej grupy odbiorców czyli uczniów. Ci, którzy rozpoczynali naukę jeszcze dziesięć lat temu, to zupełnie inne osoby, aniżeli obecni pierwszoklasiści. W zasadniczy sposób zmienili się i wciąż zmieniają się również ich rodzice. Dzieje się tak przede wszystkim na skutek zmian społecznych, kulturowych i technologicznych, które warunkują funkcjonowanie dzisiejszych społeczeństw. Czasy niedoborów przeobraziły się w okres przesytu. Epoka wymuszonej równości przeistoczyła się w czas wyrazistych różnic społecznych. Powszechny dostęp do informacji strącił z piedestału tych, którzy zawsze wiedzieli więcej. Elity zostały zastąpione przez celebrytów. Wartości powoli zastępowane są przez mody bądź rankingi popularności.

Bycie nauczycielem w takich czasach nie jest łatwe. Naturalne miejsce szkoły, prestiż uczących, szacunek do wiedzy, pragnienie dobrego wykształcenia dla swoich dzieci- w znacznym stopniu przechodzą do przeszłości. Można próbować zabiegać o ich formalne uznanie, wpisanie do przepisów prawa albo powołać do życia Wysoki Urząd Egzekwujący Szacunek Dla Oświaty. To jednak jest zupełnie niemożliwe.

Jedyne co można naprawdę zrobić, to skupić możliwie dużo uwagi na osobach najważniejszych dla edukacji- czyli na uczniach. Głównym celem pracy NOE ma być właśnie praca nad ścieżkami efektywnej pracy szkoły i nauczycieli zorientowanej na pozyskiwanie, motywowanie i angażowanie uczniów do realizacji zamierzonych działań na rzecz własnego rozwoju. Mamy wiele dowodów, że to jest możliwe. Będziemy się starali przekonywać do nich najpierw tych, którzy szukają a z czasem wszystkich, którzy odnajdą w sobie otwartość na proponowaną zmianę. Praca w ramach Nauczycielskiego Ośrodka Edukacji już trwa. Jedna z grup uczestniczących w pierwszym szkoleniu uznała, że NOE to może być skrót od Nowa Odkrywcza Edukacja. Coś w tym jest.

Komentarze (8)

Zaloguj się aby dodać komentarz

Świetny pomysł ! Popieram. Realizuję taką koncepcję szkoły w swojej placówce ! Łatwo nie jest, bo wciąż spotykam się z niezrozumieniem nauczycieli, którzy często uważają, że to oni są najważniejsi. Moim zdaniem, jedno nie wyklucza drugiego. Będę śledzić dalsze wątki. Pozdrawiam, Bożena Morawska - dyrektor ZSO w Michowie

Bożena Morawska

Faktycznie, zawód nauczyciela nie jest prosty i łatwy, ale kto powiedział że będzie łatwo? To ciężka praca, ale myślę, że czynnik powołania jest tutaj niezbędny i tylko on może nas uratować.
Jestem jednak pełna entuzjazmu do projektu NOE i mam nadzieję, że wszyscy razem odniesiemy duży sukces, czego wszystkim życzę.
Pozdrawiam serdecznie,
Izabela Kaufmann (nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Katowicach)

Izabela Nowicka

Bo jest taki tekst : „Płyń, płyń NOE płyń i żyj, a utop to kim byłeś. Płyń, płyń NOE płyń i żyj, jak nawet nie śniłeś”. Polecam https://www.youtube.com/watch?v=zLJMUQVfzCI 

Jarosław Kordzinski

przeczytałem i wielkie zdziwienie, pana teorie nijak mają się do praktyki. Pan wraca do Noe - jako historyk i oczytany w starożytności zastanawiam się - czy Żydzi czasem "nie przekalkowali" tej historii z opowieści o Gilgameszu a ta z jakiś starszych podań? Może w tym tkwi błąd, szukamy wzorców, szukamy - niczego nowego Pan nie odkrył.

Witold Rosołowski

W samym sposobie myślenia o edukacji istnieje rozdźwięk pomiędzy stanowiskami poszczególnych grup zainteresowanych w/w procesem ( nauczyciele, uczniowie, rodzice, samorządy itp.). Punktem wyjścia i pierwszym krokiem do wprowadzenia zmian jest diagnoza potrzeb ( nauczycieli, uczniów, rodziców). NOE wychodzi z propozycją pomocy w dokonaniu rzetelnej diagnozy potrzeb, ponieważ tylko sprecyzowana ( określona) potrzeba jest początkiem do wprowadzenia zmian, które mogą zaistnieć w oświacie. Pozdrawiam Anita Betkier

Anita Betkier

Czytałam ostatnie badania Pana Pyżalskiego na temat wypalenia zawodowego- najskuteczniejszą metodą na to zjawisko jest świadomy rozwój. Myślę że NOE da taką możliwość:)

Agnieszka szwejkowska

Gdzie mogę się więcej dowiedzieć na temat NOE?
Interesuje mnie : jak prowadzi się nabór?; gdzie później są zajęcia stacjonarne?
Pozdrawiam Regina

REGINA HADRYŚ

Tworzymy kolejną grupę dla zainteresowanych przyłączenia się do zespołu liderów NOE. W tej chwili najprościej wejść na stronę naszego kursu http://akademiaortograffiti.pl/Kursy/noe gdzie jest Karta lidera, którą należy wypełnić i wysłać. O dalszych krokach informować będą kierownicy regionalni, których zadaniem jest między innymi praca z osobami zainteresowanymi przejściem przez kurs i uzyskaniem certyfikatu Lidera NOE

Jarosław Kordzinski

Kordziński

Blog Jarosława Kordzińskiego

Jestem trenerem, coachem, mediatorem, autorem tekstów z zakresu zarządzania oświatą, organizacji procesu edukacyjnego i psychologii pozytywnej; szkoleniowcem specjalizującym się w szkoleniach dotyczących zarządzania oświatą oraz w kształceniu kompetencji społecznych: komunikacji interpersonalnej, pracy w zespole, rozwijaniu umiejętności przywódczych, wywierania wpływu na innych itp.